Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Bazzman's rif

Bazzman

Senior Forumlid
Bazzman's rif 120x100x70

Even een wijziging: het verhaal van m'n huidige bak begint hier!

Nog een wijziging: het verhaal van nieuwe bak begint hier!

Hoi allemaal hierzo!

Na een tijdje te hebben meegelezen met de onderwerpen hier zal ik toch ook mijn eige bakkie introduceren op dit forum en hoop ik op veel opbouwende reacties:

Aquarium: 160x50x50
sump: 100x35x35
opvoerpomp: Eheim 1700l/h
verlichting: 2x 150 Watt HQI
stroming: 8500 l/h + 6000 l/h = 14500 l/h
Afschuimer: type weet ik niet maar het is er ééntje van 70 cm hoog met Ocean runner 3500.

qwa techniek is dit het wel zo'n beetje.

Ik ben in januari langzaam opgestart en draai nu met zo'n 75 kilo levend steen.
Verder heb ik 2 anemoonvisjes en een henk Jr. (omdat ie nog zo klein is)
2 zandsterren, 2 heremietkreeftjes en een zooitje koraaltjes. Zodra ik weer nieuwe foto's heb zal ik ze meteen plaatsen, hier nog even een fotootje van een tijdje terug.

groetjes Bas

Bijlagen

• overzicht 26-04 006.JPG
    overzicht 26-04 006.JPG
    71,4 KB · Weergaven: 352
Laatst bewerkt:
Bas: Welkom hier! Heeft wel ff geduurd zeg!

Je bak ziet er al leuk uit, als je t.z.t. interesse hebt in stekjes hoor ik 't wel, je bent welkom :)

Hahaha dankje wel Tanne, tja ik was in het begin even de weg kwijt en zat op het andere internet forum...

Lijkt me inderdaad zowieso weer es leuk om bij je langs te komen, eventueel voor stekjes. Jij bent tenslotte de schuldige waardoor ik nu al verslaafd aan het zoute water ben.

welkom op deze forum hier leer je veel van elkaar,zonder deze forum had ik het een stuk moeilijker gehad.hoop dat jij er ook veel plezier aan heb.

ik zie wel op je foto dat je last had of nog heb van groene alg.
groetjes martin g

Bazzman zei:
Hahaha dankje wel Tanne, tja ik was in het begin even de weg kwijt en zat op het andere internet forum...
Nobody is perfect! ;)

Bazzman zei:
Lijkt me inderdaad zowieso weer es leuk om bij je langs te komen, eventueel voor stekjes. Jij bent tenslotte de schuldige waardoor ik nu al verslaafd aan het zoute water ben.
Je bent welkom! Bak ziet er -zoals je in mijn dagboek kunt zien en lezen- inmiddels wel wat anders uit dan de laatste keer. Keertje 's avonds of in 't weekend ben je welkom!

martin g zei:
ik zie wel op je foto dat je last had of nog heb van groene alg.
Nee Henk Jr. lijkt erg onverzadigbaar te zijn, er zijn nog wel een hoop wieren/algen maar het lijkt te minderen.

tanne zei:
Je bent welkom! Bak ziet er -zoals je in mijn dagboek kunt zien en lezen- inmiddels wel wat anders uit dan de laatste keer. Keertje 's avonds of in 't weekend ben je welkom
Ik vind je bak er hoe dan ook errug gaaf uit zien, maar dat kom ik binnenkort wel weer es in "real life" bekijken

nog even een recentere foto (sorry, ik ben geen topfotograaf dus lever ook geen topfoto's)

en nog een vraagje: Heeft er iemand nog een goed idee om m'n tunze stromingpompen goed op te stellen. Ik heb regelmatig last dat m'n zand bij de voorruit wordt 'weggeblazen'. Ik ben nu van plan om de pompen in de linker en in de rechterhoek vanaf de bodem in een hoek van 45 graden naar de oppervlakte te laten blazen. Goed idee of slecht idee?
Gr. Bas

