Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Bak indraaien zonder licht

Nemesis20

Senior Forumlid
Hey iedereen!

Hier ben ik weer :biggrin:!
Ik ga mijn bak indraaien met Real Reef Rock, dus geen levend steen. Nu was mijn vraag kan ik de bak laten rijpen zonder licht?
Geen licht = geen algengroei zou ik denken. Op de steen zitten toch geen levende wezens en de bacteriën hebben geen licht nodig lijkt me?

Of is dit niet zo verstandig?

Graag de mening van de ervaren aquarianen!
Alvast bedankt!

Ik zou je adviseren om met volle bak licht te gaan draaien als je dat niet doet dan krijg je de alge fase zodra je denkt dat je bak gerijpt is en dan maak je het jezelf voor niks moeilijk ook de algen groei is belangrijk voor het opstarten van een bak ze breken schadelijke stoffen af en het is een goede graadmeter om te pijlen wanneer je bak geschikt is voor je eerste bezetting (de opruim ploeg)

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik zou de bak indraaien met je volle verlichting en ook direct op dezelfde sterke en tijden zoals jij ze straks wil hebben. Richtlijn verlichting 12 uur per dag waarvan 8 uur rond de 90 a 100%.

Ik zou de bak indraaien met je volle verlichting en ook direct op dezelfde sterke en tijden zoals jij ze straks wil hebben. Richtlijn verlichting 12 uur per dag waarvan 8 uur rond de 90 a 100%.
De volle verlichting? Ik had namelijk gelezen in het boekje van Tanne dat het verstandig is om juist niet de verlichting op het volle vermogen te zetten tijdens de rijping.
Hierover zal iedereen misschien een eigen mening hebben.

De volle verlichting? Ik had namelijk gelezen in het boekje van Tanne dat het verstandig is om juist niet de verlichting op het volle vermogen te zetten tijdens de rijping.
Mee eens.
Ik wil geen algen en cyano tijdens het rijpings proces.
Daar zijn andere efficientere middelen om nutrients te controleren dan algengroei.

Happy Reefing, GlennF

Algenfases zijn overrated, waterwaardes is wat telt.
Zelf heb ik tijdens opstart fase 1 of 2 uurtjes licht gedraait en zo langzaam opgebouwd.

Oke, sorry voor mijn antwoord. Het is ook al zo lang geleden dat ik opgestart ben.

Ik ben ook opgestart.
Ik gebruik aan verlichting tecatlantis easy led met controler.
Ik heb de tijd volledig aan, en de lichtsterkte elke dag 1%.
Dat duurt dus 3 maanden voordat het op volle 100% sterkte staat.

Mijn voorkeur heeft om bij de start gelijk het normale lichtpatroon te hanteren. Heb ik nu 2 keer gedaan en 2x is me dat prima bevallen.

M'n 1e bak ben ik gestart op de traditionele 'langzame manier'. Je ziet dan het leven als het ware ontstaan wat erg mooi is om te beleven. De 2x keer ben ik op de 'snelle' manier gestart zoals KZ en FaunaMarin voorschrijven waarbij ik amper alg heb gezien.

Hier ingedraaid met het licht aan .
Ik hoor dat fabeltje van indraaien zonder licht wel vaker , ben benieuwd wie dat verzonnen heeft .
In de natuur is er overdag ook gewoon licht .
Dit geldt ook voor het fabeltje , dat je stukken dode vis moet toevoegen om de bacteriën groei te stimuleren ??????
Dan heb ik toch iets verkeerd gedaan

Hier ingedraaid met het licht aan .
Ik hoor dat fabeltje van indraaien zonder licht wel vaker , ben benieuwd wie dat verzonnen heeft .
In de natuur is er overdag ook gewoon licht .
Dit geldt ook voor het fabeltje , dat je stukken dode vis moet toevoegen om de bacteriën groei te stimuleren ??????
Dan heb ik toch iets verkeerd gedaan

Ik ga (mijn tweede aquarium) opstarten met dood steen. Ik dat specieke geval zal ik wel opstarten zonder licht.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Mijn voorkeur heeft om bij de start gelijk het normale lichtpatroon te hanteren. Heb ik nu 2 keer gedaan en 2x is me dat prima bevallen.
Op de volle sterkte? Want van wat ik allemaal ondertussen heb gelezen ben ik misschien wel van plan om ook al onmiddellijk het schema te gaan hanteren maar dan op een algemene sterkte van 30%-40% in plaats van de volle 100% vanaf dag 1.

Ik ben afgelopen zaterdag gestart en heb de verlichting wel op 12 uur staan (ramp time van 4 uur op en 4 uur af) en dan totale sterkte op 30

P.S. ik weet niet hoe real reef rock zich verhoudt tot rockzolid, maar dat was de reden van mijn nieuwe start ik heb het rockzolid er uit gehaald en nu dus na 4 maanden met levend steen nieuw gestart...

Op de volle sterkte? Want van wat ik allemaal ondertussen heb gelezen ben ik misschien wel van plan om ook al onmiddellijk het schema te gaan hanteren maar dan op een algemene sterkte van 30%-40% in plaats van de volle 100% vanaf dag 1.
Op volle sterkte inderdaad want ik moest de t5 buizen inbranden.
Zoals Glenn ook aangeeft is een algenfase oldschool en kun je tegenwoordig de pieken die zouden ontstaan in ammoniak, nitriet en nitraat makkelijk voorkomen door extra bacteriën (uit een flesje) toe te voegen. Zo heb ik het de 2 keer gedaan en heb bijna geen alg gehad.

M'n 1e bak ben ik gestart op de traditionele 'langzame manier'. Je ziet dan het leven als het ware ontstaan wat erg mooi is om te beleven. De 2x keer ben ik op de 'snelle' manier gestart zoals KZ en FaunaMarin voorschrijven waarbij ik amper alg heb gezien.
Is het mogelijk mij een link te sturen waar deze methode worden uitgelegd? Zo kan ik even wat methodes op een rijtje zetten en degene dat mij het meeste ligt eruit kiezen.

Alvast bedankt!

Back
Bovenaan