Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Aquarium van Jordy

OP
OP
jbweb

jbweb

Senior Forumlid
Pas je een powerfilter toe jordy? Zo ja... hoe vaak en op welke manier.

Hoe staat je bak erbij? Graag wat foto's
Op de foto lijk de gele dokter mager.
Heb je onlangs cyano/algen van de wanden/stenen gepoetst of de bodem omgewoeld?

Happy Reefing, GlennF
Hey Glenn,
Ik pas niet vaak mijn powerfilter toe, meestal is het water helder en lijkt het mij niet nodig.
De dokter is inderdaad mager geworden, in een redelijk korte tijd. Dat is zoals mijn Xanthurum altijd al is geweest, die krijg ik niet dikker. De Strigosus was veel dikker, maar begint (niet eten) nu toch ook minder dik te worden.

Ik heb tijdens de grote vakantie schoonmaak inderdaad veel alg/cyano weggepoetst en de bodem deels omgewoeld.
Dat doe ik overigens vaker, had ik nooit problemen mee...

GlennF

Senior Forumlid
Hey Glenn,
Ik pas niet vaak mijn powerfilter toe, meestal is het water helder en lijkt het mij niet nodig.
De dokter is inderdaad mager geworden, in een redelijk korte tijd. Dat is zoals mijn Xanthurum altijd al is geweest, die krijg ik niet dikker. De Strigosus was veel dikker, maar begint (niet eten) nu toch ook minder dik te worden.

Ik heb tijdens de grote vakantie schoonmaak inderdaad veel alg/cyano weggepoetst en de bodem deels omgewoeld.
Dat doe ik overigens vaker, had ik nooit problemen mee...
De Powerfilter is 1 van de fundamenten van DSR.
Het haal veel rotzooit uit je systeem.

Als je DSR goed wilt toepassen hoort
In de basis:
Powerfilter
CarbonVS
Fe / Fe Trace
De rest is meten en sturen

Cyano pak je aan met de cyano procedure.

Let op dat je dit altijd op de juiste wijze toepast afzuigen, powerfilters veel stroming.

Gepoetste Cyano die te lang ongefiltert in de bak blijft zweven/neerdaalt is giftig voor koralen en vissen.

Daarom een sterke pomp toepassen om de rommel zo snel mogelijk weg te halen.

Na een cyano poetsbeurt kan het dus ineens zo zijn dat je vissen stoppen met eten....

Een (DSR) systeem die zonder powerfilter werkt zal vervuilen. Als je de bodem omwoeld en er komt bruine troep eruit, dan weet je dat je de boel al versloft hebt. Dus wees dat voor !!!

Happy Reefing, GlennF

OP
OP
jbweb

jbweb

Senior Forumlid
Inmiddels zijn we 2 weken verder, waarin mijn vakantie ook nog eens viel. Natuurlijk (zoals altijd) op het meest onmogelijke moment. Op vakantie gaan met problemen is nooit leuk!

Gelukkig is het sinds mijn laatste post wel wat stabieler geweest.
Ik heb actief kool, extra gafzak & powerfilter ingezet.
Daarnaast 24% water gewisseld (voor de vakantie) en een Triton test uit laten voeren.

De Triton test bleek ene klein tekort in Mg, K & Sr, en een klein overschot in Ca & Po4
Tekorten heb ik bijgestuurd, Ca dosering verminderd en daar zit ik nu bijna weer op niveau (453).

Po4 & No3 ben ik mee bezig, maar door de klap nog wat verhoogd. Dit merk ik door extra algenbloei en cyano. Al meer dan 1,5 jaar geleden dat ik daar voor het laatst last van heb gehad. Maar ik verwacht dat dit nu ook snel beter zal worden.

De Strigosus heeft het overigens overleefd. Hij zwemt weer als ouds, eet veel en graast nog meer.
Vinnen zijn ook weer helemaal aangegroeid!
Alleen heeft hij nu een grote witte/wazige stip op zijn linker oog, deze trekt volgens mij niet weg. Zonde, maar ik ben allang blij dat hij het heeft overleefd!

Voorlopig nog even zorgen voor No3, Po4 en Cyano, en dan zitten we volgens mij weer goed.
Maar komende maand zeker nog geen nieuwe vissen...

OP
OP
jbweb

jbweb

Senior Forumlid
Wederom vliegt de tijd!
Alweer 15 maanden na mijn laatste dagboek post. De bak draait al geruime tijd stabiel.
In de nacht van 30 op 31 december heeft wel mijn opvoerpomp de geest gegeven. En probeer zo midden in de nacht maar een oplossing te verzinnen.

Extra stromingspompen opgehangen, afschuimer hoger gezet om toch zuurstof te blijven produceren. En dan kijken welke winkel er op oudjaarsdag open is.
En dus zat ik oudjaarsdag vroeg in de auto op weg naar Enschede om daar een regelbare Jecod DCS-9000 aan te schaffen.
Natuurlijk bleek bij aankomst thuis de doos niet compleet, en kon en de opvoer niet netjes afwerken. Met wat kunst en vliegwerk is het gelukt en nu draait alles weer als voorheen.

