Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

ATI versus Triton ICP-OES

21twan

"Ooit snappen we het"
Na een vergelijking van de ATI test ten opzichte van de triton tests valt me iets vreemds op.

Bijvoorbeeld Arseen, Seleen en koper.
Bij Triton staat het als ongewenste zware metalen.

Maar bij ATI staat dit in de groep van sporenelementen.

Bij ATI geven ze voor Arseen een zelfde streefwaarde dan Vanadium 1,5 ug/l.

Voor Seleen en koper dezelfde streefwaarde als BV ijzer 0,5 ug/l.
Bij Triton geven ze voor al deze elementen een streefwaarde 0.0 ug/l aan, ongewenst dus.

Hoe kan dat.

En als het bij ATI sporenelementen zijn, waarom kan ik die dan niet als flesje daar krijgen zoals bijvoorbeeld ijzer en vanadium.

Hoi Twan,

Kijk eens op een emmer van Tropic Marine daar staat ook dat er sporenelementen inzitten van arseen, seleen en koper dus zo ongewenst als dat triton het aangeeft met de streefwaarde 0,0 ug/l zal het niet zijn.

Ik denk dat triton hiermee meer bedoeld dat ze heel laag moeten zijn, beneden de detectie grens van hun ICP-OES waarschijnlijk.

mmmmmmmmmm, en ATI zou het dan wel kunnen meten.
Maar waarom dan niet te koop in een flesje.

gr
twan

Hoi Twan,

Kijk eens op een emmer van Tropic Marine daar staat ook dat er sporenelementen inzitten van arseen, seleen en koper dus zo ongewenst als dat triton het aangeeft met de streefwaarde 0,0 ug/l zal het niet zijn.

Ik denk dat triton hiermee meer bedoeld dat ze heel laag moeten zijn, beneden de detectie grens van hun ICP-OES waarschijnlijk.

Als ik me niet vergis hebben we juist een klein beetje koper en van die andere stoffen nodig voor bepaalde organismen.
Ik dacht schaaldieren zoals garnalen bijvoorbeeld hebben het nodig.
Koper zit sowieso in een goede emmer zout maar ook al vaak in droogvoer zover als ik weet.

Waarom alles in een apart flesje?

Ik persoonlijk hou er niet van om 20+ flesjes overal van te hebben. Doe mij mijn een emmer waar alles in zit ;).

Groet frank

Precies Frank zo is het maar net !

Waarom alles in een apart flesje?

Ik persoonlijk hou er niet van om 20+ flesjes overal van te hebben. Doe mij mijn een emmer waar alles in zit ;).

Groet frank

Koper zit wel in de meeste sporenelementen. Arseen en Seleen zou ik me niet zo druk om maken, als met regelmaat wisselt met een goed zout zal er altijd wel iets aanwezig zijn.

mmmmmmmmmm, en ATI zou het dan wel kunnen meten.
Maar waarom dan niet te koop in een flesje.

gr
twan

Koper zit wel in de meeste sporenelementen. Arseen en Seleen zou ik me niet zo druk om maken, als met regelmaat wisselt met een goed zout zal er altijd wel iets aanwezig zijn.

Volgens mij heeft ati 1,2,3 essentials als sporenelementen mix

Klopt, maar kan nergens vinden wat erin zit.

Ik zag wel toevallig staan op de site van ATI bij de essentials dat waterwissels niet meer noodzakelijk is als die 3 flesjes gebruikt :p
Waarschijnlijk onder het motto van als de klant dit wil willen lezen en onze verkoop cijfers ermee omhoog gaan dan schrijven we het er toch bij :)

Volgens mij heeft ati 1,2,3 essentials als sporenelementen mix

Klopt, maar kan nergens vinden wat erin zit.

Ik zag wel toevallig staan op de site van ATI bij de essentials dat waterwissels niet meer noodzakelijk is als die 3 flesjes gebruikt :p
Waarschijnlijk onder het motto van als de klant dit wil willen lezen en onze verkoop cijfers ermee omhoog gaan dan schrijven we het er toch bij :)

Toch knap, zou er dan evenredig gebruik zijn van alle elementen? :rolleyes:

Zit ik hier te kijken met 6 potten van Reef Corner....

Ik denk er ook zo over.

Maar dan nog de vraag waarom het niet te koop is zoals bv ijzer?

gr
twan
Als ik me niet vergis hebben we juist een klein beetje koper en van die andere stoffen nodig voor bepaalde organismen.
Ik dacht schaaldieren zoals garnalen bijvoorbeeld hebben het nodig.
Koper zit sowieso in een goede emmer zout maar ook al vaak in droogvoer zover als ik weet.

Ik denk er ook zo over.

Maar dan nog de vraag waarom het niet te koop is zoals bv ijzer?

gr
twan

Ben je iets specifieks aan het zoeken?

Waarom wil je iets in je bak gooien wat zelfs met een apparaat van 100k+ niet te meten Is. Kan je nagaan wat er gebeurt als je 1 ml ipv 0.001 ml doseert.

Verstuurd vanaf mijn E5823 met Tapatalk

Hoi Twan,

Arsenicum (rattengif), selenium en koper zijn erg giftige verbindingen.. deze komen via voeding je systeem binnen, en moeten te allen tijde laag in concentratie blijven. Koper is nuttig voor bepaalde enzymen, maar er is slechts heel weinig van nodig. Ik zou het dan ook niet toevoegen. Het enige metaal dat ik eventueel zou toevoegen is ijzer, maar ik voeg eigenlijk nooit sporenelementen toe aan mijn systemen.

Maar waarom stopt Tropic Marine dan rattengif (;)) in het zout :confused:

Hoi Twan,

Arsenicum (rattengif), selenium en koper zijn erg giftige verbindingen.. deze komen via voeding je systeem binnen, en moeten te allen tijde laag in concentratie blijven. Koper is nuttig voor bepaalde enzymen, maar er is slechts heel weinig van nodig. Ik zou het dan ook niet toevoegen. Het enige metaal dat ik eventueel zou toevoegen is ijzer, maar ik voeg eigenlijk nooit sporenelementen toe aan mijn systemen.

Hoi Tim
Ik weet dat het rattengif is, daarom ook deze vragen.
Bij ATI geven ze voor Arseen zelfs een streefwaarde hetzelfde als Vanadium namelijk 1,5 ug/l.

Maar waarom staan Arseen, Seleen en koper het bij ATI als sporenelementen.

En bij triton als ongewenste zware metalen.

Ik vind het allemaal maar erg vaag.

gr
twan

Maar waarom stopt Tropic Marine dan rattengif (;)) in het zout :confused:
Waarschijnlijk is TM zo eerlijk om te vermelden dat hun zout dit soort vervuiling bevat maar stoppen ze dit er niet extra in. Ik vind het bezwaarlijker dat andere merken dit juist niet vermelden terwijl je echt mag aannemen dat ook daar dit soort vervuiling in zal zitten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Waarschijnlijk is TM zo eerlijk om te vermelden dat hun zout dit soort vervuiling bevat maar stoppen ze dit er niet extra in. Ik vind het bezwaarlijker dat andere merken dit juist niet vermelden terwijl je echt mag aannemen dat ook daar dit soort vervuiling in zal zitten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Goede opmerking. Denk ook dat bij de budget zouten de vervuiling groter is.

Als het gaat om tritons aangegeven waardes. Daar staan waardes bij die op nul staan maar wel in nzw aanwezig zijn. Stoffen die ook gewoon terug te vinden zijn in koraalskelet.

Groet frank

Back
Bovenaan