Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Pech met doseerpompen

Wilfried78

Senior Forumlid
Pech met doseerpompen

Om mijn 500ltr SPS/LPS/ZOA rif te voorzien van elementen gebruik ik al 10 jaar de balling methode in combinatie met doseerpompen. Mijn ervaring is helaas dat die laatste schakel best onbetrouwbaar is. (Of dat ik iets gruwelijk fout doe.)

Eerst had ik een een Jebao doser. Die software was af en toe van het padje af. Op een dag bleef die hangen en dumpte die de volledige inhoud van mijn vijf liter NaHco3 vaatje in het aquarium. Alles was wit, maar het door een noodgreep aan mijn kant wel gered. Moederbordje vervangen. Jaar later motortje kapot en vervangen. Echter, weer gingen mijn waardes op en neer. De rollertjes waren versleten. "Weg ermee, en iets degelijks kopen" dacht ik.

Toen was een GHL doser aan de beurt. Software was prima en consistent, gelukkig. Echter, na anderhalf jaar exact dezelfde problemen. Ondanks het vervangen van slangetjes en zelfs rollertjes bleef die inconsistent doseren. Ik vond ook al dat de pompkoppen er zo hetzelfde uitzagen als die van de Jebao. Ze werkten ook op basis van frictie en dus per definitie erg aan slijtage onderworpen.

Wat opvalt is dat de mechanische defecten altijd plaatsvinden bij mijn KH-kanaal. De leverancier van mijn laatste doser vond het zeer vreemd dat het motortje nu al versleten was en vertelde me dat ik wel de peristaltische slangetjes van binnen schoon moest maken. De NaHco3 oplossing zou een laagje aan de binnenkant van het slangetje achterlaten en het rubber stug maken. Zijn theorie was dat hierdoor het motortje verbrand was. Gelukkig een verklaring! Maar toen ik de slang alsnog schoonmaakte bleek die verre van stug, en brandschoon aan de binnenkant.

Wat is jullie ervaring? Maken jullie ooit de slangetjes schoon aan de binnenkant? Hebben jullie doseerpompen die, buiten het normale onderhoud, zorgeloos opereren? Of is de 200ml NaHco3-oplossing per dag simpelweg teveel gevraagd van een doseerpompje?

Laatst bewerkt:
Hoi hoi,

Jammer dat je zoveel pech hebt met je doseerpompjes maar eigenlijk is dat al voorgeprogrammeerd als we die dingen kopen...
Ik kan van mezelf zeggen dat ik best handig ben, maak zelf modellheli's, draaien, frezen, elektronica ontwikkeling, prototyping...
Maar ook ik ben tegen de problemen aangelopen zoals jij ze beschrijft en zoals ik het lees, ben jij ook niet van gisteren... ;)
Heb destijds een 15 stuks kleine doseerpompjes uit China laten komen, deze ingebouwd en aangesloten op m'n zelfbouw controller.

Sowieso varieert de pompcapaciteit enorm van pompje tot pompje, gelukkig kan ik dit eenvoudig corrigeren.
Maar de gehele constructie van zo'n pompje is gewoon 3x NIKS, echt bagger... :mad:
Op alles is bespaard, geen vertraging maar gewoon de plastic rolletjes zo op het asje laten lopen...
Ook de kwaliteit van het pomphuisje, daar waar het slangetje tegenaan loopt, is gewoon slecht.

Ik ben er vrijwel zeker van dat in het merendeel van de commerciële doseerpompen, dezelfde soort pompjes worden gebruikt.
De ene heet Jebao, de andere weer anders... kijk maar eens goed!
Natuurlijk zullen er mensen zijn die hier dik tevreden mee zijn maar Google maar eens, er zijn gewoon heel veel problemen met deze pompjes.

En weet je, eigenlijk kunnen en mogen we voor de prijs waar dit spul voor verkocht wordt helemaal niets verwachten.
Kijk maar eens wat een fatsoenlijk peristaltisch pompje kost...

Ook ik heb geklooid, geklooid, tot en met. Wieltjes selecteren, beetje smeren, andere slangetjes, verschillende diameter slangetjes...
Smeer niet teveel, want zodra er ook maar iets aan vettigheid of wat dan ook op het asje komt, kun je gedag zeggen.
Asje gaat slippen met alle gevolgen van dien.