Verder geen noemenswaardige veranderingen.
Vissenbestand is gelijk gebleven, evenals koraal en andere dieren.

Het laatste half jaar merk ik echter dat het me steeds meer moeite kost om de bak netjes te houden. Waar ik vroeger dacht dat men naarmate je ouder wordt, rustiger zou worden, is het leven juist drukker en chaotischer geworden.
Daarnaast zijn er wat veranderingen geweest in de persoonlijke sfeer waardoor het onderhoudt ook lastiger vol te houden is.
Ook de komende tijd zitten er nog meer veranderingen aan te komen. O.a. detachering op een (veel) verdere locatie, waardoor meer reistijd, meer overwerk en meer onregelmatigheid op de stoep staan.
Er is ook een redelijke kans dat er hierdoor een verhuizing komt kijken, en dan is het niet gezegd dat we in een vergelijkbaar huis met sterke betonnen vloer uitkomen. Hoe dat uit zal pakken met de bak is dus erg onzeker.

Ik ben van mening dat veel mensen gehaast een keuze maken voor een zeewater aquarium en dat (te) veel mensen dan ook vroegtijdig stoppen met een hobby omdat deze te veel tijd, moeite of geld kost, wat ze van tevoren konden weten als ze zich goed hadden ingelezen.
Toen ik na 7 jaar inlezen en 10 jaar zoetwater ervaring in deze hobby stapte, was ik ook niet van plan om de handdoek zomaar in de ring te gooien. Ik wist immers waar ik aan begon.

Maar de waarheid is dat ik inmiddels toch denk aan stoppen. Het is moeilijk combineren met veranderingen in het leven.

In de winter moet ik (waarschijnlijk door de drogere lucht) elke dag met 20 liter jerrycans water van zolder naar beneden sjouwen om de voorraad op peil te houden. Een afvoer of water aansluiting in de woonkamer ziet mijn partner niet zitten, waardoor het op drukke dagen regelmatig voorkomt dat de Osmolator (bijna) droog loopt.
Ook de ruiten zijn vaak vies, wat voor de vissen waarschijnlijk niet erg is (dikke Strigosus), maar de hobby toch niet mooier maken.

Er is nog een spoortje twijfel, want ik ben toch gehecht aan de dieren en de nog steeds intrigerende onderwater wereld. :(
Moet ik stoppen of niet???

mika

ZeewaterForum gebruiker
Ik zeg gewoon vol houden en het nodige onderhoud doen.
De meesten die stoppen starten ook weer na een paar jaar .
Ik spreek uit ervaring

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

OP
OP
jbweb

jbweb

Senior Forumlid
Hoppa, en we zijn alweer een jaar verder sinds mijn laatste post. Eerlijk gezegd is er weinig veranderd.

Mijn bak draait nog steeds, de vissen leven nog steeds, maar vorige zomer was wederom een gevalletje apart.
Precies in onze afwezigheid begon de extreme hittegolf en onze buurvrouw kon hier weinig aan beginnen. Dit heeft geresulteerd in een massale (harde) koralen sterfte :cry:

Bij thuiskomst was hierdoor veel vuil (afsterven lagere dieren) in het water en door een gebrek aan calcium verbruik was er een enorme piek in mijn calcium.
Inmiddels zijn deze waarden wel weer terug op niveau, maar ik blijf zitten met hele extreme algengroei (geen Cyano, maar gewone groene alg). Ondanks flink plukken en het in de gaten houden van afvalstoffen, lijkt er geen einde aan te komen.

De lol is al een tijdje weg, we zitten ook nog steeds met verhuisplannen welke niet overeenkomen met de hobby en eigenlijk/eindelijk heb ik toch besloten te moeten stoppen :(

Nu moet ik gaan kijken hoe ik dit moet doen. Mooi zou zijn als een liefhebber alles in één keer zou overnemen, maar ik weet dat dit een nagenoeg onmogelijke optie is. Veel systemen worden niet in 1x verkocht zover ik hier heb meegelezen.
Ik kijk vooral op tegen het moeten vangen van de vissen... dat is niet te doen met alle stenen en koralen in de bak.

Laatst bewerkt:

zeefanaat

Senior Forumlid
Vervelend om te lezen dat je gaat stoppen.
Als ik jou was zou ik een lijst met alles maken en aan de hand hiervan gaan verkopen. Vissen reserveren voor mensen die hier interesse in hebben en pas als laatste uitvangen. Heb zelf op deze manier een 3 maanden op een vis moeten wachten, maar dit was mij zeker waard. Daar de vis een stuk minder stress zou ervaren.

Wel succes met de eventuele toekomstige verhuizing!

smems

Senior Forumlid
Hoppa, en we zijn alweer een jaar verder sinds mijn laatste post. Eerlijk gezegd is er weinig veranderd.

