Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Aquarium van Reza

Reza

Senior Forumlid
Na ruim een jaar overweging heb ik besloten mijn zoetwater bak naar een zoutwaterbak te veranderen. Tips, suggesties en .. zijn welkom:)
start: 26-08-2008

Aquarium: Juwel 100X40X40
tetratec filter 700
afschuimer :Alaphaskim (Intern)
stromingpomp: 1-maxi-jet 1200 2-aquapower 650
verlichting: 1X whit 30w en 1x blue 30w

ik heb aan ruim 40 kilo levende stenen in de bak zitten

waarde bij opstarten twee dagen later:
nitrit:0
nitrat: 12.5
KH:10

Een paar foto's

Bijlagen

• IMG_2969.JPG
    IMG_2969.JPG
    245,2 KB · Weergaven: 89
  • IMG_2972.JPG
    IMG_2972.JPG
    281 KB · Weergaven: 86
  • IMG_2976.JPG
    IMG_2976.JPG
    332,2 KB · Weergaven: 69
  • IMG_2970.JPG
    IMG_2970.JPG
    345,5 KB · Weergaven: 88
  • IMG_30041.jpg
    IMG_30041.jpg
    386,3 KB · Weergaven: 202
dave_e zei:
Ik zou er toch iets meer verlichting bij plaatsen. Ik denk dat het iets te weinig is. Wat voor schuimer heb je ?
Alphaskim zoals benoemd. De fotos zijn reeds geplaatst.
Ik heb maar plaatst voor twee lampen. Ik he me laten wijs maken dat mijn bak nie erg diep is en twee verlichtingen genoeg moeten zijn. Alhoewel ik zelf ook meer verlichting had gewild.
Als ik de vuistregel van 0.5w per L hanteer, dan kom ik nu aardig in de buurt.

Als je geen sps of andere moeilijke koraalsoorten gaat houden moet het voldoende zijn.

Je verlichting in 39watt t5 veranderen kan ook, eventueel zelf een andere kap maken of hangend armatuur.

blijft een uitdaging om met die afschuimer, verlichting en maten van de bak een mooi en vooral goed werkend geheel te maken. Maar des te leuker omdat het betaalbaar blijft zo.

Als je de schuimer en skimmer niet wilt zien kun je ze makkelijk beplakken met juwel achterwand, welke al op je achterwand zit.

Succes!!

Reza zei:
Alphaskim zoals benoemd. De fotos zijn reeds geplaatst.
Ik heb maar plaatst voor twee lampen. Ik he me laten wijs maken dat mijn bak nie erg diep is en twee verlichtingen genoeg moeten zijn. Alhoewel ik zelf ook meer verlichting had gewild.
Als ik de vuistregel van 0.5w per L hanteer, dan kom ik nu aardig in de buurt.
60 watt op 160l is lang geen 0,5watt/liter.Ik zou toch proberen hieraan iets te veranderen,zoals voorgesteld 2x t5 39watt.
Ook de stroming lijkt mij maar weinig.Mag gerust meer dan het dubbel zijn.;)
De opbouw ziet er goed uit,nu nog de techniek verstoppen.

robcampman zei:
Als je geen sps of andere moeilijke koraalsoorten gaat houden moet het voldoende zijn.
Als je de schuimer en skimmer niet wilt zien kun je ze makkelijk beplakken met juwel achterwand, welke al op je achterwand zit.
Moeilijk houdbare (laag) dieren wil ik voorlopig van afblijven. dit wordt mijn eerste uitdaging. Als ik alles onder knieën krijgt, komt er een grotere bak ingebouwd ergens in het huis te staan.

Je maakte ook opmerking over de afschuimer, heb je hier slechte ervaring mee?
In ken iemand die zijn bak een maat groter is dan die van mij met hetzelfde schuimer, en hij doet het prima. Voor andere afschuimer moest ik een gat in mijn kap snijden en dat vond ik maar niets.