Haal zo'n pompje na verloop van tijd eens uit elkaar en kijk eens naar de plastic asjes waar de rolletjes op lopen...
Kijk eens hoe "gemakkelijk" deze rolletjes op de asjes draaien...
Kijk eens naar de afdrukken op je slangetjes...

Stop er maar mee want met dit soort pompjes gaat het NOOIT betrouwbaar werken!

Zelf bouw ik op dit moment twee nieuwe units met ECHTE slangenpompjes. Dus een echte vertraging en een aangedreven rotor.
Deze worden elektronisch aangestuurd vanuit m'n controller zonder tussenkomst van mechanisch attributen...

Stom eigenlijk, we hebben voor duizenden Euro's aan aquaria, vissen en koralen... Bovendien, levend goed...
En dan doseren we de chemicaliën welke hun leefomgeving bepalen met dit soort goedkope weggooi troep!

Laatst bewerkt:
Haal zo'n pompje na verloop van tijd eens uit elkaar en kijk een naar de plastic asjes waar de rolletjes op lopen...
Kijk eens hoe "gemakkelijk" deze rolletjes op de asjes draaien...
Kijk eens naar de afdrukken op je slangetjes...

Bedankt voor de reactie!

Dat klopt inderdaad, met de eerste twee modellen die ik noemde. Die leken gewoon verpulverd vanbinnen. Bij die Aqua Trend die ik nu gebruik lijkt alles na twee jaar nog als nieuw. Alleen het motortje is dus versleten.

Dus mijn ervaring kan dus gewoon kloppen. Dan kan ik er ook wel mee leven. Om de ~twee jaar een nieuw motortje plaatsten vind ik dan weer niet zo erg. Kwestie van altijd eentje achter de hand hebben, samen met de slangetjes.

Ik heb ook al overwogen om over te stappen op een kalkreactor. Van die dingen weet ik nagenoeg niets af. Wellicht zijn die onderhoudsvriendelijker. Ga me er eens in verdiepen.

Ach, het geeft helemaal niets als je regelmatig onderhoud moet plegen en zo nu en dan een versleten deeltje moet uitwisselen.
Zolang het maar betrouwbaar werkt, dat vind ik zelf belangrijk.
Maar dit soort spul moeten we eigenlijk helemaal niet willen gebruiken.

De systemen waar het er echt op aan komt, geloof me, die gebruiken dit soort pompjes ook echt niet... ;)
Succes in je zoektocht!

Hier draait een kamoer X4, nagenoeg onbekend in NL.
Kamoer is de grootste fabrikant van China, produceert vnl voor medische een industriële toepassing en dat zie je ook aan het product terug...maar ook aan de prijs.
Zo is deze pomp uitgevoerd met een kalibratie systeem, ze leveren maatcilinder zelfs mee.
Kalibratie kan heel snel tussendoor gedaan worden, doe je dus met het medium dat je verpompt.

Verdere features:
+ Wifi aangestuurd, dus met je tablet of telefoon zowel IOS als ook android. Maar uiteraard ook via de pomp display zelf.
+ Doseer programma volledig instelbaar.
+ chemical interference, zal dus zelf nooit Ca en KH samen doseren...tijd dat er tussen moet zitten is instelbaar.
+ Alarmering voor laag nivo voorraad tank.
+ Berekening resterende voorraad en tijd wanneer je nieuw moet vullen.
+ Temperatuur meting en alarm van aquarium.
+ op afstand uitleesbaar en zelfs aanpasbaar.
+ high end slangen een pompjes.....deze kunnen super eenvoudig vervangen worden.
+ strak design, ophangbeugel, slangen connector van acryl.
+ stroomadapter, is draaibaar...de blok kun je dus makkelijk verdraaien in een stekkerdoos waardoor je meer ruimte hebt.

