Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Calciumchloride Action

ichi

ZeewaterForum lid
Ik zie bij de Action altijd zakken calciumchloride liggen als navulling van vochtvangers. Mijn vraag is nu of dit te gebruiken is als calciumoplossing. Ik durf het uiteraard niet aan om dit te gebruiken, maar wellicht weet iemand of dit toevallig zuiver genoeg is om te gebruiken. Het kost namelijk maar een euro per 450 gram en op de 'ingredienten' staat 100% calciumchloride. Ik weet het antwoord eigenlijk al, maar wie weet gebruikt iemand dit al stiekem ;)

Dankje. Leek mij ook al een beetje gewaagd, maar het kan natuurlijk dat dit gewoon prima spul is wat al door iemand ontdekt was. Prijzen bij de Hekserij zijn inderdaad ook prima. Zoeken op E509, E511, E500 als toevoegingen voor voedingsmiddelen leveren ook goedkope en zuivere resultaten op voor wat betreft de gewenste toevoegingen na een avondje googlen :)

graag zou ik ook willen weten of dit ook een veilige product is om in de vijver te gebruiken om de hardheid van het water te doen stijgen.

graag zou ik ook willen weten of dit ook een veilige product is om in de vijver te gebruiken om de hardheid van het water te doen stijgen.

De KH hoog je niet op met calciumchloride maar met natriumbicarbonaat

Ik zie bij de Action altijd zakken calciumchloride liggen als navulling van vochtvangers. Mijn vraag is nu of dit te gebruiken is als calciumoplossing. Ik durf het uiteraard niet aan om dit te gebruiken, maar wellicht weet iemand of dit toevallig zuiver genoeg is om te gebruiken. Het kost namelijk maar een euro per 450 gram en op de 'ingredienten' staat 100% calciumchloride. Ik weet het antwoord eigenlijk al, maar wie weet gebruikt iemand dit al stiekem ;)
kan gerust, mits de geurloze!! oplossen, dagje laten staan, afgieten zonder de droesem en klaar

Ik heb de bison vochtvreter hier in de kast staan om eens wat bij te kunnen regelen als het nodig is ik heb het ooit opgevraagd bij bison bleek 98% zuiver te zijn dus goede kwaliteit en te koop om de hoek.

Groet
Eric jan

Ik gebruik ook de bizon vochtvanger :)
moet zeggen het werkt prima )
ik zie tot nu toe geen nadelen .
groetjes rob Charite

hallo,

heb vandaag een zak van de calciumchloride van action in de vijver gedaan en ben benieuwt naar de resultaat.
koi''s doen het nog gewoon prima.
benne benieuwt.

ok dan snap ik wat je bedoelt, denk dat het effect van regenwater alleen wel mee valt want er is ook verdamping waardoor dit ongeveer teniet wordt gedaan. Maar in de winter kan er natuurlijk wel veel tegelijk vallen. Meestal is het effect van rotting in de vijver vele malen groter in met name de herfst/winter dankzij al het gevallen blad en afsterven van ander plantaardig materiaal door de koude.

mijn vijver water mag van mij alleen best een gh hebben van <4, steeds vaker is ook in de vijverhobbie zacht water de trend. zolang er maar genoeg ph buffer is (kh>2).

ok dan snap ik wat je bedoelt, denk dat het effect van regenwater alleen wel mee valt want er is ook verdamping waardoor dit ongeveer teniet wordt gedaan. Maar in de winter kan er natuurlijk wel veel tegelijk vallen. Meestal is het effect van rotting in de vijver vele malen groter in met name de herfst/winter dankzij al het gevallen blad en afsterven van ander plantaardig materiaal door de koude.

mijn vijver water mag van mij alleen best een gh hebben van <4, steeds vaker is ook in de vijverhobbie zacht water de trend. zolang er maar genoeg ph buffer is (kh>2).
al laat je regenwater voor 70% verdampen er komt geen ca in en algemeen bekend is dat bij veel regenwater er algen vooral draad algen gaan woekeren.

Bij regenwater verdampen verhoog je natuurlijk niet de calciumconcentratie in het regenwater want er zit niks in, snap ik ook. Maar wat ik met verdampen bedoelde is dat je vijverwater verdampt wel je vijver calcium concentratie verhoogd, en dit word door regenwater weer teniet gedaan. Regenwater heeft als het zuur is alleen effect op de kh.

Maar het moet in een winter wel zo ontzettend veel regenen om je GH echt problematisch te verlagen. Bij normaal leidingwater is een 20% verversing dan al snel voldoende.

