Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Mangaan experiment onder DSR gebruikers

GlennF

Senior Forumlid
Dit is een experiment van de toevoeging van mangaan in onze rif aquarium
Dit word gedaan door ervaren DSR gebruiker en heeft met name nut om te kijken of Fe Trace / Fe+ en Mangaan een interactie in een "real live" omgeving met elkaar aangaan.
Hieruit moet voortvloeien of structureel mangaan doseren nuttige is en of een toegevoegde waarde heeft en zo ja hoe ermee om te gaan.

De basis:
Mangaan en Fe trace hebben blijkbaar een vergelijk bare reactie op LPS koralen en mogelijk ook SPS Koralen.

Zonder teveel op de chemie te willen ingaan ben ik begonnen met experimenten.
Zoals bekend is FeTrace al een tijdje beschikbaar en word het met succes door velen toegepast in veel bakken die op DSR draaien, maar ook mensen die geen DSR draaien passen het met een eigen twist toe.

Het effect is poliep expansie bij lps koralen, maar ook houdt het gelijktijding fosfaat en nitraat in 't gareel.
Het heeft dus niet een eenzijdige werking, maar beinvloed diverse parameter in de aquarium gunstig.
Daarom kan je niet zeggen "een bepaalde stof werk uitsluitend in z'n eentje om een doel te bewerkt stelligen". Het is altijd een samenwerking en je moet het op de juiste manier, moment en dosering toepassen. Om tot die toepassing/dosering te komen, zal je moeten experimenteren met de basis theorie in gedachte.

Mijn bak draai al jaren zonder wissels en daarbij heb ik nooit mangaan gedoseerd.
Er wordt gezegt dat mangaan noodzakelijk is om de goniopora te doen overleven.
Mij goniopora lobata is al 3 jaar in de bak en niets duidt op verval. Mijn alveapora heb ik al 2 jaar en er zijn 3 flinke stekken (volwaardige koralen) gemaakt.
Hebben ze mangaan nodig om te overleven ? Het zou kunnen, maar ik heb het nooit toegediend. Wel heb ik altijd ijzer (Fe+ en Fe Trace) in 0,02- 0,15ppm toegediend. Zou dat de reden zijn dat ze nog uberhaupt leven....?

Ik heb een vermoeden van wel.....
 
Laatst bewerkt:
Deze zien er niet uit als ongezonde goniopora lobata en een alveopora daarachter.
0,0 mangaan doseringen sinds 3 en 2jaar in de bak.

het mag er misschien erop lojken dat ik geen voorstander van mangaan doseren bent, maar ik geef alleen maar aan dat sommige goniopora's het ook prima doen zonder. Dit is het bewijs. De goniopora stokesie is mogelijk een ander verhaal.
het is voor mij simpel om een flesje mangaan tevoorschijn te toveren en aan te bieden aan iedereen, maar ik vind dat je eerst moet weten waar je op moet letten en wat de toegevoegde waarde is, in plaats van met de flow/hype meegaan en blind gaat staan doseren.

anyhow dat is mijn manier van aquarium houden.......


16129706345_d5af5c7526.jpg


16129706515_f2235fbff8.jpg


16127793261_482a2d49a8.jpg


16129706345_d5af5c7526.jpg


15942396670_b055bdf97f.jpg


15507369994_d1cdd03603.jpg
 
dat gezegd hebbende:
heb ik een mangaan oplossing aangemaakt en gratis verspreid onder de DSR gebruikers.
deze gebruikers hebben erom gevraagd en participeren vrijwillig aan het mangaan experiment

16209066827_80b0d7cbdb.jpg


er zijn 20+ participanten die dus DSR draaien en nu gaan experimenteren met mangaan
hun bevindingen zullen verzameld worden en gedeeld worden.
Hier zal eruit komen waar op gelet moet worden en wat de effecten zullen zijn bij een aquarium die op DSR draait.
indien het een toegevoegde waarde heeft en de meerderheid ziet voordelen hierin zal ik het ook dan pas beschikbaar stellen aan anderen.
Anders komen het er niet, zo simpel is het....ik ben geen voorstaander van de zoveelse potje zonder toegevoegde waarde.


greetings, GlennF
 
Ik heb mijn bak gestart met het zout uit de witte emmer met blauwe deksel.
mijn ca, Mg en kh hield ik bij met toevoegingen van dsr net als Carbon, po4 en fe trace.
ik had dus nooit boor, kalium etc toegevoegd.
ook ik heb mangaan weten te bemachtigen en zag met de eerste keer doseren vooral bij lps poliepexpantie.mijn funghia vond het ook geweldig.
de vingerleden en duivelsklauw staan nu ook mooier, maar dit weet ik niet of het door het calciet komt.
echter heb ik bij de volgende keren van toevoegen niet echt veel verandering meer gezien.
wel is idd mijn no3 nog wat gezakt.
ik had de link zelf nog niet gelegd door andere probleempjes met de bak die even voor gaan.
wel had ik wat flap na het toevoegen van mangaan.

