Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

SYNTHETISCH AQUARIUM PROJECT

Status
Niet open voor verdere reacties.
Kennen jullie het Triton-methode?
Meet alle waterwaarden met paar weken interval zeer precies (ion chromatografie) en berekent precies wat verbruik van alle elementen is, en maakt dan toevoegingen op maat.
Gaat ook uit van geen waterverversen.

Volgens mij is Tanne dat een beetje aan het verkennen.

zie www.triton.de

Het idee is dan gelijkwaardig, ( m.b.t. de waarden aanvullen) de realisatie zal verschillen denk ik.

m.v.g. Glenn

Deze volgende stoffen zijn onderdeel "tools" van het DSR programma.
Voor degene die aan de slag willen met supplementen en spore elementen die kunnen mij een pb sturen.
Ik stel de volgende stoffen met bijbehorende mineralen calculator beschikbaar voor een klein prijsje. ( de meeste stoffen zijn ca. 5-10 euro)
KH+ NatriumBicarbonaat
CaCl2 Calcium Chloride
MgCl2 Magnesium Chloride
MgSO4 MagnesiumSulfaat
Strontium oplossing
Boor (boron) oplossing
Fosfaat oplossing
Nitraat oplossing
Ijzer oplossing

m.v.g. Glenn

De DSR mineralen calculator is een van de belangrijkste tools van het DSR methode.
De andere tools zullen zijn.
- goede Afschuimer ( hoef geen state of the art ding the zijn)
- Powerfilter 1500-3000 l/u of watten op de opvoerpomp die 2-5 daags verschoond wordt.
- DHZ wervelbed met fosfaat verwijderaar.
- koolstofbronnen azijn, suiker,vodka, biopellets.
- kalk reactor is optioneel maar is wel beter, omdat in koraalbreuk ook veel nuttige onbekende elementen meekomen.
- bodembedekking koraalzand 1-2cm
- vulsteen, dood steen, en een kleine hoeveelheid goede kwaliteit levendsteen als ent materiaal.
m.v.g. Glenn

Hoi glen.
goed bezig alleen waarom de vsv methode in combi met de biopallets?
Wil je zo nog meer verschillende stammen voeden vsv zorgt voor meerdere stammen maar in biopallets heb ik me nooit verdiept als in hoeveel verschillende stammen dit zou voeden eigenlijk altijd gedacht dat dit al meerdere zou voeden maar jij hebt hier andere ideeën ovee?
is het wierenfilter als stabiele factor niet een goed idee zoals triton het ook gebruikt? algen nemen de metalen op die anders bij niet verversen zouden kunnen ophopen (old tank syndrome).
Groet en succes.
Eric Jan

Hoi glen.
goed bezig alleen waarom de vsv methode in combi met de biopallets?
Wil je zo nog meer verschillende stammen voeden vsv zorgt voor meerdere stammen maar in biopallets heb ik me nooit verdiept als in hoeveel verschillende stammen dit zou voeden eigenlijk altijd gedacht dat dit al meerdere zou voeden maar jij hebt hier andere ideeën ovee?
is het wierenfilter als stabiele factor niet een goed idee zoals triton het ook gebruikt? algen nemen de metalen op die anders bij niet verversen zouden kunnen ophopen (old tank syndrome).
Groet en succes.
Eric Jan

Dank je eric, welke koolstofbron je kiest is aan jezelf.
Ik laat veel ruimte voor ander interpretatie. Velen ervaren biopellets als veilig. Ik verkiest persoonlijk een azijn/suiker mix. Lekker goedkoop en het is nog de snelste methode ook. Biopellets hebben een inwerktijd van enkele weken.
Daarnaast merk ik zelf dat bij gebruikt van azijn/suiker de sponsen in mijn rif spontaan gaan groeien.
Ik heb de rif al 8 jaar met nagenoeg geen wissel staan. Nooit last gehad ervan, maar ik doe ook geen schot hagel doseren in de vorm van sporen die ik niet kan meten. Als ik besluit dat te gaan doen moet ik eerst een methode verzinnen om dat "safe" te doen. Daarbij sluit ik niet uit dat een wissel van 30-50% eens per (half)jaar een gedachte is.

