U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
Dat wat jij doet is activeren met warm water, dat doe ik ook.
Maar regenereren is heel wat anders dan activeren :biggrin:
Bij het "activeren" van de kool zoals te zien is op het filmpje, hebben we enig idee welke vervuilende stoffen we verwijderen? Ik meen gelezen te hebben in een van de boeken van Sprung dat actieve kool ook een bron van silicaat kan zijn .... Iemand een idee hierover?
Bij industrieel gebruik wordt bij sommige toepassingen aktieve kool wel gereactiveerd. Daar zal dat best werken omdat bekend is welke stoffen worden gebonden.
Bij aquariumgebruikt binden we van alles en nog wat van netelstoffen tot fenolen tot aan zware metalen.
Sommige stoffen zullen bij verhitting makkelijk vervluchtigen en ontwijken. Andere moeten zover verhit worden dat ze verbranden (zonder dat je kool gaat branden ;-) ). En weer anders stoffen komen los uit de binding met kool en moet je er uitspoelen. Allemaal tamelijk specifiek.
Ik zit er niet op te wachten dat de zware metalen die ik eerst heb gebonden, weer vrij komen bij de volgende gebruiksronde van mijn aktieve kool, bv omdat er te weinig gespoeld is. Immers het proces van "regenereren in de magnetron", lijkt me nu meteen zo geavanceerd dat je met een druk op de knoop het zelfde bereikt als in een industieeel proce.
Als je op zoek gaat naar grootverpakking, dan kun je goede kwaliteit kool kopen voor €2,30 - €2,60 per liter...
Hoi Anthony28 .... ik bedoel niet bij het regeneren maar gewoon bij het schoonmaken van nieuwe actieve kool zoals te zien is op het filmpje. Zoals je kan zien komt er van alles vrij .... weten wat we dit is ? Maw hoe belangrijk is dit schoonspoelen nou echt en wat voorkomen we ....
Je spoelt er het een en ander aan stof af dat bij de bereiding ontstaat. En verder activeer je de kool door de lucht uit de poriën te verdringen, zodat het water er bij kan komen. Altijd even doen voordat je het inzet.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.