Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

amphiprion ocellaris ( clownvis )

adhardy

ZeewaterForum gebruiker
ik heb er 3 zwemmen en gaat super ze doen niks bij andere visjes
ze eeten uit me hand en brengen eeten naar hun anemoon

groetjes adhardy

Ik zeg het er voortaan bij.. Dat een "clownvis" vaak niet zo vriendelijk is als NEMO... :)

Toch vind ik dat net wel leuk.. Hij is aanwezig en heeft een duidelijk territorium. Lees je in en je komt erachter dat in de natuur deze vis een bijzonder gedrag heeft. Onlangs is een nieuwe theorie geopperd omtrent het hosten van koraal en het groepsverband. (ik ben aan het zoeken) Het kwam erop neer dat een groep van volgens mij 5 a 6 vissen een (stuk)koraal hosten, en dat daar 1 barend koppel in zit. Waneer 1 van deze 2 wegvalt, vangt een ander dit op. Vervolgens word er "gesolliciteerd" naar een vreemd ganger om de groep aan te vullen.

Uiteindelijk ben ik toch verkocht. Ik had liever gehad dat Finding Nemo niet was uitgebracht.. zodat niemand kon zeggen "hé das nemo" of "pff.. typisch een beginners vis"

Want ik vind dat hij echt aandacht verdiend. Vaak wijzen mensen de grootste of kleurrijkste vissen in hun bak aan bij een bezoek.. maar ik kijk toch altijd of de Nemo's het goed doen.. Als ze het echt naar hen zin hebben, dan hoef je als vreemd ganger niet dicht in hun buurt te komen, en ze schieten in alert stand.

Ondeugend, eigenwijs, nieuwsgierig en enthousiast past er goed bij.

Helaas is het wel zo, dat het kleine visje wat je koopt uitgroeit tot een hand vol vis ... Ik vind het uiteindelijk een flinke vis. En helaas worden ze vaak in een te kleine bak gezet. Omdat ze van naturen heel erg locatie vast zijn, erg territoriaal.. en onlangs waarschijnlijk vastgesteld, heel groep gevoelig te zijn. Vind ik het jammer dat er vaak klein gekocht word om op leeftijd verplaatst te worden. Ik denk dat vooral bij deze vis dit niet handig is.

Ze zijn gelukkig verder wel makkelijk.. Althans je moet gewoon goed water hebben.. voor alles in je bak, niet enkel voor je vissen. Als dat goed is moet je ze lekker wat voeren. Een ronde vis is vaak een gezonde vis in dit geval. Ik voer ze levend, vlok, korrel.. zo om de 2 dagen wat..

Ondanks dat ik in bakken vaak een hele lichte stip op andere vissen zie, was dit bij deze vis niet te zien. Echter heb ik ze ook vaak VOL met stip zien zitten door slechte omstandigheden. Ze gaan daar uiteindelijk net als andere vissen aan dood.

Uiteindelijk zullen ze dus een koraal gaan hosten en dat kan van alles zijn. Momentele heb ik een koppel opgevangen uit problemen, en deze zitten in de Xenia.. Daarnaast (verder weg van het andere koppel) staat een prachtig anemoon die zeker 10 cm doorsnede heeft. Ze hebben er nog niet na gekeken... in geen 2 maanden een blik geworpen op de anemoon. Het zal wel komen, maar het hosten kan dus in allerlei koralen. Wel blijkt (theorie) er een uitwisseling te zijn van stoffen tussen een koraal en deze vis. Dus of het 100% gezond is voor deze vis om een ander soort te hosten dan een anemoon... kan tegengesproken worden. Ik heb nu ruim een jaar een koppel in een Euphylia Ancora (hamertje) zitten, en die willen er waarschijnlijk nooit meer uit... Ze "likken" met regelmaat heel voorzichtig aan de koppen van de tentakels. Alsof ze het vrijkomende slijm oplikken..

Heb je plek, dan is het een prachtig dier!

Mensen zijn wel eens op bezoek en dan laat ik ze tussen 2 vingers wat voer pakken, en dat mogen ze dan nét in het water houden.. Ik moet de eerste nog tegenkomen die zijn hand niet terug trekt :)

Taurus

I have a dream...
Ook ik zwicht elke keer weer voor anemoonvisjes ... zoals nu ook, ze zwemmen toch weer in mn huidige bak ;) Dat bijten herken ik van mn eerste koppel, die vielen me ook aan als ik in de buurt van hun anemoon kwam alleen gelukkig waren ze gefixeerd op mn ring en daar hield ik ze dan mee bezig. Ze zijn ook loeisterk en verplaatsten met gemak stenen die te dicht bij hun anemoon stonden, of als ik vond dat er een steen anders moest staan, dan verplaatsten ze m gewoon weer lekker terug. Stipaanvallen overleefd, maar uiteindelijk hebben ze helaas het leven gegeven door wederom die stomme stip. Ze kunnen wel enorm oud worden, hoor vaker dat ze heel oud zijn bij mensen.

