Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nano rif in een Rio 125

Hello Maarten,

Mooie bak zeg! Ik hoop dat de mijne er over een tijdje een beetje in de buurt van komt! Heb wat foto's gepost, maar wacht nog op een grote lading levend steen. Hartelijke groet,

Sebastian

Er is redelijk veel veranderd in het aquarium de laatste weken.

De grote Anthelia vooraan heb ik verkocht aan een forum lid. Dit bood veel ruimte voor nieuwe koralen. Ik heb een aantal sponsors bezocht, waaronder Michaels Angelfish, bij mij om de hoek.

Nieuw bijgekomen:
-buttons met groen hartje,
-rode, blauwe en groene oren
-een oranje Fungia sp. mijn eerste steenkoraal.
- 2 draadgrondeltjes Stonogobiobs nematodes.

Alle niewe aanwinsten lijken het prima naar de zin te hebben. Koralen staan mooi uit en de grondeltjes eten goed, al zijn ze nog wel wat schuw. Ik vind het echt leuke visjes om naar te kijken. Ze blijven vaak dicht bij elkaar, gaan actief op zoek naar voedsel, om dan steeds weer terug te keren in hun holletje onder een steen.

Er zijn wel twee probleempjes in de bak. Het kiezelwier is terug en bedekt groot deel van het zand. De stoflaag/ kaamlaag aan het oppervlak krijg ik niet goed weg. Ik heb de stromingspompen naar het oppervlak gericht Dit houdt een deel van het oppervlak vrij, maar niet geheel. Ik heb het interne filter wat verder dicht gemaakt om wat oppervlakteafzuiging te krijgen, maar dit werkt dus ook nog onvoldoende. Misschien ga het interne filter er uithalen om het echt waterdicht te krijgen, behalve een kleine strook bovenin. Tegen de kiezelwieren, ga ik een silicaatfilter achter het osmoseapparaat plaatsen, of silicaatverwijderiaar in het filter plaatsen. Tips zijn welkom!

Gisteren heeft zich een klein drama in mijn bak voltrokken.

Mijn Babylon zandslak was uit het zand gekropen en op zijn gebruikelijk tocht langs de aquariumruit, toen hij viel. De ongelukkige slak belande met zijn val midden in de tepelanemoon. De anemoon klemde hem onmiddelijk in. Ik heb nog geprobeerd het arme dier te redden, maar was niet succesvol. Ik zag geen mogelijkheid de slak te bevrijden zonder de anemoon ernstig te beschadigen. Ik hoopte eigenlijk dat anemoon de slak zou loslaten, omdat zo'n hard huisje toch niet erg smakelijk is, maar helaas. Vanochtend stond de anemoon weer open, maar van de slak geen spoor.

Heeft iemand vergelijkbare ervaringen met de zwarte kant van de voedselketen in het aquarium?

Gisteren heeft zich een klein drama in mijn bak voltrokken.

Mijn Babylon zandslak was uit het zand gekropen en op zijn gebruikelijk tocht langs de aquariumruit, toen hij viel. De ongelukkige slak belande met zijn val midden in de tepelanemoon. De anemoon klemde hem onmiddelijk in. Ik heb nog geprobeerd het arme dier te redden, maar was niet succesvol. Ik zag geen mogelijkheid de slak te bevrijden zonder de anemoon ernstig te beschadigen. Ik hoopte eigenlijk dat anemoon de slak zou loslaten, omdat zo'n hard huisje toch niet erg smakelijk is, maar helaas. Vanochtend stond de anemoon weer open, maar van de slak geen spoor.

Heeft iemand vergelijkbare ervaringen met de zwarte kant van de voedselketen in het aquarium?
Da's wel een ""agresieve" anemoon zeg, nooit eerder van zo iets gehoord, Mijn condolences 4 y o u r loss.

hoi maarten
heb je dagboek gelezen en foto's gezien en hoop dat mijn bak ook zo mooi komt te staan als die van jouw
blijf je volgen is leuk dat je ook zo'n rio125 hebt.
ben tot nu toe erg tevreden over deze bak

Tijd voor een update.

Ik ben langs geweest bij forumlid Metselman om een Caulastea stek te halen en kwam thuis met nog een paar extra koralen; een driekleuren Fungia sp, een stekje orgelpijp koraal en een pompende Xenia (een variant die ik nog niet had). Sander en Claudia hebben een enorm gevarieerde bak van ruim drie meter dus dat was ook zeer de moeite om te bekijken.

MIjn Japanse buttons zijn helaas voor tweederde afgestorven, maar de rest lijkt zich redelijk te handhaven. Voor mij in ieder geval een les om nooit meer koraal te kopen wat niet helemaal goed uit staat. Ook verdenk ik mijn ganzevoetjes van enige schade, dus die wil ik gaan verwijderen. OOk mijn probleem met de kaamlaag is nog niet opgelost. Het is nu een kwestie van regelmatig watr afscheppen en met keukenrol de bovenlaag opdeppen. Ik ben nog op zoek naar een structurele oplosing. Ervaringen van anderen die dit zonder sump hebben opgelost hoor ik graag.

Verder groeit en leeft alles er lustig op los. Ik heb de bak een beetje verbouwd, zodat ik nu een grot linksvoor heb en meer open zand. De tepelanemoon heeft zich gedeelt. De dochter anemoon heeft een dagje bovenop de geboorte steen gezeten en heeft zich nu in de spleet naast moeders gevestigd. Je ziet nu amper meer dat het om twee anemonen gaat.

En weer een overizchtsfoto en foto van de Caulastrea.

