Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

actieve kool regenereren in magnetron

HansV

Senior Forumlid
Las ergens dat actieve kool een paar keer (deels) geregenereerd kan worden in een magnetron. Iemand daar ervaring mee? Eerst gebruikte kool spoelen? Uitkoken? Of gelijk in de magnetron? En dan: hoe lang? Groet, Hans

Hallo Hans,

Waar heb je dat gelezen?

Is wel interessant om te weten.

Dat wat jij doet is activeren met warm water, dat doe ik ook.
Maar regenereren is heel wat anders dan activeren :biggrin:

In de industrie wordt actieve kool (voor het verwijderen van koolwaterstoffen uit gassen) doorgaans geregenereerd met stoom bij hoge druk en temperatuur. Ruim over de honderd graden. Dan "brandt" je het meeste weer los uit de poriën. Dat halen we thuis niet. Wat ik meestal doe is de kool een tijdje uitkoken in water, dan even droogkoken en dan weer gebruiken. En na dat enkele keren gedaan te hebben gooi ik het weg. Ik kocht laatst een lading kool van Grotech. Ergens las ik toen dat je die twee keer kan regenereren in een magnetron. Begrijp het idee wel (droogkoken bij hoge energie) maar heb het zelf nooit gedaan. Dus voor dat ik alle kool door de mag laat knetteren vroeg ik me af wie daar ervaring mee had. We zoeken verder, maar een magnetron hebben de meesten van ons wel. Ik denk alleen dat je de gebruikte kool er redelijk schoon (= is geen aanhangend vuil) in moet brengen alvorens te bestralen. Vandaar mijn gedachte "eerst uitkoken". Maar misschien zit ik op het verkeerde spoor.

Wie weet meer? Groet, Hans

Pff , ik heb het ook wel eens gelezen , met stoom idd op hoge temperatuur .
Maar waarom zou je dat willen , een zak van 25 kg koste me een goeie 100 euro .

Tja, waarom iets weggooien als het nog bruikbaar is? Toch benieuwd of er ervaring mee is.

Kool nat maken (geheel vochtig , ook vanbinnen) en een gasbranderke ? Maar een ideetje .
Ben zelf ook wel benieuwd .

Met direct vuur schroeit de kool. De bedoeling is dat je met hitte de gebonden vluchtige componenten (bijv. fenolen) weer verwijdert, losmaakt en met damp afvoert. Strippen heet dat. Dat beschreef ik deels met die uitkookmethode. Maar de magnetron lijkt me toch wat anders.

Niet makkelijk dus , zou je u er wel aan wagen , want er kunnen ook nevenreacties ontstaan lijkt me ?

Die nevenreacties verwacht ik niet echt, tenminste niet wanneer je de boel er echt heet, maar zonder direct vuur van af stript. Nogmaals, dat gebeurt in de industriële toepassing ook. Alleen die hebben zeer hete stoom, en ik alleen die magnetron. Heb de vraag inmiddels ook bij de leverancier uitgezet. Wellicht verschaft die helderheid.

Vanochtend vroeg al antwoord van Grotech, als volgt:

>> Hallo Hans,
ActivCarbon ist und war noch nie reaktivierbar.
ReActivCarbon war reaktivierbar, dieses Produkt liefern wir jedoch seit 2009 nicht mehr aus.
Vielleicht hat ein Händler noch den falschen Text in seinem Onlineshop.

<<

Waarvan akte. Ben het niet helemaal eens met zijn stellige uitspraak dat je kool niet en nooit kunt regenereren, maar dat zal dan wel voor hun kool specifiek gelden.
Conclusie in ieder geval: hier maar vergeten, dat met die micro wave.

Groet, Hans

Bij het "activeren" van de kool zoals te zien is op het filmpje, hebben we enig idee welke vervuilende stoffen we verwijderen? Ik meen gelezen te hebben in een van de boeken van Sprung dat actieve kool ook een bron van silicaat kan zijn .... Iemand een idee hierover?

Bij het "activeren" van de kool zoals te zien is op het filmpje, hebben we enig idee welke vervuilende stoffen we verwijderen? Ik meen gelezen te hebben in een van de boeken van Sprung dat actieve kool ook een bron van silicaat kan zijn .... Iemand een idee hierover?

Bij industrieel gebruik wordt bij sommige toepassingen aktieve kool wel gereactiveerd. Daar zal dat best werken omdat bekend is welke stoffen worden gebonden.

