Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

borstelwormen: een plaag??

R

reefingalex

Guest
Ik heb zonet in mijn nieuwe bak gekeken en merkte toch heel wat activiteit van borstel wormen, geen al te grote exemplaren max 3 cm lang. Maar hun aantal lijkt me toch wel zeer veel te zijn.
In de boeken lees je heel wat onder de categorie plagen maar is dit werkelijk een plaag en indien dit het geval is zijn er dan goede remedies om ze op een goede manier uit je aquarium te krijgen?
Zijn er een aantal vissen of garnalen die hun wel lekker vinden?
Of moet ik mij er niet echt aan ergeren?
Alle info is welkom

groeten alex
 
Sinds ik vorig jaar mijn stenen van aquarium heb verwisseld heb ik er een heleboel dood uitgevist. Blijkbaar kunnen ze erg slecht tegen een plotselinge waterschommeling!!!!
 
:-[ Ik weet het maar het overkwam mij!!! Kan er ook weinig aan doen!!! Alles overleefde, zonder problemen maar de borstelwormen waren er niet blij mee!!!
 
Hoi Forumleden,

ik heb zelf sinds een aantal maanden een zee-aquarium. Tweedehands overgekocht. Ik ben erg tevreden met mijn aquarium, maar ik zie wel regelmatig lange borstelwormen in mijn bak. De grootste die ik gezien heb was ongeveer 6-8 cm lang.

Ik probeer de grote borstelwormen al enige tijd uit te vangen, maar heb tot nu toe nog geen geluk gehad. Ik heb een buisje genomen waar ik gaatjes in heb geboord. De beide kanten heb ik afgesloten. Ik injecteer elke avond wat artemia in het buisje, maar heb er nog geen borstelwormen mee kunnen vangen helaas....

Heeft iemand anders nog andere ideeen?

Met vriendelijke groet,

Dennis Appelboom
 
Appel, waarom wil je ze eruit hebben? Zolang je geen plaag hebt en de soorten borstelwormen die je hebt geen schade doen (de meeste borstelwormen van levend steen zijn onschadelijk) kan je ze lekker laten zitten. Ze hebben ook nog nuttige eigenschappen.

Als je er echt teveel van hebt zijn er wel dieren die ze eten. Ik weet niet precies welke maar sommige krabben of garnalen, en zoals danny zegt sommige vissen.
 
Ik heb vorige week een koppeltje kappersgarnalen in de bak gezet (stenopus) en heb ze vorige nacht vrij actief bezig gezien met het eten van borstelwormen Dit was een tip van een handelaar die ook al eens een plaag heeft gehad.
Door het feit dat ik gezien heb dat ze ze opeten, hoop ik het aantal onder controle te krijgen. Je moet ze inderdaad niet allemaal verwijderen want ze helpen ook met het opruimen van het overgebleven voedsel en detrius.

groeten alex
 
Hallo,

Mischien is dit wat een vadertje langbeen.
Een vriend van me heeft de foto gemaakt in een winkel.

groetjes Eric
 
Hallo Eric

vadertje langbeen (Stenorhynchus lanceolatus) is als niet reef safe te beschouwen!

 
hallo Alex,

De opmerking van Danny kan ik onderschrijven, een rifwachter weet er wel raad mee. Ik heb zelf ook de ervaring dat royal gramma's ze weten te vinden. Aan de andere kant zijn het hele goede opruimers!
groet,
Rob
 
[quote author=Eric Dijkstra link=board=14;threadid=7304;start=0#msg53351 date=1073207567]
Hallo,

Mischien is dit wat een vadertje langbeen.
Een vriend van me heeft de foto gemaakt in een winkel.

groetjes Eric[/quote]

Ik zat zelf meer te denken aan een Stenorhynchus Seticornis in plaats van een Stenorhynchus Lanceolatus.

Hier dan even wat foto's van de Stenorhynchus Seticornis:

Stenorhynchus_seticornis.jpg

02018m.jpg


De onderste foto schijnt op ware grootte te zijn :D

grtz WeZz
 
Bovenaan