Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Andere ventilators voor de radions?

Tim1356

ZeewaterForum lid
Ik ben opzoek naar ventilators die in een radio g6 xr30 passen. De normale die erbij zitten maken een lawaai vinden wij vergeleken met de ventilators van de Hydra 64HD. Weten jullie misschien ventilators die ik hierin kan zetten. De bedoeling is eigenlijk om de ventilators 24/7 te laten draaien zodat de lamp niet snel warm kan worden. Ventilator mag wat duurder zijn als het een goede kwaliteit heeft.

Zal lastig zijn aangezien je met de inbouw ruimte te maken hebt. Grotere ventilatoren maken minder geluid doordat ze langzamer kunnen draaien maar die ruimte zal er niet zijn. Verder kan schoon maken of vervangen door nieuwe wel eens een tijdje helpen

Zal lastig zijn aangezien je met de inbouw ruimte te maken hebt. Grotere ventilatoren maken minder geluid doordat ze langzamer kunnen draaien maar die ruimte zal er niet zijn. Verder kan schoon maken of vervangen door nieuwe wel eens een tijdje helpen
Ja dat klopt idd. Vind deze ventilatoren uit zichzelf meer herrie maken dus ligt niet echt aan hoe nieuw die is en hoe schoon. Dat helpt inderdaad wel een stuk maar als er andere ventilators zijn heb ik die natuurlijk liever.

Je had de lampen toch 2e hands gekocht? Hoe kan je dan vaststellen dat leeftijd of stof niet uitmaakt? Hier in de XR15 hoor ik hem eigenlijk niet, als ik hem begin te horen komt dat vooral doordat ie te stoffig begint te worden. En wat voor geluid is het? Het kan ook gewoon dat er een lager in de ventilator slecht geworden is, of dat daar vuil tussen zit waardoor ie uit balans is.
Daarnaast hangt het ook af van hoe hoog je de lampen hebt staan en wat de omgevingstemperatuur is, hoe hoger des te meer warmte ze moeten wegwerken en dan gaat de ventilator dus harder moeten draaien.

Je had de lampen toch 2e hands gekocht? Hoe kan je dan vaststellen dat leeftijd of stof niet uitmaakt? Hier in de XR15 hoor ik hem eigenlijk niet, als ik hem begin te horen komt dat vooral doordat ie te stoffig begint te worden. En wat voor geluid is het? Het kan ook gewoon dat er een lager in de ventilator slecht geworden is, of dat daar vuil tussen zit waardoor ie uit balans is.
Daarnaast hangt het ook af van hoe hoog je de lampen hebt staan en wat de omgevingstemperatuur is, hoe hoger des te meer warmte ze moeten wegwerken en dan gaat de ventilator dus harder moeten draaien.
Bij 10% hoor ik hem zelf al. De lampen is nog niet zo oud (5-6 maanden) Het is ook niet super hard maar vergeleken met de hydras wel.

Laatst bewerkt:
Heb hier dezelfde lampen, xr30 g6 pro, 2 stuks. Draaien op 80% hoor ze eigenlijk nauwelijks. Denk toch dat je misschien die dingen een keer goed schoon moet maken of er zit een defect in

Heb hier dezelfde lampen, xr30 g6 pro, 2 stuks. Draaien op 80% hoor ze eigenlijk nauwelijks. Denk toch dat je misschien die dingen een keer goed schoon moet maken of er zit een defect in
Maar jij hebt ze denk zo ingesteld dat de ventilator alleen aangaat als de lamp te warm wordt. Dat heb ik nu ook alleen wil ze eigenlijk instellen dat de ventilator altijd aan is zodat hij de lamp constant koelt. Dat had ik bij mijn vorige lampen ook. Maar daar hoorde je de ventilator totaal niet alleen als de lamp veel te warm werd in de zomer.

Ik ga ze wel schoon maken maar geloof niet dat dat het geluids verschil zo veel zal verminderen. Daarom vroeg ik mij af of iemand al had geprobeerd om hetzelfde soort ventilator erin te zetten die de hydra gebruikt of iets dergelijks dat past.

En bij 10% bedoel ik de ventilator snelheid. Niet de intensiteit van de leds.

Laatst bewerkt:
Je kunt ook proberen het gaas voor de ventilator te verwijderen of iets van de ventilator af te buigen. Dit gaas zit er natuurlijk niet voor niets, maar het kan aanzienlijk schelen in geluid. Indien het gaas verwijderd is moet er periodiek stof verwijderd worden uit de lamp.

