Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

betonvloer versterken

nick

ZeewaterForum lid
Ik zit met volgende probleem/vraag:
Ik ben net verhuisd naar een bel etage (living op eerste verdiep).
Nu volgens de bouwplannen kan onze vloer 250kg/m² dragen.
Ik zou graag een aquarium van 120x120x80 of groter (doorkijk) met sump zetten.
Als ik nu in de garage stempels met een 22mm betonplexplaat zou zetten recht onder
waar het aquarium zou komen zou dit het draagvermogen verhogen of verleg ik dan mijn probleem gewoon?:confused:
Vloerdikte is nethetzelfde op het gelijkvloers als op eerste verdiep.
De sump kan eventueel ook in de garage komen.:)

Kijk eens in DIT dagboek hoe je zo'n probleempje oplost. Klopt overigens de opgave van de draagkracht wel? Het zou namelijk betekenen dat je, wanneer er 3 volwassenen bij elkaar staan, je ook al een overschrijding hebt. :)

@ Anthony: danku voor het snelle antwoord.
heb het topic al een paar keer bekeken maar zal niks worden met de vrouw (teveel werk in haar living):p
mja 250kg/m² is idd niet zoveel maar de plannen ed zullen hopelijk toch kloppen niet?:rolleyes:
het huis is gebouwd in 1981 door versnel en de vloeren zouden uit gewapend beton bestaan of uit betongewelven...:confused:
maar net naast waar het aquarium moet komen is er in het verleden ook al een schoorsteen gebouwd met bakstenen tot aan het plafond en een inbouwcassette.

Stempels plaatsen. Die vind je al voor 10-15 euro per stuk op marktplaats.

Wat ik destijds heb gedaan is;

Meerdere gaten gegraven in de kruipruimte van een cm of 30-50 diep, stoeptegel erin gegooid, een stuk van de stempels af geslepen, de stempel op de tegel geplaatst en alvast lichtjes vastgedraaid tegen de vloer, vervolgens rondom afgestort met beton. Na enkele dagen is het beton uitgehard en toen heb ik de stempels aangeslagen.

Hey Frank,

al bedankt voor je antwoord mss toch even nog een andere vraag als ik met stempels zou werken dan.:biggrin:
Verzet ik mijn probleem dan niet naar de vloer van de garage of zie ik dit verkeerd en word het gewicht dan verdeeld over de 2 vloeren
en de draagmuur?:confused::rolleyes:

Hmm stempels plaatsen zou je probleem zoiezo weghalen.. zorg wel dat je onder de stempels wat neerlegt.. een steigerplank zodat deze de druk op je garage vloer kan verdelen.. ik vind 250kg/m2 ook heel erg weinig.. Kan me haast niet indenken dat dit werkelijk ook zo is..

Maargoed je zou het met stempels kunnen doen of een bouwkundig iemand een kunnen laten kijken.. want stempels in je garage is ook niet echt een oplossing..

Geschikte oplossing is het inbrengen van ijzeren balken en een raveling maken ter plaats van je aquarium.. eventueel een verzwaring in je vloer maken..

Maar stempels kan ook

Mvg Jeroen

Verstuurd van mijn HTC One met Tapatalk

waarom neem je geen bouwconstructeur in handen ..die kan alles berekenen n eventueel goede ideeen geven ..

en je hebt zwart op wit dat alles goed berekendt ,is zodra iets mis zou gaan...

kost geloof ik iets van 100 euro....ongeveer .....

slaapt ook beter....:rolleyes:

veel succes verder .....

Oh ja en vergeet niet boven in de stempel sloffen balk te zetten van ong 1,50m 4 stempels speel je zeker save maar met 2 zou het ook al kunnen..

Je zou als je je garage vloer niet vertrouwd even een gaatje kunnen boren om te kijken Hoe dik deze is.. als deze erg dun is.. versterken zoals eerder genoemd is..

Als je zeker wil weten wat ervoor nodig is moet je een constructeur inschakelen die zal je vloeren herbereken en een oplossing voor zoeken. Ik zou het voor je kunnen maken ;)

Mvg

@ Jeroen: 250kg/m² is idd weinig maar ik denk dat geen enkele ori vloer in een huis
1750kg op ongeveer 1.2m² kan dragen :p toch bedankt al voor je reactie ;)

@ Kokerwormpje: dit was ik al reeds van plan maar wou zeker ook eens horen wat andere aquarianen dachten en hoe zij het
hebben opgelost ;)

Oh ja en vergeet niet boven in de stempel sloffen balk te zetten van ong 1,50m 4 stempels speel je zeker save maar met 2 zou het ook al kunnen..

Je zou als je je garage vloer niet vertrouwd even een gaatje kunnen boren om te kijken Hoe dik deze is.. als deze erg dun is.. versterken zoals eerder genoemd is..

Als je zeker wil weten wat ervoor nodig is moet je een constructeur inschakelen die zal je vloeren herbereken en een oplossing voor zoeken. Ik zou het voor je kunnen maken ;)

Mvg

dit zou perfect kunnen maar de dikte kan je toch nakijken aan de trap?
de constructeur komt er wel bij te pas voor de zekerheid en verzekering ;)

Ja idd had het ook over je garage vloer ;) je vloer van de 1 ste verdieping zal 25 tot 30cm dik zijn.. vloeren van tegenwoordig kunnen die druk zeker wel aan..

Ik zou een constructeur in handen nemen. Destijds heb ik ook navraag gedaan en voor standaard woningen rekenen ze inderdaad 250 kg/m2. Met een aquarium van 700 kg/m2 zou je nog geen probleem hebben maar hoger wel gaf ie mij aan, dit heeft te maken met de overspanning van je woning etc. Zelf heb ik denk ik 650 kg/m2 staan.

Doorstempelen heeft alleen nut als je de kracht (gewicht/oppervlak) verkleind. Dat betekend dat je je kracht verdeeld over een groter oppervlak (normaal gesproken onder een hoek van 45 graden), wat niet eenvoudig te doen is met een dunne verdiepingsvloer.

Als je aqua bijv 1 m breed is en je vloer 20 cm dik, kun je het oppervlak maximaal vergroten tot opp. aquarium + vloerdikte in alle vrije richtingen (dus niet aan de kant waar hij tegen een muur zou staan). Op die manier kun je je gewicht verdelen over 1,0 +0,2+0,2= 1,4 meter en +0,2 in een vrije andere richting er van uitgaand dat hij aan 1 zijde tegen een muur komt te staan.

Ook kun je net zover doorstempelen totdat je bij de stabiele ondergrond onder je huis komt, dus ook in je kruipruimte tot de bodem doorstempelen (als dit een zandbodem is, klei-achtig bijv. heeft weinig nut)

Rekenvoorbeeld met jouw maten:
1,2x1,2 =1,44 m2 (standaard)

Vloerdikte 20 cm bij 1 zijde aan de muur:
1,6x1,4 =2,24

Dit is 0,8 m2 winst aan oppervlakte om je gewicht over te verdelen. Dan moet je wel exact stempelen m.b.v. balken onder je verdiepingsvloer.

Back
Bovenaan