Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

afstellen eiwit afschuimer

timvc

ZeewaterForum gebruiker
Hallo

Mijn droom is eindelijk in vervulling gegaan.
Een 2 m zeeaquarium.
Ben al een hele week bezig met de opzet van de sump en het afstellen van de apparatuur.
Want er kwamen best wat geluiden uit van de sump;
Nu heb ik nog een probleem.
Ik weet niet goed hoe ik de eiwit afschuimer tegoei moet afstellen hij schuimt wel maar het schuim zit half weg de beker en zit meer groen water in in plaats van die groene drap.
Heb hier al op het forum gezocht maar ja kan zelfs niet terug vinden welk merk hij is.
Kan iemand mij hier bij helpen.
Hier ook enkele foto's

2013-10-05 17.14.38.jpg 2013-09-15 17.26.03.jpg 2013-10-05 17.14.36.jpg

Hoe hoog staat het water, waar je afschuimer in staat? Het lijkt erop, dat dit wat te hoog is namelijk. Misschien helpt het, als je de afschuimer iets hoger kan plaatsen. Een ideale waterhoogte zit tussen de 20-25cm.

Het kan, dat je wat groen water hebt. Dit is alg en de afschuimer staat wellicht iets natter afgesteld. Er zou een stelschroef op de afschuimer moeten zitten waar je je afschuimer mee kan afstellen (natter of droger zetten).

opvang bakje er af en het water in de afschuimer zo afstellen dat het net niet over de rand loopt .
Bakje er op en kijken wat er gebeurt .
is het te nat ?? ergo bakje te snel vol ? het water iets lager zetten enz enz .
Overigens is het vrij normaal dat in een pas opgestarte bak het afgeschuimde vocht iets
groener is :)
later , met wat meer bevolking wordt het van zelf donkerder .
Mits de afschuimer goed afgesteld staat natuurlijk.
haal die dikke blauwe mat er ook maar uit .
naar mijn mening erg goed om vuil te vangen maar lastig om goed schoon te maken .
die gaat wel wat nitraat produceren .
groetjes rob Charite

Laatst bewerkt:
Thanks voor de reacties
de vorige eigenaar heeft een plakkertje geplakt waar zijn water niveau stond
maar dat leek me wat te laag.
Het is een van de eerste versies van afschuimer en al vrij oud. Ik kan nergens zien dat er een stel schroef is. Hij werkt wel goed en pompen zijn inorde
ik kan alleen de buis waar het water terug uitstroom omhoog of omlaag doen en dan verandert het niveau een beetje.
Maar daar is dan weer het probleem dat als je hem hoger zet je het water hoort stromen.
ik zal eens proberen het niveau te verlagen en kijken wat het dan doet.
het is niet zo dat de belen tot tegen de rand van de opvang bak moeten komen ?
als ik het water verlaag komt het schuim tot half weg de beker is dit goed?
groet Tim

Het kan zijn dat ik het niet goed zie op foto maar ik vind het een rare sumpverdeling. De waterhoogte van u skimmervak varieert toch naarmate de verdamping? Hoe gaat ge die dan ooit juist afstellen. Met ato?

Ook met de opvoer op die plaats bypasst ge de skimmer toch voor een gedeelte.

Zoo niet eens gezien inderdaad :-)
het lijkt me inderdaad handiger als de afschuimer en
de afvoer pijp in het eerste vak terecht komen .
die heeft namelijk een konstante water hoogte die bepaald wordt
door het 2 de glas plaatje .
het plaatje wat op de bodem vast gekit is dus.
dan zal je denk ik ook minder problemen hebben met afstellen .
groetjes rob Charite

Ik zou de sump 180 graden draaien.

De pomp dan links zetten. opvoer opnieuw maken zonder al dat bochten werk.
Recht omhoog is minder drukverlies. dus ook meer liters per uur dat ge boven krijgt.

De afvoer met de skimmer rechts maken.

dat tussenschot wat op de bodem is gekit verhogen naar 20-25 cm(of probeer uit te zoeken welke hoogte hij het beste werkt) met plastic shot ofzo. Want dat lijkt me te laag. dan kan je door de skimmer hoger of lager te zetten de skimmer afregelen. wel rekening houden met de hoogt van de kast he

Die blauwe filter eruit.

Sorry dak u sump zo afbreek;)

Ik zou de sump 180 graden draaien.

De pomp dan links zetten. opvoer opnieuw maken zonder al dat bochten werk.
Recht omhoog is minder drukverlies. dus ook meer liters per uur dat ge boven krijgt.

De afvoer met de skimmer rechts maken.

dat tussenschot wat op de bodem is gekit verhogen naar 20-25 cm(of probeer uit te zoeken welke hoogte hij het beste werkt) met plastic shot ofzo. Want dat lijkt me te laag. dan kan je door de skimmer hoger of lager te zetten de skimmer afregelen. wel rekening houden met de hoogt van de kast he

Die blauwe filter eruit.

Sorry dak u sump zo afbreek;)

Haha dat is niet erg.
Goeie raad is altijd welkom
Kan alleen maar beter worden zo
De sump zat bij de bak en zo gewoon mee over genomen.
En de opstelling gewoon zo over genomen.Zoals het stond
In het eerste vak zit er op 10 cm nog een horizontale glasplaat en daar onder 2 verticale tss schotten en 2 gaten waarom dat zo is snap ik ook niet.zal eens proberen een foto te maken. Vrees dat ik niet zo veel kan veranderen.
Het water niv blijft altijd hetzelfde heb pas een automatische osmose vulsysteem erin gezet.
Alle tips zijn welkom .

2013-10-19 20.10.01.jpg2013-10-19 20.12.28.jpg De sump staat ook al aardig vol met deze opStelling krijg ik er ook al bijna niks bij

2013-10-19 20.09.40.jpg

Laatst bewerkt:
Hoi

Ja ik zie dat niet veel kan veranderen.

Ik denk dat je sump is gebouwd als druppelfilter.
Waarbij er links vroeger bioballen zaten met vanboven nog een glazen plaat met kleinere gaten om het water te verdelen/druppelen over de ballen.
Daarom is dat schotje op de bodem zo laag daar was bij dit systeem het waterniveau. Bioballen worden over het algemeen niet meer gebruikt in een rifbak.

Grtz

Ja die sump is niet wat het moet zijn.
heb nog een tweede ga eens kijken of ik die niet kan ombouwen.
of enkele platen uit deze sump snijden en alles maken zoals je zegt.
want handig is het niet hoe hij er nu staat.
ga eens kijken naar wat voorbeelden van goede sumps
moet wel kijken dat de eiwit afschuimer past want die is vrij breed en er staan 2 motoren op en dat neemt veel plaats in.
ik heb er voorlopig wat bio ballen ingegooid in afwachting van nieuwe levende steen.
kan voorlopig geen nieuwe steen toevoegen anders gaat de opstart te groot zijn.
heb de oude bak direct moeten overzetten met de levende haven. kon geen twee bakken kwijt in de living en 1000l verplaats je niet zomaar.;)
nu draait alles goed en heb ik maar een kleine doorstart.
daarna voeg ik nieuwe steen bij per kilo of zo, zodat de kwaliteit van het water goed blijft.
verder ga ik eens speculeren hoe ik het allemaal moet gaan doen?
want als ik nog een kalkreactor of andere zaken wil zetten zal dat niet gaan met dit soort sump.

2013-10-06 15.20.16.jpg2013-10-06 15.20.19.jpg2013-10-06 16.27.16.jpg2013-10-05 18.51.39 HDR.jpg

Heb hier al eens rond gekeken naar andere sumps maar vind niet zoveel foto, s van een sump
Kan iemand mij hier wat info over geven of een link naar enkele dagboeken ofzo heb hier al enkele uren rond gekeken.
Maar heb nog geen concrete vb gevonden waar ik iets mee kan.
Heb nog een andere sump die wil ik in een keer goed ombouwen. Zodat het nu wel goed gaat functioneren.

Gr. Tim

Back
Bovenaan