Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Bacteriebloei ... En nu ?

-marcel

Senior Forumlid
In mijn strijd tegen groene flap las ik dat bacterien toevoegen goed zou helpen.
Dus na elke wekelijkse waterwissel ging er een ampul Biodigest de bak in.
Maar volgens mij loopt het nu uit de hand ( groene flap is wel weg :biggrin: )
De laatste ampul heb ik +/- 3 weken geleden toegevoegd.

Sinds een paar dagen begint mijn water steeds witter te worden.
Dit kan volgens mij niks anders zijn dan een flinke bacteriebloei.

Ik gebruik NP Reducing BioPellets, deze draaien al een maand of 2 mee.
Ik heb me hiermee aan de dosering op de verpakking gehouden.
Hoewel ik redelijk aan de hoge kant zit.
Op de verpakking staat 50 -200 ml per 100 liter water.
Ik zit op ongeveer 100 ml per 100 liter water.
Ik zag wel dat ze redelijk hard wervelen.

Na grondig zoeken naar info via de zoekfunctie weet ik nog niet wat ik nu het beste kan doen.
Ik heb net voor de zekerheid een bruissteentje in de bak gehangen voor extra zuurstof.

Ik kan de volgende stappen verzinnen, maar weet niet wat de beste aanpak is.
* Pellets verminderen
* Zorgen voor minder werveling
* UV-C lamp plaatsen ( ik heb een 5Watt lamp liggen )
* Water verversen

Wat zijn de meningen hier over ?

Ik had op iets meer reacties gehoopt ....
In afwachting op reacties heb ik nog weinig gedaan.

Ik heb alleen de doorstroming van de Pellets wat langzamer gezet en heb het bruissteentje er nu bijna 24 uur in hangen.
Het water is nu weer kraakhelder, maar hoe dat komt weet ik niet precies.

Een waterwissel is altijd een goed idee.

Zonder waterwaarden blijft het gissen naar een oorzaak.
Een witte waas kan bijvoorbeeld veroorzaakt worden door o.a.
  • bacteriebloei,
  • caulerpa die zich sexueel voortplant
  • tridacna die het nodig vond om zich voort te planten
  • misschien wel het neerslaan van calcium.

Sowieso zou ik een meting doen van de waarden, als het een van de eerste drie oorzaken is dan is het erg waarschijnlijk dat dit een flinke piek in nitraat tot gevolg kan hebben en dan is een waterwissel zeer aan te raden.

Eigenlijk geef je het antwoord zelf al. ;)
Ik zou het zelfde gedacht hebben.
Hoop dat de bak nu weer lekker door draait.

Groetjes Nanda

Eigenlijk geef je het antwoord zelf al. ;)
Ik zou het zelfde gedacht hebben.
Hoop dat de bak nu weer lekker door draait.

Groetjes Nanda

Ik wist inderdaad welke stappen een mogelijkheid zijn.
Maar ik was bang dat als ik al die stappen zou nemen dat het misschien te veel onbalans zou geven.
Ik heb gister de doorstroming van de pellets al verminderd en er heeft 24 uur een bruissteentje voor extra zuurstof in gehangen.

Ik heb net de hoeveelheid pellets verminderd en mijn afschuimer grondig schoon gemaakt.
Sinds die witte waas in mijn water had mijn afschuimer het ook extra druk.
Er zat een vieze plakkerige drap in en aan.
Het bruissteentje heb ik er nu uit gehaald.

En vandaag ( als ik het nieuwe water op tijd klaar krijg ) en anders morgen ga ik een waterwissel doen van 30 liter op een bak inhoud van 200 liter.
Hopelijk ben ik dan op de juiste weg.

Je kan ook je schuimer wat natter zetten en met vers water aanvulles

Veel natter als hoe ik hem al had staan gaat niet lukken.
Het schuim kwam zelfs al door de gaatjes van de deksel.

Ik heb de afschuimer net wel grondig schoongemaakt, hij zat helemaal onder de glibberige vieze drap.

IMAG0730.jpg

Trouwens nog bedankt voor het reageren.
Ik dacht dus in de goede richting, maar een bevestiging van ervaren aquarianen is toch best prettig en geruststellend.

Je hebt eigenlijk twee dingen gedaan die elkaar versterken:
bacteriecultuur toevoegen én NP Pellets in een wervelbedfilter erbij. Die laatste is een perfecte voedingsbron voor je bacteriecultuur die dis lekker gaat ontwikkelen.

En aangezien je dit hebr herhaalt, komt err een moment dat je bacteriebloie krijgt. Op zich geen probleem zolang het zuurstofgehalte maar hoog genoeg blijft. Dat heb je prima opgelost dus.

Ik ben een groot liefhebber van deze pellets dus wat mij betreft hoef je dit zeker niet te verminderen. Het moet gewoon even in evenwicht komen.

Succes jan

Je hebt eigenlijk twee dingen gedaan die elkaar versterken:
bacteriecultuur toevoegen én NP Pellets in een wervelbedfilter erbij. Die laatste is een perfecte voedingsbron voor je bacteriecultuur die dis lekker gaat ontwikkelen.

En aangezien je dit hebr herhaalt, komt err een moment dat je bacteriebloie krijgt. Op zich geen probleem zolang het zuurstofgehalte maar hoog genoeg blijft. Dat heb je prima opgelost dus.

Ik ben een groot liefhebber van deze pellets dus wat mij betreft hoef je dit zeker niet te verminderen. Het moet gewoon even in evenwicht komen.

Succes jan

Klopt Jan, die 2 dingen versterken elkaar inderdaad.
Maar dat was met opzet.
Ik had een behoorlijke groene flap plaag.
Dus ik heb een powerfilter geplaatst en veel bacterien + pellets toegevoegd.
Vandaag heb ik 1/3 van de pellets verwijderd.
De flap is nu zo goed als weg, maar dat was helaas maar moeilijk te zien door het witte water.

Het water is nu bijna helemaal helder, dus ik heb het bruissteentje verwijderd.
Heb ik daar goed aan gedaan ?

Ik maak het nu voor het eerst in 2,5 jaar mee dat mijn water wit wordt, vandaar mijn onzekerheid.

Als ik nu terug ga denken, had ik dit dan al moeten zien aankomen ?
http://zeewaterforum.info/forums/showthread.php?129478-Gafzak-slipt-snel-dicht

Hoi Marcel, je hebt goed gedaan, bacterie explosie komt idd door toevoegen icm met bio pellets.
je hebt nu een overschot aan bacterien waarvan er een heleboel afsterven en die moeten uit het water; zou de komende dagen de afschuimer nog nat laten draaien.
Kijk ook even naar je opvoerpomp of daar niet van die slijm in zit, dit benaaldeeld de capaciteit enorm.

gr. marcel

Hoi Marcel, je hebt goed gedaan, bacterie explosie komt idd door toevoegen icm met bio pellets.
je hebt nu een overschot aan bacterien waarvan er een heleboel afsterven en die moeten uit het water; zou de komende dagen de afschuimer nog nat laten draaien.
Kijk ook even naar je opvoerpomp of daar niet van die slijm in zit, dit benaaldeeld de capaciteit enorm.

gr. marcel

Goed idee van je !
Ik merkte vandaag al dat mijn afschuimer ook onder het slijm zat.
Dus morgen mijn opvoerpompen eens grondig schoon maken.
Ook zit ik er aan te denken om mijn koeler eens af te koppelen en goed door te spoelen.
Ik heb zo'n idee dat daar onderhand ook de nodige slijm en troep in zit.

Back
Bovenaan