Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

CalypZoo Reef

Bas76

ZeewaterForum lid
Na maanden van voorbereiding staat er weer een zeewateraquarium in onze woonkamer. Als herintredende zeewateraquariaan stel ik me even voor:

Mijn naam is Bas en ik woon met ons gezin in Schagen Noord-Holland. Net als velen heb ik jarenlang zoetwater aquaria gehad maar heb ik tussen 2005 en 2016 ook verschillende zoutwater aquaria gehad. De laatste jaren heb ik veel plezier gehad in het ‘aquascapen’ van zoetwaterbakjes tussen de 20L en 60L. Een hele leuke hobby maar ik wilde toch ooit echt weer een zeewaterbak neerzetten. De techniek is in 8 jaar enorm verbeterd en als je ooit besmet bent met zeewater dan blijft het altijd kriebelen. Ik had bedacht dat ik dat ooit wel weer een keer zou doen….Toen er in mijn omgeving de afgelopen jaren meerdere mensen op jonge leeftijd overleden heeft dat mij aan het denken gezet. Wanneer je leuke dingen uitstelt tot later komt het er wellicht nooit meer van. Daarom besloot ik dingen die mij plezier geven gewoon te gaan doen en zo kwam het dat ook de zeewateraquariumplannen weer uit de ijskast gehaald werden. Zo’n anderhalf jaar geleden begon ik met rondkijken, internet afzoeken, plannen, opschrijven en weer opnieuw plannen.

WhatsApp Image 2024-12-10 at 16.51.29.jpeg
2 weken gelden werd mijn nieuwe aquarium geleverd. Ik heb gekozen voor een Waterbox 130.4 omdat ik dit een mooie maat vind en ik deze nog kon vinden. Aanvankelijk was ik van plan te starten met een bak van 90x50x55 maar ik ben toch iets groter gegaan om meer ruimte te hebben en ik bang was dat ik snel een grotere bak zou willen. Ik heb in het verleden ook een Red Sea aquarium gehad (Max 130D en Max250) en hoewel deze mij goed bevielen was ik toch wat bang geworden door alle verhalen over losspringende kitnaden. De nachtmerrie van iedere aquariaan. Qua apparatuur heb ik wel veel Red Sea spul aangeschaft aangevuld met Aqua Medic apparatuur. Ik heb ook nog een Reefmat liggen maar kies ervoor om de eerste opstartfase met Filtersokken te gaan werken.

Bij het in elkaar zetten van het meubel kwam ik erachter dat mijn model anders is dan op het plaatje. Ik heb net een andere versie wat mij de mogelijkheid gaf om zelf een controlekast te bouwen in het ondermeubel waarin de stekkers wegwerk en waar ik de controllers op kan bevestigen. Omdat ik nu zelf de maat kon bepalen heb ik hem zo gebouwd dat mijn UV-apparaat staand naast de sump kan worden geplaatst. Iets dat beter is voor de doorstroming en werking van het apparaat.

Ik heb alle apparatuur nu onder in de kast en de sump liggen en ga nu beginnen met kabelmanagement. Alles een beetje netjes wegwerken is zeker niet het leukste werk maar is wel iets waar ik later nog plezier van kan hebben.
WhatsApp Image 2024-12-10 at 09.58.48 (3).jpeg
WhatsApp Image 2024-12-10 at 09.58.48.jpeg
WhatsApp Image 2024-12-10 at 09.58.48 (1).jpeg
WhatsApp Image 2024-12-10 at 09.58.48 (2).jpeg

Ondertussen ben ik druk bezig met het plakken van Marco Rock om mijn rif mee op te bouwen. Ik doe het rustig aan.

Een andere hobby van mij is het maken van filmpjes en misschien hebben jullie mijn filmpje over Vivarium 2024 onlangs nog voorbij zien komen. Ik zal zo af en toe ook eens een leuk filmpje maken over mijn aquarium wanneer alles draait. Abonneer je op mijn kanaal om geen update te missen: MIJN YOUTUBE KANAAL

Ik heb nu al plezier in het opbouwen van het aquarium maar de echte lol van het verzamelen van koralen en kopen van andere levende have laat nog even op zich wachten. Eerst maar eens water in de bak….

