Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Fries rif

ik heb na de verdeler een kraan geplaatst (dus vlak voor je omhoog gaat).

Daarmee kun je de toevoer naar de aftakkingen altijd goed afstellen (doordat je de toevoer naar het aquarium kunt afknijpen), plus je kunt de opvoer dicht zetten tbv onderhoud (wat je zelf ook als Aangaf).


De buizen voor de overloop en noodoverloop in de onderkast klaar.

Bekijk bijlage 532691

Nu verder puzzelen met de opvoer. Ik maak er vast twee aftakkingen in voor UV en mediareactor. Allebei met een eigen schuifkraan om ze qua flow af te kunnen stellen.

Is het dan nog handig om net na de aansluiting op de opvoerpomp (met een stuk siliconenslang) nog een kogelkraan te plaatsen? Dan zou ik de opvoer kunnen afsluiten zodat hij niet leegloopt tijdens onderhoud aan de opvoerpomp. Of lijkt jullie dit overbodig?
 
Intussen weer wat vorderingen qua inrichting van de onderkast:

E8555B52-F255-4E13-84F9-BC186AC1B64C.jpeg

2BE21851-5A52-43ED-892F-5AE36B1FA93C.jpeg

Rechts de plaats voor de sump. Stootblok rechts tegen de zijwand zodat de sump niet kan breken op het scharnier (net 1-1.5mm overlap). Links een spatwand/tussenwand die gelijk deel uitmaakt van het electronica gedeelte inclusief DJ-switch zo ver mogelijk weg van het water. In de opening naast de DJ-switch komt een afneembaar paneel waar het een en ander aan controllers geplaatst kan worden. Boven op het kastje is dan ruimte voor een doseerpomp.

Dinsdag komt mijn opvoerpomp binnen, ik heb een jong gebruikte RD3 speedy 50W op de kop kunnen tikken. Dan ga ik weer verder met de opvoerleiding inclusief de aftakkingen.

Intussen ga ik alvast nadenken over de verdere electronica. Iemand suggesties voor stroming en verlichting?

Qua stroming denk ik aan 2x een Nero 5. Dan wel de vernieuwde versie aangezien het glas rondom 12mm is. Of anders 2x een Tunze 6055. Zijn er ook mensen met ervaring met de Octo Pulse stromingspompen?

Qua verlichting vind ik bakken met Kessils een mooie uitstraling hebben. Dan zou ik op 2x een 360WE Tuna Blue uitkomen. Tweede keus zou 2x AI Hydra 26/32 HD zijn.

Gelukkig is er veel keuze en nog genoeg tijd en geduld om het een en ander uit te pluizen.
 
Zo, even stof afblazen na de vakantie.

Vandaag weer een deel leidingwerk gedaan, moet alleen de aftakking voor koeler of UV-filter nu nog aanleggen:

53D1F720-E4FE-4855-AAD4-973AF4DEFFC3.jpeg

Tevens een begin gemaakt met het controllerboard. Het paneel wordt nog zwart gespoten natuurlijk voordat het definitief te plek komt:

2E90838C-25C0-496C-A183-114CC3084BDD.jpeg

Ik ben uitgekomen op twee Tunze 6055 voor de stroming. Als verlichting zijn er nu twee 2e hands Kessil A360WE Tuna Blue’s onderweg. Die hoop ik ergens deze week binnen te krijgen.

Het begint steeds meer een compleet systeem te worden gelukkig :cool:
 
De Kessils zijn er, deze week komt de 2e steun als het goed is nog binnen

0A8AC822-897E-4AEF-9D84-8FD6E88AAAB9.jpeg

Vandaag ook weer verder gegaan met het controllerboard. Ben aardig tevreden over het geheel zo. Onderop komt nog de FMM module voor een Apex top-off.

Dan is er zelfs nog een beetje ruimte over (voorlopig ;))

7A4386BA-B89D-4CCC-A393-F7EF63DC12DD.jpeg

De komende dagen hopelijk de tijd om het leidingwerk af te maken. Dan zal ik ook mijn opvoerpomp en stromingspompen reinigen en is het tijd voor de lektest met leidingwater.

Best spannend eigenlijk...
 
Laatst bewerkt:
Ziet er heel strak uit.

Naar de tweede foto kijkende, snap ik alleen je sumpindeling niet.
Waarvoor dient het vakje linksvoor?
 
Dat zou volgens Aquaja voor een mediareactor of bijvoorbeeld een zakje actieve kool zijn.

Oke, maar dan is het dus de bedoeling dat de opvoerpomp en de afschuimer samen in 1 vak staan?