Mijn bak draait nog steeds, de vissen leven nog steeds, maar vorige zomer was wederom een gevalletje apart.
Precies in onze afwezigheid begon de extreme hittegolf en onze buurvrouw kon hier weinig aan beginnen. Dit heeft geresulteerd in een massale (harde) koralen sterfte :cry:

Bij thuiskomst was hierdoor veel vuil (afsterven lagere dieren) in het water en door een gebrek aan calcium verbruik was er een enorme piek in mijn calcium.
Inmiddels zijn deze waarden wel weer terug op niveau, maar ik blijf zitten met hele extreme algengroei (geen Cyano, maar gewone groene alg). Ondanks flink plukken en het in de gaten houden van afvalstoffen, lijkt er geen einde aan te komen.

De lol is al een tijdje weg, we zitten ook nog steeds met verhuisplannen welke niet overeenkomen met de hobby en eigenlijk/eindelijk heb ik toch besloten te moeten stoppen :(

Nu moet ik gaan kijken hoe ik dit moet doen. Mooi zou zijn als een liefhebber alles in één keer zou overnemen, maar ik weet dat dit een nagenoeg onmogelijke optie is. Veel systemen worden er niet in 1x verkocht zover ik hier heb gelezen.
Ik kijk vooral op tegen het moeten vangen van de vissen... dat is niet te doen met alle stenen en koralen in de bak.
Jammer dat je gaat stoppen. Maar ik weet het ik ben ook al vaker gestopt en toch elke keer weer begonnen.
Wat betreft de verkoop. Ik zou eerst de koralen verkopen. Dan de vissen en het steen. Als je koralen eerst weg zijn is het geen probleem meer om ze te vangen. Daarna, als laatste de bak en techniek.
En zoals zeefanaat zegt, maak een lijstje en laat mensen reserveringen doen. Je zou de mensen die koralen willen op 1 dag kunnen laten komen. En zo ook voor de vissen. Dan hebben de dieren naar mijn idee ook het minste last van stress.
Voor een prijs bepaling, zou ik gewoon op het forum rondneuzen wat andere hobbyisten voor bepaalde dingen vragen.
Nogmaals jammer en succes met je verdere stappen.

OP
OP
jbweb

jbweb

Senior Forumlid
Dank voor de reactie, dat is ook exact wat ik moet gaan doen. Ben nu een inventarisatie aan het maken van dieren en techniek, dan kan ik morgen eens een begin maken met een verkoop item.

Ik weet dat er een kans is dat ik ooit weer begin, het bloed kruipt... enz.
Maar ik heb ook altijd gedacht dat ik naarmate ik ouder werd ook meer tijd thuis door zou brengen en in "rustiger" vaarwater zou komen. Dat lijkt eigenlijk exact het tegenover gestelde, en ziet er ook naar uit dat dit eerder meer dan minder wordt.
Ondanks wat ik in de toekomst nog wil, is het niet eerlijk om zo'n bak te nemen als je 2 dagen thuis bent... niet voor mijzelf en niet voor de dieren :sneaky:

Misschien dan eerst terug naar zoet :unsure:o_O

bvansteyn

Senior Forumlid
Dank voor de reactie, dat is ook exact wat ik moet gaan doen. Ben nu een inventarisatie aan het maken van dieren en techniek, dan kan ik morgen eens een begin maken met een verkoop item.

Ik weet dat er een kans is dat ik ooit weer begin, het bloed kruipt... enz.
Maar ik heb ook altijd gedacht dat ik naarmate ik ouder werd ook meer tijd thuis door zou brengen en in "rustiger" vaarwater zou komen. Dat lijkt eigenlijk exact het tegenover gestelde, en ziet er ook naar uit dat dit eerder meer dan minder wordt.
Ondanks wat ik in de toekomst nog wil, is het niet eerlijk om zo'n bak te nemen als je 2 dagen thuis bent... niet voor mijzelf en niet voor de dieren :sneaky:

Misschien dan eerst terug naar zoet :unsure:o_O
Je hebt het ondanks de problemen toch nog lang volgehouden! Menigeen zou al eerder de handdoek in de ring hebben gegooid!

Begrijpelijke keuze! Niet leuk, maar wel verstandig! Succes met het afbreken!
Idd starten met koraal verkopen en als laatste de vissen is het handigst.

Laatst bewerkt:
OP
OP
jbweb

jbweb

Senior Forumlid
Je hebt het ondanks de problemen toch nog lang volgehouden! Menigeen zou al eerder de handdoek in de ring hebben gegooid!

Begrijpelijke keuze! Niet leuk, maar wel verstandig! Succes met het afbreken!
Idd starten met koraal verkopen en als laatste de vissen is het handigst.
Dank je Bas,
Ik ga mijn best doen...

Goed te lezen dat bij jou de hobby nog volop leeft en je bak en dieren er mooi bij staan!
Geweldige Rico's heb je... ik heb nog een mooi veldje roze rico's :)

Laatst bewerkt:

Bovenaan