Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

blijf knutselen

Peter

Administrator
Ik blijf maar knutselen aan mijn aquariumtechniek

Nu kwam ik laatst op het www een thermostaatje tegen waarmee je in staat bent om bijvoorbeeld een ventilator temperatuurafhankelijk elektronisch te sturen.

Dit multi thermostaat heb ik nu sinds enkele dagen in gebruik, het koste weinig en werkt naar mijn volle tevredenheid.

Ik heb deze themperatuur controller als volgt programmeert.

Loopt de water temperatuur op tot boven de 26,5 graden C wordt de ventilator automatisch in werking gezet.

Daalt de temperatuur tot beneden de 25 graden C wordt de ventilator automatisch uitgeschakeld

Ik vind deze extra "automatisering" uitermate handig, met name als tijdens je afwezigheid weer eens een hittegolf in aantocht is.
 

Bijlagen

  • IMG_4698.jpg
    IMG_4698.jpg
    167,9 KB · Weergaven: 19
  • IMG_4697.jpg
    IMG_4697.jpg
    130 KB · Weergaven: 16
Hoi Peter,

dat ziet er inderdaad erg handig uit. Hangt er nou een sensor in het water en waarvan is die sensor gemaakt? Is hij ook makkelijk in te stellen? Ik ben zeer benieuwd, ik zoek namelijk zoiets en ben niet zo handig om dingen te solderen.
Misschien dat je me een link kan geven waar ze te koop zouden zijn?
Alvast bedankt,

Groeten Thijs
 
Peter,

Ik werk ook met ventilators : 2 grote ventilators en op elke stekkenbak een reeksje van 4 kleine ventilators, ingewerkt in een paneeltje (foto).
Dit alles aangesloten op 3 aparte sturingscircuits (beperking risico).

Wat ik wel merk, is dat bij één van de sturingen (merk Tunze, de andere zijn zelfbouw) het toestelletje snel aan en uit slaat als de grenswaarde bereikt wordt. Dit kan niet goed zijn voor de relais en ook niet voor de ventilator zelf. Eerder had ik dit niet - zou dat een teken van slijtage zijn ? Hoe zit dat bij jouw toestelletje ?
 

Bijlagen

  • 20050709 002-25.jpg
    20050709 002-25.jpg
    153,6 KB · Weergaven: 9
Hoi Thijs

Er zit inderdaad een sensor aan, de kabel is ca 2 m lang.

Omdat ik niet weet of de sensor wel zeewaterbestendig is, heb ik de sensor in een stukje slang geperst en de uiteinden met silicone afgedicht.

Deze controller is in Duitsland bij een grote elektrozaak (concurrent van conrad) online te koop

Geef als zoekopdracht ut 100 in
 
Ik heb dit probleem tot op dit moment niet Freddy

Ik heb het vermoeden dat jou sturing erg gevoelig reageert

Volgens mijn korte waarnemingen zit in mijn controller een soort vertraging van ca 0,5 graden in

Uit is bij mij uit en aan is aan

Hij schakelt bij de ingestelde min temperatuur gewoon uit en het duurt een hele tijd voor dat hij terug in werking komt
 
Briljant apparaatje! Goede tip Peter.

Het is dat mijn pa net klaar is met een temp.controller anders had ik zeker ook zo'n dingetje aangeschaft! Inderdaad niet duur en fraaie functie met heel goed display!

groet,

Charles

P.S. Ik mag je geen punten meer geven, ik geef er blijkbaar al teveel aan jou (of te weinig aan anderen :eek:) maar je hebt ze verdiend!
 
Bedankt voor de link Peter, je hebt een gedreven electronicaliefhebber blij gemaakt :D

Groet,
Stefan
 
Heb je geen afwijking van temperatuur ,Peter? Ik heb deze thermostaat nml ook al eerder aangekaart op dit forum(zie: makkelijke tempcontroller en aansturing) maar echt vertrouwen doe ik hem niet helemaal. Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik de sonde gewoon in de bak geplaatst heb, volgens de site waar ik hem gekocht heb is hij zeewaterbestendig.
 
Peter H. zei:
Heb je geen afwijking van temperatuur ,Peter? .
Ik heb een temperatuurafwijking van 0,3 graden C

Nu is het wel zo dat de sonde van deze controller in mijn sump hangt en een andere de temperatuur in het aquarium meet
 
Peter zei:
Ik heb een temperatuurafwijking van 0,3 graden C

Nu is het wel zo dat de sonde van deze controller in mijn sump hangt en een andere de temperatuur in het aquarium meet
Peter, die afwijking van 0.3 °C, is dat een vaste afwijking ? In dat geval is het m.i. geen probleem. Ik ben namelijk ook geïnteresseerd in dit toestelletje. Kan jij, als handelaar, dat niet intrekken in het groot en dan verder verdelen ? Volgens mij wordt de verkoop sowieso een succes.
 
freddy zei:
Peter, die afwijking van 0.3 °C, is dat een vaste afwijking ? In dat geval is het m.i. geen probleem. Ik ben namelijk ook geïnteresseerd in dit toestelletje.


Op dit moment is de genoemde afwijking bij de minimum temperatuur van 25 graden C geconstateerd.
Ik zal straks nog eens controleren als de temperatuur is opgelopen


freddy zei:
Kan jij, als handelaar, dat niet intrekken in het groot en dan verder verdelen ? Volgens mij wordt de verkoop sowieso een succes.
Freddy, ik ben geen handelaar

Ik heb heel wat contacten met bepaalde fabrikanten en bemiddel sommige aankopen waardoor een koper vaak goedkoper aan zijn spulletjes kan komen.

Dit gegeven staat ook op mijn website vermeld
 
Peter of Lorre,

Kunnen jullie enkele details van die ventilator geven ? Neemt hij zijn lucht van buiten ?
 
Nee, die trommel is gewoon open, dus de lucht komt niet van buiten. De plaat van de uitstroom loopt trouwens gewoon door achter de trommel en schermt die zo af. Ik vind hem wel handig omdat hij de lucht blaast over een vrij groot verspreid oppervlak. Heb hem via mijn pa gekregen, komt waarschijnlijk uit het 1 of ander toestel.
 
Hij zuigt omgevingslucht aan en blaast het gericht via een 19 cm lange en 4 cm hoge opening gericht en horizontaal over het wateroppervlak, precies onder mijn verlichtingsarmaturen door
 
kijk eens op onderstaande link ongeveer zo'n type ventilator, waar verkrijgbaar. Hier
 
Dit is een pc ventilator en niet met de mijne vergelijkbaar, maar ook deze ventilators zijn goed voor ons doel geschikt
 
Bedoeld dus deze, die kom ik nu niet echt standaard tegen in een computer :D .

http://www.home.zonnet.nl/rsetteur/waterkoelen/images/wals-blower.jpg

laat ik deze nu toch eens 180 graden draaien. :confused: en dan de jouwe bekijken, niet de hele pagina bekeken? ;)

Peter, begrijp dat er ook verschillen in vermogens zijn enz. maar het gaat om het principe axiaal - radiaal, ik heb trouwens nog een leuke link(en), net er bij gezet.
 
Bovenaan