Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Altijd een lage PH waarde

koolstofje

ZeewaterForum lid
Hallo beste allemaal,

Ik kam met het probleem dat mijn PH laag is.
Vanaf het begin is mijn PH onder de 7.8, doe ik een 30% waterwissel zoals gister is mijn PH8 maar 2 uur later zakt hij alweer naar 7.8 a 7.6 zoals nu het geval. Mijn KH zit ook al vanaf het begin rond de 12 en wil niet echt zakken. Doe ik een dagelijkse wissel van 5% kan ik het met moeite 7.7 a 7.8 halen overdag. Er zitten geen vissen in alleen een dikke turboslak (die leeft). Achter in de goot zit een DSB en dat zand ziet er zeer goed uit. Nu had ik wel Caulerpa wieren in die goot, maar aangezien die niet willen groeien, heb ik de afstervende wier er maar uitgehaald. Kan het de afstervende wier zijn die verzuurd?? Verder gebruik ik ozon en die aanzuiglucht gaat door een Carbo-ex filter. Met de Carbo=ex in mijn vorige tank haalde ik met gemak 8,6. Uurtje geleden 5% gewisseld met Aquaforist en een PH van 7.74 nu een uur later 7.65.

PH meter ijk ik iedere keer voor de meting. Mijn kraanwater in deze omgeving heeft een PH van 7.8 en ik meet ook 7.8

Mocht het de afstervende Caulerpa zijn die ik er afgelopen weekend uitgehaald heb, zou de PH toch weer omhoog moeten gaan?

Mag = 1450
Ca = 480
KH = 12
NO3 = 1
PO4 = 0.01
Salinity was 33 en langzaam verhoogd naar 34
 
Laatst bewerkt:
Hey Koolstofje, als planten afsterven komt het Co2 weer vrij wat er is opgenomen. Ik kan niet verklaren waarom het nog steeds zo is. Heb je al je wier verwijderd of allen het ogenschijnlijk afstervende wier? Dan zou je nog kunnen proberen om alles te verwijderen.
Voor mijn informatie, wat is een DSB ?
 
Ik heb nu alles verwijderd en ph is nog steeds laag, maar het DSB buffert waarschijnlijk (heeft tijd nodig) ..DSB betekend deep sand bed. Zou dan toch over een week resultaat moeten zien hoop ik :unsure: bedankt voor je reactie, idd zou het CO2 kunnen zijn.
 
Ik heb nu alles verwijderd en ph is nog steeds laag, maar het DSB buffert waarschijnlijk (heeft tijd nodig) ..DSB betekend deep sand bed. Zou dan toch over een week resultaat moeten zien hoop ik :unsure: bedankt voor je reactie, idd zou het CO2 kunnen zijn.
Aan je buffer ligt het niet lijkt mij met een KH van 12! Uit mijn nieuwsgierigheid heb ik net gelezen over een DSB, maar ik begrijp dat dit bij jou in een goot zit i.p.v. dat het je bodem betreft. Wel gelezen dat afhankelijk van je materiaal het zandbad goed kan bufferen. Pas was er nog iemand even met een te lage ph. Er was bij mijn weten geen duidelijke conclusie maar er werden wel interessante links gedeeld. Ik ga nog even voor je op zoek naar dat topic.
 
Mijn verlichting boven de bak is een v2 ilumenair 900 met een aangepast spectrum.
 
Koralen staan er perfect bij, daar ligt het dus niet aan..krijg deze week een duurdere nieuwe ph probe, ik vermoed niet dat het daar aan ligt maar we proberen van alles.
 
