Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Red Sea Max 250 van Royal

Ik lijk ook een soort zeehaasje van 1 cm op mijn sterpoliep steen te hebben. Dat andere wormpje in de steen zit er nog steeds maar is niet groter geworden en de poliep lijkt er geen last meer van te hebben, dus ik laat die gewoon zitten. Ik krijg ook meer kokerwormpjes door de bak nu. Langzaam meer diversiteit in de bak.

Bijlagen

• e1e8a867-6fea-4857-9484-128c89180688.png
    e1e8a867-6fea-4857-9484-128c89180688.png
    109,3 KB · Weergaven: 60
Hmm, nu je het zegt, dat is waarschijnlijker. Het heeft wel de typerende sprietjes op zijn hoofd/rug. Het groeit wel hard, is inmiddels denk ik 2 cm, vooralsnog op het sterpoliep eilandje die er geen last van lijkt te hebben.

Fosfaat 0,04
Nitraat 0,00
KH nu stabiel op 7

De alg is iets erger geworden op het zand, de rotsen maar minimaal, waarschijnlijk door het hermietkreeftje dat daar graast.

De nieuwe citroen goby eet wel goed. De Yasha slaat nog wel eens een dagje over omdat die zo schuw is. Zij is inmiddels wel gewend aan de buurvrouw, de poetsgarnaal, tenzij de poetsgarnaal echt de vis aanraakt.

De onbekende slak was net toevallig aan het bewegen. Normaal is deze pas in de avond actief. Het leek een hapje te proberen te nemen van een poliep maar ik zie geen schade aan de sterpoliep, of het hersteld sneller als dat het gegeten word? De sterpoliep groeit wel goed, kruipt langzaam over het zand heen.

Ik vertrouw het toch niet dus de slak gevangen en apart gezet. Zie ook dit topic

De Yasha slaat nog wel eens een dagje over omdat die zo schuw is. Zij is inmiddels wel gewend aan de buurvrouw, de poetsgarnaal, tenzij de poetsgarnaal echt de vis aanraakt.
Correctie, er is geen enkel probleem meer met de poetsgarnaal. Ik was net te laat met filmen hoe de garnaal de yasha aan het poetsen was, zelfs in de mond. In de 8 jaar dat ik mijn andere bak had heb ik mijn poetsgarnalen dat nooit zien doen.

Ik vertrouw het toch niet dus de slak gevangen en apart gezet. Zie ook dit topic
ow je hebt em verwijderd :-)
Zal wel even je sterpoliep in de gaten houden, want hoelang heb je hem al in je bak?

Als het een ongewenste slak was, en er ook eitjes zijn mee gekomen.. Kunnen die ook nog uitkomen..

Ik heb weleens de Nudi gehad op een zoa, nou dat tuintje ging toen ook in no time stuk.

Meestal als je poliepen dicht staan op een stuk zijn het deze etters. ;-)

ook ziet de koraal netjes uit bij de verkoper, ik blijf ze toch altijd nog dippen. het liefst wil ik nog een quarantaine bak erbij, voor dit soort ongemak ;-)

De sterpoliep staat er al sinds het begin in. Ik heb deze ook gedipped maar het was een grote staan, wie weet hoe diep sommige kiertjes en gaatjes zijn. er zijn twee koraaltjes die ik niet gedipped had maar lijkt mij sterk dat die daar vanaf is gekomen.

De poliepen staat wel dicht sinds ik de slak verwijderd is. Misschien dat die een stofje deed afscheiden terwijl ik hem probeerde los te krijgen van de steen? Maar kan ook toeval zijn, of te maken hebben dat ik nu wat meer last van alg krijg, ik wacht nog even af in ieder geval.

Van de week heb ik een weekje vrij, dan ga ik dat kastje eronder eindelijk eens opruimen/sorteren en een waterwissel(tje) doen, word de 3e of 4e. Kijken of dat ook iets met de alg helpt, misschien een onbalans in bepaalde stofjes. Maar kan natuurlijk ook komen dat ik 2 dode vissen in een week had en de week erna 2 nieuwe. Geeft natuurlijk ook een schokje aangezien er al die tijd daarvoor maar 1 visje in gezeten heeft.

De sterpoliep was een volle week dicht maar inmiddels weer open. De alg lijkt weer langzaam af te nemen. Zit nu wel overal op de stenen maar ik wijs dat maar toe aan 2 dode vissen en de hermietkreeft die aan het vervellen was en dus bijna een week niets gedaan heeft.
Waardes nog steeds stabiel.

Fosfaat 0,03
Nitraat 0,0
KH 6 (lage kant)

De Yasha zit op een perfect plek in het zicht maar de stroming buigt daar van de stenen af dus of ik moest zwaar voeren zodat het bij haar holletje kwam of het was handmatig voer bij de opening neerleggen en hopen dat de rest (garnalen/hermiet/krab/slakken) het niet af pakte. Maar de Yasha kwam vandaag opeens ver uit haar holletje. Dat is fijn, hopelijk blijft dat zo.

Weinig bijzonders te melden deze week. De alg trekt weer langzaam weg, ik kan ook altijd wel aan het water ruiken of het goed is of niet. Ruikt nu weer goed waar voorheen het wat vissig of naar het strand rook.

Fosfaat 0,02
Nitraat 0,00
KH 7,5

De yasha had even een terugval sinds de gramma bijgeplaatst was en was weer constant in zijn holletje, at ook wat minder, maar zag er nog wel goed uit, helemaal niet magerder. Maar sinds gister komt die weer meer tevoorschijn. Blijft dus maar een schuw visje, moet ik rekening mee houden als ik nieuwe bewoners introduceer.

De gele goby is daartegenover totaal niet schuw, ik kan hem zelfs uit mijn hand voeren. Springt ook zo wat uit het water bij het voeren, zo ongeduldig.

De royal gramma gaf geen enkel probleem, kwam rechtstreeks vanaf De Jong bij mijn lokale winkel, zat nog in het plastic zakje van De Jong maar at al vanaf dag 1. Zwemt ook steeds verder door de bak heen.

Koralen doen het goed, groeit allemaal goed, alleen de ricordea yuma heb ik verplaats en lijkt dat na ruim een week nog steeds niet leuk te vinden, klapt regelmatig in en gaat niet meer zo ver uit. Misschien toch maar terugplaatsen, ik dacht dat die stroming op de oude plek niet leuk vond, dus nu op een heel rustige plek geplaatst.
Het blauw oortje heb ik ook eindelijk uit het glas gehaald, zit nu op wat zandkorrels vast gegroeid waardoor deze nu zwaar genoeg is om op de rotsen te blijven liggen, groeit nu daar dan ook hopelijk vast.

Ik zie de laatste tijd wel wat detritus tunneltjes over de rotsen, hopelijk geen borstelworm. Had zo'n hekel aan die beesten de vorige keer, vind ze maar vies, ze waren toen ook redelijk lang, +-30 cm. Deden geen kwaad maar toch...beetje net zoals spinnen in huis...

En nu wachten tot mijn lokale winkel of Coral and Fish wat kardinaalbaarsjes op voorraad heeft. Sommige vinden ze saai, want ze blijven op dezelfde plek zwemmen maar ik vind ze mooi en leuk. Ik houd van rustige vissen.

Deze week helaas ook de tweede Yasha van de vloer kunnen oprapen.... en het ging zo goed, at goed, mooi holletje, ze was af en toe een dagje niet te zien maar meestal vol in het zicht. Maar ik denk dat iets de Yasha uit zijn holletje heeft gejaagd want ze zat een aantal dagen midden op het zand, vond ik al raar maar de Yasha ging in de nacht wel terug in haar holletje, dat ging een aantal dagen goed. Tot ze dus uit het kleine kiertje dat boven rondom de afdekplaat zit eruit gesprongen is. Nog geen halve centimeter aan de kanten, behalve de voorkant waar het net geen centimeter speling is, die net geen centimeter was helaas dus net genoeg speling om eruit te kunnen.

Ook de Ricordea Yuma is weg, had ik terug op de oude plek gezet maar dat leek niet te helpen dus toen gelezen dat in de schaduw plaatsen kon helpen. Dus een 3e keer verplaatst maar is toen los van de steen gekomen en ligt nu dus waarschijnlijk ergens onder de rotsen.

Ook een foutje gemaakt met het schoonmaken van de afschuimer, had het waterniveau schuifje niet goed teruggezet dus ongeveer 5-7 dagen lang bijna niets afgeschuimd. Daardoor behoorlijk wat alg op de stenen gehad en de Fungia. Die zit er nu niet al te goed uit maar doet het nog wel. In de 2 weken erna is de alg wel weer bijna volledig weggetrokken. Nog wat alg op het plastic van de overloopkamp maar voor de rest eigenlijk alles weg nu.

Dan maar wat goed nieuws, de andere koralen doen het wel heel goed, de paddestoel is nu denk ik 4x zo groot als toen ik die kocht, het Keniaboompje ziet er super goed uit, de gorgonen groeien, vooral de corcky gorgoon. En de oortjes blijven maar groter worden, heb nu zelfs 2 mini baby rode oortjes.

De Gele Goby en de Royal Gramma doen het ook nog goed. De Gele Goby blijft leuk om te zien, komt aan het wateroppervlak om te eten en hapt in de lucht net zoals een kooikarper. De Royal Gramma is misschien wel iets te rond aan het worden, komt omdat de Yasha/Goby een stuk langzamere eters zijn.

Ik ben nog aan het denken of ik nog een Yasha probeer of dat ik het hierbij laat. Toch zielig dat ze steeds een kiertje vinden om eruit te springen. En ik weet niet waarom die laatste opeens uit zijn holletje is gegaan. De pompom krab zit daar wel in de buurt, maar zo ver ik heb gezien nooit erin geweest. Wel in de rotsen er net een paar centimeter erboven en er net langs maar niet op de bodem waar de Yasha zat. Dus iets anders? Zie nog steeds sporen over de rotsen wat misschien van een borstelworm is maar dat lijkt mij zeker niet groot genoeg om de Yasha weg te jagen, als ze dat überhaupt doen.

En wat foto's

Bijlagen

• 20240629_144605.jpg
    20240629_144605.jpg
    178,6 KB · Weergaven: 25
  • 20240629_144450.jpg
    20240629_144450.jpg
    161,7 KB · Weergaven: 19
  • 20240629_144411.jpg
    20240629_144411.jpg
    124,1 KB · Weergaven: 20
  • 20240629_144320.jpg
    20240629_144320.jpg
    164,8 KB · Weergaven: 20
  • 20240629_144302.jpg
    20240629_144302.jpg
    175,5 KB · Weergaven: 24
  • 20240629_144250.jpg
    20240629_144250.jpg
    222 KB · Weergaven: 25
Baby oortje, heb ik vandaag op de rotsen geplaatst, hopelijk groeit deze zich vast voordat de hermiet het eraf gooit

Bijlagen

• 20240629_144435.jpg
    20240629_144435.jpg
    110,6 KB · Weergaven: 24
Ik zal van de week ook nog proberen een foto te maken van het annemoontje dat meegelift is vanuit de winkel. Inmiddels is het gesplitst en zijn het er twee, ben benieuwd wat voor soort het is. Omdat het zo klein al splitst, was misschien 2-3 centimer en nu weer 1,5 centimeter.

Ik heb trouwens ook een exrta stromingspompje in de bak gehangen een paar weken terug, kijken of dat positief uitvalt. Een Sicce Voyager 1.000 l/uur pompje.

Laatst bewerkt:
Foto van de inmiddels twee annemoontjes, helaas slechte kwaliteit, camera wil er maar niet op focussen. En als ik toch een foto van boven maak een (bijna) totaal boven aanzicht.

Bijlagen

• 20240701_200459.jpg
    20240701_200459.jpg
    155,9 KB · Weergaven: 49
  • 20240701_200445.jpg
    20240701_200445.jpg
    217,1 KB · Weergaven: 49
  • 20240701_200438.jpg
    20240701_200438.jpg
    251,1 KB · Weergaven: 49
Back
Bovenaan