Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

De Triton Methode

Thanks mannen, nou, dan zitten we vanaf overmorgen elke op de website van Triton ;)

Groet,
Frode

Thanks mannen, nou, dan zitten we vanaf overmorgen elke op de website van Triton ;)

Groet,
Frode
Je krijgt ook gewoon een email hoor 😉 Ik snap dat je benieuwd bent!

Je krijgt ook gewoon een email hoor [emoji6] Ik snap dat je benieuwd bent!

Ah, kijk, dan wacht ik die af.
Neem maar aan dat mijn registratie goed is verlopen. Was alleen ook iets met het koppelen van een barcode...en die had/heb ik niet.
Wel een id-code voor mijn bak.

Groet,
Frode

De oudere testen hebben nog een soort kaart dat je zeker mee moet opsturen en dat is dan gewoon via id nummer.
de nieuwere testen hebben een barcode die je op de site moet ingeven.
grt

Ah, duidelijk, ik dacht al zoiets. Envelopje dat ik heb gekocht stond volgens mij al bijna een jaar bij het lokale zeewaterwinkeltje hier in de buurt ;)

Groet,
Frode

Ik had ook een test opgestuurd de HPLC en na 3 weken ook nog geen resultaten, gemaild naar Linda van Triton en blijkbaar is er een probleem met de machine voor die test. Zeker al roer het einde van het jaar kunnen ze die test niet uitvoeren.
ze ging mij een nieuwe test opsturen.

grt

hmm wie heb jij gemailt dan want als ik ze mail via t mail adres op hun site krijg ik niet eens antwoord :(

---- update ----

[h=6]Dear customer
this year we will not perform any HPLC test anymore. Please do not send any HPLC test to our lab anymore. Please note this is only for HPLC, we still perform ICP-OES testing.[/h] [h=6]We are changing over to new analytical systems to be able to perform even better for you in future.
If you still have HPLC tests, please contact your retailer or us directly.[/h] [h=6][/h][h=1]TRITON Lab[/h]
dit staat er tegenwoordig op de site van triton ;-)

Ah, kijk, dan wacht ik die af.
Neem maar aan dat mijn registratie goed is verlopen. Was alleen ook iets met het koppelen van een barcode...en die had/heb ik niet.
Wel een id-code voor mijn bak.

Groet,
Frode
Klopt, ik had onlangs ook het eerste setje met een barcode. Ik heb nog een oudere in de kast liggen met een plastic kaartje. Registratie gaat gewoon digitaal, het is echt kinderlijk simpel allemaal. Het kan wel zo'n 10 werkdagen duren voor je de resultaten hebt, maar vaak gaat het ook sneller. Om PTT-post niet al te veel roet in het eten te laten gooien verzend ik meestal kort na het weekend.

Vandaag de detox toegevoegd nu 3 dagen wachten en dan over Carbon filteren

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

ICP. Daarin zitten twee buisjes, bij HPLC maar één. HPLC meet bij Triton alleen nitraat, fluor en -geloof ik- sulfaat. ICP meet 'de rest'.
Kationen > Anionen verhaal.
ICP meet over het algemeen alleen de Kationen (met een positieve lading) en HPLC meet hoofdzakelijk de Anionen (met een negatieve lading) zoals o.a. ook het chloride.

beste forumleden,
ik wil ook graag met de methode beginnen maar heb nog enkele vragen,

begrijp ik goed dat het een must is om een wierenfilter te hebben?
ik filter nu over watten die ik om de 2 dagen vervang.

en is deze methode ook mogelijk als ik real reef rock in mijn bak heb in plaats van levend steen?

mijn bak draait nu 13 weken en heb in de tussentijd wel bacteriën toegevoegd (preiss baktoplan).

alvast bedankt voor de info.

Volgens mij kan je het beste alles aanhouden zoals het bedoeld is. Echter kan je ervan afwijken maar dan moet je wel de gevolgen daarvan in de gaten houden of met iets anders compenseren. Hiermee doel ik op het wierenfilter. Er zijn mensen die Triton draaien zonder wieren filter.

Wat betreft real reef rock of levend steen dat kan je als gelijkwaardig zien.

