Na 5 mooie jaren ben ook ik geinteresseerd in waterchemie, en dan vooral hoe de verschillende stoffen op elkaar reageren.
Ik heb nooit scheikunde gehad, en wis en natuurkunde waren ook al niet mijn beste vakken.
Nu is het allemaal redelijk goed gegaan die 5 jaar, maar ik ben voor het eerst ergens tegen aan gelopen, waar ik niet blij mee ben.
In het begin was het alleen mijn hobby, maar langzamer hand is mijn man zich er ook mee gaan bemoeien.
(waar je mee omgaat raak je mee besmet.

)
Dus ik dacht prima, dan ga jij je eerst maar eens bezig houden met onze rifbak, dan ga ik wel verder met mijn wieren bak.
Eigenwijs als hij is, heb ik hem bewust fouten laten maken met voeren.
Ik kan hem wel zeggen dat het mis gaat, maar hij is net zo eigenwijs als ik zelf, dus laat hem die fout maar maken.
Doet ie nooit meer, als hij ziet wat er gebeurd.
En idd. een gevalletje "Told you so!", maar hij weet nu ook waarom, en kon de schuld nu niet op mijn zogenaamde "kuthobby" afschuiven.
Nou heb ik eigenlijk een hekel aan testen, dus hoppa, dat hoort er ook bij, en gelijk in zijn mik geduwd.

Hij wist inmiddels wel al dat sommige dingen verband met elkaar houden, want hij heeft voor zijn werk een cursus stralings hygiene gehad.
Dat is meer als ik, dus ik dacht dat komt wel goed.
Totdat het steeds slechter ging met de koralen, en dat ging in rap tempo.

Uiteraard ben ik goed geholpen door TMF, maar het was wel even zoeken. (Zij moeten het ook maar doen met de info die ik ze geef.)
Een teststripje wees namelijk uit dat mijn water perfect was, misschien wel iets te schoon!
Maar bij thuiskomst dacht ik; "Dat kan het niet zijn".
Dus met nieuw water terug gegaan en gevraagd of ze alle waardes eens apart wilden doorlopen.
En toen kwam gelijk de aap uit de mouw.
De calcium was gedaald tot 100.

Hoe kan dit?
Blijkt dat mijn man de calcium al een tijdje niet gemeten had, omdat die normaal altijd wel goed was geweest.

Bij ons daalde de magnesium altijd heel hard.
Maar dan kom ik op het volgende; Wat moet er nou bij? En waar moet je rekening mee houden?
We zijn gestart met kalkwater, dat sloeg neer.
Daarna kwam een fles met vloeibaar spul, (weet even niet meer wat, de fles is al weg) dat werkte ook niet.
Toen kwam de calciumchloride, en dat heeft wel geholpen.
Maar als je dit soort middelen gebruikt, moet je wel weten wat ze doen.
Ze zijn namelijk niet alleen van invloed op je CA, maar ook b.v. je KH.
Is b.v. je Kh te hoog, en denk je dat met zuur wel wat omlaag te brengen, moet je er rekenng mee houden dat je CA ook naar beneden gaat.
Ook moet je weer weten dat zuur een koolstof bron is, en je die dus ook maar in beperkte mate kan gebruiken, anders zit je gelijk weer met een witte waas van de bacterien in je bak.
Hoewel ik prima geholpen wordt bij TMF, en ik ze voor 100% vertrouw met mijn bak, wil ik hier zelf gewoon meer over leren, aangezien deze mensen ook niet het eeuwige leven hebben.
En ik ben van mening, dat als ik dit soort problemen zelf kan oplossen, ik er veel eerder bij ben.
Dan waren er waarschijnlijk ook minder dieren gestorven.
En mijn tweede wens:

Een echt zeewateraquarium i.p.v. een Juwel zondersump, en een doseerapparaat voor de balling methode.
(Ik wordt een beetje moe, om altijd maar achter te lopen op de feiten.)
Groetjes Nanda