Tot later!

Laatst bewerkt:
Gisteravond heb ik een paar uurtjes besteed aan het organiseren van de kabels en slangen. Ik hou nu eenmaal niet van losse eindjes 😉.
WhatsApp Image 2024-12-12 at 08.12.11 (3).jpeg

Hoewel je hier weinig van terugziet als het aquarium eenmaal draait, vind ik het verstandig om dit vooraf te doen, voordat er water in de bak zit. Op dit moment kun je overal nog makkelijk bij en stekkers eenvoudig loshalen indien nodig. Ik heb ook alvast de slangen van de doseerpomp aangelegd, maar ontdekte toen dat ik eerder twee slangetjes had gebruikt en afgeknipt. Dat betekent dat ik nu nieuwe slangetjes kan bestellen, zodat alles weer gloednieuw is. Ik ga de slangetjes van Red Sea bestellen in kleuren die corresponderen met hun nieuwe 4-in-1 RCP-lijn. Dat lijkt me mooi en overzichtelijk.
red-sea-4-delig-rcp-small-150l.webp

Voor het organiseren van de slangen en kabels heb ik via Temu zakken vol klemmetjes besteld. Deze kostten slechts een paar euro. De grotere klemmen die ik gebruik voor de doseerslangen passen, naast de klemmen van Red Sea zelf, ook goed. Om de slangen strak te laten hangen zonder ze te beschadigen, plak ik nog een rubberen strookje in de klemmen.
WhatsApp Image 2024-12-12 at 08.12.11 (1).jpeg
WhatsApp Image 2024-12-12 at 08.12.11.jpeg

Vanavond wil ik de snoeren in de zwarte controllerkast netjes opbinden, zodat dat gedeelte grotendeels afgerond is. Ik wacht nog op een tweede ReefWave45, want momenteel heb ik een ReefWave45 en een ReefWave25. De 25 is echter te licht en ga ik vervangen. Zodra die binnen is, kan ik alle apparatuur in de sump definitief op zijn plek zetten.

Ik ben ook van plan om een zwarte foamlaag tegen de achterkant van de sump te plakken. Dit helpt bij het reguleren van de temperatuur en zorgt er bovendien voor dat alle slangen en kabels die langs de achterwand lopen netjes weggewerkt zijn.

Vandaag heb ik de aquascape afgerond. Ik heb de afgelopen weken steeds een aantal Marco Rock stenen(totaal 32kg) per keer 'geplakt'. Door rustig de tijd te nemen en de beproefde methode van secondelijm en aquascape epoxy te gebruiken is het een zeer stevig bouwwerk geworden. Ik heb geprobeerd een luchtig geheel neer te zetten met voldoende zwemruimte en ruimte tussen de ruit en steen. Er is op verschillende hoogtes ruimte voor koralen om aan de lichtbehoefte per koraal te kunnen voldoen. Er zijn meerdere 'grotten' en schuilplekken. De achterwand is geheel vrij. Ik ben tevreden met het resultaat en kijk ernaar uit om dit vol koralen te zetten. Uiteindelijk is het natuurlijk de bedoeling dat je de stenen niet meer ziet.
Ik heb alle stenen op een stekkenrooster gezet. Dit omdat ik zag dat de foundation rocks toch niet geheel vlak waren doorgezaagd. Ook lift ik hiermee het geheel een cm op. De kleinste vrijstaande pilaar heeft als enige 2 lagen stekkenrooster en heeft meerdere gangen waar ik hoop een pistoolgarnaal en gobie te kunnen houden. Onder de ander stenen kan niet gegraven worden.
1000052192.jpg
1000052199.jpg
1000052198.jpg
1000052197.jpg

Bijlagen

• 1000052195.jpg
    1000052195.jpg
    123,7 KB · Weergaven: 55
Mooie scape, lekker luchtig. Heb je al een idee wat de bezetting aan koralen wordt? Softies, lps, sps, mixed reef

Ziet er allemaal strak uit, je kan het inderdaad maar beter in 1 keer goed doen...

