U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
Je krijgt ook gewoon een email hoor 😉 Ik snap dat je benieuwd bent!Thanks mannen, nou, dan zitten we vanaf overmorgen elke op de website van Triton
Groet,
Frode
Je krijgt ook gewoon een email hoor [emoji6] Ik snap dat je benieuwd bent!
Ik had ook een test opgestuurd de HPLC en na 3 weken ook nog geen resultaten, gemaild naar Linda van Triton en blijkbaar is er een probleem met de machine voor die test. Zeker al roer het einde van het jaar kunnen ze die test niet uitvoeren.
ze ging mij een nieuwe test opsturen.
grt
Klopt, ik had onlangs ook het eerste setje met een barcode. Ik heb nog een oudere in de kast liggen met een plastic kaartje. Registratie gaat gewoon digitaal, het is echt kinderlijk simpel allemaal. Het kan wel zo'n 10 werkdagen duren voor je de resultaten hebt, maar vaak gaat het ook sneller. Om PTT-post niet al te veel roet in het eten te laten gooien verzend ik meestal kort na het weekend.Ah, kijk, dan wacht ik die af.
Neem maar aan dat mijn registratie goed is verlopen. Was alleen ook iets met het koppelen van een barcode...en die had/heb ik niet.
Wel een id-code voor mijn bak.
Groet,
Frode
Kationen > Anionen verhaal.ICP. Daarin zitten twee buisjes, bij HPLC maar één. HPLC meet bij Triton alleen nitraat, fluor en -geloof ik- sulfaat. ICP meet 'de rest'.
Antwoorden op vragen:
- "officieel" hoort het wierenvak vóór de schuimer. Zelf heb ik het er na geplaatst, dat was praktischer voor mij. Ergens anders kan natuurlijk ook, maar zorg wel dat verstopping onmogelijk is en dat de wieren voldoende belicht kunnen worden. En zorg voor een voortdurend grote aanvoer van vers water. Een wattenfilter vervangt de wieren beslist niet.
- soorten wieren: zo veel mogelijk soorten. Ik heb een Caulerpa-soort, Chaetomorfa en Halimeda. Hoe meer soorten hoe beter, maar Caulerpa en Chaetomorfa zijn m.i. het minimum wat je moet hebben.
- doseren met doseerpomp: sterk aanbevolen. Zo voorkom je schommelingen, het is praktisch bij afwezigheid (vakantie) en tegenwoordig zijn doseerpompen niet meer zo duur als een aantal jaar geleden.
- real reef rock: ja, daar kan het mee maar ik raad per definitie aan ook wat stukjes echt levend steen te plaatsen. Anders wordt je bak biologisch wel erg arm en dat is voor geen enkel aquariumsysteem goed.
Volgens mij kan je het beste alles aanhouden zoals het bedoeld is. Echter kan je ervan afwijken maar dan moet je wel de gevolgen daarvan in de gaten houden of met iets anders compenseren. Hiermee doel ik op het wierenfilter. Er zijn mensen die Triton draaien zonder wieren filter.
Wat betreft real reef rock of levend steen dat kan je als gelijkwaardig zien.
Dat wattenfilter heb je niet nodig. Biologisch filter is je levend steen. Het lijkt me een prima plek. Een paar kleine stukjes levend steen er in, wieren erbij, veel licht erboven en klaar.Dank je wel voor de info Tanne !
Dan heb ik nog 1 vraag, mijn wattenfilter zit ook na mijn afschuimer, zou het dan mogelijk zijn dat ik mijn watten er uit haal en daar het wierenfilter in maak? En haal ik met de watten dan niet mijn biologische filter weg ?
Alvast bedankt.
Zo is de indeling van mijn sump:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.