Bij aquariumgebruikt binden we van alles en nog wat van netelstoffen tot fenolen tot aan zware metalen.
Sommige stoffen zullen bij verhitting makkelijk vervluchtigen en ontwijken. Andere moeten zover verhit worden dat ze verbranden (zonder dat je kool gaat branden ;-) ). En weer anders stoffen komen los uit de binding met kool en moet je er uitspoelen. Allemaal tamelijk specifiek.
Ik zit er niet op te wachten dat de zware metalen die ik eerst heb gebonden, weer vrij komen bij de volgende gebruiksronde van mijn aktieve kool, bv omdat er te weinig gespoeld is. Immers het proces van "regenereren in de magnetron", lijkt me nu meteen zo geavanceerd dat je met een druk op de knoop het zelfde bereikt als in een industieeel proce.

Als je op zoek gaat naar grootverpakking, dan kun je goede kwaliteit kool kopen voor &#8364;2,30 - &#8364;2,60 per liter...

Laatst bewerkt:
Bij industrieel gebruik wordt bij sommige toepassingen aktieve kool wel gereactiveerd. Daar zal dat best werken omdat bekend is welke stoffen worden gebonden.

Bij aquariumgebruikt binden we van alles en nog wat van netelstoffen tot fenolen tot aan zware metalen.
Sommige stoffen zullen bij verhitting makkelijk vervluchtigen en ontwijken. Andere moeten zover verhit worden dat ze verbranden (zonder dat je kool gaat branden ;-) ). En weer anders stoffen komen los uit de binding met kool en moet je er uitspoelen. Allemaal tamelijk specifiek.
Ik zit er niet op te wachten dat de zware metalen die ik eerst heb gebonden, weer vrij komen bij de volgende gebruiksronde van mijn aktieve kool, bv omdat er te weinig gespoeld is. Immers het proces van "regenereren in de magnetron", lijkt me nu meteen zo geavanceerd dat je met een druk op de knoop het zelfde bereikt als in een industieeel proce.

Als je op zoek gaat naar grootverpakking, dan kun je goede kwaliteit kool kopen voor &#8364;2,30 - &#8364;2,60 per liter...

Hoi Anthony28 .... ik bedoel niet bij het regeneren maar gewoon bij het schoonmaken van nieuwe actieve kool zoals te zien is op het filmpje. Zoals je kan zien komt er van alles vrij .... weten wat we dit is ? Maw hoe belangrijk is dit schoonspoelen nou echt en wat voorkomen we ....

Hoi Anthony28 .... ik bedoel niet bij het regeneren maar gewoon bij het schoonmaken van nieuwe actieve kool zoals te zien is op het filmpje. Zoals je kan zien komt er van alles vrij .... weten wat we dit is ? Maw hoe belangrijk is dit schoonspoelen nou echt en wat voorkomen we ....

Ik heb mijn kool nooit met warm water gespoeld. Hooguit eens van te voren onderwater gezet. Ik ga het eens proberen, ik benieuwd wat het "oplevert".
Ik veronderstel dat de "bijkomende stoffen" per koolsoort nogal kunnen verschillen. Als grondstof worden heel uiteenlopende zaken gebruikt, van kokosnootschalen tot turf en steenkool.
Alleen Norit schijnt al 150 soorten kool met verschillende specificaties te leveren.

In dat licht kun je je afvragen in hoeverre de aquariumfabrikanten hun huiswerk doen en de goede kool selecteren voor hun verpakking. ;-)

Je spoelt er het een en ander aan stof af dat bij de bereiding ontstaat. En verder activeer je de kool door de lucht uit de poriën te verdringen, zodat het water er bij kan komen. Altijd even doen voordat je het inzet.

Je spoelt er het een en ander aan stof af dat bij de bereiding ontstaat. En verder activeer je de kool door de lucht uit de poriën te verdringen, zodat het water er bij kan komen. Altijd even doen voordat je het inzet.

Stof afspoelen doe ik even in een vergiet onder stromend water, tot het water helder is.
En de theorie zou dan zijn dat warm water de lucht wel uit de poriën drijft en aquariumwater van 26 graden niet (of minder)?

ok ... verwijderen stof voor een betere functionering .... heb een van jullie al eens gehoord over dat actieve kool silicaat bevat en dat dit vrij komt bij gebruik?

Back
Bovenaan