Mooie scape, lekker luchtig. Heb je al een idee wat de bezetting aan koralen wordt? Softies, lps, sps, mixed reef
Ik wil graag een mixed reef maar het is een meerjarenplan dus eerst beginnen met wat "makkelijkere" koralen. Ik heb het bewust heel luchtig proberen op te bouwen om veel zwemruimte en doorstroming te houden terwijl je met de opbouw toch redelijk wat koralen kwijt kan.

Sinds gisteren draait het hele systeem met water. De afstelling had nog best wat voeten in aarde maar nu draait alles stil. (Mijn vrouw zegt overigens dat ze hem nog steeds hoort) wanneer alles de komende twee dagen probleemloos en stabiel blijft draaien zal ik beginnen met het opstarten van de bacteriecyclus. Ik heb hiervoor carib sea levend zand en Microbelift gekocht.
Ik zou graag nog een beetje 'vuil' zand uit een gezonde bak van iemand anders overnemen om de bak optimaal te kunnen enten maar helaas heb ik nog niemand gevonden.
1000053287.jpg

Je bent welkom voor wat zand en een stukje steen hoor, is wellicht alleen een uurtje rijden naar Lelystad.

Sinds gisteren draait het hele systeem met water. De afstelling had nog best wat voeten in aarde maar nu draait alles stil. (Mijn vrouw zegt overigens dat ze hem nog steeds hoort) wanneer alles de komende twee dagen probleemloos en stabiel blijft draaien zal ik beginnen met het opstarten van de bacteriecyclus. Ik heb hiervoor carib sea levend zand en Microbelift gekocht.
Ik zou graag nog een beetje 'vuil' zand uit een gezonde bak van iemand anders overnemen om de bak optimaal te kunnen enten maar helaas heb ik nog niemand gevonden.
Bekijk bijlage 646661
Prachtig geheel en hoe je de kabels hebt weggewerkt dat vind ik geweldig.
Daar neem ik m'n petje voor af , je mag altijd een schepje zand komen halen en ik heb hier en daar nog wel wat stek ook rondzwerven in de bak , maar je mag één ding niet .... , onderin m'n sump kijken naar die bekabeling ... brrr

Het inrichten van een aquarium is een spannend proces, vol leermomenten en uitdagingen. Onlangs ben ik weer een stap verder gekomen met mijn opstartfase: de zandbodem is ingebracht! Hierbij heb ik gekozen voor Carib Sea - Ocean Direct, een 'levend' zand dat ideaal is voor de opstartcyclus. Omdat dit zand direct bijdraagt aan een stabiele microbiële omgeving, heb ik ervoor gekozen om het al vroeg in de bak te leggen.

Voordat het zand erin ging, had ik het water al in de bak gedaan en direct daarin het zout aangemaakt. Hierdoor is het zand flink gaan stuiven, met als resultaat dat ik inmiddels al 48 uur naar een soort 'zeemist' heb zitten kijken. Gelukkig wordt het nu langzaam weer helder, dus dat is een opluchting.

Om de situatie onder controle te houden, heb ik mijn wavemaker uitgezet en de returnpomp op een lage stand laten draaien. Dit hielp om de temperatuur in de bak stabiel te houden. Helaas heeft deze aanpak wel een dikke laag neerslag van zandstof in mijn sump veroorzaakt. Dat wordt dus een grondige schoonmaakklus: de sump leegtrekken, alle neerslag verwijderen en de apparatuur reinigen. Een tijdrovend karweitje, maar een noodzakelijke stap.

