Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Houten bak

Charles Buddendorf

Senior Forumlid
Beste medeaquarianen,

Het is tijd voor een eigen dagboek :). Misschien een beetje raar na 6 jaar met zeewater gestoeid te hebben. Ik heb er de afgelopen jaren gewoonweg weinig tijd voor gehad.

Wie ben ik? Ik ben een vader van 43 van twee kids. De ene heeft de sprong naar de middelbare school al gemaakt, de andere hoopt dat volgend jaar te doen. Verder heb ik een vriendin die (gelukkig ;)) aquaria erg leuk vindt.

Al sinds ik een jaar of 4-5 jaar was heb ik een of meerdere aquaria gehad. En zoals gezegd, sinds de laatste 6 jaar ook zeewater.

Nog steeds heb ik een gruwelijk gebrek aan tijd maar ik probeer voor aquarium houden meer tijd te maken. Zo ben sinds begin dit jaar weer begonnen met lezingen geven over de Redfield ratio (vanavond in Dieren :goed:). Verder heb ik enkele forumleden bezocht en hun bakken mogen bewonderen.

Mede door tijdsgebrek en te weinig lezen vrees ik, ging het zeewatergebeuren niet altijd van een leien dakje. Eerst begonnen met een nano rif, daarna de stap gemaakt naar mijn huidige, houten, bak. Die laatste bak had ik bijna opgedoekt door een overvloedig plaag van rode pluisalg. Dankzij meervoudig Nederlands kampioen Hennie Harbeek uit Glanerbrug en MartinV ben ik die plaag gelukkig te boven gekomen.

Sinds twee weken ben ik verhuisd van Renkum naar Wageningen. Mijn bak staat echter nog in de oude flat :o. Dus heren en dames, graag tips en adviezen voor de verhuizing en ik zal mijn best doen jullie op de hoogte te houden met woord en beeld van de verhuizing en opbouw daarna :biggrin:.

Tijd voor wat plaatjes (de laatste mooie plaatjes vrees ik...:o)

Bijlagen

• overzicht.jpg
    overzicht.jpg
    123,4 KB · Weergaven: 59
  • links.jpg
    links.jpg
    118,7 KB · Weergaven: 65
  • midden.jpg
    midden.jpg
    133,1 KB · Weergaven: 63
  • rechts.jpg
    rechts.jpg
    115,4 KB · Weergaven: 53
  • sump.jpg
    sump.jpg
    66,5 KB · Weergaven: 48
Zo Charles wat een verschil met wat ik destijds zag:eek: onvoorstelbaar gewoon.
Zonde dat je hem moet afbreken maar met jou doorzettings vermogen zal het zeker weer een hele mooie bak worden:goed:

Bedankt Hans :goed:. Opgeven gaat niet vrees ik... ik heb aquariumwater in m'n aderen lopen rofl. Zonder dit forum was de bak nooit zover gekomen en mede dankzij dit forum zal de opbouw ook wel weer lukken.

Mooie bak, succes met de verhuizing!

overvloedig plaag van rode pluisalg. Dankzij meervoudig Nederlands kampioen Hennie Harbeek uit Glanerbrug en MartinV ben ik die plaag gelukkig te boven gekomen.
Vertel! Ik denk dat er veel mensen erg benieuwd zijn :)

Bedankt Tanne!

wat een mooie bak !!!! :biggrin:
ben vanplan ook een bak te beginnen met die maten :p
hoe doet je naso het ? deze vis zou ik dan ook wel willen !!! :)
veel suc6 verder !!! ;)

Hallo Charles,

Hier sta ik toch wel even van te kijken,wat is deze bak mooi geworden:goed::goed::goed:
Het is heel jammer dat deze bak nu verhuizen moet,maar met jou wilskracht weet ik zeker dat het gaat lukken om weer een mooie te maken.

Charles heel veel succes met de verhuizing en maar hopen dat alles goed komt;) Ik hoor nog wel hoe het gegaan is.

Grt,

Martin.

Mooie bak, succes met de verhuizing!

Vertel! Ik denk dat er veel mensen erg benieuwd zijn :)

Oeps, sorry Tanne, ik had je laatste opmerking niet gelezen. Het scherm van mijn mobiel is blijkbaar toch te klein om berichten op te lezen ;).

