Ik zeg het er voortaan bij.. Dat een "clownvis" vaak niet zo vriendelijk is als NEMO...
Toch vind ik dat net wel leuk.. Hij is aanwezig en heeft een duidelijk territorium. Lees je in en je komt erachter dat in de natuur deze vis een bijzonder gedrag heeft. Onlangs is een nieuwe theorie geopperd omtrent het hosten van koraal en het groepsverband. (ik ben aan het zoeken) Het kwam erop neer dat een groep van volgens mij 5 a 6 vissen een (stuk)koraal hosten, en dat daar 1 barend koppel in zit. Waneer 1 van deze 2 wegvalt, vangt een ander dit op. Vervolgens word er "gesolliciteerd" naar een vreemd ganger om de groep aan te vullen.
Uiteindelijk ben ik toch verkocht. Ik had liever gehad dat Finding Nemo niet was uitgebracht.. zodat niemand kon zeggen "hé das nemo" of "pff.. typisch een beginners vis"
Want ik vind dat hij echt aandacht verdiend. Vaak wijzen mensen de grootste of kleurrijkste vissen in hun bak aan bij een bezoek.. maar ik kijk toch altijd of de Nemo's het goed doen.. Als ze het echt naar hen zin hebben, dan hoef je als vreemd ganger niet dicht in hun buurt te komen, en ze schieten in alert stand.
Ondeugend, eigenwijs, nieuwsgierig en enthousiast past er goed bij.
Helaas is het wel zo, dat het kleine visje wat je koopt uitgroeit tot een hand vol vis ... Ik vind het uiteindelijk een flinke vis. En helaas worden ze vaak in een te kleine bak gezet. Omdat ze van naturen heel erg locatie vast zijn, erg territoriaal.. en onlangs waarschijnlijk vastgesteld, heel groep gevoelig te zijn. Vind ik het jammer dat er vaak klein gekocht word om op leeftijd verplaatst te worden. Ik denk dat vooral bij deze vis dit niet handig is.
Ze zijn gelukkig verder wel makkelijk.. Althans je moet gewoon goed water hebben.. voor alles in je bak, niet enkel voor je vissen. Als dat goed is moet je ze lekker wat voeren. Een ronde vis is vaak een gezonde vis in dit geval. Ik voer ze levend, vlok, korrel.. zo om de 2 dagen wat..
Ondanks dat ik in bakken vaak een hele lichte stip op andere vissen zie, was dit bij deze vis niet te zien. Echter heb ik ze ook vaak VOL met stip zien zitten door slechte omstandigheden. Ze gaan daar uiteindelijk net als andere vissen aan dood.
Uiteindelijk zullen ze dus een koraal gaan hosten en dat kan van alles zijn. Momentele heb ik een koppel opgevangen uit problemen, en deze zitten in de Xenia.. Daarnaast (verder weg van het andere koppel) staat een prachtig anemoon die zeker 10 cm doorsnede heeft. Ze hebben er nog niet na gekeken... in geen 2 maanden een blik geworpen op de anemoon. Het zal wel komen, maar het hosten kan dus in allerlei koralen. Wel
blijkt (theorie) er een uitwisseling te zijn van stoffen tussen een koraal en deze vis. Dus of het 100% gezond is voor deze vis om een ander soort te hosten dan een anemoon... kan tegengesproken worden. Ik heb nu ruim een jaar een koppel in een Euphylia Ancora (hamertje) zitten, en die willen er waarschijnlijk nooit meer uit... Ze "likken" met regelmaat heel voorzichtig aan de koppen van de tentakels. Alsof ze het vrijkomende slijm oplikken..
Heb je plek, dan is het een prachtig dier!
Mensen zijn wel eens op bezoek en dan laat ik ze tussen 2 vingers wat voer pakken, en dat mogen ze dan nét in het water houden.. Ik moet de eerste nog tegenkomen die zijn hand niet terug trekt