Even een update over het vissenbestand
Te beginnen bij de conspic keizer; Ik had alles in gereedheid gebracht zodat deze keizer rustig kunnen wennen in een wenbakje in de grote bak. Zo zou ik hem beter kunnen observeren en gericht bij kunnen voeren. Dit doe ik met bijna alle vissen die de grote bak in gaan wanneer ze hun quarantaine doorlopen hebben (indien wildvang, nakweek direct van de Jong mag meteen de wenbak in). Toen ik de vis in de wenbak wilde plaatsen schoot deze echter uit mijn hand zo de grote bak in..... oeps. Precies de vis waarbij ik dit liever niet zou hebben. Na wat gevloek kwam ik erachter dat de vis gek genoeg helemaal niet lastig werd gevallen en rond zwom of deze er altijd al was geweest. Wat een opluchting! Wat ik niet wist was dat de grootste stress (voor mij dan in ieder geval) nog moest komen. 1,5 week heeft de vis geweigerd om te eten, werkelijk alles geprobeerd maar hij moest er niets van weten. Enorm frustrerend voor een vis die al een jaar bij de groothandel zat natuurlijk. Na veel wikken en wegen toch besloten de vis gewoon in de grote bak te laten en erop de gokken dat het met de stress van de verhuizing te maken had. Na al deze tijd om de dag naar de LFS te zijn gereden voor levende artemia en mysis (waar die nog altijd niets van moest hebben) begon die ineens mee te eten met de vitalis pellets uit de voederautomaat. Die zag ik niet aankomen. Of de vis mij al die tijd voor de gek gehouden heeft en dit al die tijd al mee-at of het een toevalstreffer was dat ik dit zag weet ik niet, maar wanneer ik diezelfde pellets met de hand gaf moest die er wederom niets van hebben. Erg specifieke wensen, zullen ze met een reden keizervissen heten?
Inmiddels eet die gelukkig ook uit mijn hand te pellets en begint die zijn draai in de bak te vinden.
Wat mij verder opvalt is dat deze vis een enorm gevoelige huid heeft. Dit kan ook komen doordat ze uit een erg steriele omgeving komen en moeten wennen aan het leven in een rifbak vol netelcellen en dergelijke. Voor nu gun ik hem de rust en dan zou dat helemaal goed moeten komen.
Al met al ging de introductie van deze keizer niet zonder slag of stoot, en heeft het voor veel stress gezorgd maar als ik hem dan nu zie zwemmen is die het helemaal waard. Mijn droomvis
Verder ook nog wat andere updates:
- De lennardi is naar mijn smaak te mager geworden door de overschakeling van mysis (deed het erg goed op de oosterschelde mysis van Ocean and lake. Helaas is deze niet meer leverbaar waardoor ik over moest stappen naar shrimpfood. Nogsteeds erg goede mysis, maar helaas toch niet voedzaam genoeg voor de grote lennard (die inmiddels 2,5 jaar in mijn bezit is, en waar ik erg zuinig op ben). Ik ga nu proberen hem bij te voeren met voergarnalen en clams on shell. Dit eet die ook erg graag.
- De kleine marcosi tegelvis en magnifica pijlvis zijn verdwenen. Ik verdenk de dwergmurene en koraalduivel hiervan maar zeker weten doe ik het niet. Goed om te weten dat dit formaat visjes niet meer werkt in de grote bak