Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

1 Chromis viridis?

NanoFrog

ZeewaterForum gebruiker
Hallo allemaal,
Ik vroeg me af of ik (ondanks dat ik weet dat ze in een school horen te zwemmen) 1 chromis viridis in mijn bak zou kunnen doen? Heb een bak van ongeveer 100x40x50 en heb momenteel 2 clownvissen en 1 mandarijn pitvis. Laatst was ik bij Rifwachter Hilversum aangezien ik een chromis viridis wilde aanschaffen, maar zij raadden mij ten strengste aan er 3 te nemen aangezien volgens hun 1 heel agressief zou worden. Online heb ik veel gelezen dat als je er drie neemt je er toch uiteindelijk maar 1 overhoudt, dus wat zouden jullie doen?

Bedankt alvast voor jullie hulp! Zou graag 1 (of 3) chromis viridis toevoegen aan mijn bak :)

1 Chromis viridis?! Doe het dan gewoon niet. Ik raad aan er 2 te plaatsen.

Als ze jong zijn gaat het best aardig, maar op termijn houd je er vrijwel altijd maar twee over. In de ene bak duurt dat langer dan in de andere.

1 Chromis viridis?! Doe het dan gewoon niet. Ik raad aan er 2 te plaatsen.

Als ze jong zijn gaat het best aardig, maar op termijn houd je er vrijwel altijd maar twee over. In de ene bak duurt dat langer dan in de andere.

Ja? Ik heb juist gelezen dat 2 niet zo'n goed idee is omdat het mannetje dan de kleinere heel erg pest, maar als je er dan 3 totaal hebt kan hij zn aandacht verdelen.

Maar waarom zou je niet 1 doen? Gewoon door hun aard om in scholen te zwemmen of omdat ze anders aggressief of eenzaam worden?

Ik vind dat je dieren zo passend mogelijk moet houden. Een vis die in de natuur in grote groepen leeft solitair houden is beslist niet passend.

Ja zit wat in, maar 5 is ook geen school in de natuur en 10 ook niet en zelfs 100 ook nog niet, dan kunnen we dus eigenlijk geen enkele vis houden in ons aquarium die in de natuur in een school leeft.

Dus wat dat betreft maakt het niet zo veel uit als je een school vis als koppel of solitair wilt houden.

Ik vind dat je dieren zo passend mogelijk moet houden. Een vis die in de natuur in grote groepen leeft solitair houden is beslist niet passend.

Hallo allemaal,
Ik vroeg me af of ik (ondanks dat ik weet dat ze in een school horen te zwemmen) 1 chromis viridis in mijn bak zou kunnen doen? Heb een bak van ongeveer 100x40x50 en heb momenteel 2 clownvissen en 1 mandarijn pitvis. Laatst was ik bij Rifwachter Hilversum aangezien ik een chromis viridis wilde aanschaffen, maar zij raadden mij ten strengste aan er 3 te nemen aangezien volgens hun 1 heel agressief zou worden. Online heb ik veel gelezen dat als je er drie neemt je er toch uiteindelijk maar 1 overhoudt, dus wat zouden jullie doen?

Bedankt alvast voor jullie hulp! Zou graag 1 (of 3) chromis viridis toevoegen aan mijn bak :)
Ik heb er 1 en die doet het goed is ook niet agressief. Heb deze overgenomen van iemand. Ben wel van plan later nog meer te plaatsen.

Verstuurd vanaf mijn LG-D855 met Tapatalk

kunnen we dus eigenlijk geen enkele vis houden in ons aquarium die in de natuur in een school leeft.
En omdat we niet de zwemruimte kunnen bieden die de zee biedt, kunnen we net zo goed een haai in een nano stoppen, als het maar past?

Natuurlijk ben ik me er van bewust dat we nooit kunnen bieden wat de natuur biedt. Wel kunnen we proberen rekening te houden met de behoeften van de dieren. En daarom adviseer ik dus de C. viridis met twee te houden.

Natuurlijk kunnen we er rekening mee houden maar ik betwijfel of het veel uitmaakt of je chromis virides met 1, 2, 3 of 10 gaat houden. De natuur is dat steeds de zwakste afvallen, naar gelang leefruimte/voedsel aan kan wordt de grootte van een school bepaald, aan de andere kant komen er dan weer jonge vissen bij en zo blijft de school in stand. Dat afvallen gebeurd in onze bakken ook maar helaas komen er geen jonge bij tenzij we elke maand er een bij gaan kopen in de winkel. Dus uiteindelijk houden we er allemaal 1 over.

En omdat we niet de zwemruimte kunnen bieden die de zee biedt, kunnen we net zo goed een haai in een nano stoppen, als het maar past?

Natuurlijk ben ik me er van bewust dat we nooit kunnen bieden wat de natuur biedt. Wel kunnen we proberen rekening te houden met de behoeften van de dieren. En daarom adviseer ik dus de C. viridis met twee te houden.

In de natuur vallen ze vrijwel uitsluitend af door predatie. En die aantallen zullen groot zijn. In het aquarium vallen ze af door intraspecifieke agressie, die wordt aangewakkerd door honger. Deze agressie is omgekeerd evenredig aan de frequentie waarmee gevoerd wordt. Lees de bijvoorbeeld artikelen van Ellen Thaler eens, dan begrijp je waarom het met deze vis in aquaria meestal mis gaat.