Ik had mijn UV-lamp uitgezet, want die is in deze fase nog niet nodig. Wat ik te laat doorhad, is dat de pomp van mijn UV-filter nog aanstond. Hierdoor is het mistige water door het filter gegaan, en dat brengt het risico met zich mee dat er neerslag op het glas van de lamp terechtkomt. Wanneer ik de UV-lamp later aanzet, kan dit de effectiviteit verminderen. Een beginnersfoutje, maar zoals ze zeggen: al doende leert men.

Een ander punt is de verdeling van het zand. Op de foto lijkt het misschien alsof er een dikke laag ligt, maar dat komt vooral omdat het meeste zand zich vooraan in de bak verzameld heeft. Achterin is de laag een stuk dunner, dus dat moet ik nog even egaliseren voor een mooi gelijkmatig resultaat.

Ook ben ik van plan om wat extra zand op te halen bij een forumlid. Hopelijk lukt dat dit weekend, zodat ik echt met de opstart kan beginnen. Hoe meer ik alles op orde krijg, hoe sneller het systeem volledig kan stabiliseren.

Ondanks de uitdagingen en extra klusjes ben ik blij met de vooruitgang. De keuze voor Carib Sea - Ocean Direct voelt nog steeds als de juiste. Het is prettig om te weten dat dit 'levende' zand de opstartcyclus kan ondersteunen.

Nu is het tijd om de neerslag op te ruimen, het zand te egaliseren en de laatste details af te ronden voordat de opstart officieel kan beginnen.
WhatsApp Image 2025-01-15 at 11.31.47.jpeg
WhatsApp Image 2025-01-15 at 11.31.47 (1).jpeg

Laatst bewerkt:
Heb je de reefmat al aangesloten? want dit gaat zeker helpen het water helder te krijgen en had ook voorkomen dat je hele sump onder de neerslag zit. Hiervoor hoeft trouwens niet je hele sump leeg. Je kan gewoon met een hevelslang het stof/zand/vuil van de bodem van je sump afzuigen. Ook je UV zou ik mij niet druk over maken, even loskoppelen en spoelen met kraan of osmose water. Of als het water in je bak/sump weer helder is gewoon de pomp van UV aanzetten dan spoelt het wel schoon.

Heb je de reefmat al aangesloten? want dit gaat zeker helpen het water helder te krijgen en had ook voorkomen dat je hele sump onder de neerslag zit. Hiervoor hoeft trouwens niet je hele sump leeg. Je kan gewoon met een hevelslang het stof/zand/vuil van de bodem van je sump afzuigen. Ook je UV zou ik mij niet druk over maken, even loskoppelen en spoelen met kraan of osmose water. Of als het water in je bak/sump weer helder is gewoon de pomp van UV aanzetten dan spoelt het wel schoon.
De reefmat staat aan en goed om te zien dat hij ook werkt. Toch houdt hij niet alles tegen hoor. e reefmat lijkt ook wat lucht aan te zuigen dus dat is nog iets dat ik moet onderzoeken. Er komen kleine luchtbelletjes uit de inlaat van de reefmat. dit hoopt dan op en geeft of en toe een borrelend geluid...

Afhevelen van de sump wordt nog wel een uitdaging want de sump staat zo laag dat het lastig wordt een goed hevelend effect te krijgen. Ik zal eens kijken of ik er een foto van kan maken.

De UV schoonmaken lijkt me inderdaad niet de uitdaging maar wel om hem uit mijn onderkast te krijgen. Ik moet daarvoor eerst redelijk wat andere dingen aan de kant krijgen. Ik had bedacht dat als ik dit maar 1 of 2 keer per jaar moet doen ik dat niet zo erg vind maar ik heb net alles op z'n plek en dan moet ik weer aan de slag. Ik heb een Aqua Medic Helix 2.0 dus die kun je heel mooi uit elkaar halen en schoonmaken.

Ik zou in de sump een “power”filter plaatsen…
Gewoon een stromings pomp met wat filterwatten er omheen en dan de sump met een nieuwe afwasborstel schoonmaken.

Geef je de nieuwe bacteriën wel wat te eten ?
Anders zijn het straks dode bacteriën 🤪

Het wordt weer eens tijd voor een korte update.