Wier is altijd verstandigst om als eerste te leggen in de sump zodat het nitraat en fosfaat opgenomen kan worden. Wervelbed met al99 en Carbon daarachter en in t opvoer vak de elementen op een doseer pomp of handmatig is wat je zelf het beste vind

Antwoorden op vragen:
- "officieel" hoort het wierenvak vóór de schuimer. Zelf heb ik het er na geplaatst, dat was praktischer voor mij. Ergens anders kan natuurlijk ook, maar zorg wel dat verstopping onmogelijk is en dat de wieren voldoende belicht kunnen worden. En zorg voor een voortdurend grote aanvoer van vers water. Een wattenfilter vervangt de wieren beslist niet.
- soorten wieren: zo veel mogelijk soorten. Ik heb een Caulerpa-soort, Chaetomorfa en Halimeda. Hoe meer soorten hoe beter, maar Caulerpa en Chaetomorfa zijn m.i. het minimum wat je moet hebben.
- doseren met doseerpomp: sterk aanbevolen. Zo voorkom je schommelingen, het is praktisch bij afwezigheid (vakantie) en tegenwoordig zijn doseerpompen niet meer zo duur als een aantal jaar geleden.
- real reef rock: ja, daar kan het mee maar ik raad per definitie aan ook wat stukjes echt levend steen te plaatsen. Anders wordt je bak biologisch wel erg arm en dat is voor geen enkel aquariumsysteem goed.

Antwoorden op vragen:
- "officieel" hoort het wierenvak vóór de schuimer. Zelf heb ik het er na geplaatst, dat was praktischer voor mij. Ergens anders kan natuurlijk ook, maar zorg wel dat verstopping onmogelijk is en dat de wieren voldoende belicht kunnen worden. En zorg voor een voortdurend grote aanvoer van vers water. Een wattenfilter vervangt de wieren beslist niet.
- soorten wieren: zo veel mogelijk soorten. Ik heb een Caulerpa-soort, Chaetomorfa en Halimeda. Hoe meer soorten hoe beter, maar Caulerpa en Chaetomorfa zijn m.i. het minimum wat je moet hebben.
- doseren met doseerpomp: sterk aanbevolen. Zo voorkom je schommelingen, het is praktisch bij afwezigheid (vakantie) en tegenwoordig zijn doseerpompen niet meer zo duur als een aantal jaar geleden.
- real reef rock: ja, daar kan het mee maar ik raad per definitie aan ook wat stukjes echt levend steen te plaatsen. Anders wordt je bak biologisch wel erg arm en dat is voor geen enkel aquariumsysteem goed.

Dank je wel voor de info Tanne !

Dan heb ik nog 1 vraag, mijn wattenfilter zit ook na mijn afschuimer, zou het dan mogelijk zijn dat ik mijn watten er uit haal en daar het wierenfilter in maak? En haal ik met de watten dan niet mijn biologische filter weg ?

Alvast bedankt.

Zo is de indeling van mijn sump:
1c91bbab63cb396535fb21a92da55df4.jpg

Volgens mij kan je het beste alles aanhouden zoals het bedoeld is. Echter kan je ervan afwijken maar dan moet je wel de gevolgen daarvan in de gaten houden of met iets anders compenseren. Hiermee doel ik op het wierenfilter. Er zijn mensen die Triton draaien zonder wieren filter.

Wat betreft real reef rock of levend steen dat kan je als gelijkwaardig zien.

Oke top !
Dan houd ik me daar gewoon aan,
Dan moet ik mijn sump anders gaan indelen.

Dank je wel voor de info Tanne !

Dan heb ik nog 1 vraag, mijn wattenfilter zit ook na mijn afschuimer, zou het dan mogelijk zijn dat ik mijn watten er uit haal en daar het wierenfilter in maak? En haal ik met de watten dan niet mijn biologische filter weg ?

Alvast bedankt.

Zo is de indeling van mijn sump:
Dat wattenfilter heb je niet nodig. Biologisch filter is je levend steen. Het lijkt me een prima plek. Een paar kleine stukjes levend steen er in, wieren erbij, veel licht erboven en klaar.

Zelf wil ik ook overstappen, zit er aan te denken om er een jmb led strip boven te hangen. Welke kleuren combi kan ik dan het beste gebruiken?

Back
Bovenaan