Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Algae Turf Scrubber 'Methode'

Bedankt klopt, het is open naar de sump toe. Ik zal 4mm gaan gebruiken. Hoeveelafstand heb jij gebruikt van lichtpunt tot scherm?
Jij hebt ook de leds met heatsink vast gemaakt dmv schroev verbinding. Maar welke dimbare voeding heb jij aangeschaft? Ik neem aan dat je de leds paralel hebt aangesloten. Kwam ook wel tegen dat ze in serie gezet waren. Hoe dik is jouw aluminiumplaat? en ben je tevreden over de warmte afvoer? fijne paasdagen :)
 
Dimbaar is slim ja.
Geen licht op sleuf anders groeid daar alg en belemmerd de flow.
Ik zou een kortere nemen is makkelijker een gelijkmatige flow overheen te krijgen gewoon wat langer scherm gebruiken.
 
Tip: gebruik geen aluminium.
Dit gaat corroderen en je bak vergiftigen
Bedankt, Ik heb daar wel over nagedacht maar kon hier niets over vinden dat het giftig zou zijn, bijna alle (hete) lampen werken met een aluminiumbehuizing (koelblok), ik zou eerlijk gezegd niet weten wat ik anders kan gebruiken. maar ik hoor het graag als je een tip hebt. Theoretisch wordt het aluminiumscherm niet nat, maar spetteren doe je al snel natuurlijk. Ik zal is kijken of ik het kan beschermen en toch de warme lucht weg kan.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou een kortere nemen is makkelijker een gelijkmatige flow overheen te krijgen gewoon wat langer scherm gebruiken
Ja bedankt, ik vreesde dat al maar dan moet hij hoger komen te hangen, hmmmm lastig met maar 70cm ruimte.
60 bij 30cm Welke pijpdikte zou jij gebruiken 25 of 32mm
 
Tor mijn verbazing is de ledsturing vooral in een serie schakeling d.m.v. currentdriver (stroom gestuurde voeding) Vanuit gaande dat de vermogen van de driver bepaald hoeveel leds er aangestuurd kunnen worden. Bijvoorbeeld 300 watt voeding gedeeld door 3 watt led ==>100 stuks leds iets minder lijkt me natuurlijk verstandig voor dat je de voeding opblaast, zal wel een thermisch, als een vermogen beveiliging opzitten. Eerlijk gezegd, Het verbaasde me wel, hoeft maar 1 led kapot te gaan en er is geen licht meer.

Zouden jullie 1 driver (voeding) kiezen zodat je alle leds aan beide kanten direct aanstuurt of juist twee kanten (twee drivers), zodat je kunt spelen met de belichting en ivm defect minimaal 1 kant nog belicht is.
 
1 driver per kant is altijd beter.
Ik heb altijd de 32 pijp gebruikt.
Je wil geen druk in de buis krijgen maar mooie flow over hele scherm.
Ik had hem ook op mijn overflow met kogelkraan regelen wat er over ATS gaat en wat er naar sump gaat.
Kraan dicht scherm eruit en schoonmaken.
Ik heb ook wel eens scherm dicht langs glas van sump laten hangen en hem tot in het water laten hangen en de leds tegen de sump en zo verlichten.
Kost weinig ruimte en is stil en erg simpel ontwerp alleen maar 1 kant belicht dat is een nadeel.
Maar zoals je zag mijn systeem draaide op een vrij klein scherm en dat ging vrij goed.
Bij een te groot scherm moet je echt bizar veel voeren.
 
Bedankt, zeer bruikbare tips. Ik was bang dat glas te veel het licht zou dempen. Misschien maar wat kleiner starten en later indien nodig uitbreiden. Wordt vervolgd
 
Afstand lichtpunt tot scherm is iets van 7cm
De LEDs zitten met warmtegeleidende lijm vastgeplakt op het aluminium.
De aluminium U profielen zijn 3mm dik. Uiteraard uit het water houden, maar het is makkelijk verwerkbaar licht van gewicht en een goede warmtegeleider vandaar dat het toch veel gebruikt wordt.
Ik zou idd beide zijden op een aparte driver zetten om de redenen die je zelf al aangeeft. Zoals Varke ook al aangeeft proberen de toevoerbuis en ook de en afvoer in het donker te houden ivm algengroei op ongewenste plaatsen.
Als je er een bodem in doet met afvoerpijp tot in het water maakt dat minder herrie. Om geplons en algengroei bij de afvoer in de ATS en te voorkomen kun je een ‘dubbele bodem’ maken.
Als je de LEDs parallel zet wordt de stroom verdeeld over alle LEDs mocht er dan 1 kapot gaat krijgt de rest een hogere stroom te verwerken, zo heeft alles z’n nadeel.
 