Tot nu toe heb ik nu een aantal weken een mooie bak met water en stenen. Ik ben nu zo'n 4 weken onderweg dus geduldig blijf ik water testen en klein onderhoud plegen. Een waterwissel heb ik nog niet gedaan. Ik denk niet dat dit nodig is.

WhatsApp Image 2025-02-07 at 11.02.05.jpeg
(lichten aan voor foto)

Ik heb microlift bacteriën en Aqua Forest Bio Fil toegevoegd en daarnaast voer ik de bak af en toe en heb ik lange tijd 2 dode garnalen in de bak gehad die uiteindelijk uit elkaar zijn gevallen en zijn opgelost. ik voeg elke dag volgens instructie een beetje Tropic Marin Phos Start toe.

Tot nu toe zie ik nog weinig gebeuren in de bak al zag ik gisteren wel de eerste bruine alg(diatoms) op een paar stenen verschijnen.

Ik test het water om de paar dagen met mijn Hanna Marine Master, Hanna saliniteitmeter de ammoniak met Salifert test.
De laatste waterwaardes zagen er zo uit:
Temp:24,3
Saliniteit:1024
PH:8,0
Alkaliniteit:8,0
Ammoniak:<0,15
Nitriet:200
Nitraat:8
Fosfaat:0,08

Wat mij opviel is dat Nitriet onlangs enorm omhoog is geschoten. Ik meet nu al een week 200 maar ik denk dat dat de maximale waarde op de Hanna Marine Master is. Ammoniak heb ik eigenlijk nog niet gemeten. De testset van Salifert is eigenlijk altijd hetzelfde. Ik heb nog geen verkleuring gezien. Heb ik mijn Ammoniak-piek gemist? komt die alsnog?

Voorlopig ga ik het rustig verder aankijken. Het testen met de Hanna Marine Master werkt erg makkelijk maar bij mij toch altijd de twijfel of ik het wel goed doe. Ik zal daarom wanneer de waardes goed zijn eerst een ICP-test doen voordat ik de eerste visjes en slakken inbreng.

Ik kreeg gisteren een reclame mail van een forum sponsor dat er vers levend steen uit Indonesië beschikbaar was. ik kon het niet laten om toch even wat te kopen voor de bak. Hopelijk brengt dit weer veel goede bacteriën mee. Ik had 's ochtends om 8:00 uur besteld en 's avonds om 20:00 uur stond de bezorger op de stoep. SUPER! Hoopvol de steen uitgepakt maar helaas geen leuke slangsterretjes of zoiets. Wel een mooie steen die ik nog goed kwijt kon in de scape. Hopelijk heb ik er nog wat aan.
WhatsApp Image 2025-02-07 at 10.35.48.jpeg

Verder ben ik druk aan het mailen met Red Sea. Ik had van een forumgenoot hier een ATO+ overgenomen maar ik heb alleen maar problemen met de sensor. Degene van wie ik hem had overgenomen had al een nieuwe sensor ontvangen (dit zou een 'red flag' voor mij hebben moeten zijn. Helemaal aangezien ik van ditzelfde forumlid ook al Marco Rock had overgenomen dat er heel anders uitzag als de marco rock die ik in de winkel had gekocht..). Afijn,...De sensor registreert het waterniveau niet correct waardoor de pomp steeds teveel water in de bak pompt tot de pomp een time-out error krijgt. Hierdoor komt mijn zoutbalans niet in gevaar maar het werkt dus niet lekker. Ik heb geen garantie en ben niet uit op vervangende onderdelen maar ik wil wel weten of dit met een nieuwe sensor van €30,- opgelost zal zijn of dat ik dan alsnog tegen problemen aanloop. Het resetten en rebooten en alle andere oplossingen heb ik inmiddels allemaal al 5x geprobeerd...frustrerend.. Waterniveau staat vaak boven de bovenste twee sensoren maar don nog geeft de app aan dat het niveau 'Desired range' is.
WhatsApp Image 2025-02-06 at 16.03.42.jpeg