Op aanraden van Hennie ben ik destijds gaan praten met Martin. Hij had daarvoor ook last gehad van een rode pluisalgplaag. Door geen water meer te gaan verversen hongerde hij de pluislag uit. Dat ben ik ook gaan doen alhoewel ik er wat huiverig voor was. Na een week of 3 zag dat de kleur uit de pluisalg trok naar beige. Desondanks ben ik weer 10% water gaan verversen en ja hoor, de pluisalg werd weeer roze. Toen ben ik radicaal gestopt met verversen en zo verdween de pluisalg. Tot op de dag van vandaag, zo'n 3 jaar geleden, heb ik geen water meer ververst.

Zo extreem wil ik het na de verhuizing, na de opstart, niet gaan doen. Ik wil de methode van Fossa en Nilsen gaan proberen: regelmatige wissels met een maximum van 10% van de totale inhoud van de bak in 1 jaar tijd. Ik denk dat er toch heel veel voedingsstoffen in de bak komen met de wekelijkse wissels.

Hieronder een foto van de "horror"-bak op 1 oktober 2006 :rolleyes:.

Bijlagen

• DSCN1364.jpg
    DSCN1364.jpg
    145,1 KB · Weergaven: 29
Laatst bewerkt:
wat een mooie bak !!!! :biggrin:
ben vanplan ook een bak te beginnen met die maten :p
hoe doet je naso het ? deze vis zou ik dan ook wel willen !!! :)
veel suc6 verder !!! ;)

Dank je Randy'ke :biggrin:.

Mijn bak is ooit gebouwd als zoetwaterbak waardoor de hoogte beperkt is. Als je de mogelijkheid hebt zou ik heb 10 of 20 cm meer waterhoogte nemen. Verder is de diepte van 80 cm ideaal om diepte te maken!

De Naso doet goed alhoewel hij/zij al vanaf het begin wordt geplaagd door de vossekop. Die laatste gaat er om die reden met de verhuizing ook uit. Verder vind ik de Naso een hele sierlijke vis die uiterst vreedzaam is. Ik hoop hem ook meer zwemruimte te geven door na de verhuizing minder stenen te verwerken.

Hallo Charles,

Hier sta ik toch wel even van te kijken,wat is deze bak mooi geworden:goed::goed::goed:
Het is heel jammer dat deze bak nu verhuizen moet,maar met jou wilskracht weet ik zeker dat het gaat lukken om weer een mooie te maken.

Charles heel veel succes met de verhuizing en maar hopen dat alles goed komt;) Ik hoor nog wel hoe het gegaan is.

Grt,

Martin.

Bedankt Martin!

Had je nog met Hennie gesproken over een rit deze kant op? Ik wil graag jullie advies over de opbouw na de verhuizing. Meer diepte, minder stenen. De manier van stapelen is me goed bevallen. Lekker luchtig waardoor de vissen er makkelijk tussen door kunnen zwemmen. Verder wil ik meer vrij zand vooraan kunnen zien. Dat geeft het oog rust. Kijk maar naar de bak van Robertus.

Jullie zijn van harte welkom. Ik hoor het wel.

Maandag 16 november zou het moeten gaan gebeuren: de verhuizing. Ik heb met de lokale zeewaterwinkel (geen sponsor) gesproken over de verhuizing. Ik heb daar 500 liter vers zeewater besteld. Dat komt de donderdag ervoor aan en wordt gemengd met het water dat hij al heeft en verder op temperatuur gebracht.

Ook kan ik mijn koralen tijdelijk bij hem onderbrengen wat natuurlijk ideaal is. Mijn vissen wilde hij niet onderbrengen. Hij heeft 1 gesloten systeem en is bang dat door de stress er een ziekte uitbreekt die ook zijn vissen ziek zou kunnen maken. Heel begrijpelijk. Ik ben van plan om de vissen in speciekuipen onder te brengen in de garage (met verwarmingselement natuurlijk :biggrin:). Daar kan ik ze dan ook afdekken om uitspringen te voorkomen.

Verder wil ik de lederkoralen er zoveel mogelijk uithalen. Die gaan naar de winkelier. Ik wil toch definitief overstappen naar steenkoralen, zeker na het zien van de bak van Luc en Anja :goed:. De leders schijnen teveel te netelen voor de steenkoralen, wat overigens wel voor een deel op te vangen is door te filteren met aktieve kool.

Ook de verlichting is toe aan een opwaardering. Mijn houten bak heeft een polyesterbekleding met enorme stabilisatiestrips. Mooi stevig maar het neemt veel licht weg aan de kanten. Met als gevolg dat ik maar 6x T5's kwijt kan. Ik denk nu aan een Giesemann met 3x 150 W HQI plus 4 T5, netjes in 1 lichtkap. Ze zijn lang genoeg en maar een centimeter of 40 breed. Lijkt ideaal. Zo kan ik overstappen naar ong 0,6 W/l naar 1 W/l wat voldoende zou moeten zijn, zeker gezien de geringe diepte van maar 50 cm.