Ik draai in mijn systeem doorgaans tussen de 7,8 (ochtend) en ruim 8 (einde lichtperiode). Heb geen algen/wierenfilter. Wel een flinke Dastaco kalkreactor. Het water dat daar uit komt heeft een pH van ca. 6,5. Wanneer je systeem niet al te zwaar is gebufferd, bij een KH van 9 - 10 die ik heb, merk je het in de pH (ik meet continue in-line) wanneer de doseerpomp weer water uit die reactor toevoegt. Mijn conclusie is dan ook dat die reactor deels mijn pH bepaalt. Maar ik merk er geen nadelige gevolgen van. Koralen en vissen doen het goed. Ik besteed wel veel zorg aan gasuitwisseling teneinde CO2 kwijt te raken uit het water: veel waterbeweging aan het oppervlak en forse beluchting via mijn afschuimer.
Er kunnen echter ook andere redenen zijn voor het dalen van je pH. Bijvoorbeeld overmatig kalkwater toevoegen, zodat je, plaatselijk, oververzadiging (nog meer oververzadiging dan er toch al is) optreedt, met bijv. neerslag van calciumcarbonaat (CaCO3) tot gevolg. En dat trekt je pH weer omlaag. Terwijl je eerst de Ph ziet stijgen vanwege het basische kalkwater. Dan is je ionenbalans wat verstoord aan het raken. Of dat bij jou het geval is kan ik moeilijk beoordelen. Maar het te ruimhartig gebruik van toevoegingen buiten je normale zout-verversing kan dus (soms) verstoring opleveren.
Weet dus niet wat er bij jou speelt, maar geef vanuit de waterchemie wat opties. Meer niet.
 
Dank je HansV, had ook je verhaal elders gelezen over PH duidelijk.

Aangezien ik het DSB toch niet vertrouwde heb ik deze vanmorgen (in alle vroegte) eruit gehaald, zag er schoon uit maar de geur was wat minder. Plus een 20% waterwissel gelijk. PH staat nu op 7,86 en dan wil ik kijken waar de PH naar toe gaat zonder DSB. De goot is nu leeg en zal deze week aan de gang om daar een biopellet reactor van te maken.

Prettige zondag allemaal ;)
 
Eigenlijk heb ik geen idee hoe in jouw geval het DSB er uit ziet. Uit de techniek van waterzuivering en drinkwaterbereiding kun je leren dat een (snel) zandfilter afhankelijk van het gehalte aan zwevende stof en opgeloste organische stof na verloop van tijd dichtslaat. Tevens kan/zal vrij makkelijk anaerobie optreden afhankelijk van de diepte van het filter, en dan trek je je pH ook omlaag. In het grootbedrijf wordt een zandfilter stelselmatig teruggespoeld. Het spoelwater, dat vervuild is, wordt uiteraard weggegooid. Dat terugspoelen gaat bij ons wat minder makkelijk. Daarom heb ik elke vorm van zandfiltratie al in de jaren 80 afgeschaft. Ik zou dan ook serieus overwegen of je dat soort filter wilt handhaven. Zet het anders eens een weekje uit en zie of dat uitmaakt voor je pH.
 
Ik zie het idd even een week aan, en meten met de nieuwe PH probe.
Wordt vervolgd 🤓
 
De functie van een dsb is toch een laag zuurstof gehalte te krijgen om de anerobe bacteriën te laden gedijen om daarmee no3 om te zetten ? hiervoor moet het zandend ruim dik genoeg zijn met een minimale doorstroming
 
De functie van een dsb is toch een laag zuurstof gehalte te krijgen om de anerobe bacteriën te laden gedijen om daarmee no3 om te zetten ? hiervoor moet het zandend ruim dik genoeg zijn met een minimale doorstroming
Dat klopt, maar daarmee trek je dus doorgaans ook je pH van het uitstromende water omlaag.
 
Je kunt dat voorzichtig corrigeren door natriumhydroxyde toe te voegen. De bekende gootsteenontstopper, maar dan graag een voldoende zuivere variant. Het is niet dé oplossing, want de oorzaak ligt denk ik ergens anders, maar het helpt wel. Rustig en traag bijdruppelen.
 
Je kunt dat voorzichtig corrigeren door natriumhydroxyde toe te voegen. De bekende gootsteenontstopper, maar dan graag een voldoende zuivere variant. Het is niet dé oplossing, want de oorzaak ligt denk ik ergens anders, maar het helpt wel. Rustig en traag bijdruppelen.
Idd dat helpt, hij was met de nieuwe pen en nieuwe ijkvloeistof zonet jawel 7.3!!!!! alles hangt op apegapen , morgen een 100% waterwissel op de planning, zitten 3 stenen in een verwarmingselement en een afschuimer. Alsof er 1 naast staat met een bak zoutzuur ofzo, kan nergens vandaan komen..helemaal nergens.
 
Zou het ook afstervende plankton kunnen zijn..dat voer ik best veel..
Die gootontstopper lijkt op dit moment de redding te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan