Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Bouwprobleem in PVC en plexi

Finding Mark

Senior Forumlid
Eindelijk kan ik van start met de opbouw van mijn zee aquarium. Zit alleen nog met een paar vragen:

Is PVC en plexi op een makkelijke manier te verlijmen. Ik vermoed dat dit kan met PVC-lijm, maar ben niet zeker.

Ik heb een aantal stukken PVC nodig (plaat) om de binnenkant van mijn lichtkap mee te bouwen. De buitenkant wordt grenen, en lijkt me niet goed om dit rechtstreeks met de nattigheid van de bak in contact te laten komen. Mijn vraag, waar kan ik hier voor terecht? Iemand een idee? Of is er misschien een betere oplossing?

Alvast bedankt

Hoi mark,

Plexi is niet zo goed te verlijmen met pvc lijm er is speciale plexiglaslijm die ook pvc hecht.Dus even informeren om lekkage te voorkomen.En voor de lichtkap die zou ik gewoon goed in de verf zetten aan de binnenkant die een beetje hitte- bestendig is dan heb je geen last van vocht in je houtwerk.
gr igor.

bij de betere bouwmarkt kun je wel terecht voor plexi die normaal word gebruikt om kleinere serres te maken, deze is op rol en normaal verkrijgbaar in 1m en 1.5m, lengte tot max 50m:D ...

deze plaat is ongeveer 1mm dik en kan makkelijk geplooid worden in de gewenste vorm.

wanneer je de plaat verhit met bvb een haardroger kun je ook rechte hoeken verkrijgen, hiervoor moet je wel wat oefenen en geduld hebben.:)

versnijden kan met een goeie schaar, dus das ook makkelijk.

kleven op het grenen kan makkelijk met een transparante silicone(of een goeie bouwkit maar ik weet niet hoe deze zal reageren op zeewater).

wanneer je pvc onderling wil verlijmen kan dit makkelijk met pvc lijn, maar ook secondelijm kan wanneer je niet veel tijd hebt...

groetjes, nismodude

een glasplaat aan de waterkant op het hout lijmen, zo houd je de meeste nattigheid van het hout weg.
succes

Hoi,

ook ik ga binnenkort starten met de opbouw van mijn aquarium. Ik vroeg mij alleen af of de PVC/plexiglas lijm niet giftig is voor je zeewater. Kan dit verkeerd gaan of is er speciale "zeewater bestendige pvc lijm"?

Groetjes Jop

Jop zei:
Ik vroeg mij alleen af of de PVC/plexiglas lijm niet giftig is voor je zeewater. Kan dit verkeerd gaan of is er speciale "zeewater bestendige pvc lijm"?

Groetjes Jop
ikzelf gebruik deze van het merk tangit, deze is geschikt voor drukleidingen en is geschikt voor gebruik in de voedingsindustrie.

bij de forumsponsers is deze of een gelijkwaardige kwaliteit zeker te verkrijgen...

groetjes, nismodude

Ik verlijm plexi en pvc met Tec7 of Seliconen. Kleine oppervlakten met Tec7 en grote met Seliconen.

Juist ja...

Gewoom bison, praxis of welk merk ook HARD PVC LIJM; maar dan wel TRAAGDROGEND.

Je kan 2 typen krijgen; de dunne vloeibare, die binenn enkele minuten droogt; of de dikke (vullende) vloeibare, die een dag moet drogen. De laatste is prima voor plexi aan pvc te lijmen. Ik heb zelf zo een afschuimer en wervelbedfilter in elkaar gevrot. ;)
Voordeel van die dikke lijm is dat hij ook kieren en naden kan opvullen. Vaak liggen de maten van plexi buis en pvc buis niet geheel gelijk. Als je die dun vloeibare gebruikt, is vaak de verbinding niet waterdicht.

Nog even voor diegene die plexi (ofwel acryl glas) met siliconen willen "lijmen":
het plakt wel, maar lijmt niet ;) !

siliconen kun je na droging vrij eenvoudig van acrylglas verwijderen, en er blijft niets achter. Dus voor bevestigen van een volle plaat aan hout gaat dat goed. Echter een acryl bakje plakken met siliconen zal zeker gaan lekken.

Succes,

Back
Bovenaan