Ik doe wel niet mee met het experiment, maar hoop wel dat je er wat aan hebt.
gr en suc6 met het onderzoek.

ps kan het zijn dat er in een bak van jouw formaat of met bv t5 meer plankton heel blijft dan in een bak met led of kleiner met grote afschuimer?
 
Waarom werken met verhoogde Fe waarden anders dan NSW?

aangezien we bijna altijd met een overschot van nutrients kampen is het dan logisch dat je het ijzer in overmaat beschikbaar houd.

Vergeet niet dat de koralen die poliepen niet voor niks hebben gehad....
Waar ze uit nsw niet genoeg kunnen halen klauwen ze de rest met hun tentakels bijelkaar....
Hoe groter de poliepen hoe groter de behoefte aan (bij)voeding en mogelijk de daarmee de voordeel bij verhoogde waarden....

ff iets om bij stil te staan........

Mijn idee is niet klakeloos nsw kopieren maar juist uit te zoeken wat betere omstandig oplevert voor groei en die grenzen opzoeken en afbakenen.

De meest ideale omgeving is een bak met veel koralen en dus veel signaal gevers i.p.v. met een bepaalde koraal een theorie te ontwikkelen die universeel toepasbaar zou moeten zijn.

De volgende stap is het toetsen van die bevindingen op andere bakken met andere omstandigheden en die info bij elkaar te brengen.


greetings, GlennF
 
ps kan het zijn dat er in een bak van jouw formaat of met bv t5 meer plankton heel blijft dan in een bak met led of kleiner met grote afschuimer?

Ik denk het niet, ik heb uv, ozon, powerfilter en afschuimer en water is kraak helder. Alles moet uit het voeren en de oplosbare elementen komen.

greetings, GlennF
 
Waarom werken met verhoogde Fe waarden anders dan NSW?

aangezien we bijna altijd met een overschot van nutrients kampen is het dan logisch dat je het ijzer in overmaat beschikbaar houd.

Vergeet niet dat de koralen die poliepen niet voor niks hebben gehad....
Waar ze uit nsw niet genoeg kunnen halen klauwen ze de rest met hun tentakels bijelkaar....
Hoe groter de poliepen hoe groter de behoefte aan (bij)voeding en mogelijk de daarmee de voordeel bij verhoogde waarden....

ff iets om bij stil te staan........

Mijn idee is niet klakeloos nsw kopieren maar juist uit te zoeken wat betere omstandig oplevert voor groei en die grenzen opzoeken en afbakenen.

De meest ideale omgeving is een bak met veel koralen en dus veel signaal gevers i.p.v. met een bepaalde koraal een theorie te ontwikkelen die universeel toepasbaar zou moeten zijn.

De volgende stap is het toetsen van die bevindingen op andere bakken met andere omstandigheden en die info bij elkaar te brengen.


greetings, GlennF

Dacht dat dit topic over mangaan zou gaan, nu gaat het over ijzer? En wat ik ff niet helemaal snap is wat je hierboven schrijft. Immers die overschot aan nutrienten crieer je toch een heel eind zelf?

Er zijn diverse andere methoden waarbij een lager fosfaat als nitraat wordt aangehouden en minder ijzer wordt gedoseerd dan bij DSR. En die bakken doen het er niet minder om. Ik zie persoonlijk daarom ook niet de meerwaarde ervan om de eerder genoemde waardes hoger aan te houden als nodig.
 
Dacht dat dit topic over mangaan zou gaan, nu gaat het over ijzer? En wat ik ff niet helemaal snap is wat je hierboven schrijft. Immers die overschot aan nutrienten crieer je toch een heel eind zelf?

