Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Caris Reef

Geen enkele vis verloren tijdens de zwembad periode van 2 weken. Alleen een salarias en poetslipvisje verloren omdat ze zich schuil hielden in de gaten van de stenen en zo op de berg stenen buiten terecht zijn gekomen. Later gevonden terug gevonden, helaas dood natuurlijk.

hoe ging dat met het zwembadje....heb zeld slechte ervaringen mbt vissen het niet overleven vanwege afgifte materialen van de pvc folie

Nou .... overkomen ... alles heeft een oorzaak en in dit geval had ik dus een partij dood steen opgekocht waar ik de exacte herkomst niet van wist. Beetje eigen schuld dus. Goedkoop is in dit geval dus duurkoop geweest. Leergeld zeg maar :rolleyes:

Man man, dat is een behoorlijke ingreep. Erg balen dat dit jou is overkomen. Ik ben benieuwd welke informatie nog komen gaat. Toch niet palytoxine gerelateerd hoop ik? Sterkte in ieder geval met wat er dan ook speelt, ik hou je dagboek in de gaten. Gr, Tim

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Wat ging er mis......

Na het zout toevoegen werd het water troebel naja dacht ik, dat kan, zout moet nog oplossen.

Maar na enkele uren nog steeds troebel en sterker nog het werd nog erger. Dikke schuim in de sump (leek wel purschuim ;)). Ik dacht dit is niet goed. En er begon zich al kalk af te zetten tegen de ramen.

Ik had al vrij snel door dat ik te maken had met neerslag t.g.v. een te hoge PH. De PH gemeten en jawel hoor (ik had even geen digitale meter bij de hand maar als indicatie was dit voor mij voldoende ;)

IMG_4648.JPG

De hoge PH natuurlijk was natuurlijk een gevolg van de natronloog wat in de stenen was achtergebleven.

Toen had ik 2 opties :

- PH in de bak omlaag zien te trekken
- Alles leegmaken, stenen eruit en neutraliseren, weer alles terug erin, bak weer vullen en opnieuw 3 emmers zout erin.

Tweede oplossing keek ik als een berg tegen op en dus ben voor de eerste gegaan.

Ik had 2 mogelijkheden om de PH te verlagen, azijnzuur of CO2. Azijnzuur brengt tevens een koolstofbron in en dus dacht dat ik te gaan voor de CO2. De fles van de kalkreactor aangesloten op een bruissteentje en deze in de sump gelegd. Na enkele uren fles leeg (dat was nieuwjaarsdag dus nergens te vullen) en geen enkele verbetering. Dus toch maar voor de azijnzuur gegaan. Op de gok 200ml azijnzuur van 70% toegevoegd. Binnen enkele minuten de bak helemaal helder alle neergeslagen kalk was ook binnen enkele uren terug opgelost.

De gok van 200ml was dan wel iets veel geweest blijk uit een nieuwe meting.

IMG_4660.jpg

Maar dat heb ik daarna weer gecompenseerd met natriumhydroxide tot een PH van netjes 8.2.

Tijd om de bak enten met bacteriën. Half flesje special blend erin en binnen enkele uren had ik melk (nou ja leek meer yoghurt ;)) in de bak. Had ik ook niet anders verwacht met zoveel koolstof in het water.

IMG_4668.JPG

Maar goed er zat verder nog geen leven in dus maakt niet zoveel uit. UV erop, afschuimer goed nat afgesteld en op die manier de bacteriën gedood en verwijderd. Dit heeft nog alles bij elkaar enkele dagen geduurd.

Nog een paar dagen gewacht, bacterie film op ramen mechanisch verwijderd, meet rondje gedaan en de conclusie getrokken dat de vissen terug de bak in konden.

Vissen zwemmen nu bijna 1,5 weken rond en afgelopen weekend zijn de eerste koralen ook al geplaatst.

(foto is nog van voordat er koraal in stond)

IMG_4698.jpg

Het zit je dan ook niet mee....
Wat een operatie als ik het allemaal zo lees. Hopelijk gaat het snel allemaal stabiel draaien.
groeten Dennis

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Nu begrijp ik waarom ik je lange tijd niet meer op het forum heb gezien, of bij Theo aan de koffietafel.
Je hebt een moedige maar slimme beslissing genomen. Het is een erg drastische onderneming maar vanaf nu kan het alleen beter gaan.
Tot aan de koffietafel:-)

Waardes zijn goed op het moment, maar stabiliteit is nog even afwachten natuurlijk, dat heeft wat meer tijd nodig.

Het zit je dan ook niet mee....
Wat een operatie als ik het allemaal zo lees. Hopelijk gaat het snel allemaal stabiel draaien.
groeten Dennis

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Ik zat er gister middag :)

Nu begrijp ik waarom ik je lange tijd niet meer op het forum heb gezien, of bij Theo aan de koffietafel.
Je hebt een moedige maar slimme beslissing genomen. Het is een erg drastische onderneming maar vanaf nu kan het alleen beter gaan.
Tot aan de koffietafel:-)

Je hebt toch geen rock zolid stenen gebruikt?
dit komt mij nl allemaal heel bekend voor.

Herstart ……..

De huidige bak stond ruim 1,5 jaar en heeft niet gebracht wat ik voor ogen had en wat ik "gewend" was.

Sommige koralen groeide niet zoals het zou moeten, kleur zeer matig, vele koralen zijn in de loop der tijd weggekwijnd, andere van de een op andere moment dood. Met name de (snelgroeiende) acropora soorten hadden het steeds moeilijk.

