Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

DIY ijzeroplossing (fosfaatverwijderaar)

Kijk alleen hoe lang de waas erin blijft max een uur ,en het is mogelijk dat je fosfaat door de reactie op nul kan komen ,kun je wederom fosfaat bij gooien ? Het is uitzoeken hoeveel ijzer hoe moet toevoegen om een stabiele situatie te krijgen voeg nu 3ml toe elke dag laat het weekend de nano met rust dan volgende week maandag meten ben benieuwd !
Dat is zeker goed zwart. Ik heb geen zwarte meuk meer, water is al armer aan het worden. Echter nog voldoende fosfaat, levensteen heeft een enorme buffer capaciteit en het voorlopig wel lekken voordat we op 0 zitten.
 
Dus de neerslag die ik heb is dan waarschijnlijk van de Diakat b, die heel zachtjes wervelt. ?
Dat zou ik niet weten nooit met diakat gewerkt deze oplossing is heel zuiver van Tim , tot nu geen uitval blijf dan ook op drie ml zitten zit ongeveer 400 liter in gelijk het bakje van Tim .
 
Heb ook een liter van Tim gehad. Zit te twijfelen om de Diakat eruit te halen en op de ijzeroplossing verder te gaan.
Mijn twijfel is momenteel dat mijn bak een flinke klap heeft gehad en nu weer is opgekrabbeld, dus wil ook weer niet teveel gaan veranderen.
 
Dat van Tim is denk is safe ,maar zou deze niet tegelijk inzetten !
Kijk wel hoeveel je er in mikt op de 400 liter drie ml ,dus kun je heel lang mee doen .
Lang leve TIM ???
 
Nee idd. Dan gaat de Diakat eruit.
Ik zit aan 700l dus ga dan beginnen met 3ml.
En even kijken als ik nopox er dan bij houd of niet.

Hahahaha Tim is idd goed bezig!
 
sulfaat en zoutzuur besteld , geen rowaphos meer dus . ;)
 
Ben benieuwd. Vandaag 0.6ppm gedoseerd ( 6ml ) op 400l netto. De dokter goed in de gaten gehouden. Leeft nog.

mijn totaal inhoud is zo'n 700ltr en m'n fosfaat staat nagenoeg altijd tussen de 0.08 en 0.12 dit met behulp van of rowaphos of superphos van ams.
Zelf denk ik om heel rustig aan met de sulfaat/zoutzuur mix voorzichtig te beginnen met 2mll per dag , of heb je misschien een ander idee hier over?
 
mijn totaal inhoud is zo'n 700ltr en m'n fosfaat staat nagenoeg altijd tussen de 0.08 en 0.12 dit met behulp van of rowaphos of superphos van ams.
Zelf denk ik om heel rustig aan met de sulfaat/zoutzuur mix voorzichtig te beginnen met 2mll per dag , of heb je misschien een ander idee hier over?

Als je dezelfde stamoplossing maakt, dan doseer je per ml:

20 ppm / 700l = 0,029 ppm. 2 ml = 0,06 ppm. Dat zou voor mij ongeveer een halve ml per dag zijn, niks mis mee. Als je je er nog niet comfortabel bij voelt kan je altijd de concentratie van DSR Fe+ namaken.. dat is de helft; 100gr ijzersulfaat heptahydraat. Let op met 't zoutzuur...... je verbrand levend als het op je huid komt (0.5l water -> spuit met zoutzuur erbij -> zwenken -> trechter erop -> afgemeten hoeveelheid ijzer deels erbij doen.. zwenken.. beetje erbij.. zwenken.. beetje erbij.. zwenken... enz... afvullen tot exact 1L). Succes ik ben benieuwd naar je bevindingen!!!

Ben zelf nu ijzercitraat aan t toevoegen via mn bijvulwater samen met glyserine.. (zelfde meuk alleen dan trinatriumcitraat ipv zoutzuur). Het is even de vraag hoe lang het chelaat stand houd.. ik gok niet lang. Maar ik ben wel gecharmeerd van het continue doseren (stabiliteit) zoals Xanka doet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En aldus ben ik ook maar met 3mll perensap beginnen te doseren :) , je krijgt inderdaad een lichte waas binnen een minuut of 3 á 4 .
Ik heb nu 3mll op 700ltr gedoseerd , heb je enig idee Tim hoeveel en hoe snel het fosfaat nu gaat zakken?
Normaal meet ik 1 maal per week en met behulp van een paar flinke scheppen Rowaphos blijft ie schommelen tussen de 0.09 en 0.12.
De Rowaphos heb ik nu verwijderd , het lijkt mij dat 2 verwijderaars inzetten zal leiden tot niet veel goeds.
Grtz Jack
006.JPG 005.JPG
 
En aldus ben ik ook maar met 3mll perensap beginnen te doseren :) , je krijgt inderdaad een lichte waas binnen een minuut of 3 á 4 .
Ik heb nu 3mll op 700ltr gedoseerd , heb je enig idee Tim hoeveel en hoe snel het fosfaat nu gaat zakken?
Normaal meet ik 1 maal per week en met behulp van een paar flinke scheppen Rowaphos blijft ie schommelen tussen de 0.09 en 0.12.
De Rowaphos heb ik nu verwijderd , het lijkt mij dat 2 verwijderaars inzetten zal leiden tot niet veel goeds.
Grtz Jack
Bekijk bijlage 491988Bekijk bijlage 491989

Hoi Jack,

Nee helaas niet.. mijn po4 test (colombo) is niet nauwkeurig genoeg om het verschil te meten en ik heb verder geen manier (hanna checker) om dit nauwkeruig te bepalen... ik meet 0.03.. en zolang die op 0.03 blijft hangen vind ik het best.. stijgt die dan voeg ik meer doen. Ik voeg nu 0.3 ppm Fe via mijn bijvulwater toe in de vorm van ijzercitraat i.c.m. synthetisch azijn mocht het citraat worden opgegeten door bacterieën... (en het ijzer niet langer gebonden zijn). ik probeer een soort po4/no3 alles-in-een oplossing voor mn bijvulwater te maken.. ik doe het liefst zo min mogelijk handelingen handmatig. er verdampt c.a. 4 liter per dag.. mn osmosereservoir is 30 liter.. dus ik voeg c.a. 7,5 * 0,3 ppm (3ml) = 22,5 ml .. echter heb ik ook een ijzercitraat oplossing gemaakt, die is 1/2 zo sterk.. dus ik heb 2x zoveel nodig... dus 45 ml ijzercitraat.

Hoeveel ik moet doseren op mn po4 stabiel te houden kan ik nog niet beantwoorden.. de buffercapaciteit van steen is enorm.. ondanks dat ik weinig meet kan er wel continue fosfaat lekker en tegelijkertijd toegevoegd worden. Voederregime en dieren maken ook een groot verschil... wat ik aan mn murene geef in 1 dag is de belasting voor een week van een ander.. met de tijd zal ik zeker delen bij welke dosering mijn bak "stabiel" blijft. Maargoed, in hoeverre die informatie nuttig is voor een ander is maar de vraag...
 
Bovenaan