Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nieuw doorkijk aquarium ±700L

Ja zo zie je maar dat je het water uit een osmoseapparaat zo af en toe ook maar eens moet meten.
gelukkig leren we van dit soort fouten om in het vervolg beter op te letten.

Terug lezend zie ik dat je een kapote osmose toestel had en dat telaat heb bemerkt. Intussen wel begonnen was met verlagen maar pas later achte het euvel kwam
Een kapotte osmose heeft in 2010 mij een volledig sps bestand gekost.
Ik weet precies wat je doormaakt, je kan nu alleen afwachten. En de basis in orde houden.

greetings, GlennF

hier ook aan een nieuw osmoseaparaat toe.
krijg er morgen 1 binnen met nieuwe vulling voor het di filter.

gaf met de tds 12 aan en no3 van 0,5.
ben niet verder gegaan met meten en maar meteen een nieuwe besteld.
wel weet ik dat met het vullen van het nieuwe aquarium de tds meter op het laatst 2 aan gaf.
is dus ergens tussen toen en vorige week zo opgelopen

Even een vraag tussendoor.
Is er een verhouding ten opzichte van de opvoerpomp en afschuimer?
Heb nu een opvoerpomp van 8000l/h (netto hou ik 6000l/h over) en een eco runner 3700 pomp op de afschuimer.
Kan dit of moet de opvoer naar het aquarium net als de afschuimer zijn voor de beste prestaties?
Misschien dat de doorvoersnelheid in me sump te snel is voor de afschuimer waardoor de nitraat niet verlaagd?

Even een vraag tussendoor.
Is er een verhouding ten opzichte van de opvoerpomp en afschuimer?
Heb nu een opvoerpomp van 8000l/h (netto hou ik 6000l/h over) en een eco runner 3700 pomp op de afschuimer.
Kan dit of moet de opvoer naar het aquarium net als de afschuimer zijn voor de beste prestaties?
Misschien dat de doorvoersnelheid in me sump te snel is voor de afschuimer waardoor de nitraat niet verlaagd?

Mij lijkt het niet uit te maken in jou geval.
Het sump water circuleren kan niet te snel circuleren , eerder te langzaam.

Als je door deze fase bent , wil ik je aanbieden bij mij stekken te komen halen voor niks. Mijn stekken bak staat vol en jij kan een opsteker gebruiken. Iedereen blij toch.:)

greetings, GlennF

Dat vind ik een super aanbieding van je Glenn!
Hoop dat me nitraat nu toch wel een keer naar beneden gaat.
Na het verversen zat me nitraat op 5, gisteren weer gemeten en was weer 15...
Zouden biopellets een oplossing kunnen zijn voor mij?

Als je door deze fase bent , wil ik je aanbieden bij mij stekken te komen halen voor niks. Mijn stekken bak staat vol en jij kan een opsteker gebruiken. Iedereen blij toch.:)

greetings, GlennF

Dat vind ik een super aanbieding van je Glenn!
Hoop dat me nitraat nu toch wel een keer naar beneden gaat.
Na het verversen zat me nitraat op 5, gisteren weer gemeten en was weer 15...
Zouden biopellets een oplossing kunnen zijn voor mij?

Biopellets gaan pas na 2 weken werken.
Het is jou aquarium dus jij beslist. Ik geen alleen aan wat ik denk. Anderen mogen gerust meedenken. Velen brengen meer ideeen aan, zolang jij daar zelf niet confuus van wordt.
Hoe hoog zit je carbon dosering ?
Welke carbon versie gebruikt jij ? (Foto)
Welke stoffen van DSR heb je momenteel in gebruik. Ik dacht dat jij gedeeltelijk DSR draait ?
Maak eens een foto van alle stoffen die je nu toepast. Ook buiten DSR om.
Draai je nog op t5 ?

Misschien dat een volledig overzicht van de bak en techniek iets aan het licht brengen.

greetings, GlennF

Dat begrijp ik en waardeer ook je adviezen!
Me carbon dosering zit ik nu even op 10ml per dag dus week 6 voor de versie zal ik vanavond even foto's plaatsen evenals de overige DSR producten.
M.b.t. DSR gebruik ik alleen geen zout, de rest heb ik wel in huis en verder voeg ik geen andere stoffen toe.
Ik draai op LED en T5 (LED draait op 70% van 290W)

Wat info over me aquarium:
Aquarium = 1,50 x 0,7 x 0,6
Sump = 0,6 x 0,4 x 0,25cm waterhoogte
Opvoer = 8000l/h (netto 6000l/h in mijn geval)
Afschuimer = Aqua medic acone 1.5
Stroming = 2x tunze 6085 (8000l/h) en 1x 6000l/h
Verlichting = 1x Pacific sun 2x 145W draaiend op 70% en 4x T5 80W

Meer kan ik even niet bedenken m.b.t. de techniek.