m.v.g. Glenn

Laatst bewerkt:
Hoi Glenn.
ik heb ook een tijdje vsv gebruikt en is veel intressanter sls alleen wodka en zou er zeker mee doorgegaan zijn als ik niet op de ATS toer zou zijn gegaan.
Biopallets heb ik nooit gebruikt maar klopt wel dat het een veilige koolstofbron is waarmee je niet snel fouten maakt waar ik meerdere mensen ken die de boel verpest hebben met overdoseren van wodka.
Bacteriën is iets lastigs wat moeilijk te controleren is het is belangrijk maar bijna onmeetbaar en wij hebben veel hogere populaties in ons aquarium als dat er op het rif is en misschien is dat wel een beperkende factor?
groet
Eric Jan.

Een koostofbron is alleen noodzakelijk als je er wat mee wilt verwijderen met name is dat de methode voor verwijdering van nitraat. Ik denk dat velen ermee de fout in gaan door:
- een te lage nitraat na te jagen.
- een poging doen een te hoge nitraat te verwijderen terwijl fosfaat 0 is. Dat werk dus niet.
Ondertussen word de dosis steeds opgevoerd met alle gevolgen van dien.
Ik heb hardnekkige nitraat (50+) binnen een "week dosering" met azijn/suiker naar 5 gebracht zonder een centje pijn. Dus de dosis is nooit opgevoerd naar week2/3 etc.
En ik ben geen notoire koolstofbron gebruiker. Als het zijn werk gedaan heeft stop ik ermee.

Met de constaring dat sponsen het goed doen op azijn/suiker gaat er wel een toepassingsbron open hiervoor, mits de nitraat op niveau blijft!

De bacterien passen zich aan in soort en volume aan hun "voedings" omgeving. Mijn mening is dat de meeste bacterien op het substraat zit en zeer beperkt in het water. Tenzij je de boel flink omgewoeld heb, of een overdosis aan koolstof gaat doseren in een omgeving met genoeg fosfaat en nitraat.

m.v.g. Glenn

Laatst bewerkt:
Pfffffff..... na heel wat experimenteren met sites en manieren om bestanden te delen en de nodige fouten in het het excel bestand wegschrijven hoop ik nu de laatste versie te uploaden.

DSR Mineralen Calculator

voortaan wordt de laatste versie via mijn onderschrift gelinkt, scheelt heel wat werk.

Wat kan je met het DSR methode bereiken?

Je kan nu feiloos waterwaarden manipuleren ( want daar gaat het juist om, als het fout gaat moet je corrigeren)
Saliniteit - up/down
KH- up/down doseren/partiaal wissel
Ca - up/down doseren/partiaal wissel
Mg - up/down doseren/partiaal wissel
PO4 - up/ down doseren/GFO reactor of ijzer doseren
NO3 - up/ down doseren/ doseren azijn/suiker.
Strontium - up/down doseren/partiaal wissel
Boor - up/down doseren/partiaal wissel
Jodide - up/down doseren/partiaal wissel
Kalium - up/down doseren/partiaal wissel
Ijzer - up via doseren (down is afwachten binnen een dag gehalveerd door neerslag met fosfaat)

Wat bijzonder eraan eraan is, dat het kan zonder andere waarden (ca, mg, kh. etc) te beinvloeden !

m.v.g. Glenn

Met het begrijpen hoe bovenstaande methode werken is het in mijn optiek mogelijk om veilig te werken zonder waterwissels.
De belangerijkste sleutel is, dat je alle tools/stoffen en meetsetjes in huis moet hebben en alles moet meten, voordat je uberhaupt wat gaat doseren of toevoegen.

De basis en van levens belang voor je koralen zijn: ( in volgorde van belang)
Let op je PH !
Wekelijks meten en corrigeren van:
-KH (dagelijkse dosis bepalen)
-Ca (dagelijkse dosis bepalen)
-Mg (dagelijkse dosis bepalen)
-PO4 bepaal of je tekort of teveel heb en bepaal daarop je aanpak toevoegen of verwijderen via gfo/ ijzer.
-NO3 bepaal of je tekort of teveel heb en bepaal daarop je aanpak toevoegen of verwijderen via azijn/suiker of biopellets.