2016060110301759.jpgkamoer-2-dosing-container-500.jpgkamoer-x4-wifi-4-channel-dosing-pump.jpgtemp.jpgwifi.jpg

Chinees......maar dan wel de beste en levert wereldwijd aan industrie en ziekenhuizen

en als ik goed kijk....de pompkop van de aquatrend komt uit de catalogus van kamoer.
Ook andere fabrikanten kopen daar in...en dan bepaald je zelf welke kwaliteit je inkoopt.
http://kamoer.com/en/prolist.asp?fid=47

kijk maar eens rond, en je zult heel wat pompjes herkennen onder een andere naam

Re: Pech met doseerpompen

Ook die kamoer is uiteindelijk rommel vergeleken bij echte medische doseerpompen. Dat is het juist het type pompjes dat nooit of te nimmer gebruikt zal worden in kritische medische of chemische toepassingen. Te onnauwkeurig, te gevoelig voor verloop door vervuiling en te storinggevoelig. Voor ons doel prima te gebruiken zolang je maar aan onderhoud doet (jaarlijks vervangen slangen) en je standaard een reserve pompje op voorraad hebt. Het is wel zo dat bij dit type pompjes goedkoop duurkoop is. Want als er niet bezuinigd is op het motortje dan wel op de sturing en dan kun je beter wat meer geld uitgeven. Ik heb met mijn GHL nog nooit een software probleem gehad, wel motortjes die ineens de geest geven en andere versleten pomponderdelen die invloed hebben op de werking. Daarnaast ook pompjes die na een aantal jaren verlopen in dosering, maar door dit testset corrigeren in looptijd ook daarna nog jaren bruikbaar waren.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Al jaren gebruik ik de doseer units van IKS en ik heb die altijd erg degelijk gevonden.
Tot gisteren avond.....toen ik ontdekte dat een pompje gewoon continue bleef draaien en zo een ganse fles sporenelementen mijn bak in pompte.
Gelukkig geen schade aan de bak maar ik zit wel weer met zorgen.......

Kamoer ziet er interessant uit. Maar bevestigd ook een beetje wat ik in mijn openingspost al zei: dat alle pompkoppen er min of meer hetzeflde uit zien. En dus, min of meer allemaal even betrouwbaar zijn.

Zoals ik het nu zie heb ik nog best weinig dol met de Aqua trend evolution. Als een nieuw motortje het probleem oplost vind ik het prima.

Maken jullie wel eens de slangen schoon van binnen? Santopreen rubber slangen kunnen heel goed tegen azijn.

Het gaat volgens mij niet welke functionaliteiten welke unit biedt, dit kan ik ook allemaal met m'n zelfbouw controller.
Het gaat meer om de kwaliteit van de pompjes of pompkopjes.

Denk dat we het wel met elkaar eens zijn dat de pompkopjes wel "verdacht" veel op elkaar lijken... :)
Over smaak valt niet te twisten en wat ik al zei, in serieuze toepassingen vind je dit soort pompjes niet terug.

Ik heb er destijds dacht ik een stuk of 15 besteld, kleur kon ik uitkiezen...
Heb er 8 in gebruik en toen er 3 mee ophielden ben ik eens de kopjes gaan wisselen om te zien of ik de boel weer snel aan de praat kon krijgen.
Heb de asjes ontvet en ben er nieuwe pompkopjes op gaan drukken.
Van de resterende 8 pompkopjes werkte er 3...

Nogmaals, kan ook niets zijn voor die prijs. Betaalde toen dacht ik 6 Euro voor een pompje. Een beetje slangenpomp begint bij 100 Euro...

Google maar eens...
Geen consistente dosering, niet aanzuigen, spontaan stoppen...

en als ik goed kijk....de pompkop van de aquatrend komt uit de catalogus van kamoer.
Ook andere fabrikanten kopen daar in...en dan bepaald je zelf welke kwaliteit je inkoopt.
kijk maar eens rond, en je zult heel wat pompjes herkennen onder een andere naam

Dat is precies het probleem, het is allemaal troep, sorry...
Ik heb in medische apparatuur nog nooit dit soort pompjes gezien, ondanks dat ze zogenaamd voor de medische wereld en labs toepasbaar zijn.

Laatst bewerkt:
Vroeger, voordat ik me het gemak van een doseercomputer permitteerde, gebruikte ik een ultra low budget zelfgemaakt systeem. Dit bestond uit 3 hele kleine Eheim pompjes waar ik silicone luchtslang en een kraantje aan had zitten. De pompjes plaatste ik in de verschillende vaatjes met te doseren vloeistoffen en verbond ik aan een programmeerbare stekkerdoos. Door het knijpen met de kraantjes zorgde ik dat de pompjes ~10ml per minuut deden.

