Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Fries rif

Yverish

ZeewaterForum lid
Goedemorgen,

Nu ook maar een dagboek aangemaakt, deze eerste post is gekopieerd uit het startersforum.

Sinds eind april is het begin van ons eerste zeeaquarium er in de vorm van een Aquatlantis Aquaview 92; 92x50x55cm (200L water), 12mm Optic White glas. De bak kon ik nieuw aanschaffen voor een mooie prijs, echter ten koste van levering zonder sump en onvolledig leidingwerk (maar dit laatste zou ik toch al aangepast hebben). Het plan is om de komende tijd de techniek te gaan verzamelen en pas na de zomer te gaan opstarten.

59DB4188-FBAE-4614-A11F-14DF96352882.jpeg

Intussen alvast een LED balk in het meubel gemonteerd met schakelaar zodat hij aan gaat als je de linker deur opent (bekabeling nog niet definitief hoor). Verder het eerste pvc al binnen en een DJ-switch. Sump nu dus de eerste prioriteit.

13454835-D0AE-4F69-9285-25F273B3F219.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Nu een maand verder zijn er natuurlijk al wel weer vorderingen. Bij Aquaja een custom sump laten maken en deze gisteren opgehaald bij Picasso Aquarium. Ik ben er super blij mee:

E5C7D88A-1372-4437-A292-ADA2567E73A6.jpeg
A4F26FA5-F356-488D-8CF1-BFEF3542DB1C.jpeg
 

Bijlagen

  • 9932F541-CB95-4BAF-BA49-7BB5BFCEBC43.jpeg
    9932F541-CB95-4BAF-BA49-7BB5BFCEBC43.jpeg
    89,2 KB · Weergaven: 13
Vandaag een begin gemaakt met het pvc:

Standpijpen voor de overloop en noodoverloop (40mm). Afneembare korfjes bovenop, die voor op de noodoverloop wat ingekort zodat het deksel er nog op kan.

EA2AC179-4757-466F-B76C-C9F432554942.jpeg
3CD33001-B691-4DEA-9104-561BAA609B25.jpeg
CA7E07C8-BB87-4D1D-B217-0FDC0E65FD41.jpeg

Hierna in de onderkast de aansluitingen voor de opvoer (25mm), overloop en noodoverloop op de 3-delige koppelingen aangesloten. Dan blijft alles relatief eenvoudig demontabel.

B356BDDA-ACFB-424C-945F-2D47908F3AF7.jpeg



Waar kom je vandaan? Ik ga je volgen!

Makkum
 
Een hoop werk, maar het is voor een goed doel.
Ziet er al goed uit zo (y)
 
Ziet er strak uit.

ik zou de gewone overloop alleen wel dieper zetten , nu bestaat er kans dat hij lucht mee gaat slurpen...
 
Ziet er strak uit.

ik zou de gewone overloop alleen wel dieper zetten , nu bestaat er kans dat hij lucht mee gaat slurpen...

Dank voor de tip, precies de reden dat ik hier op het forum post

In de overloop komt een mooie schuifkraan. Is de kans op lucht aanzuigen er dan nog steeds als je de overloop knijpt en een klein beetje water via de noodoverloop laat gaan?

Hoeveel hoogteverschil tussen overloop en noodoverloop is gangbaar?
 
Eigenlijk heel simpel , hoe dieper hoe beter , blijft er ook geen vuil op de bodem van je overloop liggen.
heb je een koppeling gebruikt waar je de pijp van boven in moet lijmen ?
zo ja , en heb je hem nog niet verlijmt (wat ook niet nodig is ) dan kun je hem gewoon op verschillende hoogtes proberen.

succes peter
 
Eigenlijk heel simpel , hoe dieper hoe beter , blijft er ook geen vuil op de bodem van je overloop liggen.
heb je een koppeling gebruikt waar je de pijp van boven in moet lijmen ?
zo ja , en heb je hem nog niet verlijmt (wat ook niet nodig is ) dan kun je hem gewoon op verschillende hoogtes proberen.

succes peter

Het probleem van een heel veel lagere standpijp is dat mijn sump dan het extra water nooit aan kan. De overloop is namelijk uitgevoerd met “circulatie-sleuven” onderin, waardoor het water in de display-tank net zo laag zal zakken als dat de overloop-pijp hoog is...

78605996-2043-4F00-A0DA-C6D8D055BB36.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Ok , had ik niet gezien.
dan wordt het proberen wat de beste hoogt is , net ver genoeg om te voorkomen dat er lucht mee gezogen word.
 
Zet gewoon twee 90graden knietjes op de hoofd afvoer, dan zuigt ie van onderaf water aan en heb je nooit geen last van gorgelen.

De hele bocht dient wel onderwater te staan wanneer het systeem in bedrijf is, anders werkt het niet. Dus de bovenkant van de bocht net een ietsje onder de rand van de noodoverloop.

Om het water niveau in de bak zo hoog mogelijk te houden, zaag je aan het open einde (wat dus naar bendeden wijst) de lijmmof af. Dat scheelt weer 2 cm aan water wat niet naar de sump stroomt als je de opvoerpomp uitschakelt. Maar dit zal dus altijd minimaal 4cm aan water zijn, ik weet niet of dat al te veel is.... Als dat zo is, dan heb je wel een probleempje want de huidige opzet ga je idd nooit stil krijgen.

