Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Bouwlamp omhulsel met HQI voor aquarium?

DinX

ZeewaterForum gebruiker
Misschien een hele domme vraag nu, maar de situatie is het volgende:

Ik ben bezig met een eigen lichtkap te maken voor m'n aquarium. Ik heb nu zo'n simpele AquaMedic balk met 2 x 150W. Deze is echter net wat breder dan m'n aquarium en dat botst een beetje met hoe ik m'n lichtkap wil maken.

Ik heb echter wel nieuwe lampen (2 maanden oud ofzo), ballast,... De meeste 1x150W sets die aangeboden worden zijn kant en klaar met een wat mooier uitzicht omdat ze zichtbaar zijn. Hoe ze eruit zien maak me echter niks uit, het komt toch in m'n lichtkap.

Voor mij mag het er dus gerust uit zien als een bouwlamp. Nu is m'n vraag, zijn de klassieke bouwlampen compatibel met de HQI lampen die wij gebruiken. Zodat ik dus bijvoorbeeld gewoon 2 bouwlampen van 150W halen en daar gewoon m'n lampen insteken. Indien nee, kan dit wel als ik m'n huidige ballast erop aansluit (dus zijn het dezelfde fittings ?

Ik gok wel dat moest het lukken ik moet zorgen voor glas dat UV tegen houdt zoals in de normale aquariumverlichting ?

Voor een 150w HQI lamp moet je een bouwlamp aanschaffen voor halogeenlampen van 250w.
Anders gaat het niet lukken ivm te kleine afmetingen binnenin.
Daarnaast ga je het lampvoetje moeten vervangen en het bouwlamp toestel voorzien van hitte bestendig en uv-werend glas.

VSA of EVSA kunnen buiten het toestel ondergebracht worden.

Kan je van dat glas eigenlijk bij elke glashandelaar krijgen ?

En toch wel wat werk dan aan die bouwlamp. Stiekem zat ik ook te kijken naar LuminArc 3 of LumenMax 2, maar m'n portefeuille ziet het nog niet meteen zitten :D

Halo Dinx,

Ik las je artikel over de bouwlamp.
Ik weet niet of het een idee is, maar ik zag bij een sponsor van dit forum, op zijn site een HQI lamp. Dit is het model van een bouwlamp en de kost €75.
Mogelijk is dit een (financiëel) alternatief voor jouw lichtkap.
Is ook een webwinkel dus verzenden moet geen probleem zijn.

Met vriendelijke groet, Frans

Hoi,

Ik weet niet wat voor hqi balk je nu precies hebt maar die aquastarlight classic zou je kunnen inkorten.

Je moet de zijkantjes maar eens eraf halen. Het is gewoon een aluminium profiel wat je kunt afslijpen. Even het glasplaatje korter maken en klaar is kees....

Mocht je toch een bouwlamp willen gebruiken. Dit kan gewoon. Ik weet dat vaker werd gedaan.

Groetjes,

Remco

Ik heb inderdaad al gezien dat er een stukje links en rechts vanaf kan. Daar heb ik ook al aan zitten denken. Alleen moet ik dan het glas snijden. Geen idee of dat zomaar kan met dit type glas of dat het veiligheidsglas is (dat dan in 1000 stukjes breekt).

Back
Bovenaan