Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Altijd een lage PH waarde

Zou in ieder geval nu even spaarzaam voeren. Wel rustig aan doen met de natriumhydroxyde. Hou ook je calciumgehalte in de gaten, en je KH (is die werkelijk 13 zoals in de legenda hierboven? Da's wel hoog). Wanneer alles wat verstorend zou kunnen werken is verwijderd doe je er het beste aan één of enkele flinke waterwissels te doen met goed zout. Ik begrijp dat je een nano draait van 80 liter? Dan hoef je in ieder geval niet zo veel water weg te gooien. Nu kun je kiezen voor één grote waterwissel in één keer (> 50%) of enkele kleinere kort na elkaar. Vind het moeilijk om daar op afstand iets zinnigs over te zeggen. Een grote in één keer ligt wellicht voor de hand, maar het kan ook een klap geven aan je resterend bestand. Zorg bij het waterwisselen wel dat je er zeker van bent dat je goed zit met je zoutgehalte. Ik vind, ook weer op basis van bovenstaande legenda, je magnesium en calcium nogal hoog.
 
Zou in ieder geval nu even spaarzaam voeren. Wel rustig aan doen met de natriumhydroxyde. Hou ook je calciumgehalte in de gaten, en je KH (is die werkelijk 13 zoals in de legenda hierboven? Da's wel hoog). Wanneer alles wat verstorend zou kunnen werken is verwijderd doe je er het beste aan één of enkele flinke waterwissels te doen met goed zout. Ik begrijp dat je een nano draait van 80 liter? Dan hoef je in ieder geval niet zo veel water weg te gooien. Nu kun je kiezen voor één grote waterwissel in één keer (> 50%) of enkele kleinere kort na elkaar. Vind het moeilijk om daar op afstand iets zinnigs over te zeggen. Een grote in één keer ligt wellicht voor de hand, maar het kan ook een klap geven aan je resterend bestand. Zorg bij het waterwisselen wel dat je er zeker van bent dat je goed zit met je zoutgehalte. Ik vind, ook weer op basis van bovenstaande legenda, je magnesium en calcium nogal hoog.
Dank je voor ALLE inpoet, ik heb nu 25% gewisseld morgen nieuw zout en dan doen we elke dag 25% wissel net zolang dat nodig is, KH staat nu op 12, is vanaf het begin zo rond die 12 geweest en ik heb niet het idee dat ze daar zo'n last van hebben PH nu op 7.85 (het lijkt dat ze het wel goed te vinden) dus wisselen o_O
 
Laatst bewerkt:
Wat ik me dan afvraag is waar je die KH=12 vandaan hebt. Ik bedoel: als je geen KH-verhoger toevoegt, dan kan het naar mijn idee alleen met je verversing, dus het zout meekomen. Of ze er last van hebben laat zich moeilijk duiden: niet alle soorten zijn even goed in staat om bij een KH van 12 nog aan gewone weefselopbouw te doen voor zover mij bekend (ben dus wat voorzichtig met die uitspraak). Zou toch mijn Mg en Ca wat laten zakken, en wel hierom. In de waarden die je nu doorgeeft heb je Ca in een behoorlijke oververzadiging. Op zich fijn, veel Ca, maar het maakt de boel ook makkelijk instabiel. Je kunt dan uitval van calciumcarbonaat krijgen, met een verlaging van je pH daarbij. Of dat in jouw geval ook gebeurt, of al is gebeurd, laat zich wat moeilijk inschatten nu. Persoonlijk vind ik een Ca van 425 wel genoeg.
 
Tja, zoals bekend ben ik niet van de flesjes en druppeltjes, dus is mij onbekend wat daar in zit. Mijn advies: probeer het eens met alleen die opvolgende waterwissels, zonder welke toevoeging dan ook. Die heb je namelijk toch niet nodig als je vaak ververst (met een goed zout). Zorg wel dat je goed belucht, en voldoende beweging hebt aan het wateroppervlak (uitdrijven CO2). Bedenk dat alle verandering doorgaans langzaam gaat, en ook langzaam MOET! Kijk dan hoe de boel loopt, zeg na een week of twee. Je kunt tussendoor, mocht de pH erg blijven zakken (en je zeker wat dat je sonde goed is geijkt), voorzichtig blijven corrigeren met NaOH. Maar wel echt spaarzaam, om de verandering (verschuiving) die na enige tijd door goed zout zou moeten optreden, niet bij voorbaat al teniet te doen.
Succes, Hans
 
Zo vanmiddag om 4 uur een 50% waterwissel gedaan, ph stond toen 7.9, is nu gezakt naar 7.72. We wachten morgenvroeg af, en anders morgen weer 50% wissel. En als de zak zout van 10kg op is, en er is geen verbetering stop ik met deze hobby. Phytonplankton mee gestopt, zit een hoop zwavel in, nu weet ik niet of dat het probleem is, we wachten af.
 
