Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Catalaphyllia Jardinei Pink

logic

ZeewaterForum lid
Ik heb deze pas een week 5 dagen stond deze mooi open nu ingetrokken ik heb deze reeds verplaats blijft het zelfde
Wat ik ik eventueel doen ?
Waardes water

KH 9 PH 8 NO3 O PO4 O CALCIUM 450
MAGNESIUM 1300 NITRIET 0 PH8

No3 en PO4 0, kan mss er wel wat mee te maken hebben. Ze houden wel van wat rijker water.

Maar stroming/verlichting spelen ook mee.

Heb reeds verplaatst naar meer stroming resultaat zelfde ook mijn verlichting staat 10 uur aan met red sea reef led 90
PO4 schommelt steeds tussen 0 en 0.20
Hoe kan ik de No3 verhogen?

Dit is een lijst van het forum deze vermeld voor deze 2 waardes 0 ?

Bijlagen

• Screenshot_20211120-143748_Chrome.jpg
    Screenshot_20211120-143748_Chrome.jpg
    48,5 KB · Weergaven: 32
Heb reeds verplaatst naar meer stroming resultaat zelfde ook mijn verlichting staat 10 uur aan met red sea reef led 90
PO4 schommelt steeds tussen 0 en 0.20
Hoe kan ik de No3 verhogen?
Je kan NO3 in vloeistofvorm kopen, colombo heeft het zeker weten maar er zullen ongetwijfeld meer aanbieders zijn

Dat ligt een beetje aan wat je in je bak hebt staan. Ik heb het merendeel soft en lps met een klein deel sps. Ik hou mijn nitraat tussen de 10 tot 15. Heb je merendeel sps dan zou ik lager gaan zitten en zou ik meer als streefwaarde 2-5 aan houden.

Dit is een lijst van het forum deze vermeld voor deze 2 waardes 0 ?
Er is veel gekkigheid op internet te vinden ;)

Zelf zou ik streven naar wat hogere waardes voor nitraat en fosfaat. Fosfaat ongeveer 0,04-0,08 mg/l, nitraat 3-10 mg/l. Je hebt dan wat meer foutmarge en heel veel koralen doen het hier beter bij. Bijsturen is niet moeilijk. Er bestaan bijvoorbeeld flesjes waar nitraat en fosfaat in zitten, maar er zijn ook andere manieren om mee te sturen. Als je nitraat en fosfaat gaat toevoegen, is het wel belangrijk dat je metingen correct zijn. Nitraat kun je bijvoorbeeld goed met het setje van Salifert meten. Fosfaat bijvoorbeeld met Red Sea of de Hanna checker.

Ik ga er van uit dat als de overige omstandigheden goed zijn en het koraal verder gezond is, hier al veel winst te behalen valt.

Klopt het dat als ik de afschuimer wat uit zet en meer voer ik zo mijn nitraat kan verhogen
Zo ja over hoelang spreken we dan mijn bak is 180 l

Mits je metingen kloppen zou ik sowieso zorgen voor voor wat nitraat en fosfaat inderdaad. Maar check eerst je metingen dubbel voordat je iets gaat toevoegen. Voor de richtwaarden voor nitraat en fosfaat zie de post van Tanne.

Echter of dit de oorzaak is in dit geval betwijfel ik. Deze is wel erg ver terug getrokken en ik zou zeker een plaag dier niet uitsluiten. Komt vaak voor bij catalaphlia’s. Ben bang dat deze het niet gaat redden.

Je kan proberen te dippen….. geen idee of dat helpt.

Ik weet dat er vele jaren terug al allerlei vermoedens rondgingen over een ziekte onder de catalaphillia’s. Wat er van waar is weet ik niet maar feit is wel dat de meeste de eerste maanden niet overleven. Heb je er een die wel de eerste maanden doorkomt dan heb je er jarenlang plezier van.

Opzicht zijn het geen lastige koralen wat betreft waterwaarde, licht of stroming.

Hoe kan ik weten of parasieten zijn en hoe verwijderen?
Beste Logic, om parasieten uit je bak te weren kan je gebruik maken van een uv-c filter. Is tevens ook goed voor je vissen om stip ed tegen te gaan.
Het zou ook te maken kunnen hebben met gebrek aan sporen elementen en aminozuren. Ikzelf gebruik hs premix voor kh ca en mg waar de dosering van trace elementen al in zitten. Daarnaast gebruik ik acropower voor de aminozuren. Hopelijk helpt dit advies.

Groet,

Jermaine

Beste Logic, om parasieten uit je bak te weren kan je gebruik maken van een uv-c filter. Is tevens ook goed voor je vissen om stip ed tegen te gaan.
Het zou ook te maken kunnen hebben met gebrek aan sporen elementen en aminozuren. Ikzelf gebruik hs premix voor kh ca en mg waar de dosering van trace elementen al in zitten. Daarnaast gebruik ik acropower voor de aminozuren. Hopelijk helpt dit advies.

Groet,

Jermaine
Hoe gaat uv-c helpen tegen een parasiet?
Dan zouden die parasieten door het uv filter moeten gaan... met een worm of slakje ofzo gaat dat niet gebeuren

Schuurt het koraal niet tegen de stenen aan bij poliep expansie?
Als er voldoende skelet aan zit zou je hem een tijd op de bodem kunnen proberen.

En bij een klein beetje poliep expansie zou je hem kunnen proberen bijvoeren.
Ik voer mijn catalaphyllia ook wel mee met andere koralen nadat het licht uit is, en het koraal bijna ingetrokken staat. Ook dan reageert het koraal nog op voedsel.

Groet,

Jermaine
Zoals Patrick ook al schreef gaat UV niet helpen. UV helpt alleen tegen vrij zwevende parasieten in de water kolom.

Enige wat je zou kunnen proberen is het koraal eruit halen en te dippen (bijvoorbeeld the dip van fauna marine).
Maar nogmaals ben bang dat je deze gaat verliezen en dat er niks meer aan te doen is.

Hoi, ik heb dit topic meegelezen, wat ik je kan verzekeren is dat licht en stroming dit zeer zeker niet veroorzaakt, wel een laag nitraat en fosfaat , maar dan ook nog niet als het koraal gezond is, ik vind dit ukkie maar veel te klein en daarom kwetsbaar en dat is volgens mij de oorzaak, ik heb altijd al flowers in mijn bak en zijn over het algemeen zeer sterke koralen, of je hebt een zwak exemplaar.

succes.

Back
Bovenaan