Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Amoniak, hoe snel kan amoniak stijgen?

MVW

Senior Forumlid
Stel je meet vandaag nitriet: 0, Amoniak: 0.
In welk tijdsbestek kan de amonia tot gevaarlijke waarde stijgen?

Ik voerde diepvries, gemiddeld twee blokjes uiteraard ontdooid en afgespoeld en wat verschillend droogvoer en nori op één dag aan 12 vissen. Enkele maanden voer ik bovengenoemd portie, kan er dan toch ineens een Amoniak piek ontstaan?

Stel je meet vandaag nitriet: 0, Amoniak: 0.
In welk tijdsbestek kan de amonia tot gevaarlijke waarde stijgen?
Als je er een fles ammoniak erin gooit kan dat heel snel...

Met deze stelling is toch niets zinnigs te zeggen?
Er worden geen parameters gegeven, dus het blijft altijd gokken..

Als je er een fles ammoniak erin gooit kan dat heel snel...

Met deze stelling is toch niets zinnigs te zeggen?
Er worden geen parameters gegeven, dus het blijft altijd gokken..
Dat is zo,
Hierbij de waterwaarden:
Waterwaarden (gemiddelde van 6 maanden)
-Temperatuur: circa 24/25 graden
-Zout: 33
-Nitraat: 1,9 gemiddelde van de laatste 6 maanden / gemiddelde van de laatste 5 metingen: 0.94
Nitriet: 0
Fosfaat: 0.04 gemiddelde van de laatste 6 maanden / gemiddelde van de laatste 5 metingen: 0.03
-KH: 7.9 gemiddelde van de laatste 6 maanden / gemiddelde van de laatste 5 metingen: 8,1
Calcium: 445 gemiddelde van de laatste 6 maanden
Magnesium: 1492 gemiddelde van de laatste 6 maanden
Jodium: geen meting, handmatig toegevoegd circa 1 x per week 9 druppels
PH: 8,0 gemiddeld van de laatste 6 maanden
Amoniak: 0

Dat is zo,
Hierbij de waterwaarden:
Waterwaarden (gemiddelde van 6 maanden)
-Temperatuur: circa 24/25 graden
-Zout: 33
-Nitraat: 1,9 gemiddelde van de laatste 6 maanden / gemiddelde van de laatste 5 metingen: 0.94
Nitriet: 0
Fosfaat: 0.04 gemiddelde van de laatste 6 maanden / gemiddelde van de laatste 5 metingen: 0.03
-KH: 7.9 gemiddelde van de laatste 6 maanden / gemiddelde van de laatste 5 metingen: 8,1
Calcium: 445 gemiddelde van de laatste 6 maanden
Magnesium: 1492 gemiddelde van de laatste 6 maanden
Jodium: geen meting, handmatig toegevoegd circa 1 x per week 9 druppels
PH: 8,0 gemiddeld van de laatste 6 maanden
Amoniak: 0
Tja maar ook gemiddelden over een langere periode zeggen niets

Wat heb je nou aan gemiddelden? Jij kan misschien een vrijwel vlakke lijn zien, maar een kh die een tijd op 3 gestaan heeft en even op 15, daarna 3 dagen op 8 kan ook een gemiddelde geven van 7,9 maar stabiel en gewenst is dat absoluut niet ..
Zo leer je toch van het forum 👍

De dag voor vissterfte, waren de waterwaarden in orde, gemeten op zondagmiddag, en de volgende ochtend stierven de vissen.

Oke, dus als ik het goed begrijp kan er, ondanks juiste waterwaarden, niet ineens een Amoniak piek ontstaan?
Ik snap je redenatie niet.
Je zegt dat je waterwaarden goed zijn. Dan is dat toch geen probleem? Als er iets afwijkt, dan zijn ze dus niet goed. Maar dat kunnen wij toch vanaf hier niet zien? Dan moet je toch zelf meten en controleren..

Het lijkt er op door al je topics dat je van ons een magisch antwoord wil waardoor je vissen overleden zijn..
Dan had je die vissen moeten laten onderzoeken, had je het zo geweten..

Nu is het alleen maar gokken..

Waarom denk je aan ammoniak ? Tenzij je alle andere mogelijke oorzaken al hebt weggestreept zou dit het laatste zijn waar ik aan zou denken.

Maar als je denkt dat de vissterfte komt door ammonia kun je dit toch testen heb je een ammonia test in huis ?
De dag voor de vissterfte getest op o.a. nitriet, niet op ammonia.
Ik heb begrepen dat de kans bijna uitgesloten is als je test op nitriet en de nitriet waarde is 0 dat er ammonia aanwezig is.
Ammonia test heb ik echter gebruik ik deze af en toe, omdat er wel altijd getest wordt op nitriet.

De dag voor de vissterfte getest op o.a. nitriet, niet op ammonia.
Ik heb begrepen dat de kans bijna uitgesloten is als je test op nitriet en de nitriet waarde is 0 dat er ammonia aanwezig is.
Ammonia test heb ik echter gebruik ik deze af en toe, omdat er wel altijd getest wordt op nitriet.
Maar even voor alle duidelijkheid het kan ook een andere oorzaak hebben vaak is van alles uitsluiten de wijze waarop je dit onderzoekt. Als vissen spontaan sterven is er iets niet goed in je bak

Ik snap je redenatie niet.
Je zegt dat je waterwaarden goed zijn. Dan is dat toch geen probleem? Als er iets afwijkt, dan zijn ze dus niet goed. Maar dat kunnen wij toch vanaf hier niet zien? Dan moet je toch zelf meten en controleren..

Het lijkt er op door al je topics dat je van ons een magisch antwoord wil waardoor je vissen overleden zijn..
Dan had je die vissen moeten laten onderzoeken, had je het zo geweten..

Nu is het alleen maar gokken..
Vis onderzoek had wellicht de oorzaak aan kunnen geven, daar dacht ik toen niet aan. Achteraf wel een lijst van visdokters doorgestuurd gekregen van forumlid, op een van de sites van een visdokter staat wel dat al na 15 minuten de kans op een oorzaak te vinden kleiner wordt.
Maar dat neemt niet weg, achteraf, dat als ik eraan gedacht had dit wel had laten doen.

De dode vissen meteen in de vriezer?

Maar even voor alle duidelijkheid het kan ook een andere oorzaak hebben vaak is van alles uitsluiten de wijze waarop je dit onderzoekt. Als vissen spontaan sterven is er iets niet goed in je bak

Jazeker, zoveel mogelijk mogelijke oorzaken meenemen in de zoektocht naar de oorzaak.

Het water (na de vissterfte, helaas wel een deel van vervangen, grote waterwissel op het moment dat de vissen het moeilijk hadden) is getest door ATI. Geen bijzonderheden, ik ging er in de eerste instantie van uit dat de oorzaak wellicht een vergiftiging zou zijn, en deze stof nog te zien was in het water dat ATI heeft getest.

Waarom denk je aan ammoniak ? Tenzij je alle andere mogelijke oorzaken al hebt weggestreept zou dit het laatste zijn waar ik aan zou denken.

Ook de minder waarschijnlijke oorzaak nog niet uitsluiten.
Omdat de vissen snel stierven zoek ik in het "hoofdstuk" vergiftiging.

Wat ik vreemd vind is dat de kanariepiet nog leeft en de mijnwerkers zijn ongevallen.
Dus dat bepaalde lage dieren, zoals zeeslangsterren, kappersgarnaal, sponzen, gelukkig wel zijn blijven leven, net als vier vissen vd 14.

Back
Bovenaan