Bijlagen

• overzicht 30-05 022.JPG
    overzicht 30-05 022.JPG
    42,1 KB · Weergaven: 218
  • detail 30-05 024.JPG
    detail 30-05 024.JPG
    66,8 KB · Weergaven: 151
Misschien scheelt het als je de pompen evenwijdig aan de voorruit laat blazen. Je kunt natuurlijk ook op de plek waar geen zand blijft liggen een korstvormig koraal plaatsen, bijvoorbeeld sterpoliep of Montipora. Zelf had ik op de plek waar geen zand bleef liggen een handje grof koraalgrind met balipoliepen liggen, werkt ook prima :)

Pompen onderin plaatsen heeft als nadeel dat ze nogal moeilijk te onderhouden zijn. Zou ik zelf niet doen. Daarbij is stroming over de bodem op zich juist heel belangrijk.

hallo, daar ben ik weer...
Afgelopen weekend weer es zitten klungelen met de pompen in de bak, nu blijft het zand wel liggen maar heb ik weer een nieuw probleem: er vormt een soort stoflaagje op m'n water boven een pomp. Ik heb nu de één pomp bovenin van links naar rechts laten blazen en de andere van rechts naar links. Maar boven de pompen vormt er zich een soort stoflaagje, links is het niet erg want daar zit de overloop en verdwijnt dat stof de afschuimer in, maar rechts is het geen gezicht. :confused: Ook heb ik het idee dat de pompen elkaar tegen werken omdat de stroming in het midden tegen elkaar botst.

Ik denk dat ik de volgende keer beide pompen aan de linkerkant ga zetten, iemand nog andere ideeen?

mzzls Bas

Ik zou inderdaad proberen beide pompen aan één kant te plaatsen. Of de pomp die van de overloop af blaast wat naar beneden laten blazen, wellicht dat de kaamlaag dan wel naar de overloop afgevoerd wordt. Is inderdaad niet fraai.

Overigens, je hebt best kans dat na verloop van tijd de productie van een kaamlaag minder snel verloopt: bij niet goed draaiende of startende systemen heb je hier veel meer last van dan bij goed draaiende aquaria.

zo.... pompen aan linkerkant geinstalleerd, geen last meer van een kaamlaagje en het zand blijft ook gewoon goed op z'n plek liggen. Alleen begonnen een paar leders ("als hoge bomen die veel wind vangen") een beetje schuin te staan. Dus dan maar weer met wat stenen een soort windschermpje bouwen... ik ben dan al wel een half jaartje bezig maar het lijkt alsof het nu pas echt wat begint te worden. Ik zal volgende keer es wat foto's maken. (als het lukken wil)

gr. Bas

Hoi Bas,

Goed plan. Over de leders zou ik me niet al te druk maken. Grote kans dat ze binnen enkele dagen/weken aan de nieuwe stroming gewend zijn en dus zonder verbouwingen blijven staan.

Ben benieuwd naar de foto's :)

Hier zijn dan de lang verwachte foto's :p

Wat er trouwens gister opeens gebeurt: m'n anemoon voelde zich niet zo lekker en liet zich helemaal leeg lopen.... en vandaag.... tja, vandaag zijn het er opeens twee !!! hahaha... Toch vind ik het wel een beetje jammer want hij was net zo mooi groot, maar ze staan nu gelukkig nog dicht bij mekaar in de buurt zodat ie nog steeds een beetje groot lijkt.

zaterdag ga ik denk ik nieuwe visjes kopen, en ik denk dan aan 2 manderijnvisjes en/of 3 kleine picassodoktertjes en/of een gele zeilvindokter. Iemand nog op of aanmerkingen of tips of iets dergelijks?

gr. Bas

Bijlagen

• overzicht 14-06-05.JPG
    overzicht 14-06-05.JPG
    53 KB · Weergaven: 167
  • overzicht 14-06-05 links.JPG
    overzicht 14-06-05 links.JPG
    71,3 KB · Weergaven: 127
  • overzicht 14-06-05 rechts.JPG
    overzicht 14-06-05 rechts.JPG
    79 KB · Weergaven: 123
Picasso-docs zou ik niet doen. Kijk even in de dierendatabase en/of in de laatste HZ waarom (kort: worden GROOT, stress- en stipgevoelig, vaak gevangen met gif, op latere leeftijd niet echt reefsafe, geen goeie algeneter).