Water waardes waren prima wat bleek uit eigen metingen als ook uit ATI testen (ICP-OES).

Diversen experimenten met licht en stroming gedaan zonder positief resultaat. Laatste 1/2 jaar gestoeid met PH waarde, o.a. afschuimer verse buitenlucht laten aanzuigen wat wel een paar tiende PH verhoging opleverde maar geen positief effect had op de koralen.

Laatste hoop was de kalkreactor, ik had het idee dat ik veel CO2 verbruikte wat wellicht een verzadiging van de kalkreactor zou betekenen met als gevolg een verzuring van het water in bak. Ruim 3 maanden geleden de kalkreactor stilgelegd en (tijdelijk?) overgestapt op balling maar helaas ook zonder positief resultaat.

Enige wat ik me nog kon bedenken is vergiftiging door (organische) stoffen welke uit gesteende komt. Zo heb ik de achterwand en zijwanden bekleed met steen waar ik de afkomst niet van weet. Partijtje opgekocht toen van zo een 100kg. Als ik de film probeer terug te draaien kan ik me herinneren dat het heel diversen stukken steen waren wat betreft vorm welke ook heel verschillend van kleur en gewicht waren. Wellicht zaten daar stenen bij die niet een zeeaquarium thuishoren .

Verder ook rifbones verwerkt in het rif (ongeveer 25kg) waarvan ik ook meerdere verhalen ken dat deze kunnen "rotten" van binnenuit waardoor er sulfaat lekt en in de water terecht komt.

Wellicht is het toch nog wat anders maar ik zou het verder niet meer weten ik heb verder zo'n beetje alles uitgesloten en dit blijft er over.

Omdat een hobby leuk moet zijn en dit niet meer leuk was en de motivatie ver was gedaald had ik het besluit genomen om het probleem aan te pakken, ongeacht van de hoeveelheid werk (en kosten) wat dit met zich mee brengt.

Dus …… eind vorig jaar is de bak in z’n geheel leeg geweest, stenen van wanden en rifbones verwijderd en inmiddels weer opnieuw opgebouwd en herstart. Verslag en foto’s van deze “operatie” volgt later.

Is mogelijk dat dat er ook tussen heeft gezeten. Nogmaals ik weet het niet was een partij van 100 kg en was van alles wat door elkaar.

Je hebt toch geen rock zolid stenen gebruikt?
dit komt mij nl allemaal heel bekend voor.

Dan toch niet gewacht tot de zomer?
Veel succes verder en hopelijk dat de bak het nu wel perfect gaat doen.
We duimen alleszins mee.

Het was letterlijk en figuurlijk een bak werk maar zeker de moeite waard. Het ziet er nu al weer erg goed uit. Mooie scape (in nog geen half uur ;)) mooie vissen en de eerste koralen staan er alweer in. Zeker met het doorzettingsvermogen en moeite die je erin steekt wordt het vast en schitterende bak.

Korte opsomming van de verrichte werkzaamheden. Al deze stappen bij elkaar waren 2 dagen werk met 2 man (bedankt Bjorn_S voor de hulp).

• Koralen uit de bak gehaald (ondergebracht in stekkenbak of verkocht)
• Zwembad opgezet in de kamer
• Water uit de bak in zwembad gepompt (+/- 15 cm overgelaten in de bak voor de vissen)
• Alle stenen van het rif uit de bak gehaald
• Vissen gevangen en in zwembad gezet
• De bak verder leeg gemaakt en zand verwijderd
• Stenen van de wanden afgehaald (ging gelukkig vrij gemakkelijk)
• Resterende kit resten verwijderd
• Achterwand en zijwanden aan de buitenkant zwart geverfd
• Stenen in natronloog uitgeloogd en daarna schoongespoten met hoge drukreiniger
• Bak gevuld met kraanwater en azijnzuur en enkele uren laten draaien met alle pompen aan
• Bak weer leeg gepompt en nog een keer gevuld met kraanwater voor te spoelen
• Bak nogmaals leeggepompt en laatste restjes water met waterstofzuiger verwijderd
• Achterwand en zijwanden voor 2de keer zwart geverfd
• Zand gezeefd en uit gespoeld met natronloog en gespoeld met kraanwater
• Rif opnieuw opgebouwd (dank aan Bjorn_S die dit in 25 minuten heeft gedaan en met een resultaat waar ik erg blij met ben)
• Gevuld met osmose water (duurde in totaal 3 dagen met 1x 192 liter per dag en 1x 576 liter per dag Osmose apparaat met DI en Silicaat filter)
• Zand er weer in
• Pompen aan en zout erin (in totaal +/- 1,5 emmer reef crystal en +/- 1,5 tropic marine)
• En vanaf toen ging het mis …. later meer hierover.

Holy fuck Eric wat een werk en ellende. Spijtig genoeg doet jouw verhaal denken aan mijn bak. Krijg deze ook niet op punt. Geen groei en koralen die langzaam wegkwijnen. Heb er ook al aan gedacht om alles leeg te maken en opnieuw op te starten. Moet alleen nog de moed vinden om dit te doen.....

Zonder jou hulp was het zeker niet gelukt Bjorn !

Het was letterlijk en figuurlijk een bak werk maar zeker de moeite waard. Het ziet er nu al weer erg goed uit. Mooie scape (in nog geen half uur ;)) mooie vissen en de eerste koralen staan er alweer in. Zeker met het doorzettingsvermogen en moeite die je erin steekt wordt het vast en schitterende bak.

Back
Bovenaan