Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Jodium toevoegen via doseerpomp

Nanoschrimp

ZeewaterForum gebruiker
Kan je jodium verdunnen om zo toe te voegen via doseerpomp?

Ik heb een GHL 4 kanaals pomp en heb toevoegingen van QFI.
Via berekening kom ik uit op 1,5 druppels jodium per dag.
Mag ik deze verdunnen en zo ja hoeveel en hoeveel ml moet ik de pomp dan instellen?
Kan het jodium de slangetjes niet aantasten?

Bij mijn weten gaat dat niet de jodium zal op zeer korte termijn vervliegen.

Je zult dit toch handmatig moeten doseren.

Gr Ed

De doseerpompen van GHL zijn voorzien van Novoprene slangetjes. Volgens DIT overzicht prima geschikt voor jodium. Wat betreft het doseren, het verdient juist vanwege het vervliegen de voorkeur een doseerpomp voor het dagelijks doseren te gebruiken ipv bv in 1 keer handmatig de hele week dosering toe te dienen. Als de gewenste dosering te klein is voor het toedienen met doseerpomp, dan kun je probleem loos verdunnen osmosewater.
Hou wel goed de concentratie in het aquarium in het oog. Te veel wordt giftig.

Hoi, houd er ook rekening mee dat jodium afbreekt onder invloed van licht. Dus doorzichtige slangen in de zon of zo zijn niet handig.
En het is inderdaad giftig in hogere concentraties. Dus ben voorzichtig dat je je doseerpomp niet per ongeluk te lang aan laat staan.

ik doseer met een doseerpomp, de Fauna Marin Balling light producten, tzz in de canister met kH wordt er ook, volgens hun recept, de iodine bij gedaan.
Meestal maak ik genoeg om 2 maanden te overbruggen, nu lees is dat iodine vluchtig is, geldt dit ook voor de oplossing die ik gemaakt heb en zou de iodine dus geen werking meer hebben na enkele dagen? De gemaakte toevoegingen staan wel in een kast die donker is.

Danny

Was mache ich mit der Jodlösung ?Ich lese immer wieder, dass die gebräuchlichen Jodlösungen nur in braunen Glasflaschen gelagert werden können. Wie kann ich die Lösung jetzt über Schläuche zuführen ? Welches Material müssen die Schläuche haben. PVC, Silikon, ...
Wenn Deine Jodlösung auch Jod enthält ist sie braun/rot. Jod ist ein sehr starkes Oxidationsmittel und dazu noch lichtempfindlich. Sowohl die Pumpe als auch die Schläuche müssen aus Teflon sein und zusätzlich vor Licht geschützt werden. Die Teflonschläuche gibt es mit einem Innendurchmesser von 0,5 mm und die Pumpen sind von cfg. Aber nun das kleine Problem: der Preis. So eine teflongemantelte Kolbenmembranpumpe kostet ca. 1500-2000 DM und der Schlauch ist auch nicht ganz billig. Anderes Material ausser Teflon wird vom Jod angeriffen und zerstört dieses, sowie auch das Jod selber.

Was mache ich mit der Jodlösung ?Ich lese immer wieder, dass die gebräuchlichen Jodlösungen nur in braunen Glasflaschen gelagert werden können. Wie kann ich die Lösung jetzt über Schläuche zuführen ? Welches Material müssen die Schläuche haben. PVC, Silikon, ...
Wenn Deine Jodlösung auch Jod enthält ist sie braun/rot. Jod ist ein sehr starkes Oxidationsmittel und dazu noch lichtempfindlich. Sowohl die Pumpe als auch die Schläuche müssen aus Teflon sein und zusätzlich vor Licht geschützt werden. Die Teflonschläuche gibt es mit einem Innendurchmesser von 0,5 mm und die Pumpen sind von cfg. Aber nun das kleine Problem: der Preis. So eine teflongemantelte Kolbenmembranpumpe kostet ca. 1500-2000 DM und der Schlauch ist auch nicht ganz billig. Anderes Material ausser Teflon wird vom Jod angeriffen und zerstört dieses, sowie auch das Jod selber.

Duidelijker kan niet.

Begrijp ik goed dat bovenstaande (zware) eisen aan het doseersysteem alleen gelden voor de jodium in de bruin/rode variant? Ik gebruik een oplossing van kaliumjodide en die is zo ongeveer kleurloos.

Ik denk dat ik men drupjes dagelijks zelf ga toevoegen :)

Zo doe ik het ook; die paar druppels, geen moeite om dit dagelijks toe te voegen.

Hoi Anthony,
je begrijpt het niet heel goed !
kaliumjodidene is geen jod, jod is altijd bruin van kleur.
Groetjes Erik

QUOTE=anthony28;998344]Begrijp ik goed dat bovenstaande (zware) eisen aan het doseersysteem alleen gelden voor de jodium in de bruin/rode variant? Ik gebruik een oplossing van kaliumjodide en die is zo ongeveer kleurloos.[/QUOTE]

Jodine of Dijood is puur - en jodide is gebonden.
Daarnaast nog twee varianten, iodine en iodide, het ligt er maar aan welk ionenpaar er in het water wordt gevormd en in welke taal je het uit wil leggen

Beide - van de vele verschijningsvormen - maken deel uit van hetzelfde element I in het zeewater.

Laatst bewerkt:
Nu weet ik dat de Duitse taal een rijke taal is met heel veel eigen woorden en benamingen, evenals het Frans.

Maar wat ik niet wist is dat er ook een Duits Periodiek Elementen Systeem was waar jodium met een J wordt aangeduid ;)
Of het moet zo zijn dat de hoofdletter I een J is in het duits, zover gaat m'n kennis van de Duits taal niet.
Maar voor de rest een duidelijk artikel.

De Lugol oplossing is dus een mix van KI (kaliumjodide) en I[SUB]2[/SUB] (dijood)

M.v.g. Jimmy

Kaliumjodide, natriumjodaat ofwel de zouten met een jodide/jodiet/jodaat-ion kunnen via de doseerpomp. De bruine oplossingen (daarin zit elementair jood) niet omdat de slangetjes en pompjes daardoor beschadigd kunnen worden.

Dit is meteen de reden waarom ik geen QFI gebruik, ik wil jood dagelijks toevoeren. Jodide-ionen zijn biologisch niet beschikbaar maar worden door meerdere processen in het aquarium omgezet naar biologisch wél beschikbare vormen. Niks mis mee dus :)

Back
Bovenaan