Ik ben daarmee gestopt omdat ik gestoord werd van het programmeren van de tijden. En omdat ik naar iets betrouwbaarder wilde. (Toen was ik nog onwetend.) Maar achteraf bezien is dat eigenlijk tot op heden het meest betrouwbare systeem gebleken. Op vijf jaar tijd hoefde ik het alleen maar vaak schoon te maken. Dat was op vakanties dus wel een probleem.

Ik had hetzelfde probleem. Nu zelfbouw met dezelfde pompen als neptune. Afwijking is nu ongveer 2% met 8 pompen. Een stappenmotor maakt het verschil. De pompen met stappenmotor van Kamoer zien er trouwens ook goed uit. De aansluiting en software staan in mijn dagboek.

Re: Pech met doseerpompen

Om precies deze reden is mijn balling nooit van start gegaan 2x jebao, 1x Grotech geprobeerd.. uiteindelijk terug bij kalkwater. En na een lange zoektocht uitgekomen bij peristaltische doseerpompen.. inmiddels 2x IKS vario blue 2 in mijn bezit. Hiermee ga ik eerdaags van start.

groetjes, Tim

Ik heb inmiddels totaal drie units in gebruik, de oudste is bijna 20 jaar oud. Nooit ook maar één probleem gehad met Grotech. Misschien iets duurder, maar wel veel beter dan veel alternatieven.

Ik ben over Grotech ook enorm tevreden ik heb er 2, Grotech 3, al bijna 10 jaar en heb zelfs de slangetjes nog niet vervangen.
Deze is dan wel duurder maar uiterst betrouwbaar.

Ik ben over Grotech ook enorm tevreden ik heb er 2, Grotech 3, al bijna 10 jaar en heb zelfs de slangetjes nog niet vervangen.
Deze is dan wel duurder maar uiterst betrouwbaar.
En natuurlijk weet ik dat de pompjes er net zo uit zien als die bij de Chinese modellen. Het zou me niet eens verbazen als ze tegenwoordig in China geproduceerd worden. Dat is het vervelende met China: er komen prachtige spullen vandaan maar ook erg veel rotzooi. En optisch is dat niet altijd te onderscheiden terwijl de gebruikte materialen en onderdelen vaak wel degelijk verschillen.

En natuurlijk weet ik dat de pompjes er net zo uit zien als die bij de Chinese modellen. Het zou me niet eens verbazen als ze tegenwoordig in China geproduceerd worden. Dat is het vervelende met China: er komen prachtige spullen vandaan maar ook erg veel rotzooi. En optisch is dat niet altijd te onderscheiden terwijl de gebruikte materialen en onderdelen vaak wel degelijk verschillen.

Ik heb destijds voor Grotech gekozen omdat deze in Duitsland geproduceerd werden en volgens mij is dit nog steeds zo.

laat ik het zo zeggen, bijna iedereen laat het in China maken, maar ook daar zie je dan weer namaak...en dat is de vervelende rotzooi die je koopt.
Pompkopjes zoals alex aaangeeeft....die zien voor een leek allemaal hetzelfde uit omdat de vorm en kleur bijna hetzelfde is.
Maar de een gebruikt PE, de ander polyamide....en dan is er een verschil van dag en nacht.
Hetzelfde voor de slangen, je kunt goedkoop gebruiken, je kunt duurder gebruiken.

Het gaat mij om de kalibratie en de manier van bijstellen, en daar short het nogal eens bij met anderen omdat de motortjes anders aangestuurd worden.
De kalibratie was voor mij de reden voor aankoop, en de alarmering....

Ik had hetzelfde probleem. Nu zelfbouw met dezelfde pompen als neptune. Afwijking is nu ongveer 2% met 8 pompen. Een stappenmotor maakt het verschil. De pompen met stappenmotor van Kamoer zien er trouwens ook goed uit. De aansluiting en software staan in mijn dagboek.
Neptune gebruikt volgens mij ook de pompen van Kamoer.

Back
Bovenaan