Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Crabcity Reef

..Stefan..

Senior Forumlid
Hallo,

Na een aantal jaren een zoetwater aquarium te hebben gehad, kan ik het onvermijdelijke niet meer uitstellen! Na jaren dromen van een zeeaquarium gaat het er nu echt van komen.
Na veel leeswerk hier op het forum en vele bezoekjes aan mede aquarianen denk ik dat ik het nu wel kan wagen.Al heb ik soms het gevoel dat ik helemaal nog niets weet,dus opmerkingen en verbeteringen zijn altijd welkom zolang ze opbouwend zijn bedoeld.

Het aquarium zal een afmeting krijgen van 160x60x70 met een sump in een aparte ruimte met de afmetingen van 120x40x40 met stekkenbak.
De techniek bespreek ik later.

Hier volgen de eerste foto's van de opbouw:

Foto 1 : plaats van het aquarium
Foto 2 : ruimte waar de sump zal komen

Bijlagen

• 05-10-2006N3.jpg
    05-10-2006N3.jpg
    130,6 KB · Weergaven: 49
  • 05-10-2006N1.jpg
    05-10-2006N1.jpg
    165,3 KB · Weergaven: 38
Laatst bewerkt:
Eerst wat tegelwerk voor achter de sump (makkelijk schoon te houden!:) )

Toen werd het tijd voor de onderbouw van de sump en daar ontstond dus het eerste probleem al! Ik wist dat er een waterleiding door deze ruimte liep maar niet precies waar,dus zo'n apparaatje gekocht waar je leidingen mee kunt opsporen,niets te vinden waar ik moest boren! Dus boren maar.Bij het tweede gat was het al raak,op zaterdag zijn er niet veel loodgieters beschikbaar kan ik je vertellen!

Foto 1: Mijn professioneel tegelwerk;)
Foto 2: Het gaatje in de waterleiding
Foto 3: Gelukkig opgelost!!!

Bijlagen

• 07-10-2006n6.JPG
    07-10-2006n6.JPG
    93,6 KB · Weergaven: 62
  • DSC00071.JPG
    DSC00071.JPG
    192,4 KB · Weergaven: 55
  • DSC00073.JPG
    DSC00073.JPG
    116,3 KB · Weergaven: 92
Na deze "kleine" tegenslag kon ik verder met de bouw van het onderstel, en voila het begint ergens op te lijken:

Inmiddels is ook de elektra door het huis gelegd die wordt aangesloten op een aparte groep.

Bijlagen

• DSC00074.JPG
    DSC00074.JPG
    124,8 KB · Weergaven: 51
  • DSC00077.JPG
    DSC00077.JPG
    165,6 KB · Weergaven: 88
Ik heb nog wel een klein vraagje:
Hoe hebben jullie de tempex plaat bevestigd die onder het glas komt.Gelijmd of ligt hij beter los?

gewoon los, door de druk die op de plaat komt van de bak gaat deze heus niet meer wandelen....

groetjes, nismodude

Tadaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa , daar is ie dan, hahaha kzie dat het serieus en profi wordt aangepakt..... succes Stefan.... als je hulp nodig hebt kom ik he:)

Weer een koffie adres erbij:D

Oh ja plaatje lekker los laten leggen;) en eventueel snijden met een "heet" mes.

ha eindelijk Crabske.:goed:
Het waterballet kan beginnen.:D

Hier ligt het piepschuim ook los,maar de volgende keer leg ik hem toch vast.
Deze platen durven nog al eens verschuiven tijdens het neerpoten van je aquarium.

Anton - AVO zei:
Tadaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa , daar is ie dan, hahaha kzie dat het serieus en profi wordt aangepakt..... succes Stefan.... als je hulp nodig hebt kom ik he:)

Weer een koffie adres erbij:D

Oh ja plaatje lekker los laten leggen;) en eventueel snijden met een "heet" mes.
Zodra het water aan de lippen komt en ik er niet meer uit kan komen zal ik zeker een beroep op je doen.;) Je bent trouwens altijd welkom om een bakske te komen doen!

Desertfox zei:
ha eindelijk Crabske.:goed:
Het waterballet kan beginnen.:D
1 keer natte voeten (waterleiding) vind ik wel genoeg hoor.:D
Desertfox zei:
Hier ligt het piepschuim ook los,maar de volgende keer leg ik hem toch vast.
Deze platen durven nog al eens verschuiven tijdens het neerpoten van je aquarium.
Hier dacht ik dus ook aan als je de bak gaat neerzetten zal wellicht dat piepschuim gaan schuiven.Wat is een goede reden om het niet vast te leggen met andere woorden wat zijn de nadelen van vastplakken?

Alle bedankt voor de reacties ik hoop dat ik het interessant genoeg kan houden voor jullie.;)

Geen nadelen , je hoeft hem ook niet over het hele oppervlak te kitten.

Hier en daar paar dotjes siliconen en klaar, btw Hij ligt bij mij ook vast:o

Onder de sump zal niet echt hoeven denk. Kom binnen kort Stefan, is de bak l geleverd?

Sea-Crab zei:
1 keer natte voeten (waterleiding) vind ik wel genoeg hoor.:D
Hier dacht ik dus ook aan als je de bak gaat neerzetten zal wellicht dat piepschuim gaan schuiven.Wat is een goede reden om het niet vast te leggen met andere woorden wat zijn de nadelen van vastplakken?

Alle bedankt voor de reacties ik hoop dat ik het interessant genoeg kan houden voor jullie.;)

Anton - AVO zei:
Onder de sump zal niet echt hoeven denk. Kom binnen kort Stefan, is de bak l geleverd?
Nee de bak is nog niet geleverd zoals al verwacht zal het wel iets langer gaan duren,maar eigenlijk komt het me wel een beetje goed uit.De opbouw gaat iets langzamer dan verwacht door omstandigheden.Ik heb nu een paar weekjes vakantie dus ik hoop nu wat te kunnen op te schieten.

Das lekker ff tijd om te hobbyen dus , mooi werk.

See you soon....

Sea-Crab zei:
Nee de bak is nog niet geleverd zoals al verwacht zal het wel iets langer gaan duren,maar eigenlijk komt het me wel een beetje goed uit.De opbouw gaat iets langzamer dan verwacht door omstandigheden.Ik heb nu een paar weekjes vakantie dus ik hoop nu wat te kunnen op te schieten.

Update:

Na wat verplaatsen van schakelaars en verwijderen van stopcontacten(zaten precies achter daar waar het glas moet komen),begonnen met het onderstel samen met mijn "grote" hulp.;)

Bijlagen

• DSC00081.JPG
    DSC00081.JPG
    105,3 KB · Weergaven: 37
  • DSC00080.JPG
    DSC00080.JPG
    95,9 KB · Weergaven: 48
  • DSC00078.JPG
    DSC00078.JPG
    99,7 KB · Weergaven: 31
Zo weer wat timmerwerk verricht Balken gebruikt zijn van de maat 96x44 alle hoeken zijn verstevigd met gegalvaniseerde profielen.

Foto 1: meubel tot zover.....
Foto 2: Mijn hulp die denkt dat het voor hem is gemaakt maar nog niet weet of hij er blij mee is.:D
Foto 3: Het zijn nog geen Zoanthus Sp. maar toch alvast en macro...:p

Bijlagen

• DSC00082.JPG
    DSC00082.JPG
    129,7 KB · Weergaven: 68
  • DSC00087.JPG
    DSC00087.JPG
    146,3 KB · Weergaven: 61
  • DSC00084.JPG
    DSC00084.JPG
    144,3 KB · Weergaven: 46
Back