Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Artemia

Kraken

ZeewaterForum gebruiker
Ik vroeg me af hoe jullie er voor zorgen dat ze zo weinig mogelijk eitjes mee komen bij het af hevelen van de juist uitgekomen artemia? Bij mij komen er steeds teveel mee.

Waarschijnlijk zijn dit de hoesjes van de uitgekomen eitjes.

Je zou bijvoorbeeld de kweek even kunnen laten staan, de hoesjes komen dan boven drijven en deze zuig je af voordat
je het toevoegt.

groet

Adri

Ja had ik enkele minuten gedaan maar dan komen er nog mee en ik zuig een cm van de bodem af en de opervlakte zuig ik ook niet mee.

Koop een artemia zeefje. Daar giet je alles doorheen en de schaaltjes blijven achter.

Ah heb zo een zeefje en dacht dat de artemia er ook niet door gingen. Vanavond eens proberen bedankt voor de tip ;)

Koop een artemia zeefje. Daar giet je alles doorheen en de schaaltjes blijven achter.

Dat een zeefje prima werkt om artmia (naupilen) van het kweekwater te scheiden, dat wist ik wel.
Wil je eens een foto van dergelijk, kennelijk, selectief zeefje plaatsen? In mijn beleving zijn artemia naupilen en de eierschalen nl. ongeveer even groot. Ik ben benieuwd hoe dit werkt.

Je volgende kweek, moet je eens proberen, (wanneer je naupilen gaat vangen) om je kweek pot te verduisteren, met onderin een plekje waar het licht nog kan schijnen.
Daar zwemmen dan alle naupilen naar toe. (ze trekken naar het licht)
De eitjes blijven drijven, als je voorzichtig doet.
En jij kan ze van onderuit met een slangetje opzuigen. :)

Sorry voor JBL, maar die handel vind ik absoluut niet goed werken.
Ik heb zelf nu een soort zwarte ufo, met in het midden een gat, en een heel klein zeefje.
Niks krijgt licht behalve dat gat.
En elke dag kan ik zo een portie scheppen zonder eierschaaltjes.
(er zit nog van binnen nog iets in met kunst stof ringen, die voorkomen dat de eierschaaltjes in het zeefje van de naupilen terecht komen.
Top ding. topjes

Hoe het ding heet, geen idee, schijnt al heel oud te zijn.
Er zijn er dus vast meer die zo'n ding hebben.
Mocht ik nog ergens een plaatje tegen komen, dan post ik het hier wel.

Groetjes Nanda

Kijk eens aan!
zelfs als je geen frans kent begrijp je dit nog wel.

http://www.youtube.com/watch?v=5eCQ1iDpJno

Laatst bewerkt:
De zwarte ufo in het voorgaande bericht kun je bij reefcenter (sponsor) bestellen.
kost ca 15 euro
Het merk is Hobby

Greetings peter

Goedendag , hebben die geen bruis steentje nodig ? Ishet gewoon zo simpel water en schepje eitjes en gaan?

Yup, zonder lucht toevoer.
Van alles wat ik ooit heb geprobeerd, werkt dit echt super. topjes
Er zit wel een dingetje aan waar je lucht op aan kan sluiten, maar dat heb ik nog nooit gebruikt.

(met als achterliggende gedachte, dat de bellen, de eierschaaltjes wel eens over het rooster zouden kunnen werken, en je dus als nog met die eierschaaltjes zit)

En je zal je verbazen hoeveel naupilen je uit 1 zo'n klein schepje krijgt.

En hoe laat jij ze groter worden oezie of voer jij ze alleen als ze net uit zijn?

Op het moment staat het ding even niets te doen.
Maar je kan ze idd. zo voeren, of opkweken in phytoplankton.
En in de zomer zelfs in een bakje/emmer in de tuin, waar je eerst alg in laat groeien.
Zelf heb ik dat helaas nooit kunnen proberen, aangezien in aan de noordkant van een flat woon. :(

Bij ons in de club Benny, ik zal je op de volgende vergadering gratis een potje mee brengen.
Groetjes Erik

Heeft er iemand een idee waar ik artemia eitjes van goede kwaliteit kan kopen?
Liefst in een kleine hoeveelheid. Het is eerste keer dat ik het ga proberen.

Back
Bovenaan