Succes met puzzelen!
 
Laatst bewerkt:
Ziet er wel al netjes uit zo hoor mooie strakke sump. Ben zelf ook in de opstart fase dus ga je volgen ik ben benieuwd wat het word.
 
Zet gewoon twee 90graden knietjes op de hoofd afvoer, dan zuigt ie van onderaf water aan en heb je nooit geen last van gorgelen.

De hele bocht dient wel onderwater te staan wanneer het systeem in bedrijf is, anders werkt het niet. Dus de bovenkant van de bocht net een ietsje onder de rand van de noodoverloop.

Om het water niveau in de bak zo hoog mogelijk te houden, zaag je aan het open einde (wat dus naar bendeden wijst) de lijmmof af. Dat scheelt weer 2 cm aan water wat niet naar de sump stroomt als je de opvoerpomp uitschakelt. Maar dit zal dus altijd minimaal 4cm aan water zijn, ik weet niet of dat al te veel is.... Als dat zo is, dan heb je wel een probleempje want de huidige opzet ga je idd nooit stil krijgen.

Succes met puzzelen!

Dank voor deze tip. Gelukkig heb ik wat pvc koppelingen ingeslagen ;)

Je bedoeld denk ik een dergelijke opstelling (standpijp van de overloop moet ik dan nog een fractie inkorten):

BCDE1AAB-1C2D-4964-BE79-1B98FE199E3B.jpeg

En dan kan de lijmmof op de blauwe lijn worden afgezaagd dus. Is het dan ook nog raadzaam om een gaatje te boren bovenin (gele markering) om het vacuüm te verbreken zodra het waterpeil zakt?

8CC6DBD9-D61B-41B2-B3E0-EECE23CE32E3.jpeg

Sorry voor de vragen, maar ik doe het het liefste in één keer goed...
 
Yes, helemaal goed.

Gaatje zou ik niet doen.
1 Omdat je em zo hoog mogelijk wilt monteren kan die door het gaatje alsnog lucht gaan slurpen.
2 Als je de lijmmof afzaagt, dan maakt dat gaatje geen verschil meer in de hoeveelheid water die naar beneden hevelt na het uitschakelen van de opvoerpomp.
 
Laatst bewerkt:
Yes, helemaal goed.

Gaatje zou ik niet doen.
1 Omdat je em zo hoog mogelijk wilt monteren kan die door het gaatje als nog lucht gaan slurpen.
2 Als je delijm mof afzaagt, dan maakt dat gaatje geen verschil meer in de hoeveelheid water die naar beneden hevelt na het uitschakelen van de opvoerpomp.

Nogmaals dank voor het meedenken. Ik zal dit zo gaan uitwerken.

Vanavond eerst bezig geweest met de overloop in de onderkast. Eerste stukken op maat gezaagd, nog niets verlijmd.

C4366E54-89C9-4ABD-8E40-AEA3A43369F9.jpeg

Volgende vraag als dat mag :whistle:?

Zouden jullie de noodoverloop in het zelfde vak (dus voor de gafzak/mediacup) laten uitkomen als de overloop. Of liever in het vak waar ook de skimmer en opvoerpomp komen te staan?
 
Nogmaals dank voor het meedenken. Ik zal dit zo gaan uitwerken.

Vanavond eerst bezig geweest met de overloop in de onderkast. Eerste stukken op maat gezaagd, nog niets verlijmd.

Bekijk bijlage 532308

Volgende vraag als dat mag :whistle:?

Zouden jullie de noodoverloop in het zelfde vak (dus voor de gafzak/mediacup) laten uitkomen als de overloop. Of liever in het vak waar ook de skimmer en opvoerpomp komen te staan?
Ja gewoon in hetzelfde vak als de overloop
 
De buizen voor de overloop en noodoverloop in de onderkast klaar.

78A3BD55-FF70-4A45-BE7A-A7B42B219C83.jpeg

Nu verder puzzelen met de opvoer. Ik maak er vast twee aftakkingen in voor UV en mediareactor. Allebei met een eigen schuifkraan om ze qua flow af te kunnen stellen.

Is het dan nog handig om net na de aansluiting op de opvoerpomp (met een stuk siliconenslang) nog een kogelkraan te plaatsen? Dan zou ik de opvoer kunnen afsluiten zodat hij niet leegloopt tijdens onderhoud aan de opvoerpomp. Of lijkt jullie dit overbodig?
 
Is het dan nog handig om net na de aansluiting op de opvoerpomp (met een stuk siliconenslang) nog een kogelkraan te plaatsen? Dan zou ik de opvoer kunnen afsluiten zodat hij niet leegloopt tijdens onderhoud aan de opvoerpomp. Of lijkt jullie dit overbodig?
————————————————————————————————————————————————————————————

had ik in het verleden ook , werkt handig bij onderhoud,dan hoef je de schuifkraan niet meer bij te stellen....

voor de aftakkingen op je opvoer zou ik geen schuifkraan gebruiken , veel te duur...
hier is de afstelling niet zo belangrijk , als je deze kraan open zet voor bv je uv dan gaat er minder water naar je bak en dat compenseer je weer met de schuifkraan in je afvoer....
 
Bovenaan