Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Azijn Suiker Oplossing

Denk je dat ik met deze mix met vodka erbij meer kan bereiken en sneller?

Nog even wat betreft de vodka wat voor vodka kan dat zijn?
en je bedoeld nu 1 op 10 vodka azijn mixen met 464 suiker erbij? en eventueel natriumacetaat?

In mijn betoog probeer ik duidelijk te maken hoeveel je van elke supplement nodig hebt om een gelijke hoeveelheid C-atomen beschikbaar te stellen als je voor 1 van deze zou kiezen.

Vodka: gewoon consumenten vodka van de slijterij. De goedkoopste volstaat.

1.
Het 'ultieme' VSV recept (voor zover dat bestaat):
1 liter vodka + 464 gram sacharose + 668 gram natriumacetaat aangelengd tot een totaal van 3 liter.
(De suiker lost op in het waterdeel van de wodka, de natriumacetaat lost op in de overige 2 liter.)
Natriumacetaat lost niet zo heel makkelijk op, dus daar moet je een beetje geduld bij hebben.

2.
Onderhoudsdosering: 1 ml / 100 liter / dag, ofwel 11 ml/dag voor jouw systeem. Let op, dit is een aanname, en staat of valt bij de voedselinput.

3.
Progressieve aanpak nitraat en fosfaat overschot: elke dag 1 ml extra (11, 12, 13, 14, ...) tot dat je je nitraat en fosfaat ziet dalen (minimaal wekelijks, liefst 2x per week meten). Een daling van nitraat en fosfaat
Dan ook per direct de VSV dosering stapsgewijs terugbrengen. De toenemende bacteriële activiteit vreet zuurstof, en kan ook nog eens leiden tot een bacterie-bloei (nog meer zuurstof onttrekking).

4.
Het één heeft het ander nodig. Grote kans dat op een 0-meting voor fosfaat uit gaat komen. Dit hoeft niet per se schadelijke te zijn. Per saldo moet de fosfor (P) via het afval/voedsel komen. Datzelfde geldt uiteindelijk ook voor stikstof (N).
Lees mijn artikel op ReefSecrets eerst nog eens op je gemak door. Dat kan verhelderend werken.

Bedankt voor de uitleg. Heb je een link naar het artikel? Verder is het ook mogelijk zonder de acetaat?

Gebruik je deze methode zelf ook?

De link:
Referentie kader is de wodka-methode.
In de kern van het verhaal: wat niet leidt tot vervuiling hoeft niet meer te worden aangepakt.

Recept zonder natriumacetaat:
Zonder natriumacetaat wordt het 1 liter vodka + 464 gram suiker (aanlengen tot 2 liter).

Recept zonder natriumacetaat, maar wel met gebruik azijn:
- 1 liter vodka + 464 gram suiker (aanlengen tot 2 liter).
- Dagelijkse dosering van bovenstaande VS-mix + 10-voud aan azijn (5%).
Omwille van de houdbaarheid zou ik dit niet met elkaar gaan mengen. Dat wordt 'te dun' en daarmee juist weer vatbaar voor bacteriën (suiker).

Tot januari 2018 heb ik gewerkt met bovengenoemde VSV ingredienten (vodka, sacharose, natriumacetaat).
Sinds januari 2018 (doorstart) gebruik in een vliesfilter en staan nitraat en fosfaat 'op nul'.
Overigens een gemengd systeem met slechts 18 vissen/visjes.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan