Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Aquarium hoe bol mag glas staan?

Nicks reef

ZeewaterForum lid
Goeiemorgend,

zoals de titel omschrijft hoe bol mag aquarium glas staan? Aquarium is 1,60 op 60 op 65 hoog. Waterstand 55,5 cm.
dikte glas 10 mm trekstrippen zie foto. Alsook hoe meten jullie dit acuraat? Heb nu een rechte lat genomen en dan zie ik een paar mm bolling. Aquarium is bijna 3 maand oud.

Merci alvast.

Bijlagen

• E6F3E044-7036-42E3-A379-FEABBD4D8F98.jpeg
    E6F3E044-7036-42E3-A379-FEABBD4D8F98.jpeg
    99,5 KB · Weergaven: 91
  • 678C8CAB-2C4B-4D07-8BD8-EB8D6864A7BD.jpeg
    678C8CAB-2C4B-4D07-8BD8-EB8D6864A7BD.jpeg
    101,7 KB · Weergaven: 91
  • E9E83C8F-7310-4495-9036-9E49C3376719.jpeg
    E9E83C8F-7310-4495-9036-9E49C3376719.jpeg
    94 KB · Weergaven: 91
Op de foto's kan ik geen bolling ontdekken, maar ik zou geen bolling accepteren.
De bodemplaat is toch ook gewoon recht? Zou het bollen, dan komt er op die verbinding erg veel spanning..
Ik denk een mm of 2

Bijlagen

• E91335E0-5F2A-4CF7-935A-2D16C4BBC8C6.jpeg
    E91335E0-5F2A-4CF7-935A-2D16C4BBC8C6.jpeg
    93,5 KB · Weergaven: 112
Ik word erg zenuwachtig als ik het woord bolling hoor. Al helemaal als dit te zien is met een lat. Is de lat wel recht?
Mijn aquarium heeft een lengte van 540cm en 0mm bolling. Waterhoogte 70cm gladdikte volgens mij 15mm.

Ik word erg zenuwachtig als ik het woord bolling hoor. Al helemaal als dit te zien is met een lat. Is de lat wel recht?
Mijn aquarium heeft een lengte van 540cm en 0mm bolling. Waterhoogte 70cm gladdikte volgens mij 15mm.
Ja daarom dat ik vroeg wat gebruiken jullie om 100 procent zeker te zijn. Als ik echt bewijs heb kan ik sturen daarvoor heb ik nu niets in mijn handen en dan gaan we zien wat ze zeggen.

Met een goede waterpas er op/tegen heb je snel genoeg zekerheid.
Bij de bouwmarkt verkopen ze deze wel.

Neem niet zo'n goedkoop speeldingetje, die wijken vaak nog af/zijn niet helemaal recht.

Je hebt ook waterpassen met laser, dan ben je helemaal zeker
Heb nu een stuk laminaat genomen welke heel recht is getest op grote vloerstukken. En als ik deze er tegen houden heb ik aan het eindstuk een 3 mm. Maar gezien de bolling in het midden is en de afstand ervoor zorgt dat deze dus onder een hoek komt schat ik een bolling in het midden van 1-2 mm.

lijkt me niet rampzalig maar het zaait me toch een beetje angst in. Heb zonet naar aqualife gestuurd ben benieuwd naar het antwoord.

Natuurlijk wordt ieder zenuwachtig als je merkt dat een glasplaat niet recht maar krom (bol) is.
Onder druk gaat echter alles enigszins vervormen, staal buigt ook. Het is dus een normale reactie. Ik heb het op mijn eigen aquarium ook.

Belangrijk is dat de glasdiktes en lijmverbindingen berekend zijn op het volume en waterhoogte van de bak. Dat zou bij een leverancier als Aqualife echt wel in orde moeten zijn.

Natuurlijk wordt ieder zenuwachtig als je merkt dat een glasplaat niet recht maar krom (bol) is.
Onder druk gaat echter alles enigszins vervormen, staal buigt ook. Het is dus een normale reactie. Ik heb het op mijn eigen aquarium ook.

Belangrijk is dat de glasdiktes en lijmverbindingen berekend zijn op het volume en waterhoogte van de bak. Dat zou bij een leverancier als Aqualife echt wel in orde moeten zijn.
Ja dat is normaal wel gebeurd. Ik wacht nog even hun antwoord af. Maar denk wel dat het vrij miniem is ik moet wel echt goed kijken om het te zien.

Glas kan wel wat hebben, ik ben een keer tegen een rechtopstaande enkel ruit gevallen, ding van 2 bij 1.5 meter ofzo, ik kan je vertellen dat dat glas ver doorboog voor het knapte. Ik zou met er geen zorgen om maken.

Glas kan wel wat hebben, ik ben een keer tegen een rechtopstaande enkel ruit gevallen, ding van 2 bij 1.5 meter ofzo, ik kan je vertellen dat dat glas ver doorboog voor het knapte. Ik zou met er geen zorgen om maken.
Top bedankt voor de reacties. Dan ben ik zeker. 👍🏼😋

Back
Bovenaan