Biopellets gaan pas na 2 weken werken.
Het is jou aquarium dus jij beslist. Ik geen alleen aan wat ik denk. Anderen mogen gerust meedenken. Velen brengen meer ideeen aan, zolang jij daar zelf niet confuus van wordt.
Hoe hoog zit je carbon dosering ?
Welke carbon versie gebruikt jij ? (Foto)
Welke stoffen van DSR heb je momenteel in gebruik. Ik dacht dat jij gedeeltelijk DSR draait ?
Maak eens een foto van alle stoffen die je nu toepast. Ook buiten DSR om.
Draai je nog op t5 ?

Misschien dat een volledig overzicht van de bak en techniek iets aan het licht brengen.

greetings, GlennF

Met zulk hoog nitraat kan je proberen in halve tijd naar de volgende dosering te gaan. Dus na 3-4 dag de volgende stap.

Misschien een domme gedacht,
Je heb niet toevallig NO3 gedoseerd i.p.v. carbonVS toch?

Heb je al een nieuwe osmose apparaat
De led had je bij je eerste bleeking ronde nog niet toch? Toen was er sprake van dat je die in bestelling had.

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
Ja heb een nieuw osmose apparaat.
Aan de led verlichting licht het niet want de koralen deden het er niet slechter onder als onder alleen T5.
De eerste bleeking ronde was inderdaad nog zonder de LED.

Heb je al een nieuwe osmose apparaat
De led had je bij je eerste bleeking ronde nog niet toch? Toe was er sprake can dat je die in bestelling had

greetings, GlennF

Een TDS meter is inderdaad misschien wel handig om nog aan te schaffen.
Zal vanavond nog eens meten of de osmoseapparaat goed werkt.

ik heb zoeen hand apparaatje.
dit werkt voor mij prettiger.
het dwingt mij om eens in de zoveel tijd te meten ipv een metertje wat op het osmoseapparaat zit waar ik in het begin naar zou kijken en ongemerkt later niet meer......behalve als het te laat is.
er zijn zo veel slechte gewoontes die er in sluipen bij een mens(en vooral bij mij lol)

Haha, daar kan ik over mee praten hoor:)
Maar wat voor apparaat gebruik je dan?

ik heb zoeen hand apparaatje.
dit werkt voor mij prettiger.
het dwingt mij om eens in de zoveel tijd te meten ipv een metertje wat op het osmoseapparaat zit waar ik in het begin naar zou kijken en ongemerkt later niet meer......behalve als het te laat is.
er zijn zo veel slechte gewoontes die er in sluipen bij een mens(en vooral bij mij lol)

ik ga nu de kids van school halen.zal straks wel een pb doen met de link van de niet sponsor.

Dit is wat ik toepas van de DSR. Voor de rest gebruik ik geen andere toevoegingen.

eduteduv.jpg

En dit is de Carbon die ik toevoeg

agujudem.jpg

greetings, GlennF

Verstuurd vanaf mijn C6903 met Tapatalk

Zouden deze nog te redden zijn of kan ik ze er beter uit halen?

3yraha5e.jpg

egapymy6.jpg

equ7ury6.jpg

age5uvub.jpg

hepypu7u.jpg

u3u4u4y6.jpg

Verstuurd vanaf mijn C6903 met Tapatalk

Deze had ik bij vorige posting bijgezet, maar toen had je al gereageerd en waarschijnlijk niet gezien.

Met zulk hoog nitraat kan je proberen in halve tijd naar de volgende dosering te gaan. Dus na 3-4 dag de volgende stap.

greetings, GlennF

Dat stukje heb ik inderdaad gemist.
oke dus eigenlijk voeg je Carbon versneld toe?
haha gelukkig niet, kijk altijd voor ik een fles pak wat erop staat.

Deze had ik bij vorige posting bijgezet, maar toen had je al gereageerd en waarschijnlijk niet gezien.

greetings, GlennF

Back
Bovenaan