Petra_Held

ZeewaterForum gebruiker
Ook ik heb een koppeltje anemoonvisjes.
Vind ze zo enorm leuk en hier zullen ze ook altijd in mijn aquarium te vinden zijn ;-)
Maar ook wel mede dankzij mijn dochter van 6 jaar die graag "nemo" in het aquarium wou hebben ;-)
Nu wil ze "Dory" uiteraard ook, want ik heb gezegd: als we een groter aquarium kopen, komt "Dory" er ook bij, en tsja, aangezien we nu bezig zijn met een percula 120, ben ik natuurlijk het haasje wat dat betrefd hahahaahahhahahaha.
De grootste van de 2 viel mij in het begin ook steeds aan als ik met mn handen in de bak kwam, tegenwoordig niet meer, het lijkt of hij/zij (waarschijnlijk een zij ;-) echt vrouwengedrag he dat bijten :p ) gewend is geraakt aan mijn hand.
Mijn man ging vorige week met zn hand in de bak, en die werd heftig aangevallen haahhahahahahahaha heb "nemo" toen maar ff met een schepnetje afgeleid.
Nee, zo lief als nemo is, zo zijn de anemoonvisjes over het algemeen niet hahaahhahahahha maar het blijven leuke, mooie en makkelijk houdbare vissen.

Groetjes Petra

Heelsrifje

Senior Forumlid
Ik wil er twee aanschaffen maar las net in de database dat je een bak van minimaal 300 liter moet hebben. Lijkt me stug want je ziet ze over het algemeen in elk aquarium. Mijn aquarium heeft een inhoud van zo'n 126 liter, 110/115 liter dus eigenlijk want hij zit niet tot de rand gevuld. Het worden ook de enige twee vissen die ik wil gaan houden. Is dit te doen of zeggen jullie beter niet doen?

Grtz,

Hans.

nemo1984

Senior Forumlid
Ik wil er twee aanschaffen maar las net in de database dat je een bak van minimaal 300 liter moet hebben. Lijkt me stug want je ziet ze over het algemeen in elk aquarium. Mijn aquarium heeft een inhoud van zo'n 126 liter, 110/115 liter dus eigenlijk want hij zit niet tot de rand gevuld. Het worden ook de enige twee vissen die ik wil gaan houden. Is dit te doen of zeggen jullie beter niet doen?

Grtz,

Hans.

Ik zeg prima te doen.
Koop ze klein en je heb er jaren plezier van.
Je kan er echt nog wel een klein visje bij doen..

Heelsrifje

Senior Forumlid
Ik zeg prima te doen.
Koop ze klein en je heb er jaren plezier van.
Je kan er echt nog wel een klein visje bij doen..

Misschien in de toekomst, het wordt hoofdzakelijk een koralenbakje. Wil er wél een tepelanemoon bij halen voor de Nemo's...

bocko

ZeewaterForum gebruiker
weet iemand ook wat ongeveer de richt prijs is voor deze visjes??
alvast bedankt.

MarjanH

it's a way of life...
Noord Nederland aan de rechterkant van de Afsluitdijk of onder Texel?
In Noord Holland zijn winkeliers waar je ze voor 10 en 11 euro kunt aanschaffen max. 12,50.
25 euro?? Dat vind ik flink prijzig eerlijk gezegd.

bocko

ZeewaterForum gebruiker
okee, bedankt voor de racties. Ik woon op de grens groningen friesland.
Nu heb ik in elk geval een idee wat een reele prijs is hier voor.
BEDANKT!!

Joey073

ZeewaterForum lid
heey mijn 3band's clown visjes zitten al tijdje in me aquarium
sinds de start na 8weken. Heb 2weken later anemoon voor ze gekocht. doorsnee van 30cm

Genaamd : Heteractis crispa. crisp sea anemone

ze waren er dol gelukkig mee je zag dat ze helemaal blij waren.
zijn sterken vissen. Heb onlangs omdat ik een verkeerde vis gekocht heb stip in me aquarium gekregen
na een halfjaar allen vissen waren besmet behalve de gele dokters vis en de clownvisjes

maar nu is mij anemoon niet meer het zelfde de gevoels sprieten zijn kort geworden en hij is ok heel stuk gekrompen

wat kan de oorzaak hier van zijn?? kan het door de stip komen?

waterwaardes zijn nu gewoon weer goed en hij is nu al langer dan 1maand zo geef hem bevroren sardientjes

en die wilt die ok niet meer pakken hoop dat iemand mij hierbij kan helpen gr joey

ed bolder

Senior Forumlid
wij hadden hier ook een koppeltje zitten
in een andere bak hadden we een koppeltje darwin"s zitten
wij hebben die 2 bakken samengevoegd naar 1 groot aquarium { 240 ltr }
driebands anemoon visjes aan de ene kant , met een eigen grote anemoon
darwin"s aan de andere kant , ook met een eigen anemoon
voor de zekerheid nog wat anemonen extra weggezet
en wat gebeurd er , ze zitten met zijn vieren in een anemoon
geen ruzie , geen gevechten
wel mooi om te zien

jo&ellie

ZeewaterForum lid
Zodus laat ons stellen moest nemo een vis zijn van 2 meter, zouden de duikers er niet meer mee spelen tijdens de duiken maar de clownvisjes met de duikers :biggrin:.

ja ik ken dit scenario als ik ga duiken, de clownvisjes (welke soort ook) beschermt en valt continu de duiker aan vooral op de duikbril, mss een tipje als je in uw aquarium wilt gaan laat een duikbril drijven bovenaan :cool:

Deze visjes horen gewoon thuis in ieder aquarium vind ik, ze zijn de mascotte van de zeeaquarium's (alle als ze passen in het geheel van de aquarium bedoel ik he)

Bovenaan