Laatst bewerkt:
Update: vanmiddag bericht gekregen van Red Sea waarin ze mij aanraden een nieuwe sensor EN controller te kopen....😦

Update: vanmiddag bericht gekregen van Red Sea waarin ze mij aanraden een nieuwe sensor EN controller te kopen....😦
Kan je niet beginnen met enkel de sensor? Of wellicht de sensor proberen op een controller in de winkel/forum genoot. Het blijft lastig tweedehands aquarium spullen kopen/verkopen vind ik. Had laatst een reef factory thermo control verkocht welke 100% zeker goed was, koper ook getest bij mij thuis. Eenmaal thuis krijgt hij hem niet op de wifi omdat het wifi signaal steeds uitvalt. Lullig voor beide partijen maar nog meer voor de koper.

Kan je niet beginnen met enkel de sensor? Of wellicht de sensor proberen op een controller in de winkel/forum genoot. Het blijft lastig tweedehands aquarium spullen kopen/verkopen vind ik. Had laatst een reef factory thermo control verkocht welke 100% zeker goed was, koper ook getest bij mij thuis. Eenmaal thuis krijgt hij hem niet op de wifi omdat het wifi signaal steeds uitvalt. Lullig voor beide partijen maar nog meer voor de koper.
Bijna al die instap prijs wifi apparaten van Chinese origine ( jebao, jecod etc ) connecten alleen op 2.4 Ghz. Inmiddels hebben nagenoeg alle providers een combinatie van 2.4 ghz en 5G. Het is een enorm gedoe om 5G uit te zetten en alles in stellen, ik krijg het zelfs helemaal niet voor elkaar en ik ben best handig met die dingen. Om die reden heb ik bijvoorbaat geen interesse meer in die Jebao merken meer met wifi optie.

Ontopic. Die sensor van de reefATO is geloof ik 24 euro. Zou er gewoon een bestellen, terug sturen kan altijd nog.

Bijna al die instap prijs wifi apparaten van Chinese origine ( jebao, jecod etc ) connecten alleen op 2.4 Ghz. Inmiddels hebben nagenoeg alle providers een combinatie van 2.4 ghz en 5G. Het is een enorm gedoe om 5G uit te zetten en alles in stellen, ik krijg het zelfs helemaal niet voor elkaar en ik ben best handig met die dingen. Om die reden heb ik bijvoorbaat geen interesse meer in die Jebao merken meer met wifi optie.

Ontopic. Die sensor van de reefATO is geloof ik 24 euro. Zou er gewoon een bestellen, terug sturen kan altijd nog.
Hou op...schei uit. Breek me de bek niet open. Ik ben er best handig mee in heb speciaal 2.4 netwerk gemaakt voor alle smart apparaten die ik in huis heb. Ik moet zeggen dat de red sea apparaten allemaal goed connecten en werken. Nee dan Aqua Medic. Ik dacht Duitse degelijkheid te kopen maar ik krijg mijn smart pompen met geen mogelijkheid goed op mijn telefoon geïnstalleerd. De beschrijving klopt ook niet met hoe het apparaat werkt....waardeloos.

Je hebt gelijk dat ik gewoon een nieuwe sensor kan kopen en hopen dat het dan wel werkt.

Laatst bewerkt:
Hou op...schei uit. Breek me de bek niet open. Ik ben er best handig mee in heb speciaal 2.4 netwerk gemaakt voor alle smart apparaten die ik in huis heb. Ik moet zeggen dat de red sea apparaten allemaal goed connecten en werken. Nee dan Aqua Medic. Ik dacht Duitse degelijkheid te kopen maar ik krijg mijn smart pompen met geen mogelijkheid goed op mijn telefoon geïnstalleerd. De beschrijving klopt ook niet met hoe het apparaat werkt....waardeloos.

Je hebt gelijk dat ik gewoon een nieuwe sensor kan kolen en hopen dat het dan wel werkt.
Aqua medic is chinees

Back
Bovenaan