Wat je moet weten als je ze wil vervangen voor stillere dan zal je ze toch eens goed moeten bekijken. Welke afmetingen zijn ze en wat voor aansluiting hebben ze. Ook niet geheel onbelangrijk op welke spanning draaien ze. Noctua ventilatoren hebben zich keer op keer bewezen de meest stille ventilator te zijn. In de computer wereld worden ze ook vaak gebruikt ter vervanging om geluid te reduceren.

Wat je moet weten als je ze wil vervangen voor stillere dan zal je ze toch eens goed moeten bekijken. Welke afmetingen zijn ze en wat voor aansluiting hebben ze. Ook niet geheel onbelangrijk op welke spanning draaien ze. Noctua ventilatoren hebben zich keer op keer bewezen de meest stille ventilator te zijn. In de computer wereld worden ze ook vaak gebruikt ter vervanging om geluid te reduceren.
Ik zat meer te denken aan iemand anders die de heeft vervangen die nu stillere heeft dan koop ik namelijk gewoon die 😅

1740745709678.png
zijn helaas geen standaard fans die je bijvoorbeeld in je pc oid vindt. Denk dat het vervangen voor een andere moeilijk wordt

Zonder de afmeting van de huidige ventilator en ruimte op / in de lamp zelf zal het lastig worden een alternatief te vinden.
Dus misschien eens een schuifmaat of zo pakken en e.e.a. opmeten en posten.
Ook wat foto's van de ventilator zelf en de ruimte in / op de lamp posten zal nuttig kunnen zijn.

Daarnaast moet je er ook degelijk rekening mee houden dat een stillere ventilator vaak een lagere capaciteit aan luchtverplaatsing heeft. Het kan dus zo zijn dat na ht vervangen van een ventilator de lamp wel stiller is, maar ook minder goed gekoeld wordt.

100% blij met mijn passief gekoelde lampen

Zonder de afmeting van de huidige ventilator en ruimte op / in de lamp zelf zal het lastig worden een alternatief te vinden.
Dus misschien eens een schuifmaat of zo pakken en e.e.a. opmeten en posten.
Ook wat foto's van de ventilator zelf en de ruimte in / op de lamp posten zal nuttig kunnen zijn.

Daarnaast moet je er ook degelijk rekening mee houden dat een stillere ventilator vaak een lagere capaciteit aan luchtverplaatsing heeft. Het kan dus zo zijn dat na ht vervangen van een ventilator de lamp wel stiller is, maar ook minder goed gekoeld wordt.

100% blij met mijn passief gekoelde lampen
Ja dat klopt idd. Ik wil sowieso gewoon een ventilator kopen van iemand die hetzelfde heeft gedaan zodat ik niet straks ventilators koop doe er niet inpassen of nog meer herrie maken. Ga ze deze week nog extra schoon maken om te kijken of dit kan helpen.

Hier halen ze hem uit elkaar. Zo te zien is het gat waar de fan in zit ook tapstoelopend. Dus je moet zo een model Fan hebben. Dat is niet makkelijk maar ik geloof ook niet dat Ecotech een unieke fan heeft laten ontwikkelen. Gegarandeerd ergens op Ali te vinden... maar dan heb je dus dezelfde fan en dat wil je niet.

Je kunt er een fan bovenop leggen in plaats van erin. Als je niet tegen de lampen kijkt maakt dat niet uit. Als het kan doe je er een fanadapter in en pak je een maatje grotere fan. Groter = stiller, en dan kun je hem ook nog eens heel langzaam zetten. Dat is nog stiller.

Pak wel een fan die bij zo een laag voltage ook opstart.

Filmpje afspelen op 0,5 of zelfs 0,25 snelheid geeft meer duidelijkheid.
99% zeker dat het gat in de koelribben gewoon recht loopt.

Zo te zien is het de Coolcox bf11020H12D, maar kom ik zo snel niet ergens tegen. Zelfs niet bij ome Ali, waar het merk veel aangeboden wordt.
Zou gewoon op zoek gaan naar een frameless axial fan en er een uitzoeken met een hoge capaciteit aan luchtverplaatsing bij een zo laag mogelijk geluidsniveau.

Filmpje afspelen op 0,5 of zelfs 0,25 snelheid geeft meer duidelijkheid.
99% zeker dat het gat in de koelribben gewoon recht loopt.

Zo te zien is het de Coolcox bf11020H12D, maar kom ik zo snel niet ergens tegen. Zelfs niet bij ome Ali, waar het merk veel aangeboden wordt.
Zou gewoon op zoek gaan naar een frameless axial fan en er een uitzoeken met een hoge capaciteit aan luchtverplaatsing bij een zo laag mogelijk geluidsniveau.

Ahja check. op 2:57 lijkt het wel vlak inderdaad. Dan moet het wel meevallen. Enkel de mounting kan dan nog lastig zijn.

Back
Bovenaan