Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Caris Reef

Re: Foto's 500 liter bak 1,5 jaar na opstart

Droge ruimte onder de bak met daarin timers, schakelmateriaal.

Het linkse oranje kastje is de temperatuur regeling voor de ventilatoren. Hoe warmer de water temperatuur hoe harder de ventilatoren blazen. Is de enige koeling die ik heb en kan de temperatuur zelfs in de zomer prima onder controle houden.

Rechtse oranje kastje is de niveau regeling die d.m.v. een vlotter een klep stuurt die rechtstreeks op een osmose apparaat is aangesloten.

DSC00992.jpg

Vlotter en temperatuur sensor :

DSC01011.jpg

Verlichting Lumimaster 6x 80W T5 en 120 DIY LED. Totaal 600 watt.

2x Aqua Science Duo
2x Aqua Science Special
1x ATI Blue Plus
1x ATI Actinic

LED 60 watt Luxeon Royal Blue
LED 60 watt Luxeon Neutral White

LED.jpg

LED2.jpg

Onderhoud :

- Waterwissel 5% per week (of als de tijd het niet toelaat sla ik een week over en doe de week erna 10%). Zout gebruik ik hoofdzakelijk Tropic Marine en wissel dit zo nu en dan eens af met ATI of Reef Crystals.
- Om de 2 weken maak ik de stromingspompen schoon.
- Om de 2 weken zet ik enkele uren een power filter in met watten en blaas ik de stenen af met een pompje.
- Diakat vervang ik om de +/- 3 weken.
- Eitwit afschuimer en de pomp ervan keer ik om de 2 maanden binnenste buiten om schoon te maken. Ik moet dit goed bijhouden omdat deze aan de krappe kant is en dus altijd optimaal moet schuimen. Als ik straks de boel verhuisd heb naar de kelder komt er een grotere.
- Om de 3 a 4 maanden zijn de opvoerpompen aan de buurt voor een schoonmaak beurt.
- Maandelijks gaat de kap omhoog van de T5 verlichting en worden de buizen ontdaan van zoutaanslag.
- Om de 2 weken filter ik 48 uur over kool.
- Paar keer per week roer ik even door de sump om neergeslagen vuil los te maken. Koralen vinden dit trouwens prettig en zo voorkom ik onnodige nitraat vorming.

Toevoegingen :

- Sporen elementen van Reefcorner die ik 2 maal daags handmatig toevoeg
- Wekelijks 1 ampul Biodigest
- 5ml Wodka per dag

Meten :

Meten doe ik eigenlijk niet zo veel. Wekelijks wel NO3, KH en het zoutgehalte. Daar ik nog geen betrouwbaar PO4 setje in mijn handen heb gehad meet ik dit eigenlijk nooit en beoordeel het fosfaat puur op de aanslag op mijn ramen. CA en MG meet ik 1 keer per maand of zo. Rest meet ik nooit.

Stabiliteit is naar mijn mening het belangrijkste in een een zoutwater aquarium. Meer zelfs dan het nastreven van de perfecte waardes.
Ben ervan overtuigd dat goed en preventief onderhoud zeer belangrijk is voor de stabiliteit in een bak. Als je ziet dat er iets niet meer lekker werkt of als je het zelfs aan je koralen begint te zien ben je te laat in mijn ogen. Daarnaast heb ik gemerkt dat het voederregime van grote invloed is op de stabiliteit van de waterwaarde (NO3 en PO4). Ik voer wel verschillende soorten maar ook daar probeer ik regelmaat in te hebben zodat er per week ongeveer hetzelfde in de bak terecht komt.

Duidelijk verhaal en een goed doordacht onderhoudsschema. Overigens heb je geen Jetskim 150 maar een 120 :)

Ga zo door!

Stabiliteit is naar mijn mening het belangrijkste in een een zoutwater aquarium. Meer zelfs dan het nastreven van de perfecte waardes.
Ben ervan overtuigd dat goed en preventief onderhoud zeer belangrijk is voor de stabiliteit in een bak. Als je ziet dat er iets niet meer lekker werkt of als je het zelfs aan je koralen begint te zien ben je te laat in mijn ogen. Daarnaast heb ik gemerkt dat het voederregime van grote invloed is op de stabiliteit van de waterwaarde (NO3 en PO4). Ik voer wel verschillende soorten maar ook daar probeer ik regelmaat in te hebben zodat er per week ongeveer hetzelfde in de bak terecht komt.
Dit is m.i. één van de sleutelfactoren bij vrijwel alle succesvolle aquaria :)

Duidelijk verhaal en een goed doordacht onderhoudsschema. Overigens heb je geen Jetskim 150 maar een 120 :)

Haha ben gelijk gaan meten en inderdaad je hebt helemaal gelijk het is een 120 , geen wonder dat die aan de kleine kant is voor mijn bezetting :o

Die komt met stip op nummer 1 om vervangen te worden door een grotere.