Ik ervaar ozon als een goeie aanwinst om het kristal water helder te houden.

Een powerfilter is een goede aanwinst tegen flap. Tevens bevorderd het een kristal heldere water en verwijderd zweefvuil. Het Is ook een basis voor een gezonde schone bak. Dit is geen nitraat fabriek zoals velen wel zouden willen doen geloven.
In de vakantie kan je gerust de powerfilter 4 weken verwijderen zonder een flap explosie te krijgen.
Je systeem heeft als het ware een "cleaness" buffer.

Ik gebruik geen antibiotica, plaats niet periodiek vers levendsteen, voeg nooit bacterie cultuur toe, wisseld nooit water.

m.v.g. Glenn

De huidige streefwaarden:
Deze zijn aan verandering onderhevig, afhankelijk van mijn toekomstige bevindingen en de wensen van de gehouden koralen.

Saliniteit streefwaarde (33-35ppt)
kH streefwaarde (9-10 volgens tetra)
Ca streefwaarde (430-450)
Mg streefwaarde (1350-1400)
pH dag streefwaarde 18:00u (8,1-8,2)
PO4 streefwaarde mixed reef (0,04-0,08) / Streefwaarde sps (0,02-0,06)
Kalium streefwaarde (390-420)
NO3 streefwaarde mixed reef 2 -5mg/l / Streefwaarde sps (1-2)
Strontium streefwaarde 10
Boor streefwaarde 4,4
Jodide streefwaarde 0,06
Silicaat < 0,03 (edit)

m.v.g. Glenn

Laatst bewerkt:
Met de DSR calculator is het dus mogelijk om "designer zout" te maken.
Of een bestaande zout betere parameter mee te geven. Of waarden in een bestaande bak te corrigeren.
Zelfs een compleet scheve waarde zou gecorrigeerd kunnen worden. Veel sneller en efficienter dan met alleen waterwissels mogelijk is.

Stel je heb een je heb een verstoorde waarde van Ca 390 en een Mg van 1600, bij een saliniteit van 35 (Niet vragen het kom maar het gebeurt gewoon.)

Wat dan ?

m.v.g. Glenn

Stel je heb een je heb een verstoorde waarde van Ca 390 en een Mg van 1600, bij een saliniteit van 35 (Niet vragen het kom maar het gebeurt gewoon.)

Wat dan ?

m.v.g. Glenn

Juist Glenn, en daarom wil ik hier graag over leren.
Ik heb helaas geen scheikunde knobbel, maar ook ik zal het kwartje toch wel vinden op den duur. :)

[h=2]
icon1.png
Re: enquete: wat maakt jouw hobby lastig?[/h]
Na 5 mooie jaren ben ook ik geinteresseerd in waterchemie, en dan vooral hoe de verschillende stoffen op elkaar reageren.
Ik heb nooit scheikunde gehad, en wis en natuurkunde waren ook al niet mijn beste vakken.
Nu is het allemaal redelijk goed gegaan die 5 jaar, maar ik ben voor het eerst ergens tegen aan gelopen, waar ik niet blij mee ben.

In het begin was het alleen mijn hobby, maar langzamer hand is mijn man zich er ook mee gaan bemoeien.
(waar je mee omgaat raak je mee besmet. :p)
Dus ik dacht prima, dan ga jij je eerst maar eens bezig houden met onze rifbak, dan ga ik wel verder met mijn wieren bak.
Eigenwijs als hij is, heb ik hem bewust fouten laten maken met voeren.
Ik kan hem wel zeggen dat het mis gaat, maar hij is net zo eigenwijs als ik zelf, dus laat hem die fout maar maken.
Doet ie nooit meer, als hij ziet wat er gebeurd.
En idd. een gevalletje "Told you so!", maar hij weet nu ook waarom, en kon de schuld nu niet op mijn zogenaamde "kuthobby" afschuiven. :rolleyes:

Nou heb ik eigenlijk een hekel aan testen, dus hoppa, dat hoort er ook bij, en gelijk in zijn mik geduwd. :eek:
Hij wist inmiddels wel al dat sommige dingen verband met elkaar houden, want hij heeft voor zijn werk een cursus stralings hygiene gehad.
Dat is meer als ik, dus ik dacht dat komt wel goed.