2 Mandarijntjes lijkt me een betere optie. Nog beter optie lijken mij een paar grazende visjes, bijv. twee gele docs?

zo zo... das snel tanne! hahaha...
In ieder geval bedankt voor je tips. Manderijntjes wil ik in ieder geval hebben (want die zijn zo gaaf!) en m'n bak draait nu al ruim een half jaar, dus op zich zou het goed moeten gaan (hoop ik).
nog even wat extra fotootjes

Bijlagen

• anemoon.JPG
    anemoon.JPG
    72,3 KB · Weergaven: 87
  • koraaltjes.JPG
    koraaltjes.JPG
    87,3 KB · Weergaven: 85
  • overzicht zijruit.JPG
    overzicht zijruit.JPG
    82,1 KB · Weergaven: 85
Zaterdag was het dan zover....

de nieuwe bewoners:
2 gele dokters
2 manderijnvisjes
1 gewone poetsvis

die laatste is gekocht als huisdier van één van m'n vrienden, maar is een schitterend beessie. De dokters komen regelmatig bij 'm langs voor een uitgebreide poetsbeurt!
De dokters kunnen (voorlopig) goed met elkaar overweg en zoeken eigenlijk elkaar altijd op. Ik vind ze alleen nog wat schuw, hopelijk verandert dit nog.
En de manderijnen stelen de show, vrouwtje is 4 cm en mannetje 6. Ze eten hun buikjes lekker vol (mannetje was nogal mager bij aankoop) en 's avonds zoeken ze mekaar op om in elkaars armen in slaap te vallen (lekker romantisch he :p )

kortom alles doet het goed!

Gr. BAS

even wat fotootjes neerzetten hoor... (tis dan wel geen topkwaliteit, maar het gaat om het idee...)

Oja Tanne, ik bel je binnenkort wel even om weer es wat af te spreken want ik ben wel heel erg benieuwd naar jouw bak in de huidige staat. (en als je toevallig nog wat stekjes hebt....:D ...)

groete BAS

Bijlagen

• manderijnmannetje.JPG
    manderijnmannetje.JPG
    63,9 KB · Weergaven: 84
  • manderijnvrouwtje.JPG
    manderijnvrouwtje.JPG
    49,6 KB · Weergaven: 88
  • geledokter+poetsvis.JPG
    geledokter+poetsvis.JPG
    84,9 KB · Weergaven: 85
Ziet er leuk uit Bas! Je hebt m'n nummer, stekken heb ik altijd, koud bier ook :)

Ik liep hier net even vast... maar alsnog even wat extra fotootjes:
- doopvontje
- aarbeitje: heb ik nu vlak onder de overloop gezet naast de aanzuig van een stromingspomp om op deze manier zo veel mogelijk voer te vangen, en is tie ook het makkelijkste bij te voeren.)
- en nog wat andere koraaltjes die ik best wel erg mooi vind.

Tanne zei:
Ziet er leuk uit Bas!
dankje...

Tanne zei:
Je hebt m'n nummer
dan ga ik je bellen...

Tanne zei:
stekken heb ik altijd, koud bier ook :)
allebei een prettige bijkomstigheid!!! :p

los groetos! ... BAS

Bijlagen

• doopvontje.JPG
    doopvontje.JPG
    24,6 KB · Weergaven: 85
  • aardbeitje.JPG
    aardbeitje.JPG
    71,5 KB · Weergaven: 86
  • koralen bij mekaar.JPG
    koralen bij mekaar.JPG
    103,1 KB · Weergaven: 85
Doopvontje is een Tridacna derasa, die kunnen HEEL hard groeien en zich heel mooi ontwikkelen!

Back
Bovenaan