Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Advies gevraagd voor verlichting naast bestaande ReefLED

sidd

ZeewaterForum gebruiker
Goedemorgen iedereen,

Boven mijn aquarium (60 × 90 cm) hangen momenteel twee Red Sea ReefLED 115 lampen. Qua kleur en PAR ben ik hier erg tevreden over. Alleen merk ik door de puntbelichting dat er best wel wat schaduwwerking ontstaat in de bak.

Daarom overweeg ik om twee LED bars van ongeveer 60 cm toe te voegen als bijverlichting, puur voor een betere spreiding. Extra PAR is niet nodig.

Zelf zit ik te denken aan de volgende opties:

Micmol Felix 600
Aqua Medic Sunbeam 60
Orphek Reef Bar 60 cm
Reef Factory Reef Flare Bar S

De eerste twee zijn prijstechnisch het interessantst en goed verkrijgbaar. De Orphek lijkt kwalitatief goed, maar is lastig verkrijgbaar (uit de VS) en niet standaard dimbaar. De Reef Factory bar vind ik ook interessant, ondanks het faillissement. Als ik die voor een goede prijs kan vinden, durf ik dat wel aan.

Mijn gevoel zegt dat de Micmol en Aqua Medic kwalitatief wat minder zijn, maar dat is puur een aanname.

Heeft iemand hier ervaring met deze lampen, met name de Micmol of Aqua Medic? Of misschien een beter alternatief?

Omdat het bijverlichting is wil ik er niet al te veel aan uit geven, ik zat te denken aan zo'n EUR150,- per lamp.

Goedemorgen iedereen,

Boven mijn aquarium (60 × 90 cm) hangen momenteel twee Red Sea ReefLED 115 lampen. Qua kleur en PAR ben ik hier erg tevreden over. Alleen merk ik door de puntbelichting dat er best wel wat schaduwwerking ontstaat in de bak.

Daarom overweeg ik om twee LED bars van ongeveer 60 cm toe te voegen als bijverlichting, puur voor een betere spreiding. Extra PAR is niet nodig.

Zelf zit ik te denken aan de volgende opties:

Micmol Felix 600
Aqua Medic Sunbeam 60
Orphek Reef Bar 60 cm
Reef Factory Reef Flare Bar S

De eerste twee zijn prijstechnisch het interessantst en goed verkrijgbaar. De Orphek lijkt kwalitatief goed, maar is lastig verkrijgbaar (uit de VS) en niet standaard dimbaar. De Reef Factory bar vind ik ook interessant, ondanks het faillissement. Als ik die voor een goede prijs kan vinden, durf ik dat wel aan.

Mijn gevoel zegt dat de Micmol en Aqua Medic kwalitatief wat minder zijn, maar dat is puur een aanname.

Heeft iemand hier ervaring met deze lampen, met name de Micmol of Aqua Medic? Of misschien een beter alternatief?

Omdat het bijverlichting is wil ik er niet al te veel aan uit geven, ik zat te denken aan zo'n EUR150,- per lamp.
Er staan 2 orphek ledbars 60cm op marktplaats te koop 🙂

Voor 2 orpheks 150.-
Screenshot_20260430_191508_Marktplaats.jpg

Ik had ze gezien. Hadden inderdaad twee mooie geweest, maar kwam er later pas achter dat deze bar's niet dimbaar zijn. Dus het is vol aan of uit. Ik vrees dat het dan óf te blauw gaat worden en een te grote invloed heeft op mijn lichthoeveelheid. Er is wel een dimmer beschikbaar, maar hier in Europa slecht/niet leverbaar.

Back
Bovenaan