Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Borstelworm of eunicid?

SDK

Senior Forumlid
Afgelopen maand verlies ik steeds de kleine vissen.
al een paar keer snachts voor de bak gezeten met alleen het rode licht aan. Niks raars te zien op wat borstelwormpjes naar.

gisteravond kwam ik thuis en toen opeens zag ik dit monster!
opgerekt was ie een cm of 35. Hij heeft de dikte van een markeerstift.

ik vroeg me af of dit de moordenaar kan zijn? En of dit een borstelworm of eunice worm
is?

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    45 KB · Weergaven: 140
Bijna 100 % zeker dat dit een Eunice is .
daar heb je natuurlijk ook verschillende soorten in .
of het je killer is ?
dan zou je hem op heterdaad moeten betrappen .
het is natuurlijk wel mogenlijk dat hij ze in hun slaap pakt .
groetjes .rob Charite

foto 1 is een borstelworm... heb deze genoeg gehad in mijn bak en deden helemaal géén kwaad, integendeel, zijn super opruimers.

mvg

Bijna 100 % zeker dat dit een Eunice is .
daar heb je natuurlijk ook verschillende soorten in .
of het je killer is ?
dan zou je hem op heterdaad moeten betrappen .
het is natuurlijk wel mogenlijk dat hij ze in hun slaap pakt .
groetjes .rob Charite

Hallo,

Eunicids zouden meer op een soort duizendpoot/miljoenenpoot lijken ook met zichtbare kop en voelsprieten.
Borstelworm...een worm met borstelhaartjes.
http://zeewaterforum.info/forums/showthread.php?123626-Dieren-in-het-aquarium&p=1022773#post1022773

Ik zeg dus borstelworm. Maar borstelwormen zouden als ze groot worden ook zich kunnen vergrijpen aan koralen en (misschien zelfs vissen?) als het voedselaanbod te klein word. Met 35 cm lengte zou ik persoonlijk de worm niet zo vertrouwen.

Mvg,
Roy

Jouw worm komt mij echt voor als borstelworm maar dan een grote soort. Mag je ook vuurworm noemen. En ja, die pakken het e.e.a. want die hebben niet meer genoeg aan restjes.

Als deze je vinger te pakken heeft, wat mij is gebeurd met herinrchten, heb je een week lang pijn in die vinger. Ik ga er dus vanuit dat jet een killer hebt verwijderd. :)

De eunice worm heeft meer het uiterlijk van een duizendpoot en lóópt ook echt door een bak. De exemplaren die ik heb gezien hebben een duidelijk kop met bek. En kunnen tegen de meter lang zijn. Deze ook een keer aangetroffen in een bak die we leeghaalden en ....... daar was ik gewoon bang van.

Jan

Het verschil tussen een vuurworm of Eunicid probeer ik altijd op deze wijze ook te achterhalen:

de vuurworm draagt een soort stekelbosjes aan de segmenten, steeds per twee en wanneer deze zich bedreigt voelt zet hij de stekelbosjes uit en wijd open, de Eunicid doet dat niet.
Verder licht een vuurworm op, zeg maar een beetje fluoriserend, onder een blauwe verlichting, iets wat ook niet van toepassing is als het om een Eunicid gaat.

Het dier op de foto van internet is absoluut een vuurworm, de eigen foto vind ik iets te onduidelijk, maar als je aangeeft dat het dier identiek is gaat het dus om een vuurworm in dit geval.

Beide dieren zijn rovers, dus beiden zijn hoe dan ook erg ongewenst. Je hebt er goed aan gedaan om deze te verwijderen.

Even een vraagje tussendoor. Hoe pak je zo'n ding uit je bak?:p

Daar gaat mn 90 % ;-P
IK heb nog zo veeeel te leren !!
Maar goed :) wist wel dat ik beide niet in de bak wilde :)

groetjes rob charite

Even een vraagje tussendoor. Hoe pak je zo'n ding uit je bak?:p

Haha dat is nog een verhaal apart. Ik dacht ik pak em even met een pincet (zo'n epileerpincet). Maar hij was daar te groot voor waardoor ik geen grip kreeg. Toen zweefde de vuurworm door m'n bak heen en toen heb ik heel hard naar m'n vriend gegild voor een visnetje waarmee ik hem vervolgens uit hef water viste.:p

Ik heb er ooit eens eentje gevangen met een fondue vork.
de vork als een wig achter z'n kopje steken en snel draaien alsof je spaghetti
op jouw vork draait .
Daarna gauw uit de bak en ergens in prakken .
groetjes rob Charite

Hier eenmaal bij een vuurworm in mijn begintijd: een dartpijl :o (ook bij krabben destijds).
Later gewoon door een val op te stellen of door het steen waar ik tot tweemaal aan toe een Eunicid wist te lokaliseren maar geheel uit het water te nemen (wat ook tot twee keer aan toe een afgebroken stuk rif betekende helaas).

Jouw worm komt mij echt voor als borstelworm maar dan een grote soort. Mag je ook vuurworm noemen. En ja, die pakken het e.e.a. want die hebben niet meer genoeg aan restjes.

Als deze je vinger te pakken heeft, wat mij is gebeurd met herinrchten, heb je een week lang pijn in die vinger. Ik ga er dus vanuit dat jet een killer hebt verwijderd. :)

De eunice worm heeft meer het uiterlijk van een duizendpoot en lóópt ook echt door een bak. De exemplaren die ik heb gezien hebben een duidelijk kop met bek. En kunnen tegen de meter lang zijn. Deze ook een keer aangetroffen in een bak die we leeghaalden en ....... daar was ik gewoon bang van.

Jan

;) Bij rick toch? Was inderdaad niet normaal

Ik heb momenteel een Eunicid zitten, tot bijna elka dag kan hem 's nachts gadeslaan.
Al verschillende pogingen ondernomen hem te verwijderen, echter zonder succes.
De vraag of dit rovers zijn : gegarandeerd, kan op 1 nacht wel 10 cm Acropora formosa van onder naar boven kaal vreten, ook de mooie groeitoppen van deze Acro staan op zijn menu. Vorige week heb ik op een nacht een Flowerkoraal nog kunnen redden, washij voor mijn neus aan het leeg eten, koraal zit apart, herstelt hopelijk. Een zacht koraal van tiental cm groot, verdwijnt op 1 nacht.
Mocht iemand de perfecte val kennen, wil ruimschoots vergoeden!
Momenteel schat ik de worm langer dan 50 cm, diameter wel 1 cm, is een echte griezel, een kop vol borstels, gelijkt op een duizendpoot qua bouw, wil je echt niet in je bak hebben.
In jan heb ik de tijd en de hopelijk de moed om het koraal waar hij huist af te breken, staat uiteraard pal in het midden, met bovenop een mooie uitgegroeide formosa, leuk wordt dit ...

mvg
Rik

Erik (Erik's Reef) heeft een goed werkende val weten te maken. Zonder val is het alleen mogelijk om te lokaliseren, deel van het rif af te zetten (= verkleinen van het leefgebied) of gedeeltelijk te verbouwen en de betreffende steen waar de Eunicid zijn schuilplaats in heeft te verwijderen. Ik kan helaas niet zo 1,2,3 de foto's van de val terugvinden (dit was voorheen mogelijk door bij een profiel van een forumlid eenvoudig even in de geplaatste bijlagen te bladeren, maar die optie is verloren gegaan op het forum), maar mogelijk kan je zelf het e.e.a. terugvinden in zijn dagboek (ik meen dat de val ook is besproken in het dagboek van Dominique).

Back
Bovenaan