Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Bacteriën toevoegen ja of nee?

Stefan010

ZeewaterForum lid
Hoi allemaal,

voegen jullie nog bacteriën toe aan je bak ? ook aan een lang draaiende bak?

zo ja welk merk en wat is jullie ervaring hiermee ?

Hoi allemaal,

voegen jullie nog bacteriën toe aan je bak ? ook aan een lang draaiende bak?

zo ja welk merk en wat is jullie ervaring hiermee ?

Bacteriën toevoegen is het enige wat natuurlijk is en positief toevoegd bv Vibrant en nog een paar er zijner ook vele die niets doen ,een stuk levend steen doet ook vaak de truc om een biologische stabiliteit te krijgen . Let wel goedkoop is vaak duurkoop 😉

Bacteriën toevoegen is het enige wat natuurlijk is en positief toevoegd bv Vibrant en nog een paar er zijner ook vele die niets doen ,een stuk levend steen doet ook vaak de truc om een biologische stabiliteit te krijgen . Let wel goedkoop is vaak duurkoop 😉
Prijs maakt niet uit op mijn eigen biefstukje bezuinig ik ook niet 🤘🏻
dus toevoegen kan geen kwaad.
levend steen( vers ) vind ik best lastig te vinden, adresje?

Lastig idd goed levend steen.

Heb net ook een paar kilo bemachtigd.

Heb de site van de jong in de gaten gehouden. Zodra het beschikbaar was contact op genomen met mn lfs. Zodra het binnen was opgehaald. Dan is het vers 😁

Gebruikte microbelift
Die gebruikte ik ook alleen mijne is nu op en wou weten of het nog een waardevolle toevoeging is of dit niet meer toe voegen
en welke de andere gebruiken en of ze het nog gebruiken in een lang draaiende bak

Vond het positief , mengde het altijd met wat zand uit mijn bak en gooide dit na een uurtje terug.
Heb in 3 jaar geen problemen met mijn bak gehad , geen flap ed en altijd goede waardes
Ga het weer gebruiken in mijn nieuwe bak.

Microbelift is goed.

Nite out,aqua balance en thera p, special blend.

Afwisselend. Als 2 flessen leeg zijn haal ik de andere.

Bacterieën zomaar in je bak kiepen heeft totaal geen zin , ze kunnen zich dan niet nestelen in je zand of steen.
Beter is een bakje met zand uit je bak nemen en daar de bacteriecultuur aan toevoegen.
Deze laat je dan een nacht staan waarna je het zand weer aan je aquarium kan toevoegen.

ik meng bacteriën met coral snow laat het een half uur staan en verdeel het over de bak.
kleine deeltjes verspreiden zich over de hele bak

Bacterieën zomaar in je bak kiepen heeft totaal geen zin , ze kunnen zich dan niet nestelen in je zand of steen.
Beter is een bakje met zand uit je bak nemen en daar de bacteriecultuur aan toevoegen.
Deze laat je dan een nacht staan waarna je het zand weer aan je aquarium kan toevoegen.
Ik ben van mening dat bacteriën zich wel zullen hechten aan zand en steen, je voegt immer toe aan stromend water en dus zullen bacteriën door de hele bak gaan.
Ik kan me niet voorstellen dat een bacterie zich alleen hecht als je het in zand doet wat je later weer teruggooid in je bak.........

Ik ben van mening dat bacteriën zich wel zullen hechten aan zand en steen, je voegt immer toe aan stromend water en dus zullen bacteriën door de hele bak gaan.
Ik kan me niet voorstellen dat een bacterie zich alleen hecht als je het in zand doet wat je later weer teruggooid in je bak.........
Ik had gelezen dat je een groot deel kwijt speelt via je overloop en enventueel voorfiiltering, afschuimer.

Wat dacht je van je uv lamp ?

Nog nooit een uv lamp gebruikt !
Zag het nut er niet van in uv of ozon dood ook de goede bacteriën!
Bacteriën zijn er in alle soorten en maten de juiste toevoegen is een pre , tevens moet je ze ook voeden en weer de juiste uiteraard om een booster in te zetten bv een koolwaterstof alcohol dus ,
Of een meer gestabiliseerde voeding bv biopallets 👍, de keuze is reuze .
Ik hou het op bv Vibrant of de bioampullen , en ook ik vind testen van verschillende merken een pre ,je mag niet mee praten vind ik als je er niet mee hebt gewerkt ! Er wordt al teveel verzonnen, dat is ook het leuke van onze hobby je bent nooit klaar .
We willen zo goed mogelijk milieu voor onze dieren met zo weinig mogelijk uitval althans dat proberen we met zijn allen .

Back
Bovenaan