Bedankt dat je de moeite hebt genomen voor een uitgebreide uitleg van je techniek e.d
Ik heb zitten genieten van je foto's , nog veel sucses verder.
Groet , Jack

De bak ziet er er echt super mooi uit.
Weer een top bak erbij en dat voor de tijd dat je bezig bent.
Complimenten.

Gr. thom

Schitterende bak, een groot plezier om naar de foto's te kijken

Groet Zeemonster

De kelder opstelling gaat langzaam een feit worden.

Tijdje geleden 2 bakken overgenomen van een forumlid van 160x60x40(h). De 2 bakken komen in de kelder boven elkaar, de bovenste zal worden gebruikt als stekkenbak en vissen opvang en de onderste voor de techniek en als opvoer bak.

De totale extra watervolume is ongeveer 500 liter, daar was het me met name om te doen samen met een geluidsarm aquarium in de huiskamer.

Als opvoer gaat een Ecomax DM10000 zijn werk doen. Dat hoop ik tenminste, pomp ziet er nogal fragiel uit en heb dan ook een beetje spijt van de aanschaf. Maargoed volgens de specificaties zou deze het aan moeten kunnen dus afwachten.

Leidingwerk wordt in 40mm uitgevoerd. Morgen de gaatjes maken in de 15cm beton vloer. In totaal 4 stuks. 1 voer de opvoer en 3 voor de afvoer volgens het volgende principe :

http://www.beananimal.com/projects/silent-and-fail-safe-aquarium-overflow-system.aspx

Naamloos.jpg

Ik zal morgen wat foto's plaatsen van de vorderingen.

Het resultaat na een paar weekenden hobbyen :

2014-03-02 22.13.09.jpg

2014-03-02 22.13.28.jpg

2014-03-02 22.14.16.jpg

2014-03-02 22.16.04.jpg

2014-03-02 22.16.24.jpg

2014-03-02 22.17.31.jpg

2014-03-02 22.18.09.jpg

2014-03-02 22.12.44.jpg

En de oude sump .........

2014-03-01 11.14.48.jpg

Extra gat geboord in de overloopkamer :

2014-03-02 22.29.55.jpg

En nog een paar foto's van de bak zelf bij avond licht :

2014-03-02 22.24.33.jpg

2014-03-02 22.25.00.jpg

2014-03-02 22.25.13.jpg

2014-03-02 22.25.26.jpg

Geweldig...

je bak lijkt al veel ouder zo mooi volgroeid.
en zon kelder wie wil dit nou niet..

alles es is ook prachtig op kleur top

je je heb er iets prachtigs van gemaakt.
super blijf het volgen...

Ziet er erg mooi uit zeg.
Erg mooi ook zo'n ruimte voor je techniek.

Groetjes wesley

Zo heb dit even door zitten lezen. Geweldig zeg, vooral je nieuwe opstelling in de kelder. Dat is wel een droom die elke echte aquariaan heeft denk ik. (ik in ieder geval wel)

P.S. Waarom maak je hier geen dagboek van.

Bedankt voor alle positieve reacties !

De resultaten na een kleine week de kranen open te hebben tussen kelder en bak boven :

* KH vrij snel stabiel , eerste paar dagen de reactor een beetje moeten bijstellen maar vandaag en gister constant gebleven op 9 dKH.

* CA en MG en zoutgehalte keurig in orde, maar die had ik dan ook van te voren exact op de waarde gebracht van de bak boven. Moest ik wel omdat ik de bakken in kelder gevuld heb met NZW van Edje100 en daarvan is met name het zoutgehalte en de MG iets aan de lage kant (Ed nog bedankt voor het water en de hulp trouwens)

* NO3 en PO4 zijn flink gezakt, veel meer trouwens dan ik zou verwachten t.g.v. de verdunning met het NZW, waarvan beide overigens 0 zijn. Geen idee hoe dit komt :confused:. NO3 meet ik nog net met Salifert dus 0,2ppm en PO4 niet meetbaar met Merck test (< 0,024ppm). Vissen vinden dit geweldig trouwens .... want ik ben flink aan het voeren om deze twee waardes iets omhoog te krijgen :)

* Temperatuur stuk stabieler, daar ik eerst 2 graden verschil had tussen min en max per dag is dit nu minder dan 0,5 graad (tussen 24,1 en 24,4)

* Vissen en koralen hebben nergens last van gehad, beetje slijmen de eerste paar uur nadat de kranen open gedraaid waren maar is niet vreemd de bak had immers zo een 10 uur zonder sump gedraaid en dan binnen een paar uur een waterwissel van 50%.

Verder muisstil in de woonkamer , was wel even wennen trouwens .. je raakt blijkbaar zo gewent aan het achtergrond geluid in de woonkamer dat het nu vreemd is dat het weg is.

En inderdaad Bertuz volgens mij wordt het inderdaad tijd dat ik er een dagboek van ga maken. Wie weet :biggrin:

`Jouw pvc werk is echt indrukwekkend,maak er een mooi dagboek van.
Je hebt wat te melden!!!!:):):)

Back
Bovenaan