Totdat het steeds slechter ging met de koralen, en dat ging in rap tempo. :(
Uiteraard ben ik goed geholpen door TMF, maar het was wel even zoeken. (Zij moeten het ook maar doen met de info die ik ze geef.)
Een teststripje wees namelijk uit dat mijn water perfect was, misschien wel iets te schoon!
Maar bij thuiskomst dacht ik; "Dat kan het niet zijn".
Dus met nieuw water terug gegaan en gevraagd of ze alle waardes eens apart wilden doorlopen.
En toen kwam gelijk de aap uit de mouw.
De calcium was gedaald tot 100. :eek:
Hoe kan dit?
Blijkt dat mijn man de calcium al een tijdje niet gemeten had, omdat die normaal altijd wel goed was geweest. :o
Bij ons daalde de magnesium altijd heel hard. :confused:

Maar dan kom ik op het volgende; Wat moet er nou bij? En waar moet je rekening mee houden?
We zijn gestart met kalkwater, dat sloeg neer.
Daarna kwam een fles met vloeibaar spul, (weet even niet meer wat, de fles is al weg) dat werkte ook niet.
Toen kwam de calciumchloride, en dat heeft wel geholpen.
Maar als je dit soort middelen gebruikt, moet je wel weten wat ze doen.
Ze zijn namelijk niet alleen van invloed op je CA, maar ook b.v. je KH.
Is b.v. je Kh te hoog, en denk je dat met zuur wel wat omlaag te brengen, moet je er rekenng mee houden dat je CA ook naar beneden gaat.
Ook moet je weer weten dat zuur een koolstof bron is, en je die dus ook maar in beperkte mate kan gebruiken, anders zit je gelijk weer met een witte waas van de bacterien in je bak.

Hoewel ik prima geholpen wordt bij TMF, en ik ze voor 100% vertrouw met mijn bak, wil ik hier zelf gewoon meer over leren, aangezien deze mensen ook niet het eeuwige leven hebben.
En ik ben van mening, dat als ik dit soort problemen zelf kan oplossen, ik er veel eerder bij ben.
Dan waren er waarschijnlijk ook minder dieren gestorven.

En mijn tweede wens: :)
Een echt zeewateraquarium i.p.v. een Juwel zondersump, en een doseerapparaat voor de balling methode.
(Ik wordt een beetje moe, om altijd maar achter te lopen op de feiten.)

Groetjes Nanda​

Hoi nanda , wat een lap text zeg.:)

Ik heb juist geprobeerd met deze methode het toch ononbeerlijke "scheikunde" weg te halen uit de hobby.
Nu is het meten invoeren en doen.

Het op vantevoren te bepalen periodiek meten is een "noodzaak". Je leert zo ook voorruit te denken en bent minder verrast als er wat scheef loopt. Dus niet adhock oplossingen gaan zoeken. Met de DSR toolset heb je bijna elke oplossing voor handen.

De stoffen die gebruikt worden zijn puur en geen cocktail mixen van het een en ander. Hierdoor is het mogelijk eenzijdig waarden te corrigeren.
Dus geen gedoe met 'KH wordt te hoog als ik Calcium of Magnesium probeert te verhogen met xx product.
mijn is te hoog, terwijl mijn calcium te laag is en krijg dit niet gecorrigeerd (behalve met een algehele wissel).
Dus dit soort situatie zijn met de DSR methode met gemak te corrigeren.

Bij twijfel "glennf" vragen.
Wie ik ook er hoog in de vaandel heb qua kennis is "jimmy54" van dit forum.

De DSR methode omvat meer dan scheikunde het gaat om een algehele werkwijze "zoals ik al jaren werkt". Ik hoop dit in de komende tijd gedetailleerd uit de doeken te kunnen doen

m.v.g. Glenn

Laatst bewerkt:
Met de DSR calculator is het dus mogelijk om "designer zout" te maken.
Of een bestaande zout betere parameter mee te geven. Of waarden in een bestaande bak te corrigeren.
Zelfs een compleet scheve waarde zou gecorrigeerd kunnen worden. Veel sneller en efficienter dan met alleen waterwissels mogelijk is.