De redenatie dat algengroei door regenwater zou gaan woekeren is nieuw voor mij, en ik denk ook dat dit een niet kloppende theorie is. In de natuur word oppervlakte water ook vrijwel alleen gevoed door regen. De grond waar het overheen loopt bepaalt hoeveel mineralen in het water worden opgelost. (Oppervlakte water is vrijwel overal veel zachter dan ons harde Nederlandse leidingwater)

Zacht regenwater is erg schoon en alles behalve schadelijk voor onze vijvers zolang je niet in een smog gebied woont. Alleen je moet in een gesloten systeem waarin gevoerd word of rotting plaatsvind zorgen dat er altijd wat ph buffer blijft, dus een deel leidingwater erin houden (kh>2) is dan wel een must.

Laatst bewerkt:
google plaatsje 1 bij zoeken op oorzaak

citaat:
[h=2]II. Wat zijn de oorzaken van draadalg?[/h]Draadalg wordt meestal veroorzaakt door één of meer van de volgende factoren:
Te weinig zuurstofplanten
Draadalgen zijn voedselconcurrenten van zuurstofplanten. Als er weinig zuurstofplanten in de vijver staan, grijpen de draadalgen hun kans. Andersom geldt, dat bij een goed bestand aan groeiende zuurstofplanten de kans op draadalg in de vijver een stuk kleiner is.

Te zacht vijverwater
Draadalgen stellen aan hun groei lagere eisen dan zuurstofplanten. De algen groeien daarom ook in zacht water nog goed. De groei van zuurstofplanten neemt juist sterk af, als de waterhardheid van de vijver daalt.

Als de waterhardheid van je vijver terugloopt, door invallend zacht regenwater, neemt de groei van draadalgen snel toe. Het is daarom belangrijk dewaterhardheid van je vijver op peil te houden.

Ok maar dan is regen water niet meteen de oorzaak van je algen. Ik snap dat je gh niet 0 moet zijn als je plantengroei wilt stimuleren. Wat je helaas nog zelden leest (omdat meeste zoekresultaten oud zijn) Is dat draadalg veel meer te maken heeft met de beschikbaarheid van ammoniak.

Ik heb een koivijver waar elke dag een halve kilo (netto droge stof) eiwitrijk voer in gaat. Er groeit geen plantje in mijn vijver. En toch geen draadalg, puur door goede biologische filtering en rottingsprocessen voorkomen (goede mechanische filtering)

Maar misschien kletsen we teveel om elkaar heen, ik snap dat je je gh niet tot 0 wil laten dalen in de winter. Wel zou ik zelf gewoon voor kraanwater kiezen Ipv CaCl want dan verhoog je ook de kh waarde welke voor andere redenen vaak nog belangrijker is op peil te houden. Blijft voor mij dan nog dat regen alleen van invloed is op een vijver die of al te zacht was door teveel rotting, of dat deze niet anders word gevuld dan enkel met (te) zacht water.

Ok maar dan is regen water niet meteen de oorzaak van je algen. Ik snap dat je gh niet 0 moet zijn als je plantengroei wilt stimuleren. Wat je helaas nog zelden leest (omdat meeste zoekresultaten oud zijn) Is dat draadalg veel meer te maken heeft met de beschikbaarheid van ammoniak.

Ik heb een koivijver waar elke dag een halve kilo (netto droge stof) eiwitrijk voer in gaat. Er groeit geen plantje in mijn vijver. En toch geen draadalg, puur door goede biologische filtering en rottingsprocessen voorkomen (goede mechanische filtering)

Maar misschien kletsen we teveel om elkaar heen, ik snap dat je je gh niet tot 0 wil laten dalen in de winter. Wel zou ik zelf gewoon voor kraanwater kiezen Ipv CaCl want dan verhoog je ook de kh waarde welke voor andere redenen vaak nog belangrijker is op peil te houden. Blijft voor mij dan nog dat regen alleen van invloed is op een vijver die of al te zacht was door teveel rotting, of dat deze niet anders word gevuld dan enkel met (te) zacht water.

1: ik spreek niet over winter maar juist in het groeiseizoen,
2: de gh is totale hardheid en moet eigenlijk rond de 12 zijn
3: koi,s vreten alles wat groen is, ik heb geen koi.
4: vijver word zeer goed van blad, wat er bijna nietr invalt, en plantresten ontdaan, rotting nihiel.
5: voederpatroon in winter is 0
6: kraanwater hier is zeer zacht dus weinig toevoegende waarde
7: ik gebruik het eigelijk al een jaar of 12 en met zeer goed resultaat, zonder is de vijver in no-time groen van de woekerende draadalg en dood alle planten in de vijver

Back
Bovenaan