VaVa zei:
60 watt op 160l is lang geen 0,5watt/liter.Ik zou toch proberen hieraan iets te veranderen,zoals voorgesteld 2x t5 39watt.
Ook de stroming lijkt mij maar weinig.Mag gerust meer dan het dubbel zijn.;)
De opbouw ziet er goed uit,nu nog de techniek verstoppen.
deze bak is een 160 liter, klopt, maar er zit van bijna 40 kilo stenen in die gelijk is aan 40 liter. dus dan kom ik op 120 liter water. Een een 1 op 1 verdeling is het eigenlijk het beste.
Qua stroming zal ik nog een 1200 erbij doen. Trouwens, mijn filter geeft ook wat stroming of is dit niet voldoende?
Bedank voor je tips

stefan.T zei:
je had dan beter voor een hang-on afschuimer kunnen kiezen dan zie je alleen het pompje in het aquarium.
Je heb hier in noorden moeten genoegen nemen met twee winkels en daar heb je niet veel keuzes.
Ik ga deze afplakken en dan heb ik er ook geen last meer van.Hoe ziet een hang-on er uit eigenlijk:confused:

daar heb je internet voor ;) gewoon op google zoeken.
een hang-on afschuimer is een afschuimer die buiten je bak hangt.
het pompje is met een slangetje verbonden met een afschuimer en de uitlaat van zit ook in het aquarium.

Mijn zoetwaterbak moest vanwege omstandigheden binnen 24 uur leeg, en daarna moest hij gemaakt worden voor zoutwater. Deze afschuimer is via ebay in Italie te bestellen voor de helft van de prijs wat ik hier voor heb betaald. eigenlijk frusterend he?

Zo te zien ben bij de aquaboer in Groningen geweest die het merk Bubbleking niet eens kent. Toen ik een paar jaar geleden begon, kwam ik ook bij hem en heb ik me dezelfde afschuimer aan laten smeren.

Ik heb deze dezelfde dag nog teruggebracht en een tweedehands afschuimer via het forum gekocht. Geloof me, je kunt beter een stukje rijden naar een van de sponsors. Want ik heb eigenlijk alleen maar slechte ervaringen met dit bedrijf.

Spit in het vervolg eerst het forum door om informatie te achterhalen voordat je overgaat tot aankoop.

Desondanks wens ik je heel erg veel succes!

Groeten Tjeerd

reza

heb je een pb gestuurd heb evt. ook nog wel een hangon schimer voor die geschikt is voor 250 liter!

voel je niet schuldig dat je verkeerd bent ingelicht dat is mij ook overkomen en kwam net zoals jij hier op het forum en heb in de tijd dat ik hier lid ben veel goede ervaringen opgedaan!

groetjes Arjen

Ik heb deze afschuimer gekocht, omdat een vriend van me ook hetzelfde in zijn bak heeft en hij doet het bij hem prima. en ook omdat ik geen extern afschuimer wou of iets waardoor ik een gat in mijn kap moest boren. Is dit niet een persoonlijke ervaring met bepaalde merk?

Reza zei:
deze bak is een 160 liter, klopt, maar er zit van bijna 40 kilo stenen in die gelijk is aan 40 liter. dus dan kom ik op 120 liter water. Een een 1 op 1 verdeling is het eigenlijk het beste.
Qua stroming zal ik nog een 1200 erbij doen. Trouwens, mijn filter geeft ook wat stroming of is dit niet voldoende?
Bedank voor je tips
Voor de berekening van licht,stroming ,steen enz. wordt de bruto inhoud als maatstaf gebruikt.Voor makkelijkere leders wordt 0,5 watt per liter aangeraden als minimum,voor de steenkoralen 1watt/liter.
Het water uit de filter wordt niet geteld als stroming.10x de bakinhoud is wel het absolute minimum om koralen te houden.Zorg dan ook voor een heel open opbouw zodat er minder plaats is waar het vuil kan liggen blijven.Beter is om tss. de 20/30x de bakinhoud als stroming te hebben.Dan blijft het vuil minder liggen (gaat dus rapper de overloop/filter in) en krijg je een dunnere watermantel rond de koralen.Dit bevordert dan weer de zuurstofopname en vergemakkelijkt de uitstoot van afvalstoffen.

hier mijn verlichting

Bijlagen

• IMG_3164.JPG
    IMG_3164.JPG
    385,6 KB · Weergaven: 47
  • IMG_3163.JPG
    IMG_3163.JPG
    318,8 KB · Weergaven: 39
  • IMG_3162.JPG
    IMG_3162.JPG
    182,5 KB · Weergaven: 36
Back