Wat dan ?

m.v.g. Glenn

De oplossing is:
- Je berekend hoeveel liter je moet vervangen met osmose water, om de Mg op de gewenste waarde te brengen.
- je berekend hoeveel Ca je vervangings water moet hebben, om de Ca in de bak op peil te brengen.
- je brengt zo alle andere waarden in je vervangings water zo op de juiste peil.
- je maakt het water met de " designer zout" aan en voer de wisseltruk uit.
- hiermee breng je alles in een keer op peil, zonder eerst alles wat al goed stond eerst omlaag te halen.

Het is dus met de DSR methode dus mogelijk om elke onbalans uit het water te verwijderen zonder "eindeloze wissels."

Ga eens na wat je moet doen, om met de "klassieke waterwissel" methode een dergelijk onbalans te corrigeren, bij en systeem van 1000 liter of meer.

m.v.g. Glenn

Ik vind het ontzettend knap wat je allemaal doet en dat je de moeite neemt om het te plaatsen hier. Erg waardevol, mits je het kan volgen. En juist daar heb (ook?) ik nog wat moeite mee..

Als je de maten invoert van je aquarium dan berekent de calculator natuurlijk netjes het watervolume, maar wat vul je dan in als volume voor mineralen calculatie? Voorbeeldje mijn nieuwe bak wordt 145x65x70 en dus berekent de calculator dat het volume bijna 660 liter gaat zijn. Wat vul je dan in voor de mineralen calculatie? Is het niet verstandig om aan te geven dat je een bepaald percentage of richtlijn moet nemen van het berekende volume? En wat bedoel je met 100% aanmaak? Bedoel je hiermee dat als ik een ton vol osmosewater heb en dit wil gebruiken voor de verversing dat ik rekening moet houden met de correctiefactor? Wanneer noem je het geen 100% aanmaak? Is dat het geval als je gebruik maakt van een fabriekszout en je wil bijvoorbeeld je KH ophogen?

Sorry voor de vele vragen, maar ik probeer het te volgen..hoe lastig het ook is.. :o

Ik vind het ontzettend knap wat je allemaal doet en dat je de moeite neemt om het te plaatsen hier. Erg waardevol, mits je het kan volgen. En juist daar heb (ook?) ik nog wat moeite mee..

Als je de maten invoert van je aquarium dan berekent de calculator natuurlijk netjes het watervolume, maar wat vul je dan in als volume voor mineralen calculatie? Voorbeeldje mijn nieuwe bak wordt 145x65x70 en dus berekent de calculator dat het volume bijna 660 liter gaat zijn. Wat vul je dan in voor de mineralen calculatie? Is het niet verstandig om aan te geven dat je een bepaald percentage of richtlijn moet nemen van het berekende volume? En wat bedoel je met 100% aanmaak? Bedoel je hiermee dat als ik een ton vol osmosewater heb en dit wil gebruiken voor de verversing dat ik rekening moet houden met de correctiefactor? Wanneer noem je het geen 100% aanmaak? Is dat het geval als je gebruik maakt van een fabriekszout en je wil bijvoorbeeld je KH ophogen?

Sorry voor de vele vragen, maar ik probeer het te volgen..hoe lastig het ook is.. :o
Als je dat berekent hebt tel je daar nog bij de inhoud van de sump en trekt er nog wat af voor de stenen.
Die uitkomst vul je in bij “Volume voor mineralen calculatie in liters”
Als je een nieuw aquarium opstart gebruik je de 100% aanmaak dan vul je bij “Start/gem. waarden allemaal 0 in.(in osmosewater zit niets)
Voor de rest meet je eerst vult de waardes in en de calculator geeft aan wat je bij moet voegen of moet verlagen.
Let wel deze calculator is gemaakt voor de supplementen van Glenn.
Hoop dat het zo iets duidelijker is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan