Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mefisto´s rif

Tegenslag #2:
Met de introductie van de Acanthurus leucosternon heeft ook Cryptocarion irritans zijn intrede gedaan.
De Acanthurus leucosternon is inmiddels zelf de zwemmende tijdbom.
Uitvangen wil niet lukken.
Hij zwemt niet in de val om eten te halen.
Zijn slaapplek is onbereikbaar.
En de truc van ''sNachts-licht-aan' werkt ook niet.

De Siganus virgatus (?), één van de Zebrasoma flavences, en een paar dwergkeizers hebben inmiddels ook al duidelijk stippen zitten.
Alles staat op scherp: Ozon dosering, UV-C doorstroming, 100% FLeece-Filter. Vitamines en Punktol in het voer.

Fingers-crossed.Bekijk bijlage 580942Bekijk bijlage 580943Bekijk bijlage 580944Bekijk bijlage 580945
Balen. Naast wat je al doet: geef je ook medicinaal voer? Dat werkt vaak erg effectief, ook in een draaiend rifaquarium.

Balen. Naast wat je al doet: geef je ook medicinaal voer? Dat werkt vaak erg effectief, ook in een draaiend rifaquarium.
Aan welke merken, soorten zou ik hierbij moeten denken?
Doel je dan op voeders van Bassleer? Of moet ik elders zoeken?

Op het menu staat hier standaard:
- norivel (nu bedruppeld met Punktol en gedroogd);
- Vitalis pellets (bedruppeld met Punktol en gedroogd);
- Vitalis flakes (niet bedruppeld, dat wordt een zooitje);
- Diepvries Ocean Nutrition (Mysis, Artemia, MarineMix, Angel Formula);
- 'Verse' mossel van de visboer (voorraadje in diepvries);
- Viskuit via visboer (voorraadje in diepvries.
Alles af en toe bedruppeld met vitamines en/of vetzuren.

Edit 12:42:
Zojuist jouw posting 8319 gelezen in jouw dagboek. Zo doe ik het ook: inweken, drogen, voeren. Zowel op korrelvoer als op noriblad (zowel versnipperd als hele bladen).

Laatst bewerkt:
Een uitdaging is nog wel hoe de Forcipiger wanai (?) mee te laten profiteren. Die vreet NIET van de pellet en nori.
Wel van de diepvries artikelen.
Diepvries drogen in de Punktol, en dan weer nat maken? Lijkt me niet helemaal een succes worden.
Misschien eens met een mossel proberen?

Laatst bewerkt:
Aan welke merken, soorten zou ik hierbij moeten denken?
Doel je dan op voeders van Bassleer? Of moet ik elders zoeken?

Op het menu staat hier standaard:
- norivel (nu bedruppeld met Punktol en gedroogd);
- Vitalis pellets (bedruppeld met Punktol en gedroogd);
- Vitalis flakes (niet bedruppeld, dat wordt een zooitje);
- Diepvries Ocean Nutrition (Mysis, Artemia, MarineMix, Angel Formula);
- 'Verse' mossel van de visboer (voorraadje in diepvries);
- Viskuit via visboer (voorraadje in diepvries.
Alles af en toe bedruppeld met vitamines en/of vetzuren.

Edit 12:42:
Zojuist jouw posting 8319 gelezen in jouw dagboek. Zo doe ik het ook: inweken, drogen, voeren. Zowel op korrelvoer als op noriblad (zowel versnipperd als hele bladen).
Dit is inderdaad de manier. En zo min mogelijk andere dingen voeren. Eventueel de pincet uitvangen en apart behandelen?

Eventueel de pincet uitvangen en apart behandelen?
Ik heb een kleine drie weken de vissenval in de bak gehad ivm de Pomacanthus navarchus.
Lekkere hapjes aangeboden, je kent dat wel.
Ook als er niets te halen viel zwommen de dokters en de brutaalste dwergkeizers erin en eruit, de rest met een grote boog eromheen.

Op dit moment is het behalve de standaard UV-C en ozon de aanvulling met het met Punktol verrijkte voer wat de klus moet klaren.

Ik heb een kleine drie weken de vissenval in de bak gehad ivm de Pomacanthus navarchus.
Ook als er niets te halen viel zwommen de dokters en de brutaalste dwergkeizers erin en eruit, de rest met een grote boog eromheen.

Op dit moment is het behalve de standaard UV-C en ozon de aanvulling met het met Punktol verrijkte voer wat de klus moet klaren.
Fingers crossed..

Wat je kan proberen is de uv (tijdelijk) direct in de bak te plaatsen. Mijn ervaring is dat het effectiever werkt dan in een sump/filter.

Ik zag de ruimte en kon niet anders dan hierover na te denken.. mooie bak trouwens!

Bijlagen

• mefisto groter.png
    mefisto groter.png
    364,3 KB · Weergaven: 74
Spijtig dat het allemaal zo tegenzit.

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je ongeveer jaarlijks je UVC brander vervangt? is deze onlangs vervangen?
Ik dacht dat mijn AM verise na ongeveer 7 maanden nog 80% effectief is.

Iemand een idee bij dit zeer fijne dun gorgoontje? Dichter inzoomen lukt niet.
Bekijk bijlage 582541
Lijkt op familie van een geelachtig gorgoontje met bolletjes aan de uiteinden wat ik ooit eens gehad heb. Het is geen zacht weefsel, maar stug?

Wie kent deze nog?
B5D86A15-DA91-4A78-8736-569145E6904E.jpeg
FAE1F4E2-5037-4847-B655-448EBFFFEC58.jpeg
Een tijdelijke oplossing aangezien na 10 jaar er ‘eindelijk’ eens schade aan mijn RE afschuimer is: 2 tandjes van het naaldrad gesneuveld.

0D7AD5BE-F5F9-445E-8425-C508674EDCFA.jpeg
Royal gaat een nieuw naaldrad op de drive shaft persen.
Verder ziet de afschuimer pomp en binnenwerk er nog uit als nieuw👍🏻

Back
Bovenaan