Als je je vissen 'snapt' scheelt dat veel dierenleed.

Ok predatie zal in onze bakken niet voorkomen maar zelfs als er geen predatie is of heel weinig zal een school in de natuur ook niet groter worden als er niet voldoende voedsel voor ze is, dan krijg je dus dezelfde situatie als in onze bakken ze moorden elkaar zelf uit omdat er voedsel gebrek is.

Maar wat de oorzaak ook is het is een feit dat we eigenlijk geen schoolvissen kunnen houden in onze bakken en we proberen het toch. Mijn inziens heeft 1 chromis virides een prima kans om te overleven en als je er 2 of 3 neemt zul je uiteindelijk ook maar 1 over houden. Eerste situatie geen doden, 2de situatie 1 of zelfs 2 slachtoffers.

In de natuur vallen ze vrijwel uitsluitend af door predatie. En die aantallen zullen groot zijn. In het aquarium vallen ze af door intraspecifieke agressie, die wordt aangewakkerd door honger. Deze agressie is omgekeerd evenredig aan de frequentie waarmee gevoerd wordt. Lees de bijvoorbeeld artikelen van Ellen Thaler eens, dan begrijp je waarom het met deze vis in aquaria meestal mis gaat.

Laatst bewerkt:
Feiten en meningen... Inderdaad, koop je er 3 is er een grote kans dat het mis gaat. Koop je er 2, heb je 50% kans op een man en een vrouw en dan gaat het meestal goed. Koop je er 1, heb je grote kans dat de vis zich zo ongemakkelijk voelt dat hij sneuvelt.

Het meest verstandig voor de vis is als je er 0 koopt. Voor de meeste aquarianen is 0 vissen geen aantrekkelijke optie en voor de meeste aquarianen die de C. viridis wil houden adviseer ik er twee.

Precies Tanne
Deze artikelen heb ik ook gelezen voordat ik aan deze vis begon. 3 maanden terug met 8 begonnen, en door t voeren op meerdere dagdelen heb ik er nog steeds 8. Het is misschien te vroeg om conclusies te trekken, maar vooralsnog gaat t goed.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Heel erg bedankt voor jullie reacties allemaal! Vind het erg fijn om even alle kanten van het verhaal aan te horen. Zelf kan ik trouwens maar 1 keer per dag voeren. Zal ik dan toch maar gewoon voor 2 van deze vissen ga, of zou ik voor 3 gaan? Als het er 3 moeten zijn vind ik toch 1 vis een fijnere optie (aangezien volgens velen je uiteindelijk toch met 1 of 2 eindigt en ik ook nog een royal gramma wil) maar als 1 dan weer eenzaam is is het toch niet zo handig :/ Lastig allemaal zeg :confused:

Ga in ieder geval zaterdag een (of meerdere) vis(sen) kopen, moet daar nog even over nadenken. Als iemand nog iets hierover te zeggen heeft zou ik dat erg waarderen :)

Anders vissuggesties zijn ook welkom als er aangeraden wordt deze vis niet te nemen in zulke kleine groepjes.

3 is de allerslechtste keuze. Je weet één ding zeker: er sneuvelt er minstens 1.

Andere keuzes: een koppeltje Royal Gramma (Gramma loreto) is erg leuk. Of 2 Pomacentrus alleni.

Laat je niet verleiden tot impulsaankopen...

Je moet ze van jongs af goed opvoeden.
Wie stout is krijgt time-out, werkt nog steeds goed bij mij :p.

3 is de allerslechtste keuze. Je weet één ding zeker: er sneuvelt er minstens 1.

Andere keuzes: een koppeltje Royal Gramma (Gramma loreto) is erg leuk. Of 2 Pomacentrus alleni.

Laat je niet verleiden tot impulsaankopen...

Nee nee tuurlijk niet, ga niet naar de winkel voordat ik een goed plan heb qua vissen en wat ik later nog wil houden.

Heb jij of heeft iemand anders trouwens ervaring met de pomacentrus alleni? Lijken me erg leuke, levendige vissen maar weet niet hoe goed dat zou gaan met mn clownvissen als deze erg territoriaal zijn. En of mn mandarijn pitvis dan nog wel veilig is ;D

Laatst bewerkt:
Persoonlijk heb ik gemerkt dat van mijn 5 viridisjes er eentje achterblijft in de groei. Echter nog geen tekenen van agressie of uithongering maar misschien komt dat wel doordat ik meerdere malen per dag een beetje voer. Ik heb ze nu denk ik 2 maanden dus wellicht ook nog wat te kort om te beoordelen maar dit zijn in ieder geval mijn ervaringen tot nu toe.

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk

Heb jij of heeft iemand anders trouwens ervaring met de pomacentrus alleni?;D

Geen ervaring maar is een juffertje en wordt als agresief ervaren. Enige juffertje dat (enigszins) houdbaar is is de Virdis en daar weet je inmiddels alles van :). Overige juffertjes zijn, wat ik zo gelezen heb, niet aan te raden. Jammer want het zijn kleurrijke en niet al te dure visjes.

Back
Bovenaan