Via mijn werk kan ik aan 10 of 11 blauwe vaten komen :goed:. Even omspoelen en dan zouden ze klaar moeten zijn.

Met die vaten hoop ik zoveel mogelijk eigen zeewater op te slaan. Ik hoop op een liter of 300.

Als de stenen en koralen eenmaal van hun plaats worden gehaald zal het water wel gauw worden vervuild vrees ik :(.

Zolang het maar geen rampenplan wordt he Luc rofl. Ik probeer een beetje bij jouw bak in de buurt te komen over een jaartje of... 10 haha. Als je nog tips heb, hoor ik dat graag! Groeten thuis.

Hoi Charles,
Je dagboek heb ik doorgenomen, spannend hoor, zo'n verhuizing.
Heel veel succes er mee. Leuk om ons deelgenoot te maken, dit zal ik zeker blijven volgen.:rolleyes:

Ik wil de methode van Fossa en Nilsen gaan proberen: regelmatige wissels met een maximum van 10% van de totale inhoud van de bak in 1 jaar tijd. Ik denk dat er toch heel veel voedingsstoffen in de bak komen met de wekelijkse wissels.

Ik heb nog een vraagje over de methode van Fossa en Nilsen.
Betekent deze methode dat als je bijvoorbeeld een bak hebt met een inhoud van 500 liter, je per jaar in totaal 50 liter wisselt, dus ongeveer één liter per week in dit voorbeeld?
Kan je iets meer over hun filosofie vertellen?

Hoi annetje,

Bedankt voor je bericht :goed:. Het is en blijft een spannende operatie. Nog anderhalve week... Daarna waarschijnlijk nog maanden vrolijk wuivende velden met groene en misschien wel anders gekleurde algen. Zucht...

In hun boek schrijven Fossa en Nilsen daar niet zoveel over. Ik heb m'n bak nu 3 jaar draaien zonder waterverversing, naar voorbeeld van MartinV. En dat gaat prima. Natuurlijk voeg ik wel sporenelementen toe maar ik kan me voorstellen dat er toch tekorten ontstaan en waarschijnlijk ook ophoping van afvalstoffen. Die laatste zullen voor een deel weggevangen kunnen worden met aktieve kool maar toch...

In jouw voorbeeld zou ik niet elke week een liter maar eerder 1x per maand een liter of 5 verversen. Van meerdere mensen heb ik gehoord dat vaker en meer water verversen waarschijnlijk onnodig veel voedingsstoffen in de bak brengt. Ook zou aangemaakt zeewater veel agressiever zijn dan natuurlijk zeewater.

Ik ben ook niet van plan om meteen met die methode aan de slag te gaan omdat ik hele velden met algen vermoed na de verhuizing. Die zou ik dan extra gaan voeden. Pas als m'n bak arm genoeg is wil ik de Fossa en Nilsen methode gaan proberen.

Achter de wand waartegen de bak komt te staan in het nieuwe huis, zit de meterkast. In die wand zit nu een gaatje van 22 mm voor doorvoer van demiwater en CO2 naar de zeebak. Demiwatervat en CO2 kunnen nu mooi weggewerkt worden in de meterkast. Daartoe is er wel een extra kraan gemonteerd in de meterkast en is de deur een stukje naar voren geplaatst. Kleine dingetjes maar wel belangrijk ;).

Ik ben op zoek naar een lichtbalk boven mijn bak. 3x150W HQI en 4x80W T5.

Giesemann (infiniti) lijkt een goed merk te zijn, AM ook maar de laatste is enkele honderden euro's goedkoper.

Iemand ervaring met een van de twee, of een ander merk? Hoe zit het met de lichtkleur van de HQI's?

Heeft er iemand enig idee of zeewater 24 uur zonder (lucht)beweging kan?

Ik wil namelijk het water uit mijn bak opvangen in een stuk of 10 blauwe vaten. De volgende dag kan dat pas in mijn bak op de nieuwe plaats denk ik. Of moet ik 10 luchtpompjes kopen? Dan wordt het een kosten-batenplaatje. Zeewater hier kost 30 ct/l namelijk.

Hoi Charles,

Heb je geen stromingspomp of 2 op overschot ? Hang die een tijdje in een vat, en daarna afwisselen naar het volgende vat...

Zo blijft alles toch een beetje belucht/in beweging. 't is maar een idee

Back
Bovenaan