Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Clownvis dood door Brooklynella

Tom.B

ZeewaterForum lid
Hoi allemaal,

Een tweetal weken terug heb ik twee clownvissen in mijn bak gedaan die ondertussen al 4 maanden goed draait! De vissen deden t goed en zagen er goed uit totdat zijn een tweetal dagen geleden wat suf overkwamen en een witte “gloed” over hun lichaam hadden. Nu heb ik ze helaas dood aangetroffen bij de heremietkreeften die hun werk verder deden. Nu ben ik bang om weer een setje clownvisjes te kopen, straks krijgen ze weer deze ziekte. Kan ik dit voorkomen, of andere vissen kopen?

Ik hoor graag van jullie!
Groetjes Tom

Laatst bewerkt:
Hoi Tom,
Off topic: Zullen we even bij de feiten blijven (klik)? Op 10 september schrijf je dat je aquarium 12 dagen hebt. Vandaag is het 15 november. Laten we zeggen dat je bak dus 2,5 maand draait.

On topic:
Zonder te weten wat er al in je bak (wel/niet) aanwezig is zijn er meerdere theorien:
- Was het wel Brooklynella? Deze aandoening gaat vaak gepaard met wildvangvis of 'nakweek'vis die wordt besmet door wildvangvis.
- Brooklynella gaat erg snel. Binnen enkele uren tot enkele dagen. En voor zover mij bekend sterft de vis altijd (zonder behandeling);
- Brooklynella kent geen tussenstadium, gaat van vis op vis over. Er moet(en) dus altijd gastheren aanwezig zijn;

- Zit/zat er al vis in je bak voordat de clownvisjes er in kwamen?
Zo ja, dan zit daar een latente drager bij. Maar, gelet op de fatale gevolgen van een Brooklynella infectie lijkt mij dit stug;

Zo nee, Je schrijft dat je (circa) twee weken geleden (eind oktober?) de clownvissen in je bak hebt geplaatst. Afgelopen zaterdag (?) waren er (pas) symptomen zichtbaar? Dat doet mij eerder denken aan Cryptocarion irritans (witte stip). Ook daarbij kan de vis, mits zeer zwaar besmet, een witte gloed hebben, maar meestal ziet het er dan toch nog steeds uit als stipjes, of poedersuikerachtig bestrooit.

Kun je wat meer in detail treden over je aquarium, dierenbestand, tijdsstippen waarop dieren zijn geplaatst. Ook steksteentjes van koralen kunnen parasieten meeslepen.

Hoi Tom,
Off topic: Zullen we even bij de feiten blijven (klik)? Op 10 september schrijf je dat je aquarium 12 dagen hebt. Vandaag is het 15 november. Laten we zeggen dat je bak dus 2,5 maand draait.

On topic:
Zonder te weten wat er al in je bak (wel/niet) aanwezig is zijn er meerdere theorien:
- Was het wel Brooklynella? Deze aandoening gaat vaak gepaard met wildvangvis of 'nakweek'vis die wordt besmet door wildvangvis.
- Brooklynella gaat erg snel. Binnen enkele uren tot enkele dagen. En voor zover mij bekend sterft de vis altijd (zonder behandeling);
- Brooklynella kent geen tussenstadium, gaat van vis op vis over. Er moet(en) dus altijd gastheren aanwezig zijn;

- Zit/zat er al vis in je bak voordat de clownvisjes er in kwamen?
Zo ja, dan zit daar een latente drager bij. Maar, gelet op de fatale gevolgen van een Brooklynella infectie lijkt mij dit stug;

Zo nee, Je schrijft dat je (circa) twee weken geleden (eind oktober?) de clownvissen in je bak hebt geplaatst. Afgelopen zaterdag (?) waren er (pas) symptomen zichtbaar? Dat doet mij eerder denken aan Cryptocarion irritans (witte stip). Ook daarbij kan de vis, mits zeer zwaar besmet, een witte gloed hebben, maar meestal ziet het er dan toch nog steeds uit als stipjes, of poedersuikerachtig bestrooit.

Kun je wat meer in detail treden over je aquarium, dierenbestand, tijdsstippen waarop dieren zijn geplaatst. Ook steksteentjes van koralen kunnen parasieten meeslepen.
Hi, bedankt voor je reactie! Er zat een visje in voor de clownvisjes erin kwamen, een vuurvisje?! Verder zit er een CUC in van 2 hermietkreeften, 2 zandzakken, 2 turbo slakken en 1 poetsgarnaal. De stekjes koraal die er nu inzitten zijn: 3 buttons, 1 groene ster poliep, 1 rood oor, 1 paarse stylo en 1 calendrium.

het poedersuiker verhaal klopt erg met wat ik zag, eerst was de ene vis wat vaag en duf (leek haast wel vermoeid) en naar adem aan het happen, kreeg de dag erna een witte laag waarna vanochtend beide vissen dood waren.

Wanneer is dat vuurvisje (Nemateleotris sp.?) in je bak geplaatst? Datum.
Leeft deze nog?
Zo nee, wanneer is deze overleden? Datum.
Deze leeft nog, is gezond en eet goed! Ik heb deze 18 oktober gekocht! Er is ook niks “geks” te zien aan het uiterlijk en gedrag van deze vis

Back
Bovenaan