Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Agressieve mandarijnpitvis

tiesketheun

ZeewaterForum lid
Vannacht zijn er opeens allemaal gekke dingen gebeurt in mijn aquarium.

Er zat in:
3 nemo's
2 blauwe juffers met gele kam.
1 koppeltje mandarijnpitvissen.

Nu keek ik vanochtend in de bak en de nemo's lagen dood in mijn sump, dus over de kam heengekomen en daarna ook nog eens door mijn durso heen.
1 blauwe juffer is spoorloos
het vrouwtje van de mandarijnpitvissen is flink gehavend en wordt aangevallen door de mannelijke pitvis.
En dan echt flink bijten en vasthouden. Het vrouwtje heb ik even apart gezet in een drijvend kweekbakje om erger te voorkomen.

Iemand enig idee waarom mijn mannelijke mandarijn opeens zo agressief kan zijn?

Kan mij niet voorstellen dat dit allemaal door de Pitvis komt. Er kunnen een aantal dingen aan de hand zijn.

1. Drie anemoonvisjes gaat vaak verkeerd, beter als koppeltje houden. De meest dominante zal het vrouwtje worden, de andere het mannetje, je kan als zich een koppeltje heeft gevormd wel raden wat er vaak met de 3e gebeurd.

2. Juffers worden vaak afgeraden door hun aggresieve gedrag, zeker als deze wat ouder worden. Jammer want zijn meestal lekker goudkoop en best wel leuk om te zien. Kan dus zijn dat de ene de nadere heeft afgemaakt, meestal is degene die dood is niet meer vindbaar. De enige Juffer die vaak goed gaat (maar ook niet altijd) is de Chromis Viridis.

3. Koppel Pitvis gaat ook niet altijd goed. Ze kunnen elkaar slopen als ze niet bij elkaar passen. Bij voorkeur een paartje kopen in de winkel, maar dan is het nog afwachten of het goed gaat.

Al met al vermoed ik dat dit helaas toevallig net allemaal bij jouw in de bak kort na elkaar is gebeurd.

Thanx voor de reactie,

De anemoonvisjes zitten al een jaar met zijn 3tjes samen want zo heb ik ze overgenomen van iemand anders. Eerst in een kleinere bak en nu in een grotere bak.

Dat verhaal van juffers ken ik inderdaad en er was altijd een dominante juffer die achter de andere aan het jagen was maar dat is dus nu ook de juffer die verdwenen is. Dus dat is ook vreemd.

De mandarijnen heb ik samen in de winkel gekocht als setje.

Kortom allemaal vreemd opeens

Een mogelijke verklaring voor de agressie van de pitvis:
Knip de verlengde vinstraal af en je er is verkooptechnisch een 'vrouwtje' ontstaan. Waar in de handelsketen dit soort praktijken plaatsvinden weet ik niet, maar in je aquarium zijn de dieren uiteindelijk de klos.
De verkoopbakken van een winkelier zijn verre van representatief voor een enigszins natuurlijke omgeving.

Dat zou inderdaad ook nog kunnen dat soort praktijken, maar
of dit ook gebeurt bij een gerenomeerde sponsor van dit forum kan ik me haast niet voorstellen.

Heb ik ook aan de hand gehad met mijn koppel pittvisjes, mannetje pakte het vrouwtje vast en liet niet meer los. gek genoeg zaten ze al 3 jaar bij elkaar.
Heb ze uitelkaar gehaald en het vrouwtje apart gezet in mijn stekkenbak.
Later weer bij elkaar gezet en toen waren het weer dikke vrienden....

Verstuurd van mijn GT-N7000 met Tapatalk

Back
Bovenaan