Met dank aan jullie inbreng kom ik tot het volgende ontwerp.
Rekening gehouden met oxidatie wat in de sump terecht kan komen Daarom een lekbak onder de verlichting. Hierin komt een losse bak met een dubbele bodem en een afvoer die in het gat gaat van de lek bak (In de lekbak komt een klein randje te staan, zodat het niet via de afvoer het oxidatie vocht alsnog in de sump kan komen. De lekbak wordt 100mm hoog met twee aluminium u profiel waar ik de lichtplaat in kan schuiven. Nadat deze is ingeschoven, plaats ik een doorgezaagde PVC pijp er op. Zodat de lichtplaat een afdak heeft. De reden dat de bak 50 cm gaat worden is dat de sump in de diepte 60 cm is, zodat ik hem makkelijk kan plaatsen. . De bak is ook los die zou ook opgetild er uit genomen kunnen worden, praktijk zal het uitwijzen wat handig gaat worden. Verlichting red philps led`s 8 stuks per kant, mochten er meer nodig zijn dan plaats ik er meer.. Ik wacht nog eventueel commentaar af en dan ga ik de spullenboel bestellen.
Ik hoop ook met de gekozen constructie een nagenoeg geluidloos systeem gemaakt te hebben.
Hierbij wat tekeningen die ik gemaakt heb, plaatje zegt meer dan 1000 woorden :)

1587064827997.png
 
1587064915951.png
 
1587064947756.png
 
Ik heb de spullen binnen gekregen. Inmiddels ben ik een dagboek gestart. Ik heb hierin al mijn vorderingen gepost :) Ik ben nu druk bezig om mijn aquarium van techniek te voorzien en hierna bouw ik mijn ATS af. Zodat ik alle techniek goed kan testen voordat ik ga opstarten.
 
Ik heb mijn dagboek gebruikt om aan te geven hoe ik het ATS filter verder heb afgebouwd.
Vinden jullie het handig dat ik hier ook het een en ander beschrijf?
 
Ik heb Erik zijn dagboek gelezen maar ik vind zijn ontwerp zeer doeltreffend om de keuze te maken om het water op het scherm te spuiten. Wat een voordelen geen ge emmer meer met kranen dichtdraaien loskoppelen e.d. gewoon de deksel met scherm optillen...super. daarnaast geen verstoppingen.

Ik heb eindelijk een modificatie toegepast op het scherm. De spleet was 5mm en nu 3mm. Het water gaat nu mooi over het scherm heen. Belichting s duur gezet op 20 uur. Even afwachten wat het doet over 14 dagen.
Zit al een tijd te tobben met nitraat en fosfaat...was al van mijn geloof afgevallen wat betreft ats. Maar nu 😁😁nieuwe energie en doorzetten...
 
Tot mijn verbazing is er in de afgelopen twee weken nauwelijks alg op mijn scherm terecht gekomen. Waarom? Mijn fosfaat en nitraat is hoog, Het water ging prachtig over het hele scherm, belichting 20x 3 watt led 660nm per zijde. Wat wel opvallend is de hoeveelheid alg wat gegroeit is in mijn aquarium. Zou de alg de voedingstoffen er uit halen en hierdoor geen groei op het scherm veroorzaken?....

Ik heb voldoende ruimte in mijn sump en ben nu overgestapt naar chaeto bol in mijn sump met een 200 watt planten lamp er op. In de hoop dat mijn chaeto wel snel groeit.

Ik ben er van overtuigd dat een ATS werkt maar het is mij helaas niet gelukt. En ik ben er ook van overtuigt dat ik iets over het hoofd zie maar ik weet werkelijk niet wat. Maar om eerlijk te zijn is een sump met een chaeto bol alg voor mij ook wel een uitkomst. Makkelijk gerealiseerd en ik kan het er makkelijk wat uithalen. (Onderhoudsvriendelijk) Nu maar afwachten wat dit gaat doen. Ik heb op blz 11 wat foto`s geplaatst in mijn dagboek van het scherm en ook wat info hoe en wat over mijn chaeto avontuur.
 
Bovenaan