Bijlagen

• overzicht maart c.JPG
    overzicht maart c.JPG
    68,8 KB · Weergaven: 59
  • caulastrea..JPG
    caulastrea..JPG
    44 KB · Weergaven: 14
Beste Maarten,

Ik ben van mijn kamlaag af! Jiehaaaaa! Heb een Eheim oppervlakte afschuimer aangesloten op mijn potfilter en binnen no time was de kamlaag weg. Ik zal snel foto's plaatsen, waarschijnlijk dit weekend.

Hier vind je 'm. Hartelijke groet! Sebastian

http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?productID=354

Tijd voor een update.

Ik ben langs geweest bij forumlid Metselman om een Caulastea stek te halen en kwam thuis met nog een paar extra koralen; een driekleuren Fungia sp, een stekje orgelpijp koraal en een pompende Xenia (een variant die ik nog niet had). Sander en Claudia hebben een enorm gevarieerde bak van ruim drie meter dus dat was ook zeer de moeite om te bekijken.

MIjn Japanse buttons zijn helaas voor tweederde afgestorven, maar de rest lijkt zich redelijk te handhaven. Voor mij in ieder geval een les om nooit meer koraal te kopen wat niet helemaal goed uit staat. Ook verdenk ik mijn ganzevoetjes van enige schade, dus die wil ik gaan verwijderen. OOk mijn probleem met de kaamlaag is nog niet opgelost. Het is nu een kwestie van regelmatig watr afscheppen en met keukenrol de bovenlaag opdeppen. Ik ben nog op zoek naar een structurele oplosing. Ervaringen van anderen die dit zonder sump hebben opgelost hoor ik graag.

Verder groeit en leeft alles er lustig op los. Ik heb de bak een beetje verbouwd, zodat ik nu een grot linksvoor heb en meer open zand. De tepelanemoon heeft zich gedeelt. De dochter anemoon heeft een dagje bovenop de geboorte steen gezeten en heeft zich nu in de spleet naast moeders gevestigd. Je ziet nu amper meer dat het om twee anemonen gaat.

En weer een overizchtsfoto en foto van de Caulastrea.

Ik ben net terug van een week duiken en snorkelen in Dahab. De riffen van de Rode zee overtreffen toch de aquaria die we hier op het forum aantreffen. Heel veel soorten gezien, waaronder ook enkele van de soorten die ik in mijn aquarium heb. Rode tepelanemonen, fungia, xenia, anthelia, clavularia, alleen dan gemiddeld 10 x zo groot (muv Xenia die groeide juist in kleine bosjes). Verder zeer grote tafelvormige acropora, rose stylopora en paars/rose pocillopora, blauwe acropore, fel gele turbinaria. Er groeien daar echter ook veel witte of vaal gele koralen maar daartussen wel weer prachtige dokters, koraalvlinders, keizersvissen, koffervissen, kogelvissen, murenen etc. etc.

Bij thuiskomst zijn mijn ambities voor mijn nanorifje naar boven bijgesteld. Ik wil nu ook sps koralen gaan houden. Eerst zorgen dat ik de waterwaarden goed krijg, want mijn calciumgehalte bleek gezakt tot 320 mg/l. Ik ben nu begonnen met calcium te doseren naast Kh buffer.

Hee Maarten,
Bedankt voor je reactie op mijn dagboek !:)
Tja, dan was ik wel wat sneller, Maar wat heb je een gigantisch mooie bak.:eek:
Vooral je opbouw ! ;)

Jij ook heel veel succes met je bak !:rolleyes:

Groetjes Joshua :o

Na een jaar met veel plezier dit aquarium te hebben opgebouwd, onderhouden en gevolgd heb ik besloten over te gaan op een iets groter aquarium met sump.

Velen op dit forum zijn groot voorstander van een sump. Ik was lange tijd van mening dat het makkelijk en veiliger is zonder. En eigenlijk werkt dit aquarium met deze opzet ook prima. Vooral de zachte koralen zijn hard gegroeid. Het apenhaar woekert door de bak, de sinularia groeit tegen de voorruit en de xenia duikt overal op. Ook de LPS koralen groeien langzaam maar gestaag. Twee maanden geleden ingebrachte caliedrium stek is al zeker 50% gegroeid.

Wel heb ik gemerkt dat je heel regelmatig onderhoud moet uitvoeren met dit formaat bakje. Na terugkomst van vakantie was er aardig wat groene alg en wat rode flap opgedoken. Na een paar keer goed waterverversen en uitspoelen van de watten gaat dit al flot beter. Helaas heb ik tijdens de vakantie mijn nieuw stek druifjes verloren omdat deze door mr heremiet was omgestoten en ik er niet op tijd bij was om hem terug in het licht te plaatsen.

Hoewel geen voorwaarde, verwacht ik dat een sump de extra stabiliteit en technische ruimte gaat bieden om mijn wens meer SPS koralen te houden makkelijker te maken. Ook de oppervlakte afheveling vind ik een groot voordeel. En zoals velen, die verslaafd zijn aan deze hobby, vind ik groter ook net weer leuker en mooier. De nieuwe bak is 100 x 45 x 50 cm en staat al in te draaien. Dit weekend komt hij op de plaats van de rio125.

Ter afscheid van dit aquarium een laatste overzichtsfoto. Wie interesse heeft in het onderkastje of TUnze 9002 kan mij een PB sturen (zie ook 'particulieren bieden aan').

Binnen kort zal ik een nieuw dagboekje openen.

Bijlagen

• kastje voor rio &#49.jpg
    kastje voor rio &#49.jpg
    24,4 KB · Weergaven: 60
Hee Maarten,
Ga je nu toch echt eindelijk over naar een grotere bak.:biggrin:
Groter gaan is altijd leuk. Ik wens je heel veel succes met je nieuwe bak,
en heb er veel plezier aan.

Gr Joshua

Back
Bovenaan