Wellicht relevant, reefdudes heeft zn lage ph weten aan te pakken. Kwam bij hem door hoge co2 in huis. (hij heeft nog meer content erover vlgns mij).

 
Ik weet het, ga morgen lucht van buiten halen, maar de lucht gaat nu over carbo-ex dus het kan het niet zijn. Maar we gaan het gewoon proberen. Een kale bak water, niets meer EN niets minder..kon ik het snappen alla weet je, maar dit??? Er komt ergens zoutzuur naar binnen.
 
Ik wil hier mijn gedachten eens laten gaan het meeste is al gezegt.
Ph+ is niets anders dan waarschijnlijk natrium carbonaat (de hoge kh ).
Is er genoeg oppervlakte beweging (gasuitwisseling).
Is er genoeg ventilatie in huis (roken,dieren, mensen, open vuur bijv kaarsen) brengt co2 in huis omhoog.
En tot slot mijn mening veeeel en veeeel te veel geklooi in de bak rust reinheid en regelmaat is goed voor mens maar nog beter voor het aquarium .
Want als ik jou berichten lees krijg ik het gevoel dat je 18 uur per dag in en om de bak bezig bent maak hier 4 a 5 uur per week max van en voor de rest alleen genieten .
Groetjes henk.
 
Om even een kleine inkijk te geven wat bijvoorbeeld roken doet met de ph .
Ik heb mijn filter in de kelder staan gister ben ik niet in de kelder geweest de dag ervoor heb ik in de kelder watten vervangen en nitraat tesje gedaan kop koffie en 2 sigaretten.
En dit kan je dus direct in mijn ph terug zien kijk maar even naar de screenshot van mijn alkatronic .
Gr henk.Screenshot_2020-11-25-11-17-03-644_net.focustronic.alkatronic.lite.jpg
 
Mijn pH is ook laag.. zakt terug tot 7.69 snachts.. en kruipt overdag op tot 7.85
Screenshot_20201127-141541_APEX Fusion.jpg


Ik ga er een potje carbo-ex aan wagen (het wordt kouder, dus ramen zitten dicht.. we wonen met ze 4en, paar katten en een hond..
Mocht carbo-ex niet de gewenste resultaat geven, kan ik altijd een schep kalkwasser in mijn ato reservoir gooien,. Veel meer is er niet aan te doen
 
Afschuimer lucht van buiten laten aanzuigen?
S geen optie, bak staat exht midden in huis, dan zou ik door de muur, onder de keuken langs, en dan nog een keer door de muur..

En van 5meter slang eraan wordt het ook niet top..

Ik heb net zo een 4liter carbo-ex gehaald bij onze aquaasan..

Ipv dat mijn ph nu zakt (want savonds) stijgt ie..

Gister. Vs vandaag.. carbo-ex is na 18:00 ongeveer aan de schuimer gezet
 

Bijlagen

  • Screenshot_20201127-200819_APEX Fusion.jpg
    Screenshot_20201127-200819_APEX Fusion.jpg
    41 KB · Weergaven: 21
  • Screenshot_20201127-201251_APEX Fusion.jpg
    Screenshot_20201127-201251_APEX Fusion.jpg
    39,8 KB · Weergaven: 21
En een maand later een melding gekregen dat ph weer onder 7.80 zaktte snachts.. en dus heeft een grote carboex een standtijd van precies een maand
 
En een maand later een melding gekregen dat ph weer onder 7.80 zaktte snachts.. en dus heeft een grote carboex een standtijd van precies een maand
Op welke skimmer aangesloten?
Zou me ook zo een ati co2 scrubber willen aanschaffen maar zou een idee willen hebben hoe lang ik met 4L media zou doen op een bbk250. Ik weet dat veel afhangt van de omgeving maar toch..

Grtz,
Matthijs
 
Bovenaan