Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

aquarium en frame

Jeroentjee

ZeewaterForum lid
Luitjes!

Gister heb ik een zeer mooie bak op gehaald, 170x70x30. Deze bak heeft mogelijkheden tot een sump, alleen heb ik die er niet bij gekregen. Ik weet ook nog niet of ik een sump wil gaan gebruiken of dat ik de overflow als 'All in one' filter wil gaan gebruiken.

Ik wilde graag een shallow reef maken, aangezien ik een erg grote Euphyllia fan ben en ik deze van bovenaf erg mooi vind om te zien. Ik heb deze bak erg goedkoop kunnen krijgen en heb het opgehaald, desondanks ik nog niet zeker weet of ik deze kan gebruiken in verband met mijn vloer. Ik heb de vorige eigenaar dan ook eerlijk verteld dat als ik hem niet gebruik, ik deze ook weer door ga verkopen.

Mijn huidige bak is 60x60x55 met ongeveer 240l water in totaal en staat op een RVS frame van 120cm lang. Mijn eerste bedoeling was om naast deze bak nog een stekkenbakje te zetten op het frame, maar werd toch overgehaald door Youtube om één grote shallowreef te maken. Nu is deze nieuwe bak natuurlijk een stuk langer en zal het de druk over de vloer een stuk beter verdelen, maar toch vraag ik me af of het kan qua vloerbelasting. Ik woon in een appartement op de 2e verdieping welke gebouwd is in 1955. Zover ik weet is het een betonnen vloer al dan niet met kanaalplaat constructie. Zouden jullie je druk maken over het totaal gewicht van het nieuwe aquarium? Het wordt uiteraard langs een muur geplaatst van welke ik voor 99% zeker ben dat het een draagmuur is, aangezien het naast de schacht zit alwaar de water- en gasleidingen voor de boven en onderburen lopen. Zonder sump zal het totaal gewicht uitkomen op zo'n 400kilo denk ik.

Ik heb de bouwtekeningen opgevraagd bij de gemeente om te kijken waaruit de vloer precies bestaat, alleen duurt dit gemiddeld 4 weken.

Daarnaast ben ik aan het denken om een frame te maken van aluminium T slot profielen. Hebben jullie hier ervaring mee? Zo ja, welke diameter zouden jullie aanraden. Ik zelf dacht aan 40mm overal, of 40x80 als liggers bovenin.

Ik hoor graag jullie gedachten.

Back
Bovenaan