Kan wel, maar is een onlogische indeling. Een afschuimer heeft (om constant goed te presteren) een constant water niveau nodig. Het waterniveau in het pompvak zal altijd iets fluctueren tussen de niveaus van aan en uitschakeling van het automatisch bijvulsysteem. Afhankelijk van het gekozen systeem is dat verschil een halve cm (bij optische sensors) tot enkele cm's (bij mechanische sensor). Centimeters aan fluctuatie ga je zeker merken aan je afschuimer.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er allemaal top uit. Mag ik vragen waar je het rode PVC vandaan hebt? Ik ben zelf eigenlijk opzoek naar blauw.
 
Pas op met blauwe pvc dit is normaal voor perslucht gebruik.
Ik weet niet of dit zo bestendig is tegen zoutwater.
 
Oke, maar dan is het dus de bedoeling dat de opvoerpomp en de afschuimer samen in 1 vak staan?

Kan wel, maar is een onlogische indeling. Een afschuimer heeft (om constant goed te presteren) een constant water niveau nodig. Het waterniveau in het pompvak zal altijd iets fluctueren tussen de niveaus van aan en uitschakeling van het automatisch bijvulsysteem. Afhankelijk van het gekozen systeem is dat verschil een halve cm (bij optische sensors) tot enkele cm's (bij mechanische sensor). Centimeters aan fluctuatie ga je zeker merken aan je afschuimer.

Ik ben ook nog aan t kijken naar een afschuimer die eventueel wel in dat kleinere vakje zou passen, daar heb ik een constante waterhoogte van 23cm.

Ziet er allemaal top uit. Mag ik vragen waar je het rode PVC vandaan hebt? Ik ben zelf eigenlijk opzoek naar blauw.

Het rode PVC komt bij Ocean Store vandaan
 
Volgende update:

Na drie weken wachten weer voorraad van de montagearmen van Kessil, dus vandaag eindelijk de 2e lamp ook boven het aquarium kunnen hangen

1E9F80E6-EF61-425A-8762-0222934B6791.jpeg

Tevens voor de Kessils en ook de Tunze pompen een eerste schema geprogrammeerd in de Apex. Voor de 6055’s gisteren zelf nog een kabel gesoldeerd om ze aan te kunnen sturen. Neptune zou de officiële mogelijk pas over een paar maanden weer kunnen leveren...

Ook ben ik de afgelopen dagen bezig geweest met de aquascape; CoralSea Reef Rock verlijmd met Reefscapes cement.

A29AFB11-A195-4702-B1BF-5D5210D60957.jpeg
49F50287-A048-45D5-BC10-B9DC921673E6.jpeg
25B176B4-C641-4DE7-A7EB-4AB4900A6FA0.jpeg
559C3749-585C-441B-9DB2-8F8A850DED55.jpeg
ACE189F8-7C4C-4684-B570-78493D9EAFDD.jpeg
D240A7E0-0984-4151-A012-D39D7D968DE3.jpeg

In de sump komt een paar kilo levend steen om toch wat leven aan boord te hebben wanneer ik de bak binnenkort met zeewater opstart.

Komende week ga ik kijken naar een Aqua Medic Power Flotor M skimmer. Die zou met zijn afmetingen van 14.5x14.5cm in het kleine vak linksvoor in de sump passen. Heeft iemand ervaring met deze lijn skimmers?
 
Zo, even stof afblazen na de vakantie.

Vandaag weer een deel leidingwerk gedaan, moet alleen de aftakking voor koeler of UV-filter nu nog aanleggen:

Bekijk bijlage 536318

Tevens een begin gemaakt met het controllerboard. Het paneel wordt nog zwart gespoten natuurlijk voordat het definitief te plek komt:

Bekijk bijlage 536319

Ik ben uitgekomen op twee Tunze 6055 voor de stroming. Als verlichting zijn er nu twee 2e hands Kessil A360WE Tuna Blue’s onderweg. Die hoop ik ergens deze week binnen te krijgen.

Het begint steeds meer een compleet systeem te worden gelukkig :cool:
Beste, waar heb je deze kranen met ronde draaiknop gevonden? Deze waren bij de aquarium?
 
Beste, waar heb je deze kranen met ronde draaiknop gevonden? Deze waren bij de aquarium?

Spears gate valve (made in USA), er is een Nederlandse PVC boer die ze verkoopt. Via Ali zijn ook Aziatische knock-offs verkrijgbaar voor een aantrekkelijkere prijs, maar ik weet niet of de kwaliteit hetzelfde is...
 
Bovenaan