Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Afschuimer: contacttijd of aantal bellen?

• Topicstarter Topicstarter TsjaTTer
  • Startdatum Startdatum
T

TsjaTTer

Guest
Hoi,

graag had ik geweten wat belangrijker is, de contacttijd van 1 luchtbelletje met het water, of de hoeveelheid luchtbelletjes die in contact komen met het water. Ik vermoed dat het belangrijker is om minder bellen langer met water in contact te laten komen dan om veel bellen korter met dat water in contact te laten komen. Als mijn denkwijze juist is zou de eerste situatie een drogere en donkere drek moeten geven, terwijl de 2e situatie nattere, lichtere drek oplevert! Beiden halen ze misschien evenveel afvalstoffen uit het water, maar de nattere drek neemt meer water mee.

Denk ik nu weer compleet verkeerd? Ik zoek namelijk naar manieren om mijn miniflotor efficiënter te maken...

Groeten,

Jan

Ha :D! Dit is weer een mooie, LOL!

Ik zou het niet weten, maar ik denk dat een afschuimer die te weinig bellen produceerd maar wel een lange contacttijd realiseerd net zo slecht werkt als eentje met heel veel bellen en een te korte contacttijd ;) .

Tis de combinatie van deze (en nog vele meer....) factoren die de sleutel tot succes zijn voor het juist werken van een afschuimer.

Hoe wil je trouwens een en ander bewerkstelligen?

Shiva FRP zei:
Ha :D! Dit is weer een mooie, LOL!

Ik zou het niet weten, maar ik denk dat een afschuimer die te weinig bellen produceerd maar wel een lange contacttijd realiseerd net zo slecht werkt als eentje met heel veel bellen en een te korte contacttijd ;) .

Tis de combinatie van deze (en nog vele meer....) factoren die de sleutel tot succes zijn voor het juist werken van een afschuimer.

Hoe wil je trouwens een en ander bewerkstelligen?
Mja, gesteld dat beide methoden evenveel afvalstoffen uit het water halen, klopt het dan dat de methode met meer bellen en kortere contacttijd een natter schuim zal produceren? Ik neem aan dat hoe langer een luchtbel in contact is met water en afvalstoffen, hoe meer moleculen zich zullen afzetten op de grenszone water/lucht, en hoe steviger dit geheel zal worden...

Ivm de miniflotor: hier zit 1 uitstroomsteen. Ik zou kunnen proberen nog een extra uitstroomsteen onder de miniflotor te bevestigen, waardoor er extra veel bellen in de reactor komen (ik heb toch een luchtpomp met dubbele uitgang), maar als mijn theorie klopt dan zoek ik beter naar een efficiënte manier om de luchtbellen te vertragen als deze weer opstijgen naar de schuimbeker toe...

Groeten,

Jan

Ik stel mijn vraagtekens bij het vertragen van de luchtbel, hoe wou je dat gaan doen?

Het lijk mij dat de opwaardse kracht altijd het zelfde is en dus dat de luchtbel ongeacht de grote altijd met de zelfde snelheid naar boven word gedreven.

Wat volgens mij het principe van een afschuimer is (in de grote lijnen) is dat je doormiddel van de lucht je water gaat "opkloppen" net zoals slagroom, en dat dus op die manier het vuil gaat opschuimen.

Wat er volgens mij dus gebeurt als je meer lucht gaat gebruiken is dat er meer geklopt gaat worden, zodoende word het vuil sneller opgeschuimt maar sleur je door de opwaardse kracht ook meer water mee.

Dus minder lucht is het tegenovergestelde.
je gaat minder kloppen en dus minder snel je vuil opschuimen, maar zodoende sleur je ook minder water mee dus word je schuim dikker.

Dit is volgens mij het principe van een afschuimer. (kan er helemaal naast zitten)

En zoals ik al zei, het vertragen van een luchtbel gaat niet lukken, wel kan je de contacttijd verlengen maar dan moet je dus een hogere afschuimer nemen, weet alleen niet of dat wel de oplossing is.

Harkonium zei:
Ik stel mijn vraagtekens bij het vertragen van de luchtbel, hoe wou je dat gaan doen?

Het lijk mij dat de opwaardse kracht altijd het zelfde is en dus dat de luchtbel ongeacht de grote altijd met de zelfde snelheid naar boven word gedreven.

Wat volgens mij het principe van een afschuimer is (in de grote lijnen) is dat je doormiddel van de lucht je water gaat "opkloppen" net zoals slagroom, en dat dus op die manier het vuil gaat opschuimen.

Wat er volgens mij dus gebeurt als je meer lucht gaat gebruiken is dat er meer geklopt gaat worden, zodoende word het vuil sneller opgeschuimt maar sleur je door de opwaardse kracht ook meer water mee.

Dus minder lucht is het tegenovergestelde.
je gaat minder kloppen en dus minder snel je vuil opschuimen, maar zodoende sleur je ook minder water mee dus word je schuim dikker.

Dit is volgens mij het principe van een afschuimer. (kan er helemaal naast zitten)

En zoals ik al zei, het vertragen van een luchtbel gaat niet lukken, wel kan je de contacttijd verlengen maar dan moet je dus een hogere afschuimer nemen, weet alleen niet of dat wel de oplossing is.

Voila, de link van Shiva bevatte inderdaad heel wat interessant leesvoer ;)

Blijkbaar wordt de vloeibaarheid van de drek dus bepaald door de dikte/hoogte van de schuimnek, en de waterhoogte in de reactor. In hoeverre de hoeveelheid gebonden moleculen aan de luchtbel bijdragen tot deze vloeibaarheid kon ik niet vinden, en zal er dus waarschijnlijk niks mee te maken hebben...

Maar dat neemt niet weg dat de miniflotor toch efficiënter gemaakt moet kunnen worden. Enkele principes die mogelijk toegepast zouden moeten kunnen worden:

- terugvoeren van afgeschuimde drek in de reactor (enrichment mode): hierdoor zal de afschuimer een meer geconcentreerd schuim creeëren, zelfs op bakken met een lage bioload. Dit lijkt toch een beetje op de theorie van langere contacttijd produceert geconcentreerder schuim. Het voordeel hier is dat minder water afgeschuimd wordt, belangrijk in nano-bakjes.

- water via bovenkant inpompen, tegen de bellenstroom in. Als luchtbelletjes in zeewater stijgen met 10cm/s, dan kan je deze "vertragen" door meer tegenstroming te voorzien. Momenteel heeft de miniflotor enkel stroming door de stijgkracht van de luchtbellen in de binnenste reactor.

Ziet iemand nog mogelijkheden?

Groeten,

Jan

Back
Bovenaan