Er zijn diverse andere methoden waarbij een lager fosfaat als nitraat wordt aangehouden en minder ijzer wordt gedoseerd dan bij DSR. En die bakken doen het er niet minder om. Ik zie persoonlijk daarom ook niet de meerwaarde ervan om de eerder genoemde waardes hoger aan te houden als nodig.
Denk ook niet dat het zo bedoelt wordt.
Als je een fosfaat probleem hebt kun je tot en max aan ijzerdosering geven om het te laten zakken.
Ik heb alles behalve een fosfaat en nitraat probleem. (beide tegen 0,00) Ik zal nooit een max dosering geven van fe.
ik gebruik enkel een minimale dosis fe-trace voor de groene kleur.
Mensen met een voornamelijk lps bestand die vaak ook erg veel willen voeren, kunnen wel goed de fe gebruiken om zo met het vele voeren de waterwaardes toch nog enigszins laag te houden.

Maargoed het ging over mangaan.
Ook ik doseer dit nu een kleine 2 maanden(eigen mengsel) en ik heb ook sterk het idee dat het een beetje hetzelfde reageert als fe-trace.
Fosfaat daalt nog harder en nitraat ook. Ik heb geen goniopora dus kan daar niets over zeggen.
Ik heb voornamelijk een sps bestand en eerlijk gezegd zie ik weinig invloed van de mangaan op de sps koralen.
Voor mijn bak vind ik het dan ook niet echt een toegevoegde waarde en ik zit er aan te denken om hem gewoon van de pomp af te halen...
 
Maargoed het ging over mangaan.
Ook ik doseer dit nu een kleine 2 maanden(eigen mengsel) en ik heb ook sterk het idee dat het een beetje hetzelfde reageert als fe-trace.
Fosfaat daalt nog harder en nitraat ook. Ik heb geen goniopora dus kan daar niets over zeggen.
Ik heb voornamelijk een sps bestand en eerlijk gezegd zie ik weinig invloed van de mangaan op de sps koralen.
Voor mijn bak vind ik het dan ook niet echt een toegevoegde waarde en ik zit er aan te denken om hem gewoon van de pomp af te halen...

Sinds een week of drie doseer ik ook experimenteel wat extra mangaan buiten de mangaan wat in de sporenelementen van Reef Corner zit. Ook dit is geen dsr oplossing maar een eigen gechelateerde oplossing. Dat wat ik heb waargenomen is dat de steenkoralen meer vertakkingen krijgen en dat de mangaan invloed lijkt te hebben op mijn nitraat waarde. Sinds de mangaan dosering heb ik namelijk het idee dat mijn nitraat sneller afneemt. Ik heb vooralsnog niet het idee dat het iets met de kleur doet van mijn koralen zoals FE-Trace van dsr dat wel lijkt te doen (voor mijn groene koralen). Maar ik kan dit ook nog niet echt vaststellen omdat er nog ijzer aanwezig is in mijn water... Ik weet niet of er mensen zijn die geen ijzer in het water hebben, maar wel mangaan doseren, en kleur effect waarnemen bij koralen?
 
Laatst bewerkt:
Duidelijk en bedankt.
Ik denk het niet, ik heb uv, ozon, powerfilter en afschuimer en water is kraak helder. Alles moet uit het voeren en de oplosbare elementen komen.greetings, GlennF

---- update ----

Misschien omdat FE veel overeenkomsten heeft qua uitwerking en blijkt dat er meer mensen op onderzoek zijn met mangaan.
dit zou een soort stimulance kunnen zijn om ook in die hoek wat meer te gaan zoeken naar (bij)werkingen.
zelf vond ik dit wel een toegevoegde waarde bij mijn onderzoekje.
Dacht dat dit topic over mangaan zou gaan, nu gaat het over ijzer? En wat ik ff niet helemaal snap is wat je hierboven schrijft. Immers die overschot aan nutrienten crieer je toch een heel eind zelf?

Er zijn diverse andere methoden waarbij een lager fosfaat als nitraat wordt aangehouden en minder ijzer wordt gedoseerd dan bij DSR. En die bakken doen het er niet minder om. Ik zie persoonlijk daarom ook niet de meerwaarde ervan om de eerder genoemde waardes hoger aan te houden als nodig.
 
Laatst bewerkt:
Ik experimenteer ook al een aantal weken met de DSR mangaan toevoeging en zie inderdaad een vergelijkbaar effect als met de FE Trace toevoeging.

Daarnaast constateer ik ook dat zowel fosfaat en nitraat sneller dalen.

Ik zie verder geen veranderingen aan mijn SPS bestand, wat betreft de reactie van de LPS koralen heb ik het idee dat deze zich nog meer opblazen
dan bij het gebruik van FE Trace alleen.

groet
Adri
 
Ben ik de eenige met flapvorming na het toedienen van mangaan?
overigens is bij mij de flap voor de verandering een keer gewenst.
ik heb erg veel last van rode pluisalg.
door de flap is dit een stuk minder geworden en ik heb geen angst voor flap.
ik denk de flap zo wel weer onder controle te hebben net als andere keren ;)
 
Ben ik de eenige met flapvorming na het toedienen van mangaan?
overigens is bij mij de flap voor de verandering een keer gewenst.
ik heb erg veel last van rode pluisalg.
door de flap is dit een stuk minder geworden en ik heb geen angst voor flap.
ik denk de flap zo wel weer onder controle te hebben net als andere keren ;)

sorry Ben, nee geen last van flap :eek:

---- update ----

Ik experimenteer ook al een aantal weken met de DSR mangaan toevoeging en zie inderdaad een vergelijkbaar effect als met de FE Trace toevoeging.

Daarnaast constateer ik ook dat zowel fosfaat en nitraat sneller dalen.

Ik zie verder geen veranderingen aan mijn SPS bestand, wat betreft de reactie van de LPS koralen heb ik het idee dat deze zich nog meer opblazen
dan bij het gebruik van FE Trace alleen.

groet
Adri

hier de zelfde constatering ook aan onze leders merk ik weinig , de goniopora waar het mee begon is de laatste week wat groener in kleur dan voorheen
 
voor mijn goniopora/LPS cq mangaan / Fe trace test heb ik een aantal bijzondere gonioporas op de kop getikt. Hiebij een overzicht. De goniopora stokesie staat er nog prima bij zonder mangaan doseringen. Helaas doet de led verlichting in de stekkenbak de koralen geen recht. Daar ga ik binnenkort verandering in brengen, want er komt 4x 39wT5 boven. De gele en roze gonio komen bij dreamcorals vandaan, deze heb ik nooit eerder elders gezien. De groene komt bij Seaflower vandaan ook een redelijk bijzondere. Die groene staat echter nog niet open sinds het in de bak zit.

15808307583_ef5fec17e9.jpg


16240696988_667b394f8a.jpg


16402372586_f0c28b604f.jpg


16240697298_9aba616d33.jpg


16242446907_d3857e91fd.jpg
 
Laatst bewerkt:
Prachtige aanwinsten, en dit maakt het onderzoekje ook gelijk een stuk interessanter;)
 
Aardige gonio collectie heb je zo :cool:

Wijze beslissing om ander licht boven je stekkenbak te hangen. Zonde als je koralen daaronder vernachelen...
 
Dacht dat dit topic over mangaan zou gaan, nu gaat het over ijzer? En wat ik ff niet helemaal snap is wat je hierboven schrijft. Immers die overschot aan nutrienten crieer je toch een heel eind zelf?

Er zijn diverse andere methoden waarbij een lager fosfaat als nitraat wordt aangehouden en minder ijzer wordt gedoseerd dan bij DSR. En die bakken doen het er niet minder om. Ik zie persoonlijk daarom ook niet de meerwaarde ervan om de eerder genoemde waardes hoger aan te houden als nodig.

Ik ben eenmaal eigenwijs frank, als ik de bekende weg bewandelde, had ik zelf nooit het resultaat bereikt wat ik wenste, want het is gewoon niet mijn manier van werken.
De reden waarom fe trace erbij betrokken wordt is, omdat er mogelijk een interactie is tussen deze 2 stoffen en dat wil ik uitzoeken.

Zie de (gecreerde) overschoten maar als geboaste waarden. Waarom? Tsja ... het werkt .......:)
Dit zijn dingen die proef ondervindelijk zijn vastgesteld.

greetings, GlennF

---- update ----

vandaag:

de gele gonio gaat goed:
16411072376_95249a7cd3_z.jpg


16249628620_6cd56102bd_z.jpg


16435277551_7c997d412f_z.jpg


de groene twijfelt:
16437046435_d48a0a1f15_z.jpg


de roze heeft nog zoiets van je bekijkt